LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Welke laptop?

Ongelezen bericht door wolferl »

Mijn vraag aan de experts hier, welke Laptop/Notebook ik het best kan aanschaffen. Ik heb een bedrag van 1500 Euro, mijn wensen zijn:

-minimaal 60GB HD geheugen
-1024 MB ram
-15.4" scherm (op zijn minst)
-minimaal 4 USB 2.0 poorten
-goed merk, dus niet na een jaar stuk en een hele slechte service aan de lijn krijgen.

Iemand een suggestie?

Oja en kom niet aan met Wehkamp, Neckermann, Otto of Quelle producten, want ik wil hem in een goede shop kopen.

Groetjes
Wolferl

DJD
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 okt 2005 10:41

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door DJD »

Sony viao. Hele mooooooooooooooie laptops, vooral het beeldscherm

http://vaio.sony-europe.com/view/View.a ... ite_nl_NLm.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door joopataa »

Zeer goede tip! Sony maakt met Vaio een geweldige goede en ook nog hele mooie laptop. Voor die €1500.- kan je er wel een kopen.

Joopat :D

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door dens »

Ik heb sinds 3 maandjes ook een Sony Vaio en ben zeeeeeer tevreden. Schitterend beeld! Voelt ook erg degelijk aan.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Rustig »

Ik heb een Maccert maar als ik om wat voor reden ook een win-laptop moest kopen, dan zeker een Vaio.

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door michel93 »

Mijn vraag aan de experts hier, welke Laptop/Notebook ik het best kan aanschaffen. Ik heb een bedrag van 1500 Euro, mijn wensen zijn:

-minimaal 60GB HD geheugen
-1024 MB ram
-15.4" scherm (op zijn minst)
-minimaal 4 USB 2.0 poorten
-goed merk, dus niet na een jaar stuk en een hele slechte service aan de lijn krijgen.

Iemand een suggestie?

Oja en kom niet aan met Wehkamp, Neckermann, Otto of Quelle producten, want ik wil hem in een goede shop kopen.

Groetjes
Wolferl
Ik zelf heb een sony vaio (wel een wat oudere, uit 2003) die is wel goed.

Maar toch denk ik dat mijn volgende laptop een mac word. dus dan zal ik een ibook g4 nemen,, ik weet niet of die aan uw eisen voldoen, anders kunt u ook een macbookpro nemen maar die is vanaf 1599,- dus wat duurder.

( kijk op www.apple.nl voor specificaties etc.)

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Kijk eens op www.centralpoint.nl

Je kunt hier je eisen invullen en je krijgt dan een lijst met laptops/notebooks die aan je eisen voldoen of erg dicht in de buurt komen. Een ander voordeel van Centralpoint is de prijs. Ze horren bij de goedkoopste of zijn zelfs de goodkoopste.

Groet,

Alex van Breemen

John010
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2006 15:07

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door John010 »

Met mijn ervaring met de Compaq Presario (van Hewlett Packard) (zie hier in het forum) kan ik adviseren om geen HP of Compaq notebook te nemen. De mijne is nu 4 maanden oud waarvan op dit moment 2 maanden in reparatie. Over Sony hoor ik goede dingen maar is wel duur, maar in mijn geval is niet echt goedkoop toch ook echt duurkoop. Veel succes met je keuze. :D

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

Ik zou gaan voor een iBook of Macbook pro

Ik heb thuis al een Windows PC en een G4 PowerPC (mac) en wilde voor onderweg, studie + werk liever een laptop met OS X vanwege de stabiliteit en het gebruiksgemak. Kortom een laptop waar ik bij wijze van spreken geen omkijken naar heb en waar ik gewoon mee kan 'werken' zonder continu voor systeembeheerder hoeven te spelen. Toen heb ik voor 1000 euro het vorige model iBook kunnen kopen (15"), de prijs die je normaal betaald voor een 12" (ook een heel mooi apparaat). Enige wat er bij mijn iBook ontbreekt is bluetooth en een iets snellere processor die het nieuwe model wel heeft.

Windows XP installeer (of herstel) je met een beetje geluk 1x in de 2 jaar opnieuw en met pech 1x in de zoveel maanden. Op de G4 heb ik 5 jaar geleden OS X geinstalleerd en nog nooit heb ik naar de systeem-CD hoeven grijpen. Het draait al 5 jaar probleemloos zonder virussen, spyware of andere zaken en het systeem wordt in tegenstelling tot Windows met iedere systeemupdate sneller ipv langzamer :D

Zelf heb ik als laptop een iBook, maar ik denk dat het voor jou eisen iets te licht is. Er zit een 60GB HD in met 1x firewire, 2x USB 2.0 een intern modem, airport kaart (draadloos), ethernet, extern beeldscherm support en een G4 processor (1,33 Ghz = +/- 2,00 Ghz omgerekent CISC kloksnelheid).

Verder is een groot voordeel van een Apple laptop dat je 'm tijdens het werken gewoon dicht kan klappen en dan gaat deze automatisch in slaapstand waar je 'm gerust 5 dagen in kan houden zonder op te laden. De accu gaat met normaal gebruik 5 en een half tot 6 uur mee. Verder krijg je er een heel pakket aan goede software bij.

Als je voor een iBook gaat kun je beter even wachten tot de iBook ook voorzien is van een intel processor (gebeurt dit jaar). De G4 processor loopt 2 generaties op de Intel processors achter dus een overstap zal een 'enorme' snelheidsboost opleveren als je beide iBooks naast elkaar legt. :)

De Macbook Pro daarintegen is denk ik precies wat je zoekt, deze is in tegenstelling tot de iBook sneller en heeft meer aansluitingspoorten voor professioneel gebruik (extra firewire en digitale audio uitgang b.v.) wat er precies inzit kun je beter even zelf bekijken bij de technische specificaties op apple.com ;)

richard1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2006 11:37

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door richard1963 »

ik zelf heb een acer aspire 1661 wlm gekocht
maar ik zou iedereen afraden om een laptop van acer te kopen .
na 1 jaar en 4maanden is het beeldscherm stuk beeldlijn.
dode pixels is dat geloof ik.
en bij acer doen ze daar niks aan .
zeer slechte service voor zo veel geld.

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door themaster »

hp is erg goed erg goede service etc.

wat ik hier lees hp is vervelend 4 maanden hebben waarvan 2 maanden reparatie dan doe jij zelf iets niet goed volgens mij

de support van hp is 1 van de betere.

ik werk dagelijks met pc en laptop problemen maar 9 van de 10 dingen die op de laptop afgeschoven worden zijn te wijten aan de fout van de gebruiker.

en niet van de fabrikant

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

Welke fout kan een gebruiker op je laptop maken zodat deze niet meer functioneert? Geen virusscanner / spywarescanner installeren? bedoel je zoiets? :)

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door themaster »

virussen is oorzaak nr1 dat is een vaststaand feit.

je ziet ze niet altijd maar ze kunnen er wel degelijk zijn.

afgelopen week had ik een klant die had 16000 virussen op zijn pc die ie 2 maanden geleden nieuw had gekocht hij kreeg alleen nog maar een zwart scherm.

een andere kreeg een blauw scherm te zien met opstarten hij had een prog gedownload waar ie xp mee kon aanpassen (idd eigen risico) je moet niet aan dingen gaan prutsen waar je niks van weet.

internet is open voor iedereen mail ed is vaak onveilig bescherm je er tegen en er gebeurt niks.

ik kan jou tig sites noemen waar je kunt downloaden maar klaag naderhand niet dat je pc is geinfecteerd met de meest hardnekkigste virussen ooit.

als je dat uit zou bannen is het veilig genoeg alleen is dit dus helaas onmogelijk
dus zul je zelf goed moeten opletten.

hp heeft mijns inziens een goede service en gaat ook niet kapot, ja een hdd mischien maar dat kan bij elk merk.

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

hm.. dat is idd vervelend, maar kun je dit eigenlijk wel de gebruiker verwijten? Het is toch ergens best wel zot dat iemand van 93 niet normaal achter een PC kan zitten zonder dat voor die ene PC een persoonlijke systeembeheerder aanwezig moet zijn die Windows eerst dicht moet timmeren.

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door themaster »

ja zo zou je het misschien kunnen zien maar is dat niet met alles zo.

mijn auto kan ook 260km per uur is de dealer verantwoordelijk als ik dat zou gaan rijden.

lijkt me niet he

en bv hp levert er xp op maar je kunt ook een leeg systeem kopen en er zelf bv linux opzetten ipv xp

de leverancier levert in dit geval xp door maar is niet verantwoordelijk wat jij er verder opzet op je pc.

ik heb hier 1 laptop draaien voor mee te nemen naar klanten draait al 2 jaar zonder extra beveiligingen ook op internet
mijn pc zelf draait wel met beveiligingen omdat die 24 uur per dag aanstaat.

ligt er gewoon net aan wat je er mee doet
als je alleen maar op betrouwbare sites komt en opent geen onbetrouwbare mails is het zonder virusscanner goed te doen.

voor al het andere installeer het gewoon het voorkomt veel ergernis

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

ja zo zou je het misschien kunnen zien maar is dat niet met alles zo.

mijn auto kan ook 260km per uur is de dealer verantwoordelijk als ik dat zou gaan rijden.
Nu trek je de verlijking met het overklokken van een processor neem ik aan? Als de gebruiker zelf met de hardware gaat lopen rotzooien zonder daar verstand van te hebben en systeemhacks installeert waarvan hij niet weet wat het doet dan kan ik me je vergelijking voorstellen.

Bij virussen e.d. gaat dit niet helemaal op. Virusscanners en spywarescanners zijn immers maar workarounds, het virus / stuk spyware is al op je systeem en dan wordt er pas actie ondernomen door een van de applicaties voordat het zich kan nestelen.

Een besturingssysteem moet wat dat betreft gewoon waterdicht zijn zodat het probleem bij de kern wordt aangepakt wordt en dit niet op het bordje van de gebruiker geschoven wordt. Als je een huis koopt krijg je daar als 't goed is ook geen emmers bij omdat het dak lekt.
en bv hp levert er xp op maar je kunt ook een leeg systeem kopen en er zelf bv linux opzetten ipv xp
idd, zouden meer fabrikanten moeten doen.
de leverancier levert in dit geval xp door maar is niet verantwoordelijk wat jij er verder opzet op je pc.
Ik beschuldig de leverancier niet en ik beschuldig de gebruiker niet, ik vind dat Microsoft best wat meer verantwoordelijkheid kan nemen en Windows tot een stuk gereedschap kunnen maken ipv een onderhoudsgevoelig OS. En dat heeft niks met technische kennis te maken.

Vroeger had je auto's die zeer onderhoudsgevoelig waren, maar we vinden de auto's van nu toch ook niet minder goed omdat ze doen wat ze moeten doen en dat is rijden. De enige die er op achteruit gegaan is, is de hobby-monteur die niet meer zoals vroeger kan sleutelen maar om dat nu een groot nadeel te noemen.

Dat veel bedrijven nu overgaan op een Citrix omgeving zegt iets over Windows. Het betekent gewoon dat het onderhoud per systeem veel te veel aandacht vraagt en om de week wel een ghost image kan gebruiken. Dat is geen systeembeheer, dat is aanmodderen. Met een degelijk besturingssysteem bespaar je in tijd / geld op dit soort onderhoud.
ik heb hier 1 laptop draaien voor mee te nemen naar klanten draait al 2 jaar zonder extra beveiligingen ook op internet
Ik heb ook geen beveiligingssoftware op m'n XP bak staan (staat toch verder niks noemenswaardig aan belangrijk spul op) maar ik doe toch om de zoveel maanden een virus en spyware scan. Er lekt nog geregeld iets naar binnen, niet zo erg qua virussen maar spyware zit er vaak wel in. En dan heb je zo'n gedrocht als hitman pro wat een x aantal spywareprogramma's combineert. Dat stuk software vind ik minstens even onnodig als de spyware zelf. Een noodzakelijk kwaad ;)
ligt er gewoon net aan wat je er mee doet
als je alleen maar op betrouwbare sites komt en opent geen onbetrouwbare mails is het zonder virusscanner goed te doen.
Windows is een besturingssysteem met een zware gebruiksaanwijzing, het is dat het nu ingeburgert is maar als je als beginnenling hoort wat voor handelingen je moet verrichten om je systeem een beetje veilig te krijgen dan zou je al meteen afhaken.

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door themaster »

maar dat is met alles zo.

windows is veilig zat als je het gebruikt zoals het hoort.

lekken zitten overal in maar mijn ervaring is wel dat veel mensen overal maar ja op klikken.

net ook weer een klant die me beld, kreeg een melding op zijn scherm your pc is infected with spyware click here for a free scan.

ik zeg je hebt hem toch wel weggeklikt met het kruisje he, klant nee ik heb hem laten scannen en nu heb ik nog meer zooi erop staan.

die programma's proberen alleen maar geld uit je zak te kloppen maar als je daar lekker in meegaat haal je dit soort problemen steeds verder binnen.

ik heb zelf een hostingbedrijf maar kan je 1 ding zeggen linux is ook niet waterdicht en hackers vinden ook steeds meer wegen om je te hacken maar er is zat voorhanden om bv poorten dicht te zetten en te blokkeren.

als dit standaard al dicht zou zitten kun je gewoonweg niks met een server doen.
je hebt software maar er is ook maatwerk en dat denken mensen vaak ik koop xp dus das maatwerk nee das megaproductie en niks anders.

ik zeg niet dat het altijd goed is maar het is nu eenmaal zo.

1x je pc beveiligen en je hebt er profijt van, alleen 99% koopt een pc zet hem neer en doet er niks meer mee dan internetten etc.

beveiliging komt pas als het kwaad al geschied is.

het zou standaard op je systeem kunnen zitten ben ik met je eens alleen dan kost xp geen 100 euro maar 160 euro en dat willen we nu juist niet betalen als consument.

ik heb zelf klanten waar de pc 24 uur per dag draait en waar nooit niks gebeurt ja internet storing een keer maar dat is alles.

ik heb er ook bij die geef je een format c en 4 mnd later kan je het weer doen ivm alles downloaden bv cracks van astalavista.box.sk en het systeem slaat op hol
zolang dit soort spyware niet bestraft wordt zal dit probleem blijven.

windows is en blijft een besturingssyteem en geen virus en spyware remover.

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

Je beeld van hoe een besturingssysteem hoort te functioneren is dus niet gelijk aan die van mij.

Een besturingssysteem anno "2006" hoort imho gewoon veilig te zijn nadat je het geinstalleerd hebt. Tegen hackers zal weinig gedaan kunnen worden, maar die vormen ook geen bedreiging voor gewone consumenten. Echte hackers proberen eerder zoiets als het digitale betalen via internet te saboteren en bij justitie e.d. in te breken. De gewone consument is voor deze groep totaal oninteressant.

Ik heb het in m'n verhaal hierboven dan ook niet over hackers. Wel over programmatuur dat zichzelf in je systeem nestelt omdat de deuren tot de systeemmap gewoon openstaan.

En dan kun je tegen de klant wel zeggen 'bezoek alleen websites die je vertrouwd' maar wie zegt dat een weblog die je wilt lezen geen spyware op de achtergrond meestuurt of popups bevat waardoor je met 1x op enter een melding ziet verschijnen en ineens weer wegflitsen. Dan ben je dus al te laat.

Over de prijsstijging van een veilige Windows versie ben ik het niet met je eens, Mac OS X kost 129,- en dan heb je als je puur en alleen kijkt naar hoe het opgebouwt is...een veiliger en uiteindelijk ook een veel stabieler systeem ;)

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door joopataa »

Volgens mij was de vraag van de topicstarter, welke laptop? Nu alweer dat zelfde gezeur over windows of mac os x . Wij weten nu wel dat jij een voorstander bent van dit OS, en dit te pas en zeker ook te onpas vertelt.

Joopataa

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Welke laptop?

Ongelezen bericht door Beathoven »

en dit te pas en zeker ook te onpas vertelt.
haha, omdat ik 1x OS X noem in m'n laatste post?

Ik ben al lang ontopic gegaan een paar posts terug, de discussie loopt idd een beetje naar een zijweg.

Ontopic maar weer =)

Gesloten