LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Switching to Windows: Not as easy as you think

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Pringle
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2006 19:45

Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door Pringle »

Onlangs de leukste review in tijden gelezen en ik wil jullie deze niet onthouden.

De kop: Switching to Windows: Not as easy as you think

De reviewer heeft altijd met unix/linux-systemen gewerkt en heeft onlangs voor het eerst Windows XP geïnstalleerd. Hij beschrijft hoe hij dit ervaren heeft en vergelijkt het met wat hij gewend is. Wat hij schrijft is niet alleen grappig maar ook zo ontzettend waar :)
Mensen die nog nooit met Linux hebben gewerkt zullen niet alles begrijpen maar des al niet te min is dit leuk om te lezen...

http://madpenguin.org/cms/index.php/?m= ... 937&page=1

xenonbyte
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:43

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door xenonbyte »

Nog meer van dit soort onzin is hier te vinden:
http://shelleytherepublican.com/2006/05 ... facts.html

Hilarisch dat toch telkens weer de deze-OS-is-het-beste discussie opduikt. Volkomen nutteloos vind ik.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door JaFO »

Hoezo nutteloos ?
Waarom zouden we ons niet druk mogen maken over wat de beste motor voor onze computers is ?
Waarom zouden we het maar goed moeten vinden dat er in de praktijk slechts een 'keuze' is ?

Zelfs de overheid vind dat (voldoende) concurrentie gezond is voor de markt ...

Anyways ...
Als je Windows bekijkt zonder de roze bril van een Windows-fan dan merk je pas echt wat voor een stomme, onbenullige dingen er gebeuren.

En zoals dat artikel beschrijft is het grappig dat zelfs de laatste versie van XP niet eens in staat is te doen wat een distro als Ubuntu voor elkaar krijgt.
Voor een OS dat zo 'standaard' is zou je mogen verwachten dat meer hardware wordt herkend. Op dat punt is Linux lang niet zo slecht als sommigen denken.

xenonbyte
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:43

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door xenonbyte »

Als eerste: een OS is geen motor (als je een computer met een auto vergelijkt), want waar staat de hardware dan? Het OS is de aansturing van de motor, de boordcomputer als het ware.

Tweede: Kap eens met die linux-windows vergelijking en verbreed je kortzichtige visie. Verdiep je eens in Plan9, MacOS of AROS op x86.

Derde: Linux ondersteuning...laat me niet lachen, kernel 2.6 heeft pas een beetje USB ondersteuning. Linux moet je gebruiken waarvoor het gemaakt is. Het is een netwerk gebasseerd OS en (nog?) niet geschikt voor de massa-desktop. Pas als fabrikanten zoals Adobe/Avid/Microsoft hun software op het linux platform uitbrengen, kunnen we verder praten.

Ik ben geen Windows fan, en heb zelf 3 verschillende linux servers draaien (Debian Woody) op 3 verschillende plekken en ze doen allemaal wat ik wil. Unbuntu is een goede poging om Debian te voorzien van een grafische schil en ziet er erg fraai uit. Ik geloof ook dat M$ hier zeker wel wat op uitdoet, maar laat de vergelijkingen over aan de mensen die er verstand van hebben.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door JaFO »

Ok. boordcomputer, jij je zin. Dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die zich druk maken over wat die boordcomputer nou precies doet en dat het ook voor de 'niet-techneut' kan lonen om daar wat van te weten.

Het punt is dat het erg genoeg is dat alleen Linux bij de grote massa bekend is. Het zou verdomd goed zijn als 'men' ook van het bestaan van de alternatieven zoals QNX en BeOS op de hoogte is (je bent niet de enige die meer dan Linux & Windows kent ;)).

Linux mag dan (nog) niet klaar zijn als OS voor de massa-desktop.
Aan de andere kant hebben 90% van de mensen absoluut voldoende aan wat een distro zoals Knoppix en Ubuntu kan bieden (browser, e-mail-programma & een 'office'-pakket, meer heeft de gemiddelde nitwit toch niet nodig).

Ik weet uit ervaring dat mijn vader net zo veel/weinig moeite had met Knoppix als Windows 98. Het is dus lang niet zo onmogelijk om een echte nieuweling in een non-Windows OS wegwijs te maken als je zou denken.

En dan nog ... ik blijf er bij dat de alternatieve OS'en voor meer mensen bruikbaar zijn dan de meesten denken, omdat men zich door de verkopers laat gek maken met het nieuwste van het nieuwste terwijl niet eens voor meer dan 5% van de 'geavanceerde' mogelijkheden gebruikt worden.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Volgens mij is t maar net wat je gewend bent.
Ik zit nu zelf af en toe ook te kloten met linux (Ubuntu) en dat ziet er zeker leuk uit en werkt op zich prettig, maar ik kan niet zeggen dat ik t liever heb dan Windows.
Dat komt gewoon omdat ik al vanaf windows 3.1 met Microsoft's OS aan het klooien ben (Ja, met de nodige BSOD natuurlijk), maar ik weet nu aardig goed hoe windows in elkaar steekt.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor iemand die al vanaf het begin met Linux of een ander OS werkt.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door djmaze »

Ik heb ooit een discussie gehad met verschillende programmeurs en we zijn het er allemaal overeens:

Als de wereld was opgegroeit met Linux dan is hij niet beter, gewoon anders.

Wat we hier bedoelen is dat elk OS zijn eigen haken en ogen heeft, en dat ook elk systeem wel ergens in uitblinkt.
Bijvoorbeeld is het multimedia systeem van Windows erg uitgebreid en zeer handig, voornamelijk dan de DirectX interface waardoor gamers snelle graphics en specialeffects hebben. Daarentegen is Windows beveiliging hopenloos en krijgt een cracker enorm veel kansen.
Bij linux wordt er meer op veiligheid gelet maar is daarentegen het multimedia systeem, met namelijk voor games, niet uitgewerkt en snel genoeg om te kunnen concureren. Daarnaast heeft Linux een hopeloos probleem met alle libraries en bestanden die overal op de harde schijf verspreid staan.

You win some, you loose some.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Switching to Windows: Not as easy as you think

Ongelezen bericht door JaFO »

Volgens mij is t maar net wat je gewend bent.
Ik denk dat dat het grootste probleem bij overstappen van het ene OS naar het andere is.
Je hoeft maar naar het QWERTY-toetsenbord te kijken om te weten dat mensen in staat zijn om aan de meest gebruikersonvriendelijke dingen te wennen ...

Gesloten