LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke computer is de beste?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jiping

Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door jiping »

N.a.v het welke laptop is de beste én mijn voornemen binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen wil ik wel eens wat ervaringen horen.

Vast staat iig. dat ik hem ga kopen bij een van de plaatselijke zelfstandige computerzaakjes en niet bij een keten.

Maar er is vast een hoog kwaliteitsmerk waar nog nooit iemand van gehoord heeft.
(zoals dat met veel merken die écht goede producten neerzetten is)

Overigens is mijn huidige pc het up-daten/graden niet meer waard, dus dat is geen optie......

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

thosiba is een goed merk, maar het hangt er vanaf wat je wilt met je laptop

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De beste PC?

En gelukkig bij een zelfbouwer?

Dan bepaald U toch die kwaliteit!!
De keuze uit de beste moederborden die er op de markt zijn.
De beste processorkoeling.
De beste video/spelletjes/TV-kaart.
De hoeveelheid geheugen.
De beste harddisk (of de keuze meerdere harddisks.
De beste brander/lezer
De beste CD-romlezer
De beste voeding
en natuurlijk het beste beeldscherm

Een doodordinaire muis en toetsenbord (of je wilt mooi).
-----------------------
En dan die software waarbij je een keuze kunt maken uit één besturingssysteem of een aantal.
De handigste software die er voor de rander te krijgen is,enzovoort

En dan natuurlijk alles mee op CD-Rom, de drivers voor het moederbord,voor het beeldscherm, voor de diverse kaarten enzovoort.
-------------------------
Kortom, bij die zelfbouwer bent u diegene die de kwaliteit en de bijbehorende prijs kunt bepalen.

In bladen als PC-totaal en dergelijke kunt u eerst op zoek gaan naar recencies van hard- en software.

Succes

Grootvader

jiping

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door jiping »

Bedankt voor de tip,

pc-bladen...de schappen liggen er vol mee maar ik heb er nog nooit 1 gekocht.

Zal ik toch eens doen dan.

Overigens wil ik mijn pc voornamelijk gebruiken voor tekenen, archiveren van mijn fotoos en een beetje voor muziekproductie als hobby.

Geen films of muziek/mp3-tjes downloaden/bewaren enzo

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door magel725 »

Een "beste" bestaat helemaal niet omdat dat voor iedereen anders is. Iedereen heeft andere eisen en verwachtingen.

Je zegt dat je een laptop zoekt om te tekenen, foto's op te slaan en voor muziekproduktie. Dit kan de allergoedkoopste laptop al en de duurste kan dat ook. Het verschil zit hem erin in welke mate je bovenstaande gaat doen. Zoek eens de aanbevolen systeemeisen op van een paar muziekprogramma's die je gebruikt en stel aan de hand daarvan je eisen op.

Foto's opslaan kan op alle laptops. reken tussen de 70 (in RAW, beste kwaliteit), 200 (goede kwaliteit) en 500 (gewone kwaliteit) foto's per GB. Dan weet je meteen hoeveel schijfruimte je ongeveer nodig gaat hebben daarvoor. Pak nog wat extra GB voor je programma's en andere zaken en dan heb je dat ook klaar.

Qua merk zijn Asus en Toshiba de beste en de duurste. Dan komt Sony Vaio, HP en dan komt Acer en als laatste komen Fujitsu Siemens en Packard Bell. Alle waar naar hun geld, dus je moet zelf de lijn trekken wat je wilt en wat je uit wilt geven.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De beste PC

Er was door topic opener geschreven: [quote] mijn voornemen binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen [ einde quote].

Daaruit leid ik af dat de laptop er al is en hij alleen een nieuwe PC overweegt.

En dan voor deze topic-opener;

Geef de wensen op aan de bouwer wat je met die PC wil gaan doen.
Geen videobewerking? Dan is zo'n dure videokaart overbodig.
Geen duizenden plaatjes opslaan dan is er e en andere keuze van de groottte van de harddisk enzovoort.

En voor de merkenliefhebbers dan.........
Die nieuwst Aldi-aktie betrof een Medion-PC met 1054 Mb geheugen
en dat dan wel met Vista !!
Kijk, een merkPC maar wel erg krapjes toch voor "het nieuwste van het nieuwste" toch?

Nee hoor, een PC naar eigen wens laten samenstellen is nog altijd de beste optie!!

Grootvader

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door BBCS »

Die nieuwst Aldi-aktie betrof een Medion-PC met 1054 Mb geheugen
en dat dan wel met Vista !!
En dan een brakke videokaart?

Dat is vragen om problemen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat is de beste computer?

Als eerste moet je kijken wat je ermee wilt gaan doen?

Als je dat niet weet, koop dan niks.

Als eerste moet je al jouw wensen op papier zetten.

En van daaruit een passende laptop erbij zoeken.

Bij vaste computers (desktop) moet je daar een goede computer gaan samenstellen.

Maak niet de fout die heel veel consumenten maken, eerst een computer kopen (het liefst bij de Aldi, omdat die zo lekker goedkoop zijn) en daarna erachter komen dat je een miskoop gedaan hebt.

Dat is dus helemaal fout!!!!!

Je moet dus een computer samenstellen of uitkiezen die het beste bij jouw wensen past, en niet andersom (wat nog veel te vaak gebeurd).

Van laptops is Toshiba de beste keus.

Bij desktopcomputers is zelfbouw het beste.

Dus:

Eerst alle wensen op papier zetten en dan pas een computer samenstellen (of samen laten stellen).
Als je dat gedaan hebt, kijk je of het binnen je budget past. Past het niet, dan kijk je waar je op kunt bezuinigen. Kun je nergens op bezuinigen, dan nog even doorsparen.

Dit is de enige juiste manier om een goede computer te kopen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door queenfan »

Er zijn geen slechte pc's alleen minder goede pc's.

En inderdaad wat wil je er mee doen koop geen pc met alles er op en er aan terwijl je alleen maar internet , mailt en words gebruikt.

De een heeft zeer goede ervaringen met HP, de ander met Toshiba, weer de andere met Acer en mischien collega's buren of wie dan ook met een Aldi PC.

Ook is het financiele plaatje de doorslaggevende factor, mijn advies zet alles op een rij wat je wensen zijn en ga met dat lijstje naar een goede pc zaak (geen Mediamarkt of Computerland).

jiping

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door jiping »

Oké,
bedankt voor de tips allemaal,
ik zal inderdaad eerst eens een lijstje maken met wat ik wil,
een paar computerbladen aanschaffen lijkt me ok een goed idee,
om te zien wat er te koop is qua onderdelen.

En dan ga ik gewoon naar de plaatselijke computershop overleggen
inderdaad geen mediamarkt of zoiets want die geven geen service,
die volgen hoogstens wettelijk opgelegde procedures op,
ik vind service dát stukje wat niet zwart op wit staat of waar je geen recht op hebt maar toch gebeurt :D

Ik heb niet veel nodig denk ik want hoewel ik voor mijn beroep teken op de computer werk ik het liefst met simpele lo-fi programma's die weinig ruimte innemen.

Iig. bedankt

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Een nieuwe PC. Aan jiping.

Low-fileprogramma's?

Nou,die heb ik nog wel!
Wat dacht je van Windows 1.1 of Win 3.11?
Kompleet met Kaartenbak, Write, Bureauaccessoires enzovoort.

Geen virus meer die daarvoor geschreven wordt en een en ander past zelfs op een 20 Mb harde schijf!!

Grapje.

van Grootvader

jiping

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door jiping »

kweetniet, kan daar lotus notes wel op? :lol:

mischien moet ik toch eens op zoek naar een goed ponskaartensysteem........

maar zonder dollen vind ik de wat oudere programma's vaak fijner werken en ligt de uitdaging in de beperking vind ik.
Zo zijn de beste electronische muziekinstrumenten ook gewoon mono.
En is mijn favoriete computer spelletje nog pong.

Sympathy
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 sep 2005 17:22

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door Sympathy »

Graag wil ik even op deze discussie inhaken. Ik ben namenlijk ook op zoek naar een nieuwe pc. Ik weet dat je een pc moet zoeken die bij je wensen past etc en hoe meer je er mee wilt gaan doen, des te meer je er in moet investeren etc...

Nu heb ik op Marktplaats iemand gevonden die een systeem aanbiedt met een Pentium 4 processor, 3,2 GHz. Mooi systeem voor leuke prijs. Alleen heb ik nog wat lichte twijfel bij dit type processor. Is er iemand die ervaring heeft met dit type processor? Is het een aanrader hiermee verder te gaan of kan ik beter voor wat meer geld een dual core of quad core processor kiezen?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door hharteman »

Die p4 processors waren 3 jaar geleden hot items.
Dat zijn achterhaalde systemen die zeker niet toekomstbestendig zijn.
Daar zou ik zeker NIET voor gaan.

Verder is het inderdaad zo dat je het beste een pc naar wens kan laten maken bij de lokaal gevestigde pc boer.
Vertel hem je wensen zonder te vertellen hoeveel je te besteden hebt en laat hem een offerte maken.
Vergelijk je specs een beetje op internet en hou er rekening me dat de lokale shop iets duurder is als die super aanbiedingen.
Dit is logisch,want gemiddeld zit hier een klein gemiddeld bedrag ingebouwd voor evt service die verleend moet worden.

succes

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door aussienl »

@Sympathy
Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Als je de pc alleen gebruikt om wat te internetten, mailen en brieven te typen e.d. is zo'n systeem voldoende. XP erop en je hebt een pc die aan al je wensen voldoet. Wil je er meer mee doen zoals muziek of video bewerken dan zul je te kort komen. Houdt er rekening mee dat je op een pentium gen Vista gaat draaien want dan kom je in de problemen.

V.w.b. topic beginner? Ik weet nog steeds niet of je nu alleen een pc of ook een laptop wilt aanschaffen.
Pc's kun je ook bij gerenommeerde pc winkels kant en klaar kopen. Samenstellen is leuk als je zware bewerkingen wilt doen of zeer geavanceerde 3D spellen wilt spelen.

Laptops kun je (als je een keuze voor een bepaald merk hebt gemaakt) in principe bij de goedkoopste bestellen. Laptops worden ook door zelfbouwers en gerenommeerde pc winkels met eigen technische dienst niet gerepareerd. Deze worden allemaal retour gestuurd bij dis-funtioneren.
Dus bij een merk laptop gewoon voor de goedkoopste aanbieder gaan.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Hharteman

Dit is toch wel grote onzin, dat een P4 3,2 Ghz achterhaald is, foei foei.

Ik draai nog steeds een P4 3,0 Ghz systeem met 2 gig intern geheugen en ja zelfs nog met een APG video aansluiting (X1950 PRO 512mb AGP). Als je een beetje handig bent en dit systeem overclocked loop je zelfs voorbij aan de langzamere Pentium D of de Pentium Duo Core system (onder de 2 ghz).

Met dit systeem is ALLES! te draaien wat je maar wilt draaien. Zelfs Vista draait op dit systeem (32 bit, wat langzamer is). Echter is Vista veels te instabiel om nu op over te stappen, maar dit is een keuze. Ik blijf bij XP tot de eerste 2 service packs voor Vista zijn uitgekomen.

Voor weinig koop je een oud P4 systeem, dit is vele malen goedkoper dan een nieuwe duo core. Als je een P4 met een PCI E video aansluiting kunt krijgen dan kun je zelfs de nieuwste video kaarten gebruiken.

@ Sympathy

Als je nu voor weinig dit systeem kan kopen, dan bedoel ik systeem rond de 400 E, met minimaal 1gig geheugen, PCI E of AGP met minimaal 256 mb video kaart. Dan is het de moeite. Voor meer dan 400E zou ik toch kijken naar een nieuw systeem, omdat met nieuw bouw een meer up to date systeem te bouwen is. LET WEL up to date bedoel ik niet sneller of beter dan een goed P4 systeem, maar een systeem dat later eenvoudig te upgraden is!!

Ik zou kijken naar een pentium Duo Core uit de 6000 serie. Ik denk dat de quadro core een beetje buiten budget ligt, deze doet nu een kleine 600 tot 800 E (alleen de processor!!! dus moederbord, geheugen, koeling, video kaart etc niet inbegrepen).

Nog betreffende je opmerking dat je op een pentium geen Vista kan draaien, dit kan wel! Alleen zullen ouwere processoren van de P4 serie wellicht niet allemaal de 64 bit aansturing in Vista ondersteunen en draaien op 32bit, wat dus langzamer is!

Nog een algemene opmerking. Als je nog een moederbord hebt liggen met een goeie chipset (de 900 series) dan kun je je single core P4 processor omzetten naar den Pentium D (dual core, eerste modellen wat eigenlijk 2 chips in een behuizing is anders dan een dual core chip architecture!). Deze Pentium D procesoren zijn erg goed en zijn voor een appel en een ei te koop (rond de 50E).

Succes met je keuze.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door hharteman »

quote Thunder
-----------------
@ Hharteman

Dit is toch wel grote onzin, dat een P4 3,2 Ghz achterhaald is, foei foei.

Ik draai nog steeds een P4 3,0 Ghz systeem met 2 gig intern geheugen en ja zelfs nog met een APG video aansluiting (X1950 PRO 512mb AGP). Als je een beetje handig bent en dit systeem overclocked loop je zelfs voorbij aan de langzamere Pentium D of de Pentium Duo Core system (onder de 2 ghz).
----------------------------------------------------------------------------

Hier zelfs nog een systeem lopen met P4 3.4 Ghz en Nvidia 7950 AGP.
Loopt op dit moment nog aardig maar is zeker niet toekomstbestendig.
Dit systeem wordt vrijwel zeker in het komende jaar vervangen.

Als straks alle software de nieuwe cores gaat ondersteunen wil je niet met een oud systeem zitten.
Dus P4 zeker niet meer aanschaffen blijft mijn mening.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door aussienl »

@hharteman
Vindt dat nogal overtrokken. Als dit systeem goed onderhouden is kan het nog makkelijk een jaar of 4 -5 mee. Dan heeft hij voor weinig geld een goedlopend systeem. Ik ken wel mensen die nog met oudere systemen gewoon draaien. Internetten, e-mailen. brieven schrijven. spreadsheetjes etc. Ligt eraan zoals ik al aangaf wat hij er mee wil doen. voor gewoon huis tuin en keukengebruik hoeft ie echt niet bang te zijn dat programma's niet lopen. .

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote
-------
Vindt dat nogal overtrokken. Als dit systeem goed onderhouden is kan het nog makkelijk een jaar of 4 -5 mee.
----------------------------------------------------------------------------

Nou ga dat mijn zoon dan maar vertellen.
Het is dat ik de pc nog een upgrade heb gegeven naar een 7950 nvidia kaart en er 1 gig bijgestopt anders was de pc al vervangen geweest.
Dat zijn in verhouding dure upgrades en de pc loopt op de top van zijn kunnen nu.
Voor de simpele dingen kan hij nog wel even mee maar niet voor wat wij ermee doen.
Ik blijf het zeggen, als je nu geld gaat uitgeven ga dan voor de nieuwste techniek.
Een pc van 3 jaar begint achter de feiten aan te lopen.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Welke computer is de beste?

Ongelezen bericht door Thunder »

@ hharteman

Zolang je niet overstapt naar Vista is dit systeem sound voor de komende jaren en is overstappen zeker niet nodig.

Vista vereist op den duur gewoon 64bit ondersteuning, dit is bij mijn P4 helaas niet mogelijk. Dus als je Vista wilt draaien, dan zul je wel moeten, maar dit binnen nu en een jaar nog geen solide systeem.

Zolang je onder XP blijft draaien zie ik geen problemen ontstaan in de toekomst, helemaal niet zelfs, omdat de meeste software gewoonweg geschreven is voor 32bits data verwerking. Dit veranderd niet in de komende 5 jaar.

Zelfs als hardcore gamer kan dit systeem nog even mee, tenzij op den duur de games een duo core vereisen, maar ook dit laat nog minimaal 1 jaar op zich wachten.
En voor mijn video kaart is overstap naar PCI E nog niet nodig, haal nog steeds goede benchmarks bij 3Dmark6. En aangezien de meeste DX10 kaarten nu te duur zijn (GForce 8000 serie of Ati 1900XTX of X2900) blijf ik nog even zitten.

Als ik over ga dan is het over een jaar, als de quad core processor onder de 400E te krijgen is en de 8800 gforce serie ook goedkoper is. Dan is het de moeite, nu nog niet.

Ben het wel met je eens dat het systeem niet meer te upgraden is. Als je echt geeft om hoge resoluties met games, moet je over naar PCI E en een dual core, omdat de nieuwste PCI E kaarten (x2900 en geforce 8800) anders worden beperkt door de processor.
Kan met mijn x1950 pro 512 AGP nog goed meedoen met de huidige 2007 games en waarschijnlijk ook nog de 2008 games.


Terug on topic.
Maar als je geen gamer bent is overstappen HELEMAAL niet nodig, zolang je geen trendvolger bent en ineens Vista moet hebben is de komende 5 jaar een 32bit systeem gewoon voldoende.
Helaas kan ik geen Pentium D draaien (800 serie chipset), maar met een 900 serie was ik wel op een Pentium D overgegaan, rekend net wat sneller door de twee geintegreerde procesoren wat voor mijn games wat leuker is.

Voor de amateur gebruiker is het zeker niet nodig.

Gesloten