LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Upgrade naar vista

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Dit ben ik
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:14

Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door Dit ben ik »

Bij mijn medion MD8818 zit een voucher van microsoft voor een gratis update. Nu je wordt omgeleid naar de medionsite geen probleem na alles ingevuld te hebben kom je aan het eind op de betalingsvoorwaarden. Dit is nl een creditcard en anders kan niet, dit is belachelijk. gecommuniceerd met medion via brieven en helpdesk maar ze blijven stug hierin. Ik ben toch niet de enigste die geen creditcard heeft en ook niet van plan is deze aan te schaffen. De zaak ligt nu bij de Radar hulplijn zij hebben al gereageerd ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen. ik weet heus wel een manier om toch in het bezit te komen maar het is voor mij nu een principe kwestie en blijf dit verder doorzetten. :( :( :(

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door queenfan »

En om nu speciaal een creditcard aan te schaffen voor een update is natuurlijk van de zotte.

Vind het ook vreemd weleen upgrade maar alleen met een creditcard.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door magel725 »

Bedrijven mogen zelf beslissen welke betalingsvormen ze accepteren. Bovendien heeft niemand je tegengehouden om vooraf te vragen hoe e.e.a. in zijn werk zou gaan. Dat daar de moeite niet voor is genomen is niet het probleem van Medion en het is hun goed recht om alleen betalingen via credit card te accepteren. Niet altijd handig mischien, maar wel hun recht. Nu gaan bokken omdat je het zelf niet gevraagd hebt is in mijn ogen niet erg fatsoenlijk.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door queenfan »

Maar blijft lullig, zo wordt je ergens na toe gedwongen.
Als iedere bedrijf/winkel of wat voor een instelling dan ook het zo regelt dat moet betalen met een creditcard wordt je ergens na toe gewdongen lijktme niet de bedoeling.
Er zijn ook andere manieren om te betalen, ik heb als rvaring dat het behoorlijk makelijk is om met een creditcard te betalen.

Tuurlijk heb je gelijk dat bedrijven mogen beslissen welke betalingsvorm men wil accepteren.

edmoor
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2003 17:24

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door edmoor »

Waarom zou je moeten betalen als de update gratis is???

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door jor »

Dat zijn de zogenaamde handlingskosten/verzendkosten. Deze kunnen nog aardig oplopen tot rond de €20/30.-. of zelfs meer.En dat terwijl de complete versie met OEMlicentie slechts €87.- kost vrij verkocht word op dit moment.

Jor

Ik draai nu Vista Premium NL en heb bewust Geen upgrade gekocht omdat de upgrade de XP-key voorgoed ongeldig maakt en voor als in de toekomst de zaak opnieuw erop gezet moet worden.

http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=1852502

robkempers
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 okt 2006 11:00

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door robkempers »

Ik hoor dat je je oude key kwijt bent en dit is niet zo volgens mijn dealer u gaf ee prijs aan van 20 euro maar als je je upgrade naar basis komt op 68 euro uit en naar premium op een 89 euro, Met al een vreselijk dure oplossing echter wat nog slechter is is de geweldig slechte en onvriendelijke hulp van Moduslink. dit is een onhafhankelijk bedrijf die dit verzorgt voor microsoft maar hier krijg je totaal geen medewerking.
Er gaat iets fout bij de bestelling en zij vroegen dit te mailen naar hun en vervoplgens krijg je daar nooit geen antwoord op.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door jor »

Het is al op een aantal computerforums aan de orde gekomen. Als je De upgrade gebruikt van XP naar Vista is de XP -key definitief weg. Er is geen terugkeer mogelijk zonder opnieuw een versie van XP aan te schaffen.De prijzen die ik noemde zijn de prijzen die grote aanbieders gebruiken als zogenaamde gratis upgrade en je hoeft dan alleen de verzendkosten enz te betalen. Ik vind dit een dure grap omdat het nu voor iedereen mogelijk is een OEM-versie aan te schaffen. Deze kost beneden de €100.- en is compleet en geen upgrade.

http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=1846934


http://www.vistainfo.nl/vista_nieuws/vi ... _ongeldig/

robkempers
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 okt 2006 11:00

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door robkempers »

Ik heb vanmiddag nog met Microsoft gebeld en zij verzekerde mij dat je je oude Windows XP gewoon kan gebruiken, alleen als je die op een tweede computerr zet kan het niet het is het een of ander. Dus Microsoft zelf zegt dat dit pertinent niet waar is dat je de key kwijt bent. Als je Vista deinstaleerd kan je je oude Windows XP gewoon weer activeren. Dit is dus niet mijn antwoord maar van Microsoft tevens ook van mijn dealer hetzelfde antwoord gehad.

ikbenik

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik vind dit een dure grap omdat het nu voor iedereen mogelijk is een OEM-versie aan te schaffen.
Ik moet je even corrigeren!

Een OEM-licentie mag niet los verkocht worden.
Dus winkeliers die dat wel doen zijn vet in overtreding!

Een OEM-licentie van windows mag alleen met een nieuw moederbord of een nieuwe computer worden geleverd.

Een OEM-licentie van Office mag alleen met een complete nieuwe computer worden geleverd.

Al het andere wat beweerd en gezegd wordt is dus niet waar.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door magel725 »

Dat klopt niet helemaal. Sinds kort staat Microsoft het toe dat particulieren een losse OEM versie kopen. Voorwaarde is wél dat die persoon ZELF systeembouwer is. Dat wil dus zeggen dat die zelf de hoofdonderdelen in moet bouwen zoals harde schijven en moederborden. Ook mag de versie maar op 1 systeem geinstalleerd en geactiveerd worden.

Het is echter nooit te controleren wie een systeembouwer is.

ikbenik

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Deze zogenoemde OEM-licenties geven geen recht op ondersteuning en mogen slechts op één pc worden gebruikt. Qua functionaliteit zijn ze identiek aan de aanzienlijk duurdere retailversies.
http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=1846934
Klopt ook weer niet.

Als je een complete computer met een OEM-windows koopt heb je wel degelijk recht op ondersteuning!
Niet bij Microsoft, maar bij de computerleverancier!


Dus als je zelf onderdelen voor een computer koopt en een daarbij ook een OEM licentie, dan ben je zelf computerbouwer en moet je dus jezelf ondersteuning geven.


Daarnaast zullen weinig computerwinkels je een losse windows-OEM licentie verkopen. Ik in ieder geval niet.

Want van Microsoft mag ik alleen een windows-OEM licentie leveren in combinatie met een complete computer of met een nieuw moederbord.

ikbenik

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat klopt niet helemaal. Sinds kort staat Microsoft het toe dat particulieren een losse OEM versie kopen. Voorwaarde is wél dat die persoon ZELF systeembouwer is.

Het is echter nooit te controleren wie een systeembouwer is.

Vergeet niet dat ik géén losse OEM-licenties mag verkopen!

Er zijn dus 3 mogelijkheden waarbij ik windows OEM-licenties mag verkopen:

- Complete computers
- In combinatie met een nieuw moederbord
- Aan andere OEM-builders.


Bij een OEM-licentie van office zijn er 2 mogelijkheden:
- Complete computers
- Aan andere OEM-builders.

Het enige wat Microsoft gedaan heeft is de zelfbouwers onder de consumenten ook in het hokje van OEM-builders te plaatsen.


Echter is dit niet te controleren.

Daarbij is het ook dat Microsoft ons als officiële leveranciers regelmatig controleren of wij wel aan de regels houden.
Doen we dit niet, dan riskeren we een boete.

En ik ga dat echt niet riskeren!
Ik heb al eens controle gehad, waarbij alles in orde was.
En dat wil ik zo houden ook!


Als iemand bij mij komt met de vraag of ik hem een losse OEM-licentie kan verstrekken is het antwoord:

Nee!

Bij Windows-OEM-licentie dient hij dan bij mij een moederbord te kopen, bij Office-OEM-licentie dient hij bij mij een complete computersysteem te kopen.


Microsoft is bezig om de duimschroeven flink aan te draaien en ze hanteren een zeer strak en streng beleid!

Ik ga de toekomst van mijn bedrijf niet in de waagschaal stellen om van die regels af te wijken om een prive-zelfbouwer een losse licentie te verkopen.

Want zoals magel725 al zei:
Het is echter nooit te controleren wie een systeembouwer is.

En het risico is mij veel te groot.

Vandaar.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door queenfan »

toch vreemd ikbenik, waarom maakt met een OEM versie terwijl deze gewoon los te koop is zonder de door jouw genoemde voorwaarden.

Ik vindt het zo wie zo vreemd dat je een os versie koopt waar je volgens mij niet eens volledige ondersteuning krijgt van MS.

Als ik zie dat je wanneer er een nieuwe versie van de Mac uit komt je 130 euro betaald voor een complete versie, en je bij MS uit tig verschillende versie kan kiezen.

Moet (ondanks dat ik een Mac liefhbber en gebruiker ben) zeggen dat Vista wel een stap voor uit is voor de liefhebbers.
Maar zolang XP nog goed werkt is mijn mening dat je niet over moet stappen maar gewoon Xp moet blijven draaien, maar dat is mijn persoonlijke mening.

ikbenik

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

toch vreemd ikbenik, waarom maakt met een OEM versie terwijl deze gewoon los te koop is zonder de door jouw genoemde voorwaarden.


Hoe zit het met losse verkoop van Windows OEM?
Windows OEM software voor system builders is verpakt in zogenaamde Microsoft OEM Distribution Packs (1, 3 of 30 pack). Dit is een bruine gesloten doos die is voorzien van etiketten met aan de zijkant de systembuilderovereenkomst. In deze doos zitten 1, 3 of 30 individuele softwarepakketten.

Als het pack wordt geopend, mogen de ingesloten individuele softwarepakketten alleen worden geleverd in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moeten zij vooraf worden geïnstalleerd.

Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.
bron:


Als ik als leverancier aan de mijn genoemde voorwaarden moet leveren, vertel mij dan maar hoe ik dan aan een consument een OEM licentie mag leveren zonder de regels te overtreden?
Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd
Dit is niet te controleren en daarom begeef ik me als OEM-software leverancier op zeer glad ijs.

Wat de consument wel even vergeet is dat wij als OEM-software leveranciers door Microsoft verdomd streng gecontroleerd worden op het naleven van de regels.
Dit gebeurd door middel van Mistery-shoppers en je weet nooit door wie en wanneer je gecontroleerd wordt.
Als ik gesnapt wordt bij het verkoop van OEM-licenties aan klanten krijg ik een waarschuwing, bij de volgende keer dat ik gesnapt wordt krijg ik een flinke boete, waarbij de bedragen dermate hoog zijn dat ik hierdoor failliet ga.

Dit is niet overdreven! Dit is echt de realiteit.
Bij de laatste controle ronde was ik ook gecontroleerd en bij mij was alle in orde.
Bij de degene die de regels overtraden kregen oftwel een officiële waarschuwing of een flinke boete.

Microsoft is in te strijd tegen illegale verkoop van software behoorlijk fel en medogenloos. Microsoft is de regels zeer sterk aan het aanscherpen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door magel725 »

Microsoft maakt de regels juist soepeler, in plaats van ze aan te scherpen.

Je kunt gewoon OEM licenties verkopen. Het enige wat je hoeft te doen is vragen of die klant zelf zijn systeem bouwt. Als de klant dat bevestigd dan kun je hem zonder problemen een OEM meegeven. Krijg je een ontkennend antwoord dan geef je de OEM niet mee, of de klant moet er een moederbord, processor of harde schijf bij kopen.

Of die klant liegt is niet het probleem van de winkelier, maar van de klant.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door jor »

Dat ikbenik het niet los verkoopt is zijn goed recht. Het Mag dus op dit moment in ieder geval wel, Al noem je jezelf dan systeembouwer

http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=1846934


Van de ondersteuning via microsoft hoef je jezelf weinig voor te stellen. Is zeer beperkt en na twee of drie keer is het ook over.

Jor


Met al die OEM-soorten OEM /OEMbox /DSP word het er ook niet simpeler op.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Wat de consument wel even vergeet is dat wij als OEM-software leveranciers door Microsoft verdomd streng gecontroleerd worden op het naleven van de regels.
Dit gebeurd door middel van Mistery-shoppers en je weet nooit door wie en wanneer je gecontroleerd wordt.
Als ik gesnapt wordt bij het verkoop van OEM-licenties aan klanten krijg ik een waarschuwing, bij de volgende keer dat ik gesnapt wordt krijg ik een flinke boete, waarbij de bedragen dermate hoog zijn dat ik hierdoor failliet ga.

Dit is niet overdreven! Dit is echt de realiteit.
Bij de laatste controle ronde was ik ook gecontroleerd en bij mij was alle in orde.
Bij de degene die de regels overtraden kregen oftwel een officiële waarschuwing of een flinke boete.

Microsoft is in te strijd tegen illegale verkoop van software behoorlijk fel en medogenloos. Microsoft is de regels zeer sterk aan het aanscherpen.
M$ mag dan groot en machtig zijn, maar ik heb nog nooit een officiele waarschuwing of boete gehad van ome Bill. Zouden ze ook eens moeten proberen, ik verkoop voor meer als 1M euro per jaar aan hun produkten..... (sterker nog, M$ weet zelf ook donders goed dat de OEM's gewoon los verkocht worden....)

ikbenik

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door ikbenik »

M$ mag dan groot en machtig zijn, maar ik heb nog nooit een officiele waarschuwing of boete gehad van ome Bill.
Zoals ik al aangaf ben ik toen wel gecontroleerd.

Voor mij is het risico te groot om van de regels af te wijken.

OEM-licenties mogen niet los aan de klanten verkocht worden.
Dus klanten kunnen bij mij dus géén losse OEM-licentie kopen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Upgrade naar vista

Ongelezen bericht door magel725 »

Zodra je vraagt of ze systeembouwer zijn, en ze antwoorden "ja", dan mag je het WEL verkopen aan je klanten.

Gesloten