LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom niet linux??

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door JaFO »

Ik heb anders nog nooit meegemaakt dat Windows mij vroeg op welke schijf het zooitje mocht en of ik die schijf zou willen partitioneren.
Het was altijd van : 'ik wil die schijf, dus ik neem hem helemaal voor mezelf, nee ... niks klagen, ik beslis'.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door queenfan »

JaFO


Geplaatst op 18 Jun 2006 16:19 door JaFO


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb anders nog nooit meegemaakt dat Windows mij vroeg op welke schijf het zooitje mocht en of ik die schijf zou willen partitioneren.
Het was altijd van : 'ik wil die schijf, dus ik neem hem helemaal voor mezelf, nee ... niks klagen, ik beslis'.
Nee hoor tijdens de installatie van XP wordt gevraagt als hij meerdere participaites vindt welke hij mag gebruiken.

thijsbrg
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2006 11:51

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door thijsbrg »

nee hoor, ik moest nog steeds drivers installeren voor m'n videokaart en netwerkkaart. Ik heb een vrij normale videokaart (GeForce 2MX) en Netwerkkaart (Realtek ding) dus... Ik gebruikte SuSe 10.1.

jump-homie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2006 09:34

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door jump-homie »

linix is wel het meest betrouwbaarste stuurprogramma omdat 'hackers' zich vooral richten op windows , en later op apple ,, veel hackers werken zelf ook met linux omdat dat stuurprogramma het moeilijkst te kraken is

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door djmaze »

@jump-homie: lees ff http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=147 :lol:

mediaservice
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2006 19:55

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door mediaservice »

Linux wordt bijna niet gebruikt in Nederland, en Mac is ook klein.
Windows is de grootste, met de meeste software ondersteuning.
Ook is Linux kwetsbaarder voor virussen dan Windows omdat je zelf stukjes kan toevoegen, waardoor dat ook virussen kunnen zijn!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door mr T. »

k vraag me echt af waarom op dit forum het niemand over linux heeft dat is toch een heel bekent stabiel besturingsysteem wat gebruikt word in de wetenschappen en bij bedrijven op servers.
Dit is een consumentenforum en de meeste particuliere consumenten kopen hun computer op plaatsen waar alles mogelijk is, als is het maar Windows is. Windows heeft als besturingssysteem niet een groot marktaandeel gekregen vanwege de produktkwaliteit, maar omdat Micro$oft vat heeft op de distributiekanalen. Vervolgens willen die distributiekanalen maar al te graag Windows slijten vanwege de marges. De marge van een installatiepakket Windows ligt waarschijnlijk op hetzelfde niveau als de prijs van een pakket met een Linux distributie met handleiding en aanvullende software (indien niet gratis gedownload). Het is dan ook niet zo vreemd dat computerverkopers alleen Windows willen slijten.

UrsusX
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2006 20:40

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door UrsusX »

[De stelling van nachtlamp dat "bijna elk bedrijf linux gebruikt" is erg discutabel]

Ik ben erg geinteresseert in linux, vind het erg goed dat er een micro$oft alternatief is, maar gebruik het toch niet.

Ik heb een tijdje een dual-boot systeem en kon maar niet wennen aan de linux manier van doen.
-Als ik effe een bestand wilde verwijderen kon dit niet (eerst switchen naar root :x )
- Kijken wat op mijn harde schijf stond erg lastig (de harde schijf zelf staat in een map!)
-De locatie van programma's onvindbaar, nieuwe programma's lastig te installeren (/make en zo)
-Alle handige windows programma's onuitvoerbaar
-Spellen niet te spelen.

Al met al gebruikte ik eigenlijk constant windows, omdat linux geen echte voordelen heeft boven windows (veiligheid is met een virusscanner opgelost en windows al betaald).
Ik weet dat al deze problemen met voldoende kennis op te lossen zijn, maar wie heeft die kennis?

Ik denk dat zolang linux niet (veel) meer mogelijkheden biedt dan windows, zich weinig mensen de moeite zullen doen zich een nieuw besturingssysteem eigen te maken.

ikbenik

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dit is een consumentenforum en de meeste particuliere consumenten kopen hun computer op plaatsen waar alles mogelijk is, als is het maar Windows is. Windows heeft als besturingssysteem niet een groot marktaandeel gekregen vanwege de produktkwaliteit, maar omdat Micro$oft vat heeft op de distributiekanalen. Vervolgens willen die distributiekanalen maar al te graag Windows slijten vanwege de marges. De marge van een installatiepakket Windows ligt waarschijnlijk op hetzelfde niveau als de prijs van een pakket met een Linux distributie met handleiding en aanvullende software (indien niet gratis gedownload). Het is dan ook niet zo vreemd dat computerverkopers alleen Windows willen slijten.
Als computerverkoper ben ik het hier totaal niet mee eens.
Tuurlijk verdien ik op het verkoop van windows.
Maar als een klant Linux erop wilt zetten is dat geen probleem.
Dus je bent niet verplicht om bij een nieuwe computer windows te nemen.
En niemand verplicht mij om bij nieuwe computers windows te installeren en mee te leveren, helemaal niemand!

De reden dat ik Linux zelf niet meelever is dat ik er nog de ballen verstand van heb.
En als ik Linux zou meeleveren, moet ik ook de support voor geven.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door mr T. »

Dus je bent niet verplicht om bij een nieuwe computer windows te nemen.
En niemand verplicht mij om bij nieuwe computers windows te installeren en mee te leveren, helemaal niemand!
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen (vaak leveranciers die zelf assembleren), maar helaas zal er in de meeste gevallen toch Windows bij moeten worden gekocht. Dat geldt in ieder geval voor alle grote massafabrikanten (HP, Dell, Acer, Packard Bell, Fujitsu-Siemens, Lenovo e.d.) van desktops en voor nagenoeg alle leveranciers van laptops. In al deze gevallen kan Windows er in de praktijk niet af. Dit omdat Microsoft (onder het mom van het tegengaan van piraterij) afspraken heeft gemaakt met deze fabrikanten tot verplicht meeleveren van Windows. Verder doen veel winkels nogal moeilijk over het weer inleveren van een Windows licentie vanwege het onjuiste idee dat het besturingssysteem een onderdeel is van de computer (dit betekent dat men eist dat de computer ook wordt ingeleverd). Dit terwijl (voor zover mij bekend) in de licentievoorwaarden van Windows (XP) zelfs is opgenomen dat de licentie mag worden omgewisseld voor geld wanneer men de licentie niet activeert en/of de software niet installeert (het gaat daarbij om het activeren van de meegeleverde code). Dat is dan ook de reden dat veel fabrikanten de software voorinstalleren. In dat geval is een akkoordverklaring sneller geregeld.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door NONO »

Een aantal in bijgaand artikel genoemde schrijvers gaven inhoud aan de vraag door om voor hen moverende redenen over te stappen op Linux (Ubuntu):
http://www.tuaw.com/2006/07/26/press-re ... -mac-os-x/

sater
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 18:53

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door sater »

Ik ben nu een paar jaar bezig met linux, begonnen met een p3 500. Gekocht bij de vobis in assen. Waar ze alleen maar dollar tekens in hun ogen hadden en niet goed op de vragen in gingen. Ik heb sindsdien veel geleerd en zoek nu van tevoren uit of het zal werken of niet. Meestal wel en wanneer men wat behoudend is zal het zeker werken. Ik ben begonnen met een redhat instal. waar bij ik goed geleerd heb hoe de schijf op te delen. Daarna ben ik overgestap op mandrake, en en jaar later wat er een leuke duitse distro suse 6.3. Ik heb dus nog steeds suse op het ogenblik 10.1. Het installeren gaat zo eenvoudig dvd erin opstarten vragen beantwoorden desnoods schijf op groote brengen handige schuifregelaar. als ik het me niet vergis en de distro doet de rest. Ik download films, cd's en alllerlei andere rommel. Het doet het allemaal. mocht je eens wat van windhoos willen proberen is er altijd nog wine, alhoewel virussen niet willen functioneren onder wine. Voor de games die mijn zoon wil spelen zit er een xp op. Dus het is gewoon een dualboot systeem.
Het enige wat ik hier uit dit forum opmaak is dat er geen mensen zijn die zich de moeite geven op eens een keer te lezen. Dat wil zeggen de handleidingen (howto's) Men wil gewoon dom in het rond klikken in de hoop dat het dan wat doet. Ja en in mijn ogen is het logisch dat een winhoos prog het niet doet onder linux. Dit is precies het zelfde als de gasknop zoeken bij een electrisch fornuis. Wat ik erg gemakkelijk vind van linux is dat het altijd werkt. Doe je eens iets stoms dan werkt altijd nog de commandline (dat zal bij windows ook wel zo zijn. Maar ik heb er nog nooit het file system opnieuw mee kunnen opbouwen) Handelaren kunnen volgens mij gewoon een distro eropzetten en bij de ondersteuning doorverwijzen naar de distro. of de vele fora op het internet.
En ik ben een gewone eenvoudige gebruiker, ik weet nix van progammeren of andere vage dingen. Over het algemeen lees ik eerst en doe ik dan. in de 6 jaar dat ik hiet mee bezig ben heb ik 1 keer een linux crash gehad (was ook nog mijn eigen schuld) en de keren dat 98 en later xp het niet meer deden zijn niet meet te tellen op de vingers van 2 handen.

ikbenik

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Handelaren kunnen volgens mij gewoon een distro eropzetten en bij de ondersteuning doorverwijzen naar de distro. of de vele fora op het internet.
Als detaillist wil ik hier op reageren.
De reden dat ik linux niet met de systemen meelever is dat ik zelf linux niet ken.
En als ik een systeem lever, dan lever ik ook alle support. Dus wat dat betreft kan ik al niet aan die eis voldoen.
Als een klant om een systeem vraagt zonder windows is dat geen probleem.
Als hij aangeeft dat hij er linux op zet, is dat ook geen probleem, alleen zal ik dan geen support leveren.

Mijn ervaring is dat als mensen bij mij een comuter kopen, dat ik dan ook de volledige support moet geven.

Dat is de reden dat ik linux niet meelever met de systemen.
Als ik in de toekomst wel linux zou gaan leren, dan kan ik ook support geven en dan kan ik wel veilig linux meeleveren.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door queenfan »

ikbenik Geplaatst op 03 Nov 2006 20:26


Als detaillist wil ik hier op reageren.
De reden dat ik linux niet met de systemen meelever is dat ik zelf linux niet ken.
En als ik een systeem lever, dan lever ik ook alle support. Dus wat dat betreft kan ik al niet aan die eis voldoen.
Als een klant om een systeem vraagt zonder windows is dat geen probleem.
Als hij aangeeft dat hij er linux op zet, is dat ook geen probleem, alleen zal ik dan geen support leveren.

Mijn ervaring is dat als mensen bij mij een comuter kopen, dat ik dan ook de volledige support moet geven.

Dat is de reden dat ik linux niet meelever met de systemen.
Als ik in de toekomst wel linux zou gaan leren, dan kan ik ook support geven en dan kan ik wel veilig linux meeleveren.
En het is ok nog eens zo onbekend maakt onbemind, ik had hetzelfde alles was windows maar heb inmiddels gespeeld met Linux (Ubuntu) en ben er enthausiast door geworden.
Geldt ook voor Apple, mischien een tip om een te installeren met Linux en zo speels gewijs er mee bezig te zijn????

Dat je als verkoper niet alles kan weten van een product is te begrijpen.

ikbenik

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door ikbenik »

En het is ok nog eens zo onbekend maakt onbemind, ik had hetzelfde alles was windows maar heb inmiddels gespeeld met Linux (Ubuntu) en ben er enthausiast door geworden.
Geldt ook voor Apple, mischien een tip om een te installeren met Linux en zo speels gewijs er mee bezig te zijn????

Dat je als verkoper niet alles kan weten van een product is te begrijpen.
Klinkt gek, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad om linux goed te leren.
Vroeger heb ik op school wel linux gehad, maar toen was linux net als dos.

Daarnaast ben ik ook voor een jaar begonnen aan een zelfstudie netwerkbeheerder. Door gebrek aan tijd heb ik daar ook weinig mee gedaan.

Ik heb ook bij een klant met Apple liggen stoeien, maar de muis viel me tegen.
MAAR 1 KNOP! ( op mijn windowsmuis heb ik 8 knoppen op zitten).

Plantronics
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2003 20:16

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door Plantronics »

Misschien is Microsoft niet groot geworden door het beste OS maar iig wel door de beste marketing. En het is nu eenmaal zo als je iets maakt dat je het ook moet kunnen verkopen, daar zijn voorbeelden van te vinden in iedere tak van industrie. Hoe goed iets ook is, als je niet in staat bent het aan de man te brengen houdt het gewoon op. XP is op dit moment gewoon een stabiel systeem en het werkt makkelijk voor bijna iedereen, daarbij is er altijd noodzakelijke kennis voorhanden (buren, kennissen enz) zoek dat maar eens voor Linux. En ook ik ben in de weer geweest met Linux en met Knoppix CD's. Het is leuk om eens te proberen maar het heeft me ook niet kunnen overtuigen. En er zijn veel bedrijven die met Linux werken maar er zijn toch ook echt heel veel bedrijven die met Windows werken. En idd Microsoft bied wel degelijk ondersteuning, sterker nog, gewoon dagelijks door auto updates en ook via de telefoon als je een legale versie hebt.

ikbenik

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door ikbenik »

En idd Microsoft bied wel degelijk ondersteuning, sterker nog, gewoon dagelijks door auto updates en ook via de telefoon als je een legale versie hebt.
Hierbij moet ik je corrigeren.
Alleen bij de retailversies kun je bij Microsoft zelf aankloppen.
Bij problemen met producten van Microsoft met een OEM licentie moet je bij de verkopende partij wezen.
Die moet dan de volledige support geven.

Dus nu komt het mooie:
Als bijvoorbeeld het Kruidvat zelf computers zou verkopen, dan dient Kruidvat ook de volledige support aan de producten van Microsoft te geven.

Bij de Aldi is het nog leuker!
Die verwijzen de klanten door naar de fabrikant van de computers: nl. Medion.
Maar bij problemen met Windows dan dient niet Medion dat op te lossen, maar de Aldi zelf!
En dat kunnen ze niet!

(voorwaarden van een OEM licentie is dat de verkopende partij de support zelf levert).

en ook via de telefoon als je een legale versie hebt.
Als je een OEM licentie hebt, dan kun je niet bij Microsoft aankloppen. Zij weigeren je te helpen en ze zullen je doorverwijzen naar de verkopende partij.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door queenfan »

ikbenik Geplaatst op 06 Nov 2006 16:54
Klinkt gek, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad om linux goed te leren.
Vroeger heb ik op school wel linux gehad, maar toen was linux net als dos.

Daarnaast ben ik ook voor een jaar begonnen aan een zelfstudie netwerkbeheerder. Door gebrek aan tijd heb ik daar ook weinig mee gedaan.
Download Ubuntu en kijk hoe simpel het geworden is, als je er de tijd voor heb natuurlijk :lol:
Ik heb ook bij een klant met Apple liggen stoeien, maar de muis viel me tegen.
MAAR 1 KNOP! ( op mijn windowsmuis heb ik 8 knoppen op zitten).


Moest ik ook aanwennen, maar na loop van tijd went dit wel.
Moest vooral wenne dat ik niet met de rechter muis kon knippen en plakken.

Plantronics
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2003 20:16

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door Plantronics »

Ik ben het met ikbenik eens dat je met een OEM licentie niet kan rekenen op telefonische ondersteuning van Microsoft maar daar onderscheid Linux zich ook niet in. Maar ook met een OEM licentie heb je als Windows gebruiker ondersteuning van Microsoft dmv foutmeldingen die je aan MS kunt doorsturen en de daarvoor door MS beschikbaar gestelde updates en patches.
En natuurlijk de alom verbreidde Windows "kennis" bij buren, familie en kennissen. En ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat ik mijn buurman niks hoef te vragen over Linux.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: waarom niet linux??

Ongelezen bericht door queenfan »

Plantronics
Geplaatst op: 07 Nov 2006 21:01 Onderwerp:



Ik ben het met ikbenik eens dat je met een OEM licentie niet kan rekenen op telefonische ondersteuning van Microsoft maar daar onderscheid Linux zich ook niet in. Maar ook met een OEM licentie heb je als Windows gebruiker ondersteuning van Microsoft dmv foutmeldingen die je aan MS kunt doorsturen en de daarvoor door MS beschikbaar gestelde updates en patches.
En natuurlijk de alom verbreidde Windows "kennis" bij buren, familie en kennissen. En ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat ik mijn buurman niks hoef te vragen over Linux
Klopt qua kennis, maar probeer je het niet krijg je die kennis ook niet.

Voor de rest heb je gelijk.

Gesloten