LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mac of een PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

Quote:
Enige wat ik met het artikel wilde aantonen is dat OSX ook niet zo secure is als beweert wordt. Dat is heel vaak het paradepaardje van mac-gebruikers in dit soort discussies..

Prima, maar het is altijd nog een stuk veiliger dan Windows... Er daar doelen wij Mac gebruikers dan weer op Wink
Naar boven
Als mac echt zo goed is als jij beweert, had iedereen nu een mac gehad.
maar nee,, het merendeel van de computers op de wereld draait op WINDOWS!

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Als mac echt zo goed is als jij beweert, had iedereen nu een mac gehad.
maar nee,, het merendeel van de computers op de wereld draait op WINDOWS!
Da's een foute aanname.
Windows wordt door zoveel mensen gebruikt omdat je het krijgt bij elke PC die je koopt. Dat is een kwestie van strategie van Microsoft om alleen de software te maken in tegenstelling tot Apple, die er voor koos om het alleen als een compleet systeem te verkopen en dus naast het OS ook de computer zelf te maken en zelf te verkopen. MS gaf hun OS in licentie aan andere pc-makers en kwam zodoende breder op de markt dan Apple met hun systeem.

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door michel93 »

Da's een foute aanname.
Windows wordt door zoveel mensen gebruikt omdat je het krijgt bij elke PC die je koopt. Dat is een kwestie van strategie van Microsoft om alleen de software te maken in tegenstelling tot Apple, die er voor koos om het alleen als een compleet systeem te verkopen en dus naast het OS ook de computer zelf te maken en zelf te verkopen. MS gaf hun OS in licentie aan andere pc-makers en kwam zodoende breder op de markt dan Apple met hun systeem.
Ja, maar MS was dan veel slimmer in verkoopstrategie,, maar.. toch ondanks dat.. in de winkels zie je bijna geen mac computers dus..

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Ja, maar MS was dan veel slimmer in verkoopstrategie,, maar.. toch ondanks dat.. in de winkels zie je bijna geen mac computers dus..
Lezen is ook een vak apart he?
Ik zei toch: Apple verkoopt zelf hun eigen computers.
Bovendien; het meest gebruikte systeem is lang niet altijd het beste systeem :?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

Nee idd, grootste gros van Nederland rijdt in een opel en volkswagen, maar of dat dan meteen de beste auto is??? Absoluut niet dus!

Maar deze discussies gaan nergens over. De meeste pc gebruikers zweren bij een Windows systeem (omdat de meeste ook nooit achter een Mac hebben gewerkt). En de meeste Mac gebruikers zweren bij een Mac, juist omdat ze ook met Windows hebben gewerkt.... :lol:

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Maar deze discussies gaan nergens over. De meeste pc gebruikers zweren bij een Windows systeem (omdat de meeste ook nooit achter een Mac hebben gewerkt). En de meeste Mac gebruikers zweren bij een Mac, juist omdat ze ook met Windows hebben gewerkt....
Precies :D
Aan een Windows gebruiker gaan vragen of een Mac goed is, is nutteloos :wink:

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Als mac echt zo goed is als jij beweert, had iedereen nu een mac gehad.
maar nee,, het merendeel van de computers op de wereld draait op WINDOWS!
Windows?...

Omdat een filmpje meer zegt dan een stukje tekst...

In 1984 was Windows nog niet geboren, dat was het DOS tijdperk. Maar kijk eens naar wat er op de Mac draait.. de voorlopers van Word, Excel, Photoshop en Paint Shop Pro en de Mac had 'echt' geluid ipv bliepjes.. zoals je kunt horen. Toen nog wel mono, maar ach.. stereo zou niet veel later volgen. ;)

De grafische interface hadden ze btw al zo rond 1980 op de Apple Lisa.

Qua innovatie liepen ze 16 jaar voor op de PC wereld zoals jullie in het filmpje kunnen zien en dat doen ze nog steeds. Alle nieuwe technieken die Apple nu toepast op z'n systemen worden pas veel later over genomen door fabrikanten uit de Windows-PC wereld en die voeren het vaak ook nog eens slecht uit.

Houd Apple in de gaten en je kunt de toekomst voorspellen

De grootste Windows gebruiker weet het in ieder geval wel

klik

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

Eigenlijk kun je dit allemaal vergelijken met het verhaal van Betamax en VHS. Betamax was eigenlijk veel beter, maar door de marketingstrategie van VHS hebben zij de markt toch veroverd.

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Niet echt vergelijkbaar, Apple is namelijk niet verslagen net als Betamax maar opereerde in een compleet andere markt tot pak en beet 1998. Hierbij moet je vooral denken aan professionele audio en grafische studio's. In deze sector werd veel Apple gebruikt en dat is nog steeds het geval.

Windows was betaalbaar en Microsoft probeerde het als een 2e hands auto in de markt te drukken. En om je een indruk te geven van hoe dit ging heb ik hier een filmpje van Microsoft directeur Steve Balmer die Windows 1.0 probeert aan te prijzen. Let op.. het plaatje van de ferrari op het scherm is nep, die kon het beeldscherm nog niet zo weergeven ;)

klik

cucchi
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006 21:36

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door cucchi »

een hevige discussie met veel mannen en veel techniek,veel goeie tips. ik gebruikte altijd een pc en heb nu voor het eerst een ibook g4 en ik vind het fabtastisch. erg mooi gemaakt heel stevig en soepel tegelijk in het gebruik. het enige is dat ik ook graag spelletjes speel o.a. kolonisten van catan en dat gaat niet op een ibook. weet iemand daar iets over? en hebben jullie tips vvor een vergelijkbaar spel voor mac m.a.w.strategisch en niet zo geweldadig?

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Windows was betaalbaar en Microsoft probeerde het als een 2e hands auto in de markt te drukken. En om je een indruk te geven van hoe dit ging heb ik hier een filmpje van Microsoft directeur Steve Balmer die Windows 1.0 probeert aan te prijzen. Let op.. het plaatje van de ferrari op het scherm is nep, die kon het beeldscherm nog niet zo weergeven
Wat een neuroot zeg... Lijkt wel een TellSell reclame, hier in NL zouden ze zo'n iemand in een dwangbuis afvoeren :P

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Fiore »

cucchi, misschien een open deur maar kijk 'es op apple.nl, in de apple store onder programmatuur vind je een boel spellen die te koop zijn voor de mac, aparte categorie voor strategische spellen, met een beschrijving

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

@ cucchi

Kijk even op www.catanweb.nl
Je moet je daar aanmelden en de regels doorlezen. Je kan dan online (tegen andere speler of bots) Kolonisten van Catan spelen. Is voor ieder systeem mogelijk. Enige wat je nodig hebt is een webbrowser en java, dus spelen maar!
Heb je vragen dan kun je op het forum terecht! Succes!

cucchi
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006 21:36

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door cucchi »

bedankt gjvisser, wat een gouden tip, groet cucchi

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Vandaag de nieuwe iMac core duo even getest, leuk apparaat en erg snel ook. Photobooth is btw best een aardig speeltje :P

donnymarco
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2006 08:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door donnymarco »

Ik ben nu een gebruiker van windows (loopt-steeds-vast) XP.
Doe er echt niets raars mee, beetje downloaden, internetten, verwijder programma's zoals het hoort en voer vaak de nodige schijfopruiming en schijfdefragmentatie uit. En toch steeds problemen.

Ben gisteren naar een apple store geweest en heb me een paar uur vermaakt op een imac. EN IK BEN VERKOCHt !!

Nu nog wachten op mijn vakantie geld en ik koop er een. En alle programma's die ik nu op mijn XP heb zijn ook op een MAC verkrijgbaar dus daarvoor hoef ik het niet te laten.

Zoals je merkt: Ik ben windows echt zat !!

En ik ben niet de enige, in mijn omgeving heeft iedereen die XP gebruikt gewoon vaak problemen. Niet dat dat hij crasht ofzo, maar na een tijdje wordt hij gewoon zo traag. En als je programma's verwijderd op de manier zoals windows dat aangeeft blijven er toch nog vele mappen op je schijf staan.

Sommige programma's zijn helemaal niet te verwijderen omdat dan de UNinstaller ontbreekt ofzo.

Ik zeg niet dat dit allemaal niet bij een mac kan gebeuren maar ik ken een paar mensen met een mac en die zeggen allemaal: Was ik maar eerder overgestapt !!

Dus apple: je hebt er een nieuwe klant bij !

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Rustig »

@donnymarco, gefeliciteerd met je besluit. :D

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Ik vind zowel Windows XP als Mac OS X een goed besturingssysteem, maar Windows is net wat minder 'af'. Groot probleem zijn volgens mij nog steeds de drivers die je moet installeren als je er weer nieuwe apparatuur ingooit.

Met duurdere kaarten heb je daar vaak weinig problemen mee maar vooral de goedkopere merken willen nog weleens roet in het eten gooien. Zo was de procedure voor het installeren van een videokaart bij mij de volgende (XP).

Let wel.. m'n systeem is niet rot, het waren puur de drivers die hier problemen gaven

- videokaart erin
- drivers installeren
- resolutie veranderen
- zwart scherm met knipperende cursor verscheen.. systeem zat vast
- reboot
- opstarten in veilige modus
- drivers deinstalleren
- alle rommel die toch nog achtergebleven was verwijderen in system32
- laatste drivers van internet downloaden
- installeren
- rebooten
- inlogscherm verscheen eindelijk in goede resolutie
- systeem loopt vast bij het inlogscherm
- reboot...
- einde.. toen was het eindelijk goed

Met OS X zul je dit niet zo snel meemaken, het enige wat in OS X mogelijk voor problemen zou kunnen zorgen:

- rot geheugen
- een harde schijf die z'n werk niet meer doet

Bij de eerste krijg je kernel panics en de 2e spreekt voor zich.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Ben zelf geen Windows fan maar wel een Windows gebruiker. De grootste kwaliteit van Apple blijft de fantastische marketing afdeling. OS X is een erg mooi besturingssyteem maar Windows blijft de alleskunner.

De toekomst kunnen voorspellen aan de hand van de gedragingen van Apple slaat nergens op. Enkele jaren terug riep Apple nog dat Intel verschikkelijk langzaam en slecht was. Waar stapt Apple vervolgens op over...? Ook riep Apple dat je nooit meer nodig hebt als een één knops muis. Vervolgens ontwikkelen ze de mighty mouse.. Met meerdere knopjes en een scroll wieltje..

Het is en blijft een feit dat er voor Windows meer software en hardware beschikbaar is. De keuze is groter en de prijs lager. Misschien niet voor iedereen een probleem. Maar wel iets om rekening mee te houden..

Apple is in, en mensen met een Apple willen dat maar al te graag tonen. Opzich logisch, als je net een veel te dure BMW hebt gekocht wil je die toch ook aan iedereen laten zien?

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Ben zelf geen Windows fan maar wel een Windows gebruiker.
Ook al eens een week achter OS X gezeten? Ik ben ook geen Mac-fan, maar als er dingen worden genoemd die niet kloppen wil ik deze wel rechtzetten.
De grootste kwaliteit van Apple blijft de fantastische marketing afdeling. OS X is een erg mooi besturingssyteem maar Windows blijft de alleskunner.
Ik gebruik ze beide en zou naast de paar extra spellen het voordeel van Windows boven OS X niet kunnen noemen. De reden waarom ik nog Windows gebruik is omdat ik nog weleens iets in Access en Visual Basic moet maken voor m'n studie. Maar voor de rest slinger ik m'n vroeger veelgebruikte PC nog maar weinig aan.

De toekomst kunnen voorspellen aan de hand van de gedragingen van Apple slaat nergens op. Enkele jaren terug riep Apple nog dat Intel verschikkelijk langzaam en slecht was. Waar stapt Apple vervolgens op over...?
Uit de overstap blijkt dat Apple niet conservatief maar progressief is in de keuzes. Vroeger was de Pentium inderdaad langzamer dan de PowerPc processor, verbruikte meer energie en had ook meer koeling nodig.

Want waar je nu op doelt is een reclamespot uit het jaar 1996. Apple of een onafhankelijk testbedrijf (zal ik nog even moeten nazoeken) heeft destijds een 1:1 test geplaatst van de Pentium en de Motorola PowerPC.

Daaruit kwam naar voren dat de PowerPC op bijna alle vlakken de Pentium chip naar de kroon steeg. Daar is door Intel een proces tegen aangespannen maar toen ze zelf de test opnieuw lieten uitvoeren moesten ze inderdaad toegeven dat de testresultaten klopten.

Daarna heeft Apple pas de burn-intel reclame uitgebracht :)

Maar die tijden zijn voorbij en Intel bakt nu dual-core chips die totaal niet te vergelijken zijn met de eerste Pentium processors.

Onderstaande komt uit de laatste keynote, waarin Apple hierin ook een knipoog naar het verleden geeft. Als je de keynote gezien had dan zag je dat de Intel topman ook zelf meewerkte aan de grap. Dus die nemen het niet zo serieus en dat is maar goed ook.

http://brastensager.com/blog/?page_id=150

Ook riep Apple dat je nooit meer nodig hebt als een één knops muis. Vervolgens ontwikkelen ze de mighty mouse.. Met meerdere knopjes en een scroll wieltje..
Fout, de mighty mouse heeft nog steeds maar 1 knop (of eigenlijk 'geen' knoppen.. zie plaatje.)

Staat standaard ook ingesteld op de 'bediening' met 1 knop. De tweede knop is optioneel, dan moet je dit aangeven in het voorkeuren paneel.

In dat geval zorgen 'drukzones' op de muis dat je met links en rechts kunt klikken. Het scrollwheel heb ik nog niet eens getest, maar volgens mij is Apple nooit 'tegen' een scrollwheel geweest. Verder zijn er nog drukzones aangebracht aan de uiterst linkse en rechtse kant waar je b.v. de exposé effecten onder kunt zetten.
Het is en blijft een feit dat er voor Windows meer software en hardware beschikbaar is.
En het blijft een feit dat kwantiteit nog geen kwaliteit met zich meebrengt. Sorry, ik ken alle vooroordelen die je nu opnoemt. Veel van m'n studiegenoten hadden deze ook over Apple maar een grote groep wil er nu zelf een gaan kopen dus die vooroordelen zijn als je er even achtergezeten hebt wel weggenomen.

Er zijn maar weinig professionele studio's die op Windows draaien, alle grafische en geluidsbewerkingsstudio's draaien op Apple's. Daar is stabiliteit, flexibliteit en snelheid erg belangrijk.
De keuze is groter en de prijs lager. Misschien niet voor iedereen een probleem. Maar wel iets om rekening mee te houden..
Natuurlijk, maar de Mac Mini is ook een prima instap Mac voor een lage prijs.
Apple is in, en mensen met een Apple willen dat maar al te graag tonen. Opzich logisch, als je net een veel te dure BMW hebt gekocht wil je die toch ook aan iedereen laten zien?
Nee, het is niet het 'pimp' gehalte wat een Mac zo goed maakt.. maar dat merk je denk ik zelf wel als je eens dezelfde dingen die je op je PC doet op een Mac probeert te doen.

Gesloten