LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vista of XP?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Vista of XP?

Peiling eindigde op 30 mei 2007 12:20

XP
8
57%
Vista
6
43%
 
Totaal aantal stemmen: 14

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Mijn laptop (ongeveer half jaar oud, "designed for Windows XP / Vista capable) heeft een beetje kuren. (Traag, slaat vaak vast, bij opstarten vaak schijfcontrole, ook al is het afsluiten gewoon goed gebeurd.)
Uitgebreide virus / adware etc. controles hebben niks uitgehaald, systeemherstel ook niet. Kortom: ik wil Windows er maar eens opnieuw op knallen.

Nu de eigenlijke vraag: ik heb XP in huis, Vista kan ik via m'n werk krijgen. Beide volkomen legaal. Ik twijfel nu welke versie ik er het best op kan zetten. XP is mij altijd goed bevallen, en voelt lekker 'veilig', want bekend.
Op verschillende websites lees ik dat Vista een flinke verbetering is, ook een stuk veiliger. Maar: veel (irritante?) beveiligingswaarschuwingen. Het delen en uitwisselen van bestanden zou een stuk lastiger zijn. Bovendien, het blijft een nieuw product. Ondanks uitvoerig testen en beta-versies, zullen er ongetwijfeld nog kinderziektes inzitten.

Wat is wijsheid? Wie heeft er al ervaring met Vista? (En dan liefst op een "vista capable" pc, want als ik het goed begrepen heb, heb je daarop niet alle vista-gadgets.) Kun je me Vista aanraden, of denk je achteraf; was ik maar bij XP gebleven?

Alvast bedankt voor de reacties!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door jor »

Ik heb sinds begin feb jl. Vista Premium nl. en daar ben ik heel tevreden over. Wel waren er wat kleine driverproblemen maar dat is intussen allemaal voorbij. Echter hou er goed rekening mee dat de computer/laptop op zijn minst 1024MB intern geheugen heeft en liever nog 2048MB. Ook aan de videokaart worden hogere eisen gesteld dan in XP en vrijwel alle onboardkaarten vallen af of kunnen het net aan ( laag indexgetal ).Voor de rest is Vista een stuk uitgebreider dan XP en dat kan je hier zien http://www.vistainfo.nl/
Ik ben in ieder geval blij met Vista. eeen laatste opmerking, Koop geen Vista Basis want dan kan je net zo goed XP blijven gebruiken.

http://vista.techworld.nl/

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door queenfan »

Heb je XP houden zo, koop je een nieuwe PC en je kan nog steeds keizen uit XP en Vista zal ik zeggen Vista.

Voor mij geld geen van beide.
Laatst gewijzigd door queenfan op 17 mei 2007 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

beveiligings waarschuwingen zijn niet irritant,
zeker niet in vergelijking tot de bescherming die het bied
vista is zeker een hele vooruitgang doordat de PC veel voor jou doet
als je problemen hebt hoef je niet zelf meer naar de oplossing te zoeken
drivers zijn vaak al aanwezig enz.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik heb 1GB geheugen en een 1,6 Ghz Intelcore Duo processor. Op dat gebied verwacht ik op zich niet te veel problemen. Hoewel ik me voor kan stellen dat het met iets meer geheugen en een snellere processor allemaal net iets vlotter draait. Maar goed, dat hou je altijd.

De videokaart... daar heb ik dus totaal geen verstand van. Ik lees hier dat ik een ATI Mobility Radeon X1300 met tot 512 Mb hypermemory heb, Is dat voldoende? Ik weet dat ik niet dat hele Aero verhaal krijg. (Althans, daar ga ik vanuit.) Maar is het buiten dat voldoende om mee te werken?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ja, en probleer anders eens de upgrade advisor uit
kan je zien of je PC goed werkt met vista

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door jor »

Ik heb 1GB geheugen en een 1,6 Ghz Intelcore Duo processor. Op dat gebied verwacht ik op zich niet te veel problemen. Hoewel ik me voor kan stellen dat het met iets meer geheugen en een snellere processor allemaal net iets vlotter draait. Maar goed, dat hou je altijd.

De videokaart... daar heb ik dus totaal geen verstand van. Ik lees hier dat ik een ATI Mobility Radeon X1300 met tot 512 Mb hypermemory

Dit systeem heeft voldoende in huis om Vista Premium te draaien inclusief Aero Glass. Het indexgetal zal rond de 3 zitten en dat is dus goed te doen. Index loopt van 1 tot 5.9. Met 1 tot 2 is Vista Basis het hoogst haalbare. Het belang van het indexgetal is dus als het te laag is Aero Glass niet ingesteld kan worden ( heb jij geen last van ).

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Ik heb ook nog maar even bij m'n internetprovider geïnformeerd. Die verwacht geen problemen met mijn router en Vista.
Op mijn werk (een school) hebben we de "enterprise" versie van Vista, is dat hetzelfde als de business versie?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

is iets anders
enterprise is beter dan premium maar niet gericht op de zakelijke gebruiker

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door queenfan »

je moet kijken wat je er voor over hebt en wat je er me doet. Voor internetten, words en games is de home premium ook goed.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Tja, via m'n werk kan ik enterprise gratis krijgen. Een andere versie zou ik zelf moeten betalen. 't Wordt dus òf Vista Premium, of gewoon weer XP.
Op het moment doet XP het trouwens weer redelijk, dus heb nu wat minder haast.
Ik heb al wel gezien dat ik hier en daar wat nieuwe drivers moet instaleren en dat er wat software conflicten kunnen zijn. 't Zal dus wel zomervakantie-werk worden. Ik heb daar nu nog even geen trek in!

Overigens; adviezen en meningen blijven van harte welkom! En nogmaals bedankt voor de reacties tot nu toe.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ho ho ho
een enterprise gratis O.o kan iemand mij dit uitleggen
het gaat hier om een OEM een retail of een upgrade? O.o

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door queenfan »

Als jij een enterprice versie gratis kan krijgen (wat ik denk een upgrade te moeten zijn) doe je die toch.
het zal ook wel een OEM versie zijn.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Het is idd een upgrade. Ik weet niet wat jullie bedoelen met OEM.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

bij een OEM zit enkel ondersteuning van de winkel/fabrikant waar je de PC haalt

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

Aha, geen idee of dat het geval is. Ik hoop het niet eigenlijk, ben niet altijd even goed te spreken over de klantenservice van onze netwerk beheerder... :roll:

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

tsja, je kunt natuurlijk ook je vragen stellen op forums enz.
het gaat er in ieder geval om dat microsoft je NIET gaat helpen

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door mens »

't Zal wel goed komen denk ik, ik heb het tot nu toe ook altijd gered zonder hulp van Microsoft!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het is gewoonweg iritant, dat je vista gewoon door je strot gedouwd krijgt.
Ben op zoek naar een nieuwe laptop. Het is gewoonweg moeilijk 1 te vinden, welke nog afgeleverd wordt met vista of desgewenst zonder besturingssysteem !

Kun je zeggen: Koop er dan 1 met vista en zet er xp op. Dat kent bezwaren: 1. Je hebt wel betaald voor vista en je wilt het niet. 2. Het kost je er een licentie xp bij. 3. Geen ondersteuning van de leverancier/fabrikant omdat je je nieuwe bezit "gewijzigd" hebt.

Ook goedkopere laptops worden thans met vista geleverd, terwijl die dingen (de meesten) vista niet fatsoenlijk kunnen draaien. Het blad CHIP van juni 2007 heeft een test gepubliceerd van notebooks tot 700 euro: Resultaat (met vista) huilen :cry:

E.e.a. is te verklaren omdat Gates stopt met de corporatelicenties voor xp aan "de grote jongens" Deze laatsten laten dat blijkbaar gelaten over hen heen komen. Een uitzondering is Dell (althans gedeeltelijk) Ze gaan computers met Ubunu 7.04 (Linux) leveren.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: Vista of XP?

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Ben op zoek naar een nieuwe laptop. Het is gewoonweg moeilijk 1 te vinden, welke nog afgeleverd wordt met vista of desgewenst zonder besturingssysteem !
Ik neem aan dat je XP bedoelde in je bericht?
Geen ondersteuning van de leverancier/fabrikant omdat je je nieuwe bezit "gewijzigd" hebt.
Nooit van gehoord, heb hier een Packard Bell notebook staan en ondanks dat ik er Vista op gezet heb krijg ik zelfs 2 jaar na aanschaf nog netjes hulp en support voor eventuele vragen en problemen.
Kun je zeggen: Koop er dan 1 met vista en zet er xp op.
Of je informeert goed in de winkel en komt tot de ontdekking dat er nog gneoeg computerwinkels zijn die XP i.p.v. Vista leveren. Je verwijst zelf al naar Dell vanwege Ubunto maar bij Dell kun je eventueel ook gewoon XP erop laten zetten.



Ik heb zelf geen enkel probleem met Vista Home Premium en draai deze al sinds ongeveer Oktober/November 2006.. Sinds 1 Februari 2007 draai ik een officiele release en ook hiermee verloopt alles geheel probleemloos. Overigens draai ik zowel de 64bit als 32bit versies en merk ik wel dat de 64bit versie rete snel is in tegenstelling tot de 32bit versie.

Gesloten