LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oververhitting processor?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
pauwke
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2006 16:44

Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door pauwke »

Ik heb al een hele tijd het probleem dat de computer plots opnieuw opstart. Het is al gebeurd dat hij windows niet meer wou opstarten, moest windows opnieuw instaleren.

Heb gisteren geformateerd, maar ik denk dat hiermee het probleem niet zal verholpen zijn.

Ik denk dat het eerder oververhitting van de processor is?? Kan dit?

Soms stopt het ventilatortje (koelsysteem) dat bevestigt is op de processor met draaien . (Is dit normaal dat het ventilatortje soms stopt met draaien?

Als ik een tijd later aan de processor voel, verbrand ik mijn vingers bijna! Zo warm staat die ...

Wat kan de oorzaak zijn?

Groetjes en hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Henri_Hoogeveen
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 mar 2006 20:48

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door Henri_Hoogeveen »

een pc kan wel spontaan uitgaan als deze te warm wordt, maar volgens mij duurt het dan even voor hij weer opnieuw op gestart kan worden. de pc sluit dan ook niet normaal af maar gaat opeens op zwart beeld.

er zijn wel programma's te downloaden om de hitte van de processor te controleren..dit is afhankelijk wat voor processor er in zit. bij pentium ben je andere software nodig dan bij amd.
ik weet hier zo even geen link voor, maar misschien een andere forum gebruiker wel

als de pc boven de 50 graden komt moet je uitkijken. sommige sites zeggen dat de pc 40 graden mag aangeven, maar rond de 50 mag ook nog wel..

de temp. is afhankelijk van de taak die je uitvoert...als je een zware taak uitvoert <bv bij gamen of films berwerken> zal de pc warmer worden dan wanneer hij gewoon aan staat.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Download SpeedFan, even zoeken alhier: www.tweakers.net/meuktracker daar vind je de nieuwste versie als je even zoekt onder Software.

Dat programma kan o.a. gegevens van verschillende temperatuursensors uitlezen.

Het is, bij normaal gebruik, absoluut niet goed dat je CPU fan af en toe stopt. Zit het ding soms vol stof? Wat voor CPU is het eigenlijk?

Verschillende mankementen aan de PC hebben verschillende oorzaken, maar als je PC zonder een foutmelding of blauws scherm plotseling reboot, betekent dit maar 1 ding en dat is een te hete CPU.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Als je de Heatsink niet eens meer aan kan raken zonder je vingers te verbranden is er iets mis.

Ik raad aan snel een nieuwe koeler te monteren, of te laten monteren. Anders gaat de pc er binnenkort aan, ben ik bang...

Mag ik weten om wat voor systeem het gaat, hardware etc...

tigertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 nov 2005 11:18

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door tigertje »

Vergeet niet dat een koeler "ribben" heeft die vervuilt raken door stof.
Ook de ventilator in een voeding & kast trekken stof aan.
Het beste wat je er tegen kan doen is schoonmaken door middel van perslucht.
Dit is in een goede electronicazaak te koop of als de nood erg hoog is kan je tijdelijk volstaan met een rietje en zelf hard blazen :oops:
De computer dient echter wel uit te staan en zorg er voor dat je niet de ventilatoren bescadigt.
Evt kan je ook ,et de stofzuiger wat stof weg zuigen maar houdan de ventilator met een vinger vast anders gaat deze draaien en kan daardoor toch beschadigt raken.
De voeding kan je evt ook open maken maar let dan wel op dat je dan de stroom er afhaalt.... :!: :idea:

streek
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:50

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door streek »

stof in de pc tower kan ook want dan slaat je computer ook uit stofzuig hem goed door en kijk dan nog eens

peter32
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2006 21:24

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door peter32 »

de ventilator op de processor hoort altyd te draaien ,maar het kan zijn dat er veel stof op of in is gekomen .Zou anders eerst eens kijken of er een andere fan op kan en dan niet bezuinigen,, een ballbearing is de beste .dat betekent dat er kogellagertjes in zitten .De glijlagers hebben de neiging eerst geluid te gaan maken en zijn veel minder bertrouwbaar .Verder crasht een AMD processor en een Intel schakelt de pc uit .De AMD word vaak veel warmer

ruwassieraden
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2006 18:13

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door ruwassieraden »

probeer eens een tijd zonder de zijdeksel te werken, blijft het probleem dan uit zet dan een extra fan in de pc om de warmte af te voeren en NATUURLIJK meteen een nieuwe fan op de processor. dat is noodzakelijk.

overigens zijn de te downloaden temperatuur meters niet altijd betrouwbaar. het geeft wel een beeld waar het mis zit.
de mijne gaf aan 42 graden maar met een digitale voeler was het 67 graden. ( tussen de ribben geklemd) een grotere fan, een schoonmaakbeurd en 2 extra aan/af voer finnetjes en het was verholpen.

jsanders
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2006 08:52

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door jsanders »

Het is mogelijk dat de leverancier van je PC de processor niet heeft bevestigd met contact pasta. Controleer hierop of de gehele processor contact maakt met de bodem. Controleer ook of het keolblok goed contact maakt. Heb dit ook ooit meegemaakt. Diverse keren terug geweest bij de leverancier, leverde geen resultaat. Na zelf controleren was dit de oorzaak. Processor wordt te heet en dan stopt de PC. Hij starte meestal dan automatisch even later weer vanzelf op.

wharting
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2004 10:22

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door wharting »

Vergeet niet dat ook een zeer warme buiten temperatuur van invloed kan zijn op de temperatuur van de processor.
Heb ik namelijk zelf last van. Temperatuur komt boven de 75 graden en de pc wordt automatisch uitgeschakeld.

cnf
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2006 15:06

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door cnf »

Zoals al deze wijze en minder wijze adviezen al zeggen
er kunnen verschillende oorzaken zijn maar dat je een serieus probleem hebt is duidelijk.
op dit moment krijgen wij meerdere mensen met dit probleem bij onze zaak, een veel voorkomend problemen zijn :
1- dat de pasta (als hij al aanwezig is) er tussenuit is gelopen en dus maakt het koelblok geen optimaal contact met de Prosessor .
2 - het koelblok erg vervuild is en zodoende dus niet meer koeld.
3 - dat de koelfan op het koelblok defect aan het raken is (wat je zelf al
aangaf dat hij soms niet draaide en dat moet ten alle tijden wel)
4 - persoonlijk vind ik de huidige koel capaciteit op de meeste CPU's
niet toereikend, wat resulteerd in een temp van soms wel 70 a 80gr
wij hebben daar dan ook diverse oplossingen voor die wel afdoende
zijn, zelfs voor de rechtgeaarde Gamer loopt de temp dan niet
verderop dan 28-30 gr-c en dat bij minimaal geluid (18-23db)

Als je meer wilt weten stuur dan maar een mail met je tel. nr.
dan nemen wij wel contact met je op (als je daar prijs op steld).

mvrgr
FHP Op 't Eynde
Dir CNF Computers
[email protected]

sliekie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2006 13:39

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door sliekie »

Ik heb het zelf ook gehad. Op onwillekeurige momenten stopte de pc er ineens mee. Ik heb de kast open gemaakt en voorzichtig met de stofzuiger al het stof er uit gezogen. Sindsdien doet hij het weer perfect!!

marino
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2004 09:30

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door marino »

Oververhitting zorgt er bij de nieuwe computers voor dat ie vanzelf uitgaat. Hij zal dan niet resetten, oftwel opnieuw opstarten. Resetten heeft meestal andere oorzaken.

Vroeger - lang geleden - bestond de zogenaamde 'Blue Screen Of Death' nog. Als er een software crash gebeurde, kleurde je scherm blauw met een niet zo prettige mededeling. Tegenwoordig start Windows automatisch op!
Je kunt nog wel tegenhouden dat je computer automatisch opstart als er zoiets gebeurt. Ga daarvoor - in geval van WindowsXP (engels) - naar Control Panel -> System -> tabje Advanced -> button Startup and Recovery Settings -> vink 'Automatically Restart' uit bij System Failure.

Als je computer met deze instellingen nog steeds vanzelf opstart, is het crashen van software dus uitgesloten. Dan blijft alleen de hardware nog over als mogelijke oorzaak. Maar als je nu wel een keiharde foutmelding op je scherm krijgt, moet je maar eens Googlen naar die foutmelding...

pauwke
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2006 16:44

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door pauwke »

Koelfan is Pro2500+ Kan dat?

Indien ik nu een andere koelfan koop, kan ik die zelf bevestigen?

Ik weet dat je het moet vijzen op je koelbloken pinnetje connecten.

Moet er iets geinstalleerd wordenvansoftware ofzo? Bios? ...

ruwassieraden
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2006 18:13

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door ruwassieraden »

Koelfan zelf vervangen? ;

Dat ligt eraan, Veel processors vinnen zitten met een metalen klem of veren vast. dan is het op zich geen probleem maar bv Medion gebruikt soms plastik klemmen als die afbreken kun je het wel schudden. Beter is het om naar de winkel te gaan waar je het beest gekocht hebt en laat het hun vervangen, de ellende als het misgaat weegt niet tegen de extra kosten op.
groetjes Ruud

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door djmaze »

Het belangrijkste wat bij oververhitting gebeurd is een slechte "airflow"

Deze wordt gehinderd door kabels, grote videokaart, nog meer kabels en slechts 1 fan.
Sinds ik ben overgestapt op een aluminium lian-li kast met: 2x 80mm intake fans, 1x 80mm outtake topfan en 1x enermax 2fan voeding, is de temperatuur gedaald van 70 naar 25 graden.

Daarnaast heeft deze kast ook een stoffilter voor de 2 intake fans zitten, en heb ik speciale bekabeling.

Goed zo'n kast kost ongeveer 100,- een voeding 60,- euro.

Maar, omdat stof geen kans krijgt kan ik gerust zeggen dat ie al 3 jaar zo rond de 25-30 graden blijft draaien :)

Laptop is hetzelfde probleem, waarom zit dat luchtrooster aan de onderkant????
Hoeveel airflow denk je daar te hebben???

ruwassieraden
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2006 18:13

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door ruwassieraden »

Djmaze' ben het helemaal met je eens. Voldoende aan/af voer van de warme lucht is de oplossing.
Het werkt overigens niet altijd met extra vinnetjes, bij mij in de werkplaats , warme damp , stof etc etc. zorgde ervoor dat ie iedere maand schoongemaakt moest worden om voldoende koel te blijven. Een aanvoerslang van buitenaf die de koele lucht in de pc blies was de oplossing.
Hierbij gezegd dat de klamme damp ervoor zorgde dat de stof erg makkelijk bleef plakken. ook dat was ermee verholpen.
De huidige werkplaats heeft aparte afzuigingen voor de dampen en stof, ( ook voor mijn gezondheid :lol: ) ook nu heeft ie het nog wel eens warmpjes ondanks de extra vinnen. zeker als de temperatuur in de werkplaats oploopt tot 40 graden ( de oven staat dan de hele dag op 900 graden, edelmetaal gieterij :? )
Ook dan is de buiten koeling ideaal!
De omstandigheden waarin de pc staat is ook erg van invloed op de correcte werking. !!

jerrystyle
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 14:08

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door jerrystyle »

ik heb mn pc de laatste nachten aan laten staan,en toen ik wakker werd kreeg ik mn kast niet meeraan,ik heb m van binnen gestofzuigd,en nu doet ie het nog niet,ik dacht dat t oververhitting was,wat kan dit zijn??

met vriendelijke groet, Jerry

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het kan van alles zijn.

Zit er een intel of AMD in? (Bij Intel is het erg onwaarschijnlijk dat ie kapot is gegaan door de hitte.)
Ruikt de kast naar verbrande lucht?

jerrystyle
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 14:08

Re: Oververhitting processor?

Ongelezen bericht door jerrystyle »

ik lag te slapen toen het gebeurde,ik rook niks toen ik sochtends wakker werd,dus zou het niet weten,hij doet echt helemaal niks meer.

groetjes jerry

Gesloten