64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS: Hoelang geleden heb je die externe SSD gekocht? Als je die minder dan 14 dagen geleden hebt gekocht kun je die gewoon retourneren en dan krijg je jouw geld terug.

Als je die langer dan 2 weken geleden hebt gekocht: Waarom steek je een hoop tijd in dit gedram terwijl je dit 'probleem' heel eenvoudig op had kunnen lossen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door grun »

StefBon schreef:
13 mei 2021 10:00
ik heb Radar verzocht om hier aandacht aan te besteden. Daar wacht ik nu op. Ik ben uitgepraat met SanDisk.
Het zou me verbazen als Radar hier aandacht aan gaat besteden. Dat is een consumentenprogramma, dus voor een breed publiek. Dit onderwerp is veel te technisch voor de gemiddelde computerbezitter. Die snappen het niet of het interesseert ze niets. Zo groot is het verschil nu ook weer niet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door newmikey »

Als je de werkelijke fysieke capaciteit wilt weten, zul je de stick open moeten breken en met een memory tester de geheugenchips moeten meten. Maar ik kan je de moeite besparen: er is géén enkel opslagmedium (solid state of magnetisch) wat in gebruik exact de capaciteit heeft die er op staat. partitietabellen, formatteren, cache, verborgen herstel partities etc.etc. het gaat allemaal af van de "naakte"capaciteit van de geheugenchips. Dat is al zo sinds de eerste massageheugens op spoelapparaten en is nooit veranderd.

Gebruik ook geen fdisk (volslagen nutteloos) maar gewoon df om de beschikbare en vrije ruimte te zien in een terminal. Als je de stick met andere bestandssystemen formateert, zul je de capaciteit ook zien fluctueren.

En...
En dat pik ik niet. Ik heb een usb schijf gekocht met de capaciteit 64 GB, dus minstens 64.000.000.000 bytes, en niet 61.530.439.680. Dat is oplichting.
Kom op nou, u dacht toch niet ècht dat iemand dit serieus neemt? U zit volgens mij gewoon een beetje te trollen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:
13 mei 2021 14:20
Gebruik ook geen fdisk (volslagen nutteloos) maar gewoon df om de beschikbare en vrije ruimte te zien in een terminal. Als je de stick met andere bestandssystemen formateert, zul je de capaciteit ook zien fluctueren.
En dat laatste is nu juist de reden om wel fdisk te gebruiken. Dan zie je de raw disk size, zonder overhead van partitie tabellen etc

Nyoman
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:28

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door Nyoman »

Als een Disk/stick geformateerd wordt is er door het betreffende OS een MFT (master File Tile tabel) aangemaakt, Daarin worden de adressen van files/clusters ed. op de schijf/stick opgeslagen en neemt de ruimte in. Hoe meer kleine files opgeslagen worden des te groter wordt de MFT.


de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 64 GB USB-schijf van SanDisk is kleiner: 61.53 GB.

Ongelezen bericht door de auditu »

Is dit alleen bij Sandisk? Hoe is het bij andere merken geregeld?

Gesloten