LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speedfan

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Speedfan

Ongelezen bericht door Fenkie »

Beste forumleden,

Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kunde en wijsheid.

Sinds kort heb ik een het programmaatje speedfan, versie 4.23, gedownload en geinstalleerd. Met dit programmaatje kun je de temperatuur van o.a. je processor in de gaten houden. Op zich een prima programma. Hij doet op mijn computer alleen heel vreemd. Op het moment dat ik mijn computer afsluit gaat de ventilator ineens heel hard draaien.

Ik heb jammer genoeg het programma van mijn computer moeten halen want zo behoort het programma niet te werken.

Wat overige info:
De temperatuur van mijn processor was niet te hoog (39 graden), het is een pentium 4 processor 3,2 ghz. De pc is een HP pavilion t880. Deze bezit twee ventilatoren. 1 grote onder en 1 kleinere bovenin.

Met vriendelijke groet en een mooie dag toegewenst,

Fenkie.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Op het moment dat ik mijn computer afsluit gaat de ventilator ineens heel hard draaien.
Kan op zich niet slecht zijn, wanneer een PC flink gedraaid heeft en je sluit af gaat de fan uit, wat betekend dat de temperatuur omhoog gaat vanwege restwarmte. Er zijn een soort adaptertjes te koop die na het uitschakelen van de computer de fans nog even een paar minuten door laten draaien, om te blijven koelen dus. Misschien is het een ingebouwde functie?

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Fenkie »

Beste Michel Angelo,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Dus als ik het goed begrijp hoef ik mij geen zorgen te maken? Ik vond het programma ontzettend handig maar was bang dat speedfan mijn computer en de ventilator defect liet gaan... zodoende.

Het euvel met de ventilator deed zich namelijk alleen voor als speedfan geinstalleerd is. En het ging voornamelijk om de grootste ventilator.


Met vriendelijke groet,

Fenkie

Gast

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Gast »

Kan zeker geen kwaad hoor..........heeft ook niet direkt nut want een beetje pc (moederbord) regelt dat keurig zelf.

Gast

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Gast »

dat de fan harder gaat draaien bij het afsluiten is gewoon een handmatige instelling welke jezelf gedaan hebt. waarschijnlijk onbewust. ik weet niet meer precies hoe, maar je kunt speedfan zo instellen dat hij idd eventjes sneller gaat draaien bij het afsluiten. als je speedfan de-installeerd zal het ook niet meer voorkomen.

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Fenkie »

Beste forumleden,

Ten eerste wil ik jullie hartelijk danken voor het meedenken.

Ik ben er eindelijk achter... Gast en Michel Angelo, jullie heben beiden gelijk. Het is in fanspeed een ingebouwde functie.

Ik heb (per ongeluk) een instelling veranderd. Je hebt bij speedfan de mogelijkheid te configureren en daarin te kiezen voor opties. En daarin kun je het hokje voor "fan 100%" bij afsluiten programma aankruisen. Tja, en dat stond aangevinkt :lol:

Ik heb mij gewoon zorgen gemaakt om niets.

Met vriendelijke groeten,

Fenkie.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Geen probleem :)

Blij dat het opgelost is :wink:

mark2000

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door mark2000 »

Als je ventilator toch nog hard vind, in je kast,
dan kan je in je bios de stelling veranderen software matig.

van 11/11 naar 11\16 dit zijn je speed instellingen.
probeer maar eens uit, de fan-speed hoor je een stuk minder.


gergoet,
mark

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Fenkie »

bedankt voor de tip Mark. Dat wist ik nog niet.

Volgens fanspeed draaien mijn ventilatoren 35 respectievelijk 38 procent van hun maximale snelheid. Ze zijn aardig stil moet ik zeggen.

Ik heb de handleiding van Speedfan grondig bekeken en ik moet zeggen dat ik met het programma erg veel kan tunen. De ventilatoren kan ik per procent in kracht laten stijgen en dalen.

Bij beeldbewerkingsprogramma's laat ik dan ook de ventilatoren sneller draaien. De temperatuur van de processor blijft dan onder de 50 graden celsius.

Groetjes,

Fenkie.

martin123

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door martin123 »

Frenkie,
ik zie dat jij ook in het bezit bent van een HP Pavil T880. Ik heb een klein probleem met mijn computer en vroeg me af of je dat kent. Mijn pc maakt elke keer als ik hem weer opneiuw aanzet een vreemd geluid, de behuizing trilt zeer vervelend mee en ook de harddisk laat de behuizing trillen. Ik moet dan de vooraktn van de pc paar keer indrukken en heen en weer bewegen, dan is het vreemde trillen over. Het is natuurlijk best vervelend. Heb jij dit ook of is jouw behuizing gewoon stil?

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Speedfan

Ongelezen bericht door Fenkie »

Frenkie,
ik zie dat jij ook in het bezit bent van een HP Pavil T880. Ik heb een klein probleem met mijn computer en vroeg me af of je dat kent. Mijn pc maakt elke keer als ik hem weer opneiuw aanzet een vreemd geluid, de behuizing trilt zeer vervelend mee en ook de harddisk laat de behuizing trillen. Ik moet dan de vooraktn van de pc paar keer indrukken en heen en weer bewegen, dan is het vreemde trillen over. Het is natuurlijk best vervelend. Heb jij dit ook of is jouw behuizing gewoon stil?
Beste Martin,

Als ik mijn computer opstart dan blaast de ventilator voor enkele seconden iets sneller. Verder maakt hij geen rare geluiden. Hij heeft wel 1 keer in het begin bij het opstarten een vreemd geluid gemaakt (piepend, alsof er iets aanliep). Maar dat is maar 1 keer gebeurd.

Hoelang heb jij je computer al? Je hebt officieel 1 jaar garantie dus als het vaker voorkomt zou ik zeker HP waarschuwen. Heb je ook al eens de kast opengehad om te kijken waar het geluid werkelijk vandaan komt. Het kan ook iets heel kleins zijn.

Ik wens je in elk geval succes toe met je HP.

Groetjes,

Fenkie.

Gesloten