LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enkele vragen wireless router.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Ben jij tevreden over draadloos internet?

Nee, verbinding valt vaak weg.
3
20%
Nee, is veel te langzaam.
0
Geen stemmen
Nee, gedraad werkt beter.
4
27%
Ja, werkt perfect (graag toelichten)
8
53%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo allemaal,

Enige tijd ben ik in het bezit geweest van een belkin wireless router. Omdat de hele tijd de verbinding wegviel heb ik die, na veel geprobeert te hebben, er weer tussen uitgehaald.
Mijn vraag is nu,
Is Belkin een goede router? Of zijn er meer problemen bekend met belkin? Hoe kan het dat wanneer de pc uitstaat, er toch activiteit zichtbaar is op de router?

Welke (wireless) router zouden jullie mij wel adviseren? Een die qua beveiliging, bereik, en gebruik optimaal is?

Groetjes Peter

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door pbarendse »

Belkin is een redelijk low budget router. Zal op zich best prima werken, maar ik heb met wat andere Belkin producten toch wel wat problemen ondervonden.
Zelf adviseren wij bij klanten vaak Draytek Vigor en Linksys routers. Deze zijn wat duurder, maar functioneren in de situaties waar wij ze inzetten vaak beter. De meeste van onze klanten gebruiken de internet-aansluiting namelijk ook voor thuiswerken, dus een verbinding opbouwen via VPN naar de zaak. Daarvoor bieden deze beide merken prima ondersteuning. Tevens heb ik met de helpdesk van beide merken goede ervaringen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

belkin is niet goedkoop, maar toch wel slecht
totaal niet klantvriendelijk, maar wel hele innovatieve dingen zoals wireless USB bijvoorbeeld.
ik heb sitecom, belkin was hier eerst in het netwerk, alles vervangen door sitecom en werkt heerlijk.
makkelijk in te stellen, veilig netwerk is zo geregeld met het indrukken van knopjes
linksys vind ik een stuk minder, draytek vigor ken ik niet

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door WillemV »

Weet je zeker dat het aan de draadloze router lag? Met andere woorden, heb je met die router verbinding gehad met verschillende PC's/laptops en waren die verbindingen ook niet stabiel?

De ervaring leert namelijk dat draadloze verbindingen vaak onstabiel zijn door het gebruik van goedkope draadloze netwerk kaartjes en het probleem in die situaties vaak niet veroorzaakt wordt door de router.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door queenfan »

Ik heb een wireless router gehad van Linksys (Cisco) makkelijk te installeren en altijd verbinding, nu heb ik een Apple Airport extreme iden als de Linksys altijd verbinding en er kan via de USB poort een printer of meerdere hardeschijven aan gekoppelt worden.
Laatst gewijzigd door queenfan op 21 mar 2008 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Peter26 »

Goeiemiddag !

Ten eerste hartelijk dank voor jullie reacties allemaal! Ik heb een Asus a6t laptop. Deze gebruik ik ook wel eens draadloos bij vrienden en dat werkt perfect. Zij gebruiken allemaal een ander merk router, vandaar mijn vraag hier op dit forum. En uiteraard naar jullie ervaringen.


Groetjes Peter

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door fietsje »

Mijn vraag is nu,
Is Belkin een goede router? Of zijn er meer problemen bekend met belkin? Hoe kan het dat wanneer de pc uitstaat, er toch activiteit zichtbaar is op de router?

Welke (wireless) router zouden jullie mij wel adviseren? Een die qua beveiliging, bereik, en gebruik optimaal is?
Ik heb geen ervaring met Belkin. maar zelf heb ik een aldi routertje.
De buren een linksys en op het werk hebben we sitecom.
al deze routers werken prima, de nieuwere hebben een beter bereik dan de generatie van enige jaren geleden (3) Verder moet je opletten dat hij goed geplaatst wordt, niet te dicht bij muren/gewapend beton. antenne richten helpt ook. denk er ook aan dat netsnoeren en andere kabels het bereik beinvloeden.

De ontvangstkant ( je laptop ) is minstens zo belangrijk als je daar een ingebouwde wireless hebt is dit i.h.a. beter dan een los kaartje.
Met USB dongles heb ik inderdaad de ervaring dat de verbinding nog al eens weg wil vallen.

Ook zijn er routers naar ik heb vernomen die de maximale snelheid ( ook van de bekabelde verbindingen!!!) verlagen tot die snelheid van de slechtste draadloze verbinding. dit zou je echter niet verwachten.

Dat je activiteit op de router ziet is normaal. de WAN kant zal continu aangevallen worden. Afhankelijk van je provider kan het ook zijn dat je kunt zien hoe druk het internet verkeer in je straat is. ( bijv @home)

Als het goed is geven de ledjes op je router aan wat voor activiteit er is.
( WAN,LAN,wireless ) Verder moet de router wel een sleutel hebben, zo niet , grote kans dat de buren mee internetten.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik had dus eerst een belkin N router gekocht die niet werkte, en die ook alles naar het laagste protocol zette, dus als een b/g zich verbond met het draadloze netwerk (de belkin router) dan ging alles naar het b/g en was de N verbinding dus weg
sitecom garandeerde mij bij de WL-183 dat dat in ieder geval niet het geval was.
Cisco is volgens mij wat meer bedrijfs gericht, dat was wat ik hoorde van een student ICT-beheerder aan het mondriaan in ieder geval,
en dus ook een stuk duurder en lastiger te beheren.
maargoed, ik heb zelf nognooit een cisco apparaat kunnen beheren en ken ook verder geen verhalen erover.
linksys zie ik bij kenissen veel problemen mee, dus die kan ik je persoonlijk afraden.
Wel is mijn ervaring met sitecom dat het het beste is als je dan zoveel mogelijk sitecom apparatuur met elkaar verbind, dus geen netgear netwerk kaart met een sitecom router bijv.
dergelijke combinaties hebben hier nogal wat problemen gegeven.
maar nu alles van sitecom is werkt het wel per-fect.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Moppentappers, klopt wat betreft Cisco, maar ik bedoelde Linksys wat een dochter is van Cisco.

Heb daar zeer goede ervaringen meet net als de Apple Airport extreme.

Belkin zelf heb ik geen ervaring meer, kennisen hebben er wel een ook met problemen, konden niet op het internet via de Belkin. Na veel prutsen is het uiteindelijk wel gelukt maar het was niet makkelijk.

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Peter26 »

@fietsje,

Hoe komt het dan, en waardoor, dat de WAN continu wordt aangevallen? Mijn internetverbinding heb ik inderdaad bij @home. Hoe kan ik dan de aktiviteit bij mij in de straat bekijken, en wat kan ik dan allemaal zien?


Groetjes Peter

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

die aanvallen zijn poortscans, niets om je druk over te maken
en wat bedoel je met
" Hoe kan ik dan de aktiviteit bij mij in de straat bekijken, en wat kan ik dan allemaal zien?"
weet ik niet precies, maar je kan geen informatie opvragen over het internet gebruik van de mensen in jouw straat.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door fietsje »

@Peter26,

In principe zit de WAN kant van de router weer in een subnet of VLAN.
Dat betekent dat het verkeer van anderen op jouw router of modem zichtbaar is als knipperen van ledjes. Hoe meer geknipper hoe drukker het is. Verder kun je niet zo veel zien.
@home doet dit om abonnees onderling te scheiden en bundelen, denk maar aan de verschillende snelheden van internet dat ze aanbieden. Ook is er telefonieverkeer aanwezig op het net.

Zoals moppentappers al zegt over de aanvallen (portscans) hoef je je niet zo druk te maken, daar heb je immers je router voor! Die zal, mits goed geconfigureerd, dit tegenhouden.

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Peter26 »

Goedemiddag allemaal,

Wederom hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ben al een stuk wijzer geworden.
Wel ben ik nog benieuwd naar het volgende. Als ik een wireless router beveilig als WPA/WPA2. Is dit voldoende om inbrekers tegen te houden? Of is alsnog "inbreken" of ongeoorloofd gebruik mogelijk?

Zijn er nog bepaalde merken die aan te bevelen zijn? Of merken die juist af te raden zijn? Zoals namelijk al eerder verteld ben ik op zoek naar een goede router die goed te beveiligen is en een groot bereik.


Groetjes Peter

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

WPA2 is veilig, en ik kan je verzekeren dat er dan geen ongewenste personen inbreken (als er verder ook geen lekken in de router zitten)
van belkin zijn een hele hoop routers vatbaar voor aanvallen, en ze lijken niet van plan zijn er iets aan te doen, van sitecom is er 1 router met een lek
Sitecom WL-153 MIMO XR Wireless Network Broadband Router
maar het lijkt dat daar wel aan gewerkt wordt
(zie nu de datum, heb even een e-mailtje gestuurd of het al opgelost is)
ook zijn er behoorlijk wat linksys routers lek, maar daar wordt hier en daar wel gepatcht.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door fietsje »

En mocht je je netwerk niet beveiligen kan er dit gebeuren :

http://www.telegraaf.nl/digitaal/362774 ... tml?p=10,1

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

het risico dat je route ge-exploit worden is zeer klein, omdat het aantal onbeveiligde routers gigantisch is
tenzij je een specifiek doelwit zou vormen voor black hat hackers
is dat niet echt iets om je heel erg druk om te maken (momenteel tenminste)

Peter26
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2007 11:58

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo allemaal,

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties. Ben naar een Dynabite winkel geweest. Hier vertelde een medewerker mij dat op dit moment de N routers in opkomst zijn. Wat inhoudt dat het bereik veel en veel beter zal gaan zijn.
Is er iemand die werkelijk een verschil kan melden tussen b/g en N routers? En is er ook qua beveiliging een verschil?
Kijk, het gaat mij natuurlijk om het beste bereik, maar hoofdzakelijk om de beveiliging. Vanavond was nl bij Kassa dat een wpa/wpa2 beveiliging toch makkelijk te doorbreken is.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

Groetjes Peter 8)

Patrick18
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2008 10:45

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Patrick18 »

Ik heb zelf een WL-183 Wireless Network 300N Router,
Dit is een router die werkt met het beruchte N'etje en dat werkt perfect!
Heel simpele WEP key er een mac acces er op!
Wat betreft de veiligheid moet je je niet echt drukmaken... ALLES is te kraken...

het verschil tussen B/G/N is algemeen de snelheid van de wifi datasnelheid b=11/g=54/n=200gbps
hier kan je eventueel meer lezen ver wifi: Wikipedia Wi-Fi

succes vdr!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Enkele vragen wireless router.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

WEP is zéér onveilig.
WPA of WPA 2 zijn bijna niet te kraken.

Gesloten