LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IMac

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Ton48
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2009 16:20

IMac

Ongelezen bericht door Ton48 »

Hallo,

Mijn vraag luid : Kan ik een nieuwe mac terugbrengen omdat er nieuwe mac's op de markt is verschenen.
Ik heb de mac op zondag gekocht 19-10 en de nieuwe serie kwam 3 dagen later uit.
Ik voelt me afgezet door de winkel IFactors.
de nieuwe generatie is een aanzienlijk goedkoper dan mijn Mac.

Alvast bedankt voor uw antwoord

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IMac

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee. Maar heb je hem misschien op afstand besteld of bij jou aan de deur?

Aron_L
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2009 00:35

Re: IMac

Ongelezen bericht door Aron_L »

Deze nieuwe IMac komt niet zomaar opeens uit. Dit word al van te voren aangegeven. Ik verwacht niet dat Apple de IMac terug gaat nemen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: IMac

Ongelezen bericht door queenfan »

Het probleem is dat een nieuw Apple product niet van te voren bekend is bij een Applestore.

Dus nee terugbrengen of omruilen zal net werken.

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: IMac

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

En heb je al contact gehad met IFactors??

Riesie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2009 17:43

Re: IMac

Ongelezen bericht door Riesie »

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem.
Aantal keer contact gehad met de klantenservice, en de laatste keer boden zij mij aan om iets uit te zoeken ter waarde van max 100 euro, hier ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan.
Ik heb mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld en wacht af wat deze voor mij kunnen betekenen.
De enige mogelijkheid om het apparaat om te ruilen was als het binnen de termijn van 2 weken was geretourneerd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... rkoopprijs
Nee, u hebt er geen recht op dat u het prijsverschil terugkrijgt. De verkoper mag namelijk zelf weten of hij zijn producten afprijst, en wanneer hij dat doet. En u bepaalt zelf wanneer u iets koopt. Hebt u een product gekocht, dan zit u eraan vast. Dus ook aan de prijs die u daarvoor heeft betaald.
Komt vrijwel op het zelfde neer.

Eventuele tegemoetkoming van een leverancier is puur coulance/ klantenbinding.

Bij Apple is het trouwens slim om vrij kort na de introductie de hardware te kopen. Prijsverlagingen aan het einde van de looptijd van een product zitten er meestal niet in.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: IMac

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Riesie, helpt niet de Apple winkels weten nooit wanneer er een nieuw of een geupdate product in de winkles liggen.

Alleen een selectief aantal mensen bij Apple aan 1 Infinite Loop Cupertino weten hiervan.

Maar men kan kijken op deze site, deze geven een goed advies over wanneer het de beste tijd is om een Mac te kopen.

Ton48
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2009 16:20

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ton48 »

Hallo,

Nog bedankt voor de antwoorden.
Helaas wat hier geschreven is heb ik ook bij andere instanties gehoord.
Mijn laatste redmiddel is de rechtsbijstand maar daar zal ik ook waarschijnlijk nul op rekest krijgen.

Mijn tip is dan koop altijd bij een online-store, dan kan je zonder reden retourneren.
Daar zal je misschien ook een hoop moeilijkheden mee krijgen maar wettelijk zijn ze het verplicht om het terug te nemen

Ton 48

r.klopman
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2009 17:56

Re: IMac

Ongelezen bericht door r.klopman »

Op 1-10-2009 een Imac gekocht bij mediamarkt type MB419N/A € 1699,99 sinds apple de nieuwe imacs heeft aangekondigd staat nu dezelfde type te koop voor € 1349,99. dat is dus € 350,- goedkoper en dat nog niet eens een maand geleden. en voor hetzelfde gedrag € 1699,99 had ik nu een veel betere 27 inc imac gehad.
ben overigens zeer tevreden met mijn imac maar het is wel erg frustrerend . :evil: :evil: :evil:

Wat kan ik doen ik weet zeker dat er meer gedupeerde zijn. :| :| :|

ericlimpens
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2009 21:51

Re: IMac

Ongelezen bericht door ericlimpens »

Ook ik heb een nieuwe Imac gekocht via de Applestore op 15 augustus voor 2200 euro. Blijkt er nu een nieuwe versie uit te zijn die met vergelijkbare specs. 1635 euro kost. dit is een verschil van bijna 600 euro voor een oud model Imac!
Ik voel mij opgelicht!

Bij de klantenservice heeft men mij nu een Ipod-shuffle kado gedaan, maar nu ben ik daar echt niet tevreden mee.
Ik zou graag willen kijken of er juridische stappen mogelijk zijn.

Weet iemand hier meer over?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik zou graag willen kijken of er juridische stappen mogelijk zijn.

Weet iemand hier meer over?
:idea: even dit draadje terug lezen; anders beginnen we het verhaal weer van voor af aan!!! :evil:

Koop is koop.

Kijk op http://www.consuwijzer.nl

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... rkoopprijs

Bulldog72
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2009 15:08

Re: IMac

Ongelezen bericht door Bulldog72 »

Ik wil zeggen dat zulke sort attitudes als ik hier lees is de oorzak van de terughoudenheid dat is de bron van zo veel ellende bij veel verkopers. Lees maar nog goed wat jullie schrijft. De rechtbijstaand inschakelen omdat een goedkoper versie verschijnt op de markt later en je voelt opgelicht???? Wees realistisch. In Nederland koop = koop. De attitude in dit thread doet men denken dat er is een bewust pattern van oplichting aan de gang. Dit heet gewoon capitalism mensen. Het is de basis van de systeem waar wij allemaal in leven. Producten gaat altijd verouderen en nieuwer komt in de plaats. De verkopende partij heeft altijd de recht om wat voor prijs kaart dan ook op te hangen op hun producten, en het is jou goed recht om het te koopen voor dat prijs of niet . Achteraf klagen dat de prijs/artikel niet naar wens is is ronduit zeilig. Rechtsbijstand inschakelen? Nog absurder.

Dat consumenten zal zulke tricks uitvoeren (of probeeren in iedere geval) verbaast mij eigenlijk niet. Maar Alfa ik had meer van je verwacht. Voor een intelligent iemand dat hecht zo veel belang aan consumenten recht je weet donders goed dat de koop op afstand wet is niet echte bedoeld om dit soort situaties te dekken. Ga maar echt zitten en denken, als een deel van de vaste ploeg op dit forum je heb vaag genoeg gelezen over aarzelend verkoopers wat het betreft service. Het is natuurlijk zo dat zulke sort situaties zijn niet meestal niet zwart/wit, maar misbruik maken van de koop op afstand wet op zo een manier zet de verkopers op de defensief.

Jeff Goldblum heeft het goed uitgedrukt in Jurassic Park. "Just because we can do something doesn't mean we should."

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Achteraf klagen dat de prijs/artikel niet naar wens is is ronduit zeilig
Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een item wat ik gekocht had een paar dagen later in de uitverkoop ging en ik kan me wat dat betreft best voorstellen dat het zuur is om naar je gevoel teveel betaald te hebben voor een product.

Maar goed; een koop is een momentopname, een prijs en productspecificatie op een bepaald moment. De ene keer heb je mazzel en krijg je prijsverhogingen en de andere keer heb je pech en wordt de productlijn vernieuwd of gaat in de uitverkoop. Computerapparatuur is wat dat betreft toch nauwelijks waardevast.

Apple is overigens op dit moment wel vrij actief op dat gebied, waarschijnlijk om met kerst een grote slag te kunnen slaan op de consumenten markt. Over een prijsverlaging van de iMac lijn werd in het geruchten circuit al vanaf begin mei gespeculeerd.

Je kan het zielig vinden dat mensen over de prijspolitiek klagen maar het is toch onderdeel van de beleving die de mensen bij een product hebben en Applle zal hier toch rekening mee moeten houden om mensen voor langere tijd aan zich te binden.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 28 okt 2009 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: IMac

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij veel andere merken dalen de prijzen langzaam maar zeker, door het jaar heen, zodat het minder opvalt als de nieuwe producten evenveel kosten als de oude producten op het moment van introductie. Maar ook dan kan/zal het dus gebeuren dat het apparaat dat je vandaag koopt over een maand goedkoper te krijgen is.

Apple werkt in de regel met een min of meer vaste prijs totdat er een nieuwe versie komt, dan daalt de prijs van het oude product in een keer fors. Als je een Apple koopt, is het dus vaak handig om te wachten tot er net een nieuwe introductie is geweest.

r.klopman
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2009 17:56

Re: IMac

Ongelezen bericht door r.klopman »

Heb ik recht op teruggaaf van het prijsverschil tussen de gewone prijs en de uitverkoopprijs?

Nee, u hebt er geen recht op dat u het prijsverschil terugkrijgt. De verkoper mag namelijk zelf weten of hij zijn producten afprijst, en wanneer hij dat doet. En u bepaalt zelf wanneer u iets koopt. Hebt u een product gekocht, dan zit u eraan vast. Dus ook aan de prijs die u daarvoor heeft betaald.

Dit gaat over een uitverkoop prijs, iedereen weet dat appel niets in de uitverkoop heeft en altijd overal vaste prijzen hanteert. ga vandaag contact opnemen met mediamarkt en apple, om te vragen wat zij hier aan kunnen doen.

ik zal het op de forum plaatsen. :roll: :roll:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dit gaat over een uitverkoop prijs, iedereen weet dat appel niets in de uitverkoop heeft en altijd overal vaste prijzen hanteert. ga vandaag contact opnemen met mediamarkt en apple, om te vragen wat zij hier aan kunnen doen.
Dit gaat op voor de online store en vaak ook voor de official resellers die de prijsstelling op Apple.com volgen. De rest - Mediamarkt, maar bijvoorbeeld ook Amazon.com - maakt gewoon zijn eigen prijs.

Moet me nu toch bij Bulldog72 aansluiten. Wordt een beetje zielige vertoning zo als mensen hun "verlies" niet kunnen nemen.
(wat is overigens verlies als je op een bepaald moment een gangbare prijs betaald voor specifieke producten!?)

r.klopman
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2009 17:56

Re: IMac

Ongelezen bericht door r.klopman »

oke dan ik ben zielig dankt je wel
Het gaat er niet om winst of verlies

Jij gaat er als consument vanuit dat als je een product koopt, dat het een bepaalde waarde blijft houden, het gebeurd de laatste tijd erg veel, ook bij ander producten .o.a. tv`s dat de prijzen binnen een maand verlaagd worden. en niet een paar tientjes maar honderden euro`s

Dit is zeer slecht voor de economie mensen worden onzeker en houden hun geld op de knip. Het is een manier van zaken doen wat erg slecht is. ik voorspel als dit zo doorgaat dat er veel bedrijven daar door kapot gaan. de winkeliers hebben ons nodig wij hun niet.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: IMac

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Jij gaat er als consument vanuit dat als je een product koopt, dat het een bepaalde waarde blijft houden
helemaal afhankelijk van soort product.
Sommige schrijf je over 10 jaar af.
Een computer bijvoorbeeld maar een jaar of 3.
Dit speelt zeker bij Apple die zich sterk op design en/of gadget freaks richt en zeker de laatste jaren zijn producten zeer regelmatig vernieuwd maar waardoor je hardware relatief snel economisch in waarde daalt.
Maar goed, een auto is ook 30% van zijn waarde kwijt als hij de showroom uit rijd.
Overigens vergelijk je nu je eigen product met geheel vernieuwde producten. Dat ze die producten op een andere manier in de markt willen zetten is het goed recht van de leverancier en daar kan jij geen rechten aan ontlenen omdat je kort daarvoor een ander product van die leverancier hebt gekocht.

Was verder niet persoonlijk bedoeld hoor maar het lijkt mij zonde om in dit verhaal veel energie in te steken. Volgende keer beter verdiepen in het marketing mechanisme van dit bedrijf (waar je al gauw de helft van het aankoop bedrag voor de naam op tafel legt :twisted: , maar die o zo mooie spullen maakt 8) ) of een 13 in een dozijn PC kopen waar je overigens dezelfde risico's loopt en dezelfde rechten hebt
-> Koop = koop= momentopname=individuele overeenkomst.

Verder zou je best gelijk kunnen hebben met die laatste opmerking alhoewel in dit specifieke geval - Apple hardware - dat wellicht mee zal vallen. Is weer ander publiek als voor gewone PC. Je koopt zo'n ding niet alleen uit puur zakelijke overwegingen. Maar zelfs in het geval van Apple kunnen ze het natuurlijk te gek maken; waarschijnlijk vandaar ook dat ze sommige mensen wat andere gadgets aanbieden uit coulance.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 28 okt 2009 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: IMac

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is al decennia (wellicht eeuwen) zo dat producten bij de zelfde prijs steeds beter worden, of anders gezegd, dat producten met de zelfde specificties steeds goedkoper worden. Of het nu om computers gaat of om fototoestellen, of om wasmachines, of bij wijze van spreken om sperziebonen die je tegenwoordig het hele jaar door voor een prikkie nagenoeg 'vers' uit de vriezer kunt halen.

Dat is zeker níet "zeer slecht voor de economie" of "een manier van zaken doen wat erg slecht is". De (technologische) verbeteringen zorgen ervoor dat de ontwikkelingen van producten door blijft gaan, en het is aan de consument om te bepalen wanneer het product aan je wensen voldoet en wanneer je het geld er voor over hebt.

Gesloten