LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Battlefield 2 (PC game) perikelen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
lzandman
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2005 01:36

Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door lzandman »

Hoi,

Ik heb deze week de PC game "Battlefield 2" gekocht. Als ik na het installeren het spel wil opstarten verschijnt er een melding dat het spel niet gestart kan worden, omdat er virtuele drives gevonden zijn. Op de website van distributeur EA Games staat vermeld dat ze controleren op virtuele drive software, omdat dit gebruikt zou worden voor illegale praktijken. Ze willen je dus dwingen deze software uit te schakelen. Overigens voor de leken: virtuele drive software is software waarmee je de aanwezigheid van een DVD/CD-ROM drive kunt simuleren. Je kunt dan de inhoud van een CD-ROM op je harde schijf zetten en vervolgens deze bestanden (virtueel) benaderen net alsof ze op een gewone DVD/CD-ROM speler zouden staan.

Nu maak ik inderdaad gebruik van virtuele drive-software, maar geheel voor legaal gebruik (ik ben zelf software-ontwikkelaar). Maar als goedaardige klant heb ik de instructies op hun site gevolgd en al mijn virtuele drive software uitgeschakeld. Ik heb daarna het spel opnieuw geinstalleerd, maar toch blijft de melding komen.

Ik zit er nu over te denken om het spel terug te brengen naar de winkel. Maar ik voel de bui al hangen. Het spel bevat nl. een unieke registratiecode, die je nodig hebt voor het online spelen. Op de bon staat dat de game niet geruild kan worden i.v.m. deze code. Ze zijn denk ik bang dat je de code toch gaat gebruiken nadat je het spel hebt ingeleverd. Dus ik geef mijzelf weinig kans... (is dat terecht?)

Het is toch van de zotte dat EA Games mij dwingt bepaalde te deinstalleren, voordat ik hun 47 euro kostende game kan spelen? Waar bemoeien ze zich mee? Bovendien stond dit ook helemaal niet vermeld op de verpakking van het spel. Ik snap dat ze de illegale handel tegen willen werken, maar dit kan echt niet hoor. Dit probleem doet mij denken aan de muziek-CD beveiligingen, die er vaak de oorzaak van zijn dat een CD niet af te spelen is op een PC CD-ROM drive of een autoradio.

Wanneer grijpt er eens iemand in?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Voor 99% van de gamers maakt het geen bal uit dat die restrictie erin zit, en natuurlijk word jij weer getroffen omdat je er beroepsmatig mee bezig bent.

Wellicht helpt het om het spel te voorzien van een goede crack, een pro als jij zal dat vast wel weten te vinden op internet.

Verscheidene games die ik legaal heb gekocht speel ik toch met crack omdat ik het met 400GB aan harde schijf capaciteit verdom om iedere keer dat ik een spelletje wil spelen zo'n *** cd'tje erin te doen.

Tip?


P.S. er is een verschil met het voorbeeld van muziek-cd beveiliging dat je aanhaalt, die schijfjes mochten namelijk het "compact disc" logo niet dragen. Niet duidelijk, maar in theorie wel te zien voordat je koopt. Alleen werd het pas echt bekend op het moment dat al veel mensen die troep gekocht hadden en het niet bleek te werken in de autoradio.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door Prikker »

Je bent software ontwikkelaar en je hebt maar één pc waar je zowel je spelletjes als je zakelijke software op hebt geinstalleerd ??????

Laat me eens raden .. je bent een startend freelancer ?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door gjvisser »

Izandman, ik begrijp je frustratie. De gameontwikkelaars proberen het steeds moeilijker te maken om een spel illegaal te laten spelen. Helaas lukt ze dit nog steeds niet, maar ze maken het wel moeilijker voor de mensen die dat spel wel gewoon kopen. Ik weet dat dit spel niet werkt met alleen een crack, je moet namelijk bij de illegale versie ook de drives uitschakelen.

Als het spel niet naar behoren werkt en je hebt alle instructies opgevolgd, dan zou ik gewoon teruggaan naar de winkel en het lekker omruilen. Het zou toch van de zotte zijn als jij je spel niet kunt ruilen vanwege de code...

gewoon proberen... S6 ermee!

lzandman
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2005 01:36

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door lzandman »

Captain Pervert schreef:
Verscheidene games die ik legaal heb gekocht speel ik toch met crack omdat ik het met 400GB aan harde schijf capaciteit verdom om iedere keer dat ik een spelletje wil spelen zo'n *** cd'tje erin te doen.
Ja, dat doe ik ook wel eens, want het is echt irritant dat je de CD/DVD in de speler moet hebben tijdens het spelen. Maar aangezien Battlefield 2 voorzien is van de Punkbuster beveiliging lijkt me dat in dit geval niet zo verstandig. Punkbuster zou kunnen detecteren dat je een aangepaste executable gebruikt en vervolgens zou je serienummer geblokkeerd kunnen worden. Dan heb je dus helemaal niets meer aan je game (aangezien Battlefield alleen online leuk is. Singleplayer is er weinig aan).
Prikker zeurde:
Laat me eens raden .. je bent een startend freelancer ?
Waar slaat dat nu weer op? :cry: Ik heb hier inderdaad een PC met zowel spelletjes als ontwikkelsoftware, maar die gebruik ik puur voor hobby en training. Zakelijk spul staat gewoon netjes bij mijn werkgever op de server, waar het thuishoort.

Maar dat doet er ook helemaal niet toe. Ik vind het gewoon te gek voor woorden dat zo'n spelletjesfabrikant je dwingt bepaalde software te deinstalleren. Als het technisch nodig zou zijn dan zou ik er nog enigszins mee kunnen leven, maar in dit geval is er helemaal geen technische noodzaak. Ze gaan er bij voorbaat al vanuit dat iemand illegaal bezig is en dat vind ik verkeerd.

Ze hadden op z'n minst een waarschuwing op het doosje kunnen zetten. Zelfs in de handleiding staat er niets over vermeld. Maar dat maakt ook niet uit, want om bij de handleiding te kunnen komen moet je eerst het zegel van de verpakking verbreken. En dan is de game weer moeilijker in te ruilen...

Overigens heb ik het spel vanavond werkend kunnen krijgen. Het bleek dat ik het programma CloneCD moest verwijderen. Ik heb geen idee waarom dat moest. Het was een oude versie, waar helemaal geen virtual drive functionaliteit bij zat. Bovendien was het programma ook niet aktief. Raar hoor.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door JaFO »

Ze zijn bang dat de code niet gebruikt kan worden ?
LOL ... als je ziet hoe ze in veel winkels (zoals die vrij blauwe platenzaak) de dozen gewoon met registratie-code en al in de winkel hebben liggen is dat een slap smoesje.

Ik durf te wedden dat je met zo'n mobieltje in een paar uurtjes shoppen aardig wat gratis codes bij elkaar kunt sprokkelen zonder dat je door het personeel betrapt wordt.
Misschien een ideetje voor Radar ?

Daarnaast vraag ik me af hoeveel codes door het personeel zelf gejat worden ... als consument merk je daar pas wat van als je de beruchte 'cd-key al in gebruik'-melding krijgt, maar dan is het vaak al te laat.
Vroeger wilden uitgevers daar nog wat aan doen, maar tegenwoordig 'mag' je als dank gewoon het spel opnieuw kopen.

Anyways ...
// lzandman
Ik ben het 100% met je eens.
Het is gewoon van de gekken dat ze zich bemoeien met software die je ge-installeerd zou hebben.
Daarbij komt dat enkele van die beveiligingen (zoals Starforce) eigen drivers installeren zonder je op de hoogte te brengen.

Ze schijnen nog steeds niet te snappen dat de mensen dan al gauw naar een no-cd crack op zoek gaan. Om vervolgens er achter te komen dat ze net zo goed het hele spul kunnen downloaden ...

Dit soort beveiligingen zijn voor mij al langer reden om nauwelijks pc-spellen nog te kopen, tenzij ik (net als bij audio/muziek cd's) er zeker van ben dat de 'beveiliging' geen problemen opleverd.

BF2 heeft overigens net als veel spellen nog een onhebbelijke eigenschap :
Vanwege de anti-cheat 'beveiliging' (Punkbuster) moet je ook nog met volledige admin-rechten ingelogd zijn (daar gaat je beveiliging van je eigen pc)

Dit probleem speelt bij meer spellen sinds de consument is overgestapt op een OS dat gebruikers met beperkte rechten kent ...

lzandman
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2005 01:36

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door lzandman »

als je ziet hoe ze in veel winkels (zoals die vrij blauwe platenzaak) de dozen gewoon met registratie-code en al in de winkel hebben liggen is dat een slap smoesje.

Ik durf te wedden dat je met zo'n mobieltje in een paar uurtjes shoppen aardig wat gratis codes bij elkaar kunt sprokkelen

Daarnaast vraag ik me af hoeveel codes door het personeel zelf gejat worden
Inderdaad. Daarom accepteer ik alleen gesealde verpakkingen. Maar dat zegt op zich ook nog niet zoveel, want ze kunnen ze natuurlijk ook zelf sealen...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Battlefield 2 (PC game) perikelen

Ongelezen bericht door JaFO »

Idd ...
Ik koop op zich alleen op plaatsen die ik enigszins vertrouw of die alles gewoon ingesealed verkopen (zoals Dynabyte).
Nadeel van die laatste is dat de systeem-eisen nog al eens niet te lezen zijn. :(

// --
Leest en huivert :
http://www.star-force.com/protection.phtml?c=65

Gesloten