LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Ik heb vorige week zaterdag een Compaq Presario CQ60-E300 Notebook aangeschaft.

Deze kostte maar € 400,- en maakt dan ook gebruik van een low-gudget AMD Sempron Single core CPU.

Helaas kreeg ik fabrieksaf al Vista meegeleverd op deze laptop en wist van tevoren al dat deze NIET lekker zou draaien.
Dit bleek uiteindelijk ook het geval te zijn en mijn CPU stond constant op 100% CPU gebruik waardoor er amper met de laptop gewerkt kon worden.

Ik heb na 3 dagen besloten om Vista van mijn laptop te verwijderen en de gratis "Release Candidate van Windows 7" te installeren.
Hierdoor verviel echter WEL de software garantie op mijn laptop en raakte de herstelpartitie van Windows Vista beschadigd (onklaar gemaakt = een beveiliging van HP/Compaq).

Het probleem vind ik echter, dat Compaq een low-budget computer met een besturingssysteem levert wat veel te zwaar is voor het systeem.

Mijn vraag is echter: "Is het mogelijk om mijn geld voor het besturingssysteem of een waardebon te eisen als vergoeding voor het aanschaffen van de officiele Windows 7 welke in Oktober uitkomt, bij HP/Compaq vanwege het leveren van een laptop met een besturingsysteem welke NIET compatible is met de hardware" ??

Bij voorbaat dank

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Frans75 »

Waarom heb je deze vraag niet voor de aankoop aan de verkoper voorgelegd?

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Omdat ik hem via een internetshop besteld heb.

Ik heb net ook een mail naar JP zelf gestuurd in afwachting wat hun gaan zeggen, maar ben benieuwd of er mensen zijn welke dit al geprobeerd hebben.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat is het intern geheugen van die laptop?

Die moet boven de 2 GB zijn, zodat het systeem wat beter loopt.
Mijn vraag is echter: "Is het mogelijk om mijn geld voor het besturingssysteem of een waardebon te eisen als vergoeding voor het aanschaffen van de officiele Windows 7 welke in Oktober uitkomt, bij HP/Compaq vanwege het leveren van een laptop met een besturingsysteem welke NIET compatible is met de hardware" ??
Kort antwoord: neen.

Ik heb vorige week zaterdag een Compaq Presario CQ60-E300 Notebook aangeschaft.

Deze kostte maar € 400,- en maakt dan ook gebruik van een low-gudget AMD Sempron Single core CPU.
Had je nu verwacht heel wat te krijgen voor die €400,-???

Eigenlijk had je dit wel van te voren kunnen weten.

FFF
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jul 2008 08:51

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door FFF »

Zoals gezegd:

wat verwacht je? voor:
- Deze prijs
- Gekocht zonder advies
- Gekocht op internet
- Je geeft aan vooraf al te weten dat het niet goed gaat werken

Voor mijn werk heb ik regelmatig laptops in handen. Veel consumenten kopen de budget varianten van bijvoorbeeld Acer.

Uit marketing oogpunt (want wie wil er een zwaar verouderd besturingssysteem als XP op een nieuwe laptop) verkopen ze allemaal vista.

Er valt idd niet mee te werken. Die conclusie heb ik ook vaak getrokken. De gemiddelde consument geeft windows vista de schuld, terwijl ze zelf een budget product hebben gekocht waar ze teveel van verwachten.

Het laatste slaat niet meer op je klacht.
Maar je mag van dit product niet veel verwachten dan hetgeen dat het bied in mijn ogen, vandaag dat je weinig kant maakt op enige compensatie. Anders had het geweest als je de laptop in een bekende computerzaak had gekocht waarbij duidelijk aangegeven is dat je er bijvoorbeeld grote programma's op wil draaien of fanatiek wil gamen.

Bij koop of afstand is dit recht veel moeilijker te halen en heb je dus het recht het product binnen een week te retourneren en je geld terug te eisen.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door fietsje »

heb je de restore partitie verwijderd ?

zo niet, dan kun je Viesta er nog weer op krijgen.

Heb je ook alle meuk aan mee geleverde software geprobeerd te de-installeren onder Viesta.

Heb ik nog een tip, probeer de restore partitie eerst te backuppen oid, dan kun je er later altijd nog wat mee.
dit zou je kunnen doen met een live CD van ubuntu oid.

Voor het overige, je kunt je geld tegenwoordig niet meer terug krijgen.
Ik heb recentelijk zelf een HP laptop gekocht met vista business.
In de EULA staat dat als je de licentie voorwaarden niet accepteert, dat je de laptop in z'n geheel moet retourneren naar de verkopende partij.
dus niet alleen het OS. je krijgt dan ( volgens EULA ) het aankoop bedrag retour.

Zelf heb ik Ubuntu geïnstalleerd, en vervolgens heb ik gebruik gemaakt van mijn downgrade recht behorende bij vista business, en draai XP in VMware onder linux....

als dit niets voor jou is, Laptop retourneren dus, daar heb je toch recht op vanwege koop op afstand ( binnen xx dagen )

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

als dit niets voor jou is, Laptop retourneren dus, daar heb je toch recht op vanwege koop op afstand ( binnen xx dagen )
Als hij ongebruikt is ja, hier is het hele OS van verwijderd;)

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door jor »



Geplaatst op 08 Jun 2009 10:22 door rdcmrt

Ik heb na 3 dagen besloten om Vista van mijn laptop te verwijderen en de gratis "Release Candidate van Windows 7" te installeren.
Hierdoor verviel echter WEL de software garantie op mijn laptop en raakte de herstelpartitie van Windows Vista beschadigd (onklaar gemaakt = een beveiliging van HP/Compaq).
In deze staat kan de laptop niet zomaar meer terug.Zoals topicstarter zelf al vertelde.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Ulbe »

Probeer de Vista licentie in te ruilen voor een XP licentie,

Daar draait deze laptop heel leuk mee, en is het eeuwige wachten over,

Dan heb je de gehele XP op een cd staan, chrasht de boel, ben je niet je Windows kwijt!, nu wél, die "recovery" versies heb ik persoonlijk maar een hekel aan!, er staan allemaal programma's op die je toch niet gebruikt, en het kost je maar harde schijf ruimte!, DVD's zijn duur tegenwoordig!...,

Vista is alleen leuk voor nieuwe computers met een redelijk snelle processor, en een flink stuk geheugen aan boord, en natuurlijk een normale videokaart, die natuurlijk onmisbaar is tijdens het gamen,

Ik zou toch proberen een compromis te sluiten bij de verkopende partij,

Deze, wat gedateerde laptop is een prima apparaat maar dan wél met XP!,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door TheLD »

Ik zit nu te typen met dezelfde laptop, het standaard OS (Vista Home Basic). CPU gebruik is nu 6%. Ik gebruik hem vnl voor hetgeen ie bedoeld is als budget laptop (mail/internet etc, tevens stream ik regelmatig wat TV serie ermee vanaf het netwerk Xvid/Divx).

De hardware is gewoon geschikt voor Vista Home Basic. Of er is iets mis met die van jou of je gebruikt hem verkeerd.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zeer waarschijnlijk staat er bij hem een zware virusscanner te werken, het ouwetje kan dat niet meer trekken,

Je moet echt geduld hebben bij het wisselen van de schermen met internet, het is traag als je snel gewend bent, :(

Ik ben zelf niet zo gek op om op deze lichte computers Vista te draaien, voor dat je het weet zit deze op zijn pieken te draaien, niks gedaan dus!, :(

Zet maar lekker XP op zo'n oud bakkie!, :P

Draait fantastisch!, en je hebt echt een bloedsnelle computer voor weinig geld!,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door magel725 »

Mijn vraag is echter: "Is het mogelijk om mijn geld voor het besturingssysteem of een waardebon te eisen als vergoeding voor het aanschaffen van de officiele Windows 7 welke in Oktober uitkomt, bij HP/Compaq vanwege het leveren van een laptop met een besturingsysteem welke NIET compatible is met de hardware" ??
Niet compatible? Dat betekent dat het helemaal niet met elkaar werkt. Het werkte wél, alleen niet op die snelheid die je gewild had.

De vraag is dus eigenlijk: ik wil dat mijn laptop van 400 euro net zo goed werkt als die van 700 euro. Mag ik dat eisen van die winkel?

Het antwoord daarop is vrij simpel: neen. Je wordt als klant geacht jezelf te informeren voordat je iets koopt. Niet blindelings iets kopen en dan later zeuren dat het niet kan wat je wilt. Dat is niet redelijk,

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

rdcmrt schreef:Helaas kreeg ik fabrieksaf al Vista meegeleverd op deze laptop en wist van tevoren al dat deze NIET lekker zou draaien.
Dit bleek uiteindelijk ook het geval te zijn en mijn CPU stond constant op 100% CPU gebruik waardoor er amper met de laptop gewerkt kon worden.
Dit is een goede reden zijn om de koop te ontbinden.
rdcmrt schreef:Ik heb na 3 dagen besloten om Vista van mijn laptop te verwijderen en de gratis "Release Candidate van Windows 7" te installeren.
Hierdoor verviel echter WEL de software garantie op mijn laptop en raakte de herstelpartitie van Windows Vista beschadigd (onklaar gemaakt = een beveiliging van HP/Compaq).
Een beveiliging van HP?

Waarschijnlijk kun je de koop nog steeds ontbinden, maar zal je wel de kosten moeten vergoeden die de winkelier moet maken om het product terug te brengen in orginele staat.
rdcmrt schreef:Mijn vraag is echter: "Is het mogelijk om mijn geld voor het besturingssysteem of een waardebon te eisen als vergoeding voor het aanschaffen van de officiele Windows 7 welke in Oktober uitkomt, bij HP/Compaq vanwege het leveren van een laptop met een besturingsysteem welke NIET compatible is met de hardware" ??
Mogelijk kun je geld voor het Vista terug krijgen.

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Om nog even te reageren. Qua performance is XP sp3, Vista sp1 en Windows 7 nagenoeg gelijk. Hier zijn genoeg bechmarks en tests van te vinden op internet (niet van die kansloze trosradar consumentenbond tests). De laptop in kwestie werd zo traag door de waarschijnlijk tientallen extra programma's die tegelijk opstarten met Vista. Zet deze programma's uit en je zult zien dat Vista prima werkt. Dat de CPU constant op 100% staat ligt zeker niet aan Vista maar een programma die op dat moment flink zijn werk doet, bijvoorbeeld een anti-virus of een backup programma.

Doe voor de grap maar eens het volgende: Start-> Dan in het search balkje typ je "uitvoeren" en dan in het vervolg scherm typ je "msconfig. Bij het tabblad Startup vink je alles uit en bij het tabblad Services (vink eerst "hide all Microsoft services aan") ook alles uitvinken. Druk dan op Apply en start opnieuw op. Dikke kans dat de laptop dan wel goed zal lopen. Aan te raden is wel om even wat meer RAM, 2gb ofzo erin te prikken.
Laatst gewijzigd door Quintus Sertorius op 10 jun 2009 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door fietsje »

Doe voor de grap maar eens het volgende: Start-> Dan in het search balkje typ je "uitvoeren" en dan in het vervolg scherm typ je "msconfig. Bij het tabblad Startup vink je alles uit en bij het tabblad Services (vink eerst "hide all Microsoft services uit", ook alles uitvinken. Druk dan op Apply en start opnieuw op. Dikke kans dat de laptop dan wel goed zal lopen.
als het maar voor de grap blijft.......
Beter is het om via systeem beheer, services te kijken welke services automatisch opgestart worden en deze in plaats daarvan op handmatig in te stellen. mocht het systeem de service toch nodig hebben wordt deze alsnog gestart.
door het uit vinken van alle services worden (onder XP ) in elk geval ook belangrijke functies als windows firewall, windows uptate etc uitgeschakeld!

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Als je mijn tekst even goed lees, kun je daaruit halen dat je het volgende aanvinkt: "Hide all windows services". Daarmee zorg je er dus voor dat enkel de door jou (of de fabrikant) geinstalleerde services worden weergegeven en je dus ook enkel alleen die kunt uitvinken. Via services.msc, of Systeembeheer->services zoals jij zegt is natuurlijk het beste, echter daar moet je wel de kennis voor hebben. Hier kun je dus alles uitvinken wat van vitaal belang is voor windows, zonder dat je ervoor gewaarschuwt word oid. Je zegt zelfs dat je het op handmatig moet zetten, dit houd dus in dat je het ZELF moet aanzetten mocht het nodig zijn.

Dus eerst lezen, en vooral nadenken voor je zomaar iets roept;)

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door fietsje »

Doe voor de grap maar eens het volgende: Start-> Dan in het search balkje typ je "uitvoeren" en dan in het vervolg scherm typ je "msconfig. Bij het tabblad Startup vink je alles uit en bij het tabblad Services (vink eerst "hide all Microsoft services aan") ook alles uitvinken. Druk dan op Apply en start opnieuw op. Dikke kans dat de laptop dan wel goed zal lopen. Aan te raden is wel om even wat meer RAM, 2gb ofzo erin te prikken.

Laatst aangepast door Quintus Sertorius op 10 Jun 2009 01:12, in totaal 1 keer bewerkt
ik heb het goed gelezen.

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Schijnbaar niet, gezien je reactie;)

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door fietsje »

Ook bepaalde windows services kun je uitschakelen als je ze niet nodig hebt, echter dat kun je dan doen op de manier zoals ik schetste.

Daarnaast zijn bepaalde antivirus programma onderdelen als service geïnstalleerd, die schakel je dan dus ook uit.
( zonder anti virus is ie wel sneller ja :))

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Voorgeinstalleerde Windows Vista installatie op laptop

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Het was enkel om even te laten zien hoe je die dingen uit kunt zetten. Ik ga er een beetje van uit dat de TS genoeg kennis van zaken heeft om zelf uit te vogelen wat wel en niet uit kan:). Als je iets wat veel performance vreet wilt uit hebben, zet dan indexering en auto recovery uit.

Gesloten