LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
oghkru
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2006 19:39

geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door oghkru »

Heb een Aspire T650 gekocht, zit echter geen software bij in de vorm van een recovery CD of een XP CD terwijl je er wel voor betaald. Acer geeft als advies: "Met de Acer eRecovery maakt u eenvoudig zelf een systeem herstel CD/DVD".
Dit is toch belachelijk, volgens mij is dit in strijd met de regels daar je verplicht bent om iets te leveren waarvoor je betaald.
Wie heeft hier ervaring mee/een advies voor mij.

Michel de Kruyff

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door mr T. »

Blijkt uit de koopovereenkomst echt dat daarvoor is betaald? Als dat het geval is: contact opnemen met de leverancier. Overigens is het (vooral bij merkcomputers) helemaal niet ongebruikelijk meer dat bij computers geen systeemsoftware o.i.d. op cd/dvd direct wordt meegeleverd (en alsnog besteld moet worden).

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door joopataa »

Helaas is dit toegestaan en gebeurd ook steeds meer bij de merkcomputers uit kostenoverweging. Zij betalen de licentie die op jou computer aanwezig is in de vorm van de Key-stikker die op de machine dient te zitten. Daarna zetten ze op een aparte partitie de software die als je dat wilt ( en dat is wel beter ) je op een schijfje kan zetten.Op de heel grote aantallen is dat natuurlijk kostenbesparend en ook nog eens legaal omdat er niet voor de cd-rom van windows word betaalt maar voor de licentie. Dit is precies ook de reden dat ik niet voor een merkcomputer kies maar er gewoon 1 liet bouwen en er dan een OEM- versie van XP bijkocht.

Joopataa

oghkru
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2006 19:39

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door oghkru »

Bedankt voor je reactie, je uitleg is duidelijk, het blijft belachelijk maar ja..........

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door Dirkie »

Eigenlijk is de omschrijving niet juist, je heb wel degelijk een besturingssysteem meegeleverd gekregen. Je hebt alleen geen installatie CD/DVD's gekregen. In ruil voor een lagere prijs voor de computer mag je een aantal zaken zelf doen. Helaas kom je daar meestal achteraf (dus pas na aankoop) pas achter. Of nog later, als er iets mis gaat met bv. je harde schijf en je moet de computer opnieuw installeren.

Het is niet beter of slechter, alleen goedkoper!

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Klopt de goedkopere modellen van ACER bevatten geen recovery cd's

de Erecovery werkt overegens prima ;) zolang je hem maar maakt ;) je zal niet de eerste zijn die ze niet maakt en daardoor in de problemen raakt.

erecovery werkt samen met Norton Ghost en zal gewoon de pc herstellen in zijn orginele staat. nix aan de hand dus, fabrikanten doen dit trouwens ook vaker omdat de recovery voldoende is om de pc opnieuw te installeren en mensen graag de CD van windows verkopen aan derde. tegenwoordig is het serienummer (ook de sticker) voldoende. ligt er dan ook weer aan welke sticker ;)

Een oem versie (die goedkoper is als een orginele versie is) is wel een orginele windows cd maar zonder ondersteuning van microsoft.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door magel725 »

Fabrikanten doen dit tegenwoordig omdat het veel makkelijker werkt voor de klanten, en het is goedkoper. het kost je 1 lege DVD en dat is goedkoper dan de cd die je anders erbij had gekregen.

Als ze nog steeds normale OEM cd's leverden kon 90% van de mensen die in de winkel zo'n pc kocht hun systeem niet herstellen. Dit werkt veel makkelijker.

geer55
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2006 12:00

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door geer55 »

Ik heb een asperia 500 bij Acer gekocht en heb fabrieks garantie ik heb hem nog geen week in huis gehad daar deed hij het niet goed .
Ik heb hem naar de fabriek gestuurt zoals van mij verlangt word
Nu staat hij al 14 dagen op onderdelen te wachten
Ik hoor toch gewoon een nieuwe te krijgen
Maar hun argument is dat ik hem niet bij hen gekocht heb maar in de winkel
Maar ik heb g.v.d toch fabrieks garantie dat is toch onbeschoft om zo met mensen omte gaan
Het moeten Belgen zijn kan niet anders.
Maar schandalig is het het wel en naar wie moet je nu?
Advocaat?
Nee ik ben echt pissig
Geer55

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Je moet altijd terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt. 8)

geer55
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2006 12:00

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door geer55 »

Nou dat is niet helemaal waar naturrlijk hoort hij te doen wat ik nu doe
maar als hij je weg stuurt met het is zo nieuw ik weet er niks van en ik mag binnen de garantie er niks aan doen zit je toch vast aan de fabriek
Bovendien vul je een kaart in die fabrieksgarantie heet en je ook naar de fabriek toe stuurt.
Helemaal gelijk heb je niet
alleen als ik de koop ongedaan wil maken dan wel
Maar dat wil ik niet
Waar het mij om gaat is dat ze een week oud apparaat op de plamk zetten om op onderdelen te wachten tewijl je toch mag verwachten dat je een andere krijgt die je in dit geval ook niet in de winkel krijgt.
Dus kan ik naar de winkel gaan mijn geld terug halen en ergens anders een nieuwe kopen
Dan heeft die misschien de zelfde mankementen juist omdat ze zo nieuw zijn en dan begint het weer opnieuw.
En als laatste is het moeilijk met de winkel praten is als zei steeds zeggen hij staat nog bij de fabriek. dan sta je zo weer buiten.
Maar het is wel geregelt in de EEG maar ja wie kijkt daar nu naar
Eens had ik het zelfde nam een advocaat en voor 13.95 was het perfect geregeld
Dus het kan wel maar omdat nu steeds zo te doen??

ikbenik

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nu staat hij al 14 dagen op onderdelen te wachten
Ik hoor toch gewoon een nieuwe te krijgen
Maar hun argument is dat ik hem niet bij hen gekocht heb maar in de winkel
Maar ik heb g.v.d toch fabrieks garantie dat is toch onbeschoft om zo met mensen omte gaan

Je hoort helemaal geen nieuwe te krijgen!
Het is jouw eigendom en niet van de winkelier of fabrikant!
Dus de winkelier of fabrikant hoeft ook zo niet te handelen.

Ten tweede. Als er een onderdeel besteld moet worden, dan moet die vaak uit Azië komen. En dat duurt inderdaad even.

Ik vind zelf dat jij je onbeschofd gedraagd.

En als laatste is het moeilijk met de winkel praten is als zei steeds zeggen hij staat nog bij de fabriek. dan sta je zo weer buiten.


Tuurlijk! Wat moet de winkel dan doen?
Het geld teruggeven terwijl ze niets in ruil krijgen?

Ik vind dat je zeurt.
Je hebt aangegeven dat er een probleem is en je klacht is ook serieus genomen. Er wordt aan gewerkt. Dus wat is het probleem?

De notebook is bij de fabrikant. Dus de winkelier kan in dit geval ook niets doen. Je zult moeten wachten totdat het onderdeel binnen is.

ikbenik

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Heb een Aspire T650 gekocht, zit echter geen software bij in de vorm van een recovery CD of een XP CD terwijl je er wel voor betaald. Acer geeft als advies: "Met de Acer eRecovery maakt u eenvoudig zelf een systeem herstel CD/DVD".
Dit is toch belachelijk, volgens mij is dit in strijd met de regels daar je verplicht bent om iets te leveren waarvoor je betaald.
Wie heeft hier ervaring mee/een advies voor mij.

Dat er geen installatie software bij zit is niet vreemd.
Het is namelijk goedkoper dan met cd.
dus je betaald er niet voor.

Sterker nog!
Je betaald helemaal niet voor de software.
Je betaald voor de licentie.
Dus je betaald om van die software gebruik te mogen maken!
Dat de installatie cd's niet worden meegeleverd betekend dus niet dat je niet iets krijgt waarvoor je betaald hebt!

g.lazoe
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2006 22:50

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door g.lazoe »

Ik weet niet beter dan dat er tegenwoordig een omruilgarantie is wanneer een gekocht artikel binnen een jaar kapot gaat of heb ik het helemaal mis en verleent Mediamarkt alleen zulke goede service? Ik heb eens ergens gelezen dat zelfs een dooie goudvis nog omgeruild kan worden haha! Belachelijk trouwens.
Eigen ervaring, van één van m'n kinderen is een laptop tot 3x over in/omgeruild omdat er software problemen mee waren (Mediamarkt dus) overigens hetzelfde merk!
Kennelijk een goede service van Mediamarkt dus?

MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door MXMCE »

Quote Acer:
Al geruime tijd worden bij onze notebooks en desktops geen System en Recovery CD’s meer geleverd. Deze kan de klant namelijk zelf branden door middel van de Empowering Technology tool die op elke Acer notebook en desktop geïnstalleerd is.

In het verleden werden deze CD’s kosteloos verstuurd naar de klant, maar dat is vanaf heden niet meer het geval.

Vanaf nu zal er een bedrag van 60,- euro in rekening worden gebracht. De betaling van de CD’s dient te geschieden bij levering door UPS (onder rembours).

Mocht de klant de System en Recovery CD’s alsnog willen bestellen, dan dient deze eerst een RMA-nummer aan te vragen bij onze helpdesk, te bereiken op:
0900-2020767.

Met vriendelijke groeten,

Acer Computer BV
De eerste keer na het installeren vraagt de "pc/notebook" of de recovery cd / dvd
moet worden gebrand mét duidelijke handleiding erbij.

Ja, het is een ***streek dat een besparing van hooguit 3 euro van de
fabrikant de consument 60 (!) euro zou moeten kosten!

En nee, alles moet van de consument goedkoper en bij goedkoper
moeten er dingen weg, want je krijgt waarvoor je betaald.
Betaal je weinig, krijg je vaak weinig :!:
De fabrikant en winkelier zijn niet verplicht de software op cd/dvd mee te leveren tenzij vooraf besproken.

MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Re: geen besturingssysteem meegeleverd bij Acer computer

Ongelezen bericht door MXMCE »

OT:
Waar het mij om gaat is dat ze een week oud apparaat op de plank zetten om op onderdelen te wachten, tewijl je toch mag verwachten dat je een andere krijgt die je in dit geval ook niet in de winkel krijgt.
Ik vind wel dat een pc / notebook van een week oud
zo snel mogelijk gemaakt / vervangen moet worden.
Maar vervanging is sowieso niet eisbaar, als je het probleem bij acer neerlegt
ipv bij de winkelier.

Wat waren de klachten eigenlijk?
Dus kan ik naar de winkel gaan mijn geld terug halen en ergens anders een nieuwe kopen
Nee, maar waarom zou je?

Als je bij een andere winkel dezelfde wil gaan kopen,
is dat idd onbeschoft, als de winkel zo vriendelijk is geweest het geld
terug te geven.
Eens had ik het zelfde nam een advocaat en voor 13.95 was het perfect geregeld
Dus het kan wel maar omdat nu steeds zo te doen??
Dat gaat je nu niet lukken, rechtsbijstand zal nu denk ik nog geen eens
een bluf-brief gaan tikken.

Het is ook netjes om zelf een nieuw topic te openen bij een geheel ander
probleem als dat van de openingspost.
Dit om te voorkomen dat de originele poster (en anderen) nu allemaal berichten
moeten gaan lezen, die niets met de originele post te maken hebben.

Gesloten