LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Mijn computer is een kachel geworden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

In augustus 2005 heb ik een computer gekocht bij IT's, een packard bell Imedia 2810.
In de tussentijd is hij al een keer weggeweest ter reparatie, en dat is "opgelost", 3 weken mijn pc kwijt geweest, echt vervelend aangezien ik hem overal voor gebruik. Vervolgens werd mijn CPU veel te heet, alles door gaan meten en uit gaan zoeken, en er zelf maar een goede koeling in gezet waardoor het probleem weer opgelost was. Nu afgelopen zaterdag, me vriendin zat een spelletje te spelen (Black & White) en ineens, alles hing, ik de computer een harde reset gegeven (stroom eraf ) aangezien er niets te zien was, en daarna mijn hele pc dood.

Ik denk nou dan koppelen we hem af en kijken we even wat er aan de hand was, ik pak die pc beet, verbrand ik mijn handen dat ding was ongeveer een graad of 80, dus de voeding doorgebrand.... nou vraag ik me af, wel of geen garantie kwestie????

Wie kan mij hier antwoord op geven?

groetjes Kevin

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Moppentappers »

garantie ik zou zeggen van wel
ik zou in ieder geval geen kosten meer gaan maken met dat ding en proberen een goede thosiba ervoor terug te krijgen
met packard h/bell zul je vast nog veel meer problemen gaan krijgen.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

Thnx voor je reactie, ik d8 zelf ook al dat het nogsteeds een garantiekwestie zou zijn, maar ik heb inmiddels al een hele goede Acer PC gekocht, maar uit pure hufterigheid zal ik maar zeggen wil ik toch alles op alles zetten om het vergoed te krijgen.

Alleen vraag ik me af waar dit wettelijk geregeld is (artikelnr + wetboek het liefst) dit omdat ik graag hele duidelijke brieven schrijf naar Packard Bell.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Alleen vraag ik me af waar dit wettelijk geregeld is (artikelnr + wetboek het liefst) dit omdat ik graag hele duidelijke brieven schrijf naar Packard Bell.
Wettelijk is dat niet geregeld.

Nu is Packard-Hell een flutmerk, dus daar hoef je niks van te verwachten.

Punt 2:
Als de computer vol stof zit, is het al helemaal géén garantie.

Het probleem van Packard-Hell en ook Medion is dat ze goedkope manieren bedenken om de computers zo stil mogelijk te maken.
Met alle gevolgen van dien.
Packard-Hell maakt gebruik van design kasten die niet op goede koeling berekend zijn.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

je kan mij bijna niet vertellen dat het helemaal niet wettelijk geregeld is, het is namelijk zo dat ik wel weet dat er wettelijk geregeld is dat er een bepaalde levensduur aan artikelen moet hangen, en wanneer iets defect gaat binnen die tijd (buiten de schuld van de consument om natuurlijk) is er altijd sprake van een mogelijke regeling, alleen weet ik ook dat de meeste bedrijven altijd in eerste instantie ontkennen dat er een dusdanige wetgeving is (en als je dan geen recht hebt op de fabrieksgarantie) dus alles zelf moet betalen).

En het maakt mij helemaal niet uit of ze design kasten gebruiken of niet, ik heb een pc van hun gekocht welke binnen 2 jaar gewoon doorbrand en dat mogen ze dus nu fijn oplossen.

Net gebeld met packard bell, hij zei letterlijk: het is spijtig dat u geen uitbreiding van de garantie aangeboden hebt gekregen, maar de garantie is verlopen en dus kunnen wij niets voor u doen.

en daar moet ik het dan mee doen :S

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kanovaarder »

PC koel en voedingsproblemen.

Een nieuwe voeding is niet zo duur en bovendien, als het een kast betreft werkt zo'n PC ook als het omhulsel verwijderd is.

Menig fanatieke PC-er heb ik zo ermee zien werken omdat zij toch vaak aan het klooien zijn met dingen in- en uitbouwen.

Probeer hem op die manier eens weer aan de praat te krijgen.
Wanneer die op die manier aan de praat te krijgen is dan kunt u hem nog altijd weggeven aan iemand die graag het computeren zou willen maar daar geen geld voor heeft.

Zelfs met die oude XT's kon ik op die manier nog mensen een plezier doen! Vooral als het een Tulip of een Philips XT betrof want dat draaide met die eerste Windowsversie 1.1

Grootvader.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

beste kanovaarder, ik was zeker niet van plan om hem weg te gooien ofzo, het is een redelijk goede pc, en aangezien ik gemiddels zo'n 200GB dataverkeer per maand heb heb ik ook een redelijk systeem nodig om dat te kunnen verwerken, nou de mogelijkheid bij uitstek dus om mijn oude systeem voor te gebruiken. dus dat is geen probleem, maar evengoed bedankt voor de tip.

En betreffende het werken zonder kappen, d8 het niet, ik wil gewoon een computer die dicht kan blijven (heb een hele jonge dochter en die vind alles interessant).

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De levensduur van computers is 36 maanden (3 jaar).
Als de garantieperiode voorbij is, heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.

Er is wel een regeling.
Die komt op neer dat je binnen die 36 maanden niet geheel voor alle kosten op hoeft te draaien. Hoe ouder de computer, tes te groter is jouw aandeel wat je moet betalen.

Dus als de computer 24 maanden (2 jaar) is dan moet je zelf 24/36 deel zelf betalen (dus 2/3).

Een ander punt:
Als de computer niets meer doet en dat de computer zeer warm is, laat dan de computer eens goed schoonmaken.
Als er deugelijk materiaal is gemonteerd, dan is er voor de rest geen schade (zelf meegemaakt bij een computer die ik zelf geleverd heb).

Als de schade ontstaan is doordat de computer vol stof zit, dan heb je helemaal geen recht op reductie van de kosten.
Jij dient als computergebruiker jouw computer regelmatig na te laten kijken en schoon te laten maken. Dit valt onder onderhoudt waar jij als consument zelf zorg dient voor te dragen.

Mocht er totaal geen stof in de computer zitten, dan is er ondeugelijk materiaal gebruikt en kun je beroepen op de wettelijke regeling qua kostenreductie.
Net gebeld met packard bell, hij zei letterlijk: het is spijtig dat u geen uitbreiding van de garantie aangeboden hebt gekregen, maar de garantie is verlopen en dus kunnen wij niets voor u doen.
Veel mensen zijn gierig om deze garantieuitbreiding niet te nemen, waardoor ze later voor hoge kosten kunnen komen te staan. Zelfs met de kostenreductie kunnen de bedragen oplopen.

Het is een fabeltje dat je na het verlopen van de garantie nog recht hebt op gratis reparatie of vervanging.
Ik denk nou dan koppelen we hem af en kijken we even wat er aan de hand was, ik pak die pc beet, verbrand ik mijn handen dat ding was ongeveer een graad of 80, dus de voeding doorgebrand.... nou vraag ik me af, wel of geen garantie kwestie????
Het is geen garantiekwestie.
Als de computer 2 jaar is, dan dien je zelf 2/3 van de totale kosten zelf te betalen.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

En betreffende het werken zonder kappen, d8 het niet, ik wil gewoon een computer die dicht kan blijven (heb een hele jonge dochter en die vind alles interessant).
Waarom laat je bij de computerwinkel geen computer bouwen?
Zelfbouwcomputers hebben in het algemeen geen koelingsproblemen.
Die kasten zijn berekend op heethoofden in de kasten.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

nou dat ben ik eigenlijk helemaal niet met je eens moet ik zeggen.
het is namelijk zo dat mij nooit een regeling is aangeboden toen ik de computer kocht (aug. 2005) en daarbij komt nog eens dat het echt super onzin is dat jij zegt dat ik de computer zelf moet bijhouden, wat je namelijk niet moet vergeten is het fenomeen WARENTY SEAL....
daardoor heb ik die mogelijkheid niet eens, ik ben die zegeltjes ook tegengekomen op mijn nieuwe ACER pc, en dus eventjes contact opgenomen met Acer, deze vertelde mij dat het geen probleem was om de zegels te verwijderen met bepaalde kanttekeningen. Maar het is zeker niet zo dat de volledige garantie nu is verbroken, ik heb dat nooit gedaan bij Packard Bell, en heb dus geen akkoord gehad om de zegels te verbreken.

en dus ook niet de mogelijkheid gehad om de kast intern schoon te maken, dus jou conclusie is niet geldig.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

@ moppentappers,

tja soms doe je wel eens dingen waar je achteraf spijt van hebt. en de aanschaf van mijn Packard Bell is er dan 1 van, echter ben ik er nu met mijn Acer PC niet meer zo bang voor aangezien ik ook een Acer Laptop heb en daarbij de service perfect is.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

wat je namelijk niet moet vergeten is het fenomeen WARENTY SEAL....


Aan die zegels heb ik echt s c h i j t aan.

Die zijn bij de wet verboden, en dan heb ik over die kastzegels.
en daarbij komt nog eens dat het echt super onzin is dat jij zegt dat ik de computer zelf moet bijhouden,
Tuurlijk niet.
Als iemand bij mij een computer gekocht heeft en na 2 jaar brandt de boel door doordat de computer vol stof zit, dan kan hij die garantie mooi vergeten.
Dan mag hij mooi alle schade zelf betalen, wat ook logisch is.
De computer heeft onderhoudt nodig, en vooral moet de computer minstens 1 keer per jaar schoongemaakt worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zie:

http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=2213

Packard Bell probeert natuurlijk van je af te komen met een kulverhaal.
Daarnaast moet je helemaal niet bij PB zijn maar bij de verkoper. Je hebt aan de verkoper betaald en deze is derhalve "contractpartij". Heb je de bon nog? Zo niet, dan kun je het verder vergeten denk ik.

Twee jaar na aankoop komt de garantie anders te liggen dus ik zou voor augustus a.s. werk gaan maken van je rechten. Desnoods de leverancier een aangetekende brief sturen waarin je conform de wet je eisen stelt. Dan kunnen ze de boel ook moeilijker gaan rekken of er makkelijk proberen af te komen.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Twee jaar na aankoop komt de garantie anders te liggen dus ik zou voor augustus a.s. werk gaan maken van je rechten. Desnoods de leverancier een aangetekende brief sturen waarin je conform de wet je eisen stelt.
Heb je 1 jaar garantie gekregen?
Dan heb je maar 1 jaar recht op garantie.

Dus zoals het hier ervoor staat dien je zelf 2/3 van de reparatiekosten zelf te betalen.

Zo is het en het is helaas voor jouw niet anders.
Hopelijk is het duidelijk genoeg.
Laatst gewijzigd door ikbenik op 07 jul 2007 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou Consuwijzer bellen (gewoon tarief) en het daar voorleggen.

Of als je een beetje handig bent er zelf een andere voeding inzetten. Kosten 10 euro op Marktplaats. Scheelt je een hoop gezeik en tijd.

Zie ook It's - Uneto/VNI Geschillencommissie:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... 68&cat=650

Maar dat kost je nóg meer tijd en energie.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik zou Consuwijzer bellen (gewoon tarief) en het daar voorleggen.
Waarom?

Volgens de wettelijke bepalingen heb je geen recht op gratis reparatie of vervanging en volgens de regels dien je zelf 2/3 van de reparatieprijs te betalen. De overige 1/3 deel van de prijs is voor rekening van de winkelier.

En om hiervoor consuwijzer te bellen of welke bond of instantie ook heeft totaal geen zin.

En als je het er niet mee eens bent doet er niet toe. Zo is het nu eenmaal wettelijk bepaald en geregeld.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

Er zelf een voeding inzetten is wel leuk en kan ik zeker ook wel, alleen ik weet niet of het daar bij ophoudt namelijk. het is namelijk zo dat de kast zo heet is geworden dat ik bang ben dat er veel meer beschadigd is, dat is ook de reden dat ik IT'S het op wil laten lossen.

groetjes

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Heel soms is naast de voeding ook het moederbord kapot.

Wat ook kan (en dat is wel vrij zeldzaam) is dat alle andere onderdelen (harde schijf, processor, videokaart, enz) ook opgeblazen zijn.

Dat betekent dan dat je een nieuwe computer moet kopen (2/3 van de prijs zelf betalen).

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Dr.O »

Heb je één jaar garantie op je nieuwe desktop PC, gaat deze na dertien maanden kapot. Net buiten de garantietermijn dus. Als consument heb je dan zeker niet altijd pech. Producten moeten namelijk zo lang meegaan als je normaal gesproken mag verwachten. Hoelang een computer meegaat, is onder andere afhankelijk van de technische levensduur van een apparaat. De Consumentenbond heeft samen met de vereniging van computergebruikers HCC! en Computer!Totaal van een aantal apparaten de technische levensduur op een rijtje gezet.

Technische levensduur
Over de technische levensduur van producten bestaat bij consumenten en bij winkeliers veel onduidelijkheid. Fabrikanten weten doorgaans precies hoelang de technische levensduur van een bepaald apparaat is. De bond heeft samen met HCC! deze gegevens opgevraagd en op een rijtje gezet. Hieruit blijkt dat een harde schijf bij normaal gebruik (dus niet extreem intensief of verkeerd gebruik, bijvoorbeeld door het te laten vallen) vijf jaar meegaat en een MP3-speler drie jaar.

Gaat een apparaat eerder dan verwacht kapot en is dat niet te wijten aan verkeerd gebruik, ga dan met het betreffende product terug naar de winkel. Neem de bon of rekening mee. Je hebt recht op reparatie van het product als het eerder dan verwacht kapot gaat en als het defect niet wordt veroorzaakt door slijtage of je eigen schuld. Meebetalen aan de reparatie kan redelijk zijn, met name als daardoor de levensduur van een product verlengd wordt. Wil de winkelier (een deel van) de kosten van de reparatie niet voor zijn rekening nemen dan bestaat de mogelijkheid het geschil voor te leggen bij de rechter of bij een van de geschillencommissies als de winkelier daarbij is aangesloten.

Goed product
Consumenten hebben altijd recht op een goed product, ook na afloop van de garantieperiode. Een goed product betekent dat het voldoet aan de verwachtingen. Die verwachtingen worden onder andere bepaald door het soort product (nieuw of tweedehands), de prijs of de mededelingen van de winkelier of de fabrikant over bijvoorbeeld de levensduur van een product. Vraag hier dus naar! Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in je recht als het apparaat eerder kapot gaat. Belofte maakt schuld, ook in dit geval.

bron: Consumentenbond

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door D1RK »

Als ik de laptop op hoogpolig tapijt leg, of op een stoffige ondergrond..
dan kan ik de koeler binnen een dag meer vuil geven dan jij in een jaar...

Als ik teveel zweet en niet ventileer, en nog kleren droog is het in de slaapkamer te vochtig....

Ook het toetsenbord al een keer schoongemaakt want Cola plakt uitstekend, en dan krijg je hier teksssssten....

Dus ook ik ben wel eens fout, en jij moet na de garantie periode bewijzen dat het aan het produkt en niet aan jezelf .
Alleen binnen de garantie is de bewijslast voor de fabrikant!

Gesloten