LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Ik zou u graag de ontwerpfout in de Microsoft Xbox 360 onder de aandacht willen brengen. (het gaat hierbij niet om de nieuwe modellen.) De luchtstroom door de Xbox 360 is onvoldoende. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de DVD-drive, die de koeling van de grafische chip grotendeels blokkeert. Hierdoor worden de soldeerpunten slecht, broos (of zelfs vloeibaar bij 220 C als er veel stof zit in de koelblokken of ventilator). Met als gevolg dat de soldeerpunten los laten of versmelten. Dit betekent dat er een verbroken circuit of kortsluiting op treedt en dat resulteert natuurlijk in een defecte Xbox 360. Met de koeling van de processor is het niet veel beter.

U kunt uiteraard uitgebreide informatie vinden op het internet over dit probleem.

Het stuk gaan van een Xbox 360 is een feit. Soms binnen de garantie, maar vaker vlak na de garantie. Er staan veel ‘oplossingen’ voor dit probleem op internet, er zijn zelfs niet-officiële setjes te bestellen op e-bay. Vergis u niet, dit verhelpt niks. Het stelt het overlijden van een Xbox 360 slechts even uit.

Mijn vraag aan u: “Mag ik verwachten dat een spelcomputer, die ik gekocht heb voor €449,- stuk gaat na 3 jaar?”

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Mijn e-mail naar Xbox klantenservice:

Op 23-9-2007 heb ik, als één van de eersten, een gloednieuwe Xbox 360 Elite gekocht in de winkel voor het grote bedrag van €449,-. Ik heb 3 jaar en 4 maanden heel veel plezier gehad van mijn Xbox 360 Elite, totdat ik de "Red Ring of Death" kreeg (Cold solderjoint - CPU/GPU/RAM). Ik heb de garantie gecontroleerd via de website en gebeld met de klantenservice, maar ik kreeg te zien en te horen dat er totaal geen garantie meer op zit. Na extra informatie te hebben geraadpleegd op internet heb ik besloten zelf de Xbox 360 open te maken en het soldeertin te verwarmen. Mijn Xbox 360 doet het nu (tijdelijk) weer... (!) Waar ik het absoluut niet mee eens ben is dat de Xbox 360 defect raakt door een zeer duidelijke ontwerpfout. De GPU wordt gewoon te warm, waardoor het soldeertin los raakt. Ik vind het NIET normaal dat een apparaat dat ik gekocht heb voor €449,- deze ontwerpfout nog bevat en stuk gaat, terwijl dit probleem bij de eerdere (niet HDMI Xbox 360) al bekend was. Ik heb begrepen dat in het nieuwe model van de Xbox 360 deze problemen zijn opgelost. Ik verwacht van u een zeer gulle tegemoetkoming bij de aanschaf van het nieuwe model, om deze gamer Microsoft Xbox minded te houden...

p.s. Dit bericht gaat ook naar een organisatie die op komt voor consumentenbelangen. Ik zal ze natuurlijk ook berichten over de afhandeling van deze gegronde claim.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Rebellian »

Dit is een veel gezien probleem met de Xbox360, zet hem in een zo geventileerd mogelijke ruimte (dus niet in een kast, liever OP de kast naast de TV).

Ik heb op de dag van de release een Xbox360 gekocht, en deze doet het nog steeds omdat ik let op waar hij staat en hoe warm hij wordt.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Rebellian schreef:Dit is een veel gezien probleem met de Xbox360, zet hem in een zo geventileerd mogelijke ruimte (dus niet in een kast, liever OP de kast naast de TV).

Ik heb op de dag van de release een Xbox360 gekocht, en deze doet het nog steeds omdat ik let op waar hij staat en hoe warm hij wordt.
Beste Rebellian,

Mijn Xbox 360 Elite heeft de gehele levensduur boven op een dressoir gestaan naast de TV, met meer dan genoeg ademruimte. Ik ben erg zuinig op mijn spullen. Je hebt (tot nu toe) erg veel geluk gehad met jouw Xbox 360.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Reactie Xbox Klantenservice:

Bedankt voor uw e-mail aan de Xbox klantenservice.
Wij helpen u graag met een reparatie die buiten de garantieperiode valt. De kosten daarvan bedragen €75,- excl. BTW en kunnen alleen per credit card worden voldaan. De kosten omvatten het vervoer door een koerier en de reparatie van uw Xbox 360 console (in het geval dat de console niet meer te repareren valt, wordt uw Xbox 360 door onze technici door een andere Xbox 360 console vervangen). Bovendien krijgt u na afloop van een betaalde reparatie, een maand Xbox LIVE gouden lidmaatschap en heeft u vervolgens weer een garantieperiode van 12 maanden.
Voor het aanvragen van een reparatie of het bekijken van de status van uw reparatie gaat u naar de volgende website http://www.xbox.com/nl-NL/support/ en klikt u op "je console registreren, je console repareren, reparatiestatus controleren".
Als alternatief kunt u contact met ons opnemen via telefoon en een van onze vertegenwoordigers zal u helpen bij het creëren van een reparatie order.
Wanneer uw console een reparatie nodig heeft maar de garantie voorbij is, krijgt u een aanzienlijke korting op de reparatiekosten wanneer u deze online aanmaakt. Als betaalmiddel accpeteren wij MasterCard, Visa en American Express.


Mijn reactie terug:

Bedankt voor de snelle reactie, alleen erg jammer dat het een 'standaard' antwoord is. Ik vind de oplossing die door u aangeboden wordt niet acceptabel. Het roept bij mij de volgende reacties op, namelijk:

De Xbox Elite die mij verkocht is bevat een ontwerpfout, zoals u kunt lezen in mijn vorige e-mail. Deze ontwerpfout moet al bij Microsoft bekend zijn geweest, omdat het zich ook voordeed met de standaard Xbox 360 (zonder HDMI). Toen de Elite versie werd uitgebracht is de ontwerpfout er niet uitgehaald, dit neem ik Microsoft erg kwalijk. Daarnaast lost een reparatie of vervanging door hetzelfde model de problemen niet permanent op. Het probleem zal zich weer voordoen. (En dan waarschijnlijk net niet binnen dat ene jaar extra garantie...)

Ik heb twee rechter handen en ik weet wat ik doe. Ik heb mijn Xbox (tijdelijk) weer werkend gekregen, maar ik heb wel de Microsoft zegel verbroken. Stel dat ik hem opstuur, dan kunt u zich altijd verschuilen achter het feit dat de zegel verbroken is. (Weg €75,- en geen reparatie).

Ik vind de reparatiekosten van €75,- erg hoog in relatie tot de aanschafprijs van een nieuwe Xbox 360 (nieuw model!) en deze komt natuurlijk met leuke extra's en 2 jaar garantie. (Op dit moment is de winkelprijs €225,- voor een nieuwe Xbox 360 met 250GB harddisk, controller, headset en 1 maand Xbox Live Gold)

Ik heb destijds €449,- betaald voor een Xbox 360 Elite (en dan heb ik het nog niet eens over het gigantische kapitaal dat ik uitgegeven heb aan Xbox 360 games en Xbox Live Gold kaarten en Microsoft Points.). Voor dit bedrag zou ik nu 2 Xboxen kunnen kopen! Dus in feite heb ik de vervanging van mijn Xbox 360 Elite door een nieuw model al lang betaald.

Ik hoop dat u nu met een geschikte persoonlijke oplossing kunt komen.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Rebellian »

Heb je toevallig de X-Clamp gekocht om het probleem op te lossen? Dit gaat het verbuigen door hitte tegen. Dan kun je iig weer verder gamen voor nog geen 20 EUR.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Rebellian schreef:Heb je toevallig de X-Clamp gekocht om het probleem op te lossen? Dit gaat het verbuigen door hitte tegen. Dan kun je iig weer verder gamen voor nog geen 20 EUR.
Hoi Rebellian,

Bedankt voor de tip, maar ik kreeg een andere RRoD melding. Het is zeker een goede tijdelijke oplossing mocht de Xbox last hebben van de E74 melding. Helaas lost een X-Clamp fix setje van eBay niks permanent op. (Je kan trouwens ook zelf de benodigdheden bij een computerboer en bouwmarkt kopen. Instructies: YouTube.) Wist je dat er zelfs uitgebreide heatsinks op eBay staan? Zelfs dat is geen permanente oplossing.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Mijn punt:

Het punt dat ik wil maken heeft te maken met (bedrijfs)ethiek. Microsoft brengt de normale Xbox 360 uit in 2005 (BCG-Matrix treedt in werking). Ruim 2 jaar later brengt Microsoft de Xbox 360 Elite (Pro / Arcade) op de markt. (Ruim 2 jaar! Ze moeten hier volledig op de hoogte zijn geweest van de ontwerpfout.) En nog eens 3 jaar later komt Microsoft met de Xbox 360 S (Het model (hopelijk) zonder ontwerpfout).

Ze hebben hun Cash Cow lekker uitgemolken (De 'oude' voorraad moet eerst op...). En willens en wetens de Xbox 360 onaangepast verkocht en nieuwe modellen uitgebracht (zonder ingrijpende aanpassingen aan de koeling) in de loop der jaren.

Wettelijk gezien doen ze niks verkeerd. (2 jaar garantie op dure elektronica) Maar wat als het volgens de wet kan, betekent dat nog niet dat het ethisch juist is.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

e-mail wisseling: (namen, etc. zijn verwijderd)

Xbox Klantenservice 1:
Bedankt voor uw e-mail aan de Xbox klantenservice.
Het spijt ons dat u niet tevreden bent en wij zouden dit graag nader met u willen bespreken. Zou u ons alstublieft uw contactgegevens kunnen sturen en tevens een tijd aan kunnen geven wanneer het u schikt zodat we u terug kunnen bellen?

Ik:
Bedankt voor de snelle reactie. U kunt mij bereiken via 06-xxxxxxxx op woensdag of vrijdag van 12:00 tot 18:00.

Xbox Klantenservice 1:
Bedankt voor uw e-mail aan de Xbox klantenservice.
Ik heb uw zaak naar de juiste afdeling gestuurd en zij zullen binnenkort (vrijdag) contact met u opnemen.

Xbox Klantenservice 2:
Bedankt voor uw e-mail aan de Xbox klantenservice.

Naar aanleiding van u Email zijn wij tot de conclusie gekomen, u helaas medetedelen dat wij u geen tegemoetkoming bij de aanschaf van het nieuwe model Xbox kunnen aanbieden.

Ik:
Ik vind uw reactie erg kort door de bocht. Ik mis de onderbouwing waarom u (wij?) tot de conclusie bent gekomen mij geen tegemoetkoming te doen. Daarnaast heeft uw collega 'x' mij beloofd dat ik vrijdag (vandaag) gebeld zou worden. Als u besluit om te e-mailen in plaats van te bellen, terwijl er beloofd is dat ik gebeld zou worden, dan vind ik dat beledigend (Afspraken zijn er om na te komen).

Op zich heb ik geen moeite mee als een goed ontworpen apparaat stuk gaat en er zit geen garantie meer op, dit kan soms gebeuren. Alleen bij de Xbox 360 is het zo dat de ontwerpfout er voor zorgt dat de kans dat de Xbox 360 stuk gaat extreem groot is. Deze ontwerpfout was bekend voordat de Xbox 360 Elite uitgebracht werd. Er zijn geen ingrijpende aanpassingen aan het model gedaan om het probleem met de koeling op te lossen. Destijds heb ik €449,- voor de Xbox 360 Elite betaald, dan mag ik als consument verwachten dat zo'n duur apparaat ten minste 5 jaar mee gaat.

Het punt dat ik wil maken heeft te maken met (bedrijfs)ethiek. Microsoft brengt de normale Xbox 360 uit in 2005 (BCG-Matrix treedt in werking). Ruim 2 jaar later brengt Microsoft de Xbox 360 Elite (Pro / Arcade) op de markt. (Ruim 2 jaar! Microsoft moet hier volledig op de hoogte zijn geweest van de ontwerpfout.) En nog eens 3 jaar later komt Microsoft met de Xbox 360 S (Het model (hopelijk) zonder ontwerpfout).
Microsoft heeft hun Cash Cow lekker uitgemolken (De 'oude' voorraad moet eerst op...). En willens en wetens de Xbox 360 onaangepast verkocht en nieuwe modellen uitgebracht (zonder ingrijpende aanpassingen aan de koeling) in de loop der jaren. Wettelijk gezien doet Microsoft niks verkeerd. (2 jaar garantie op dure elektronica) Maar wat als het volgens de wet kan, betekent dat nog niet dat het ethisch juist is.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben het niet met uw beslissing eens en ik laat het hier niet bij zitten.

Golden Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:36

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door Golden Power »

Ik ben vandaag alsnog gebeld door de Xbox klantenservice. Het was een goed gesprek, maar degene die ik sprak kon niks voor mij betekenen. Hij erkende het probleem en heeft naar zeggen heeft hij zelf ook een RROD heeft gehad. Xbox klantenservice is niet de juiste ingang, heeft iemand nog ideeen over wie ik moet aanspreken bij Microsoft? (contactgegevens mogen in en PM, indien beschikbaar.)

Graag ontvang ik ook reacties van mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad). Volgens mij zijn het er namelijk heel veel.

Ik ben van mening dat Microsoft iedereen tegemoet moet komen, die een RROD heeft gekregen door koelproblemen, met een nieuwe (nieuw model) Xbox 360. (Als de Xbox 360 is aangekocht, nadat Microsoft op de hoogte was van de ontwerpfout.) Een reparatie is normaal gesproken prima, maar deze ontwerpfout valt niet te repareren. Graag jullie mening.

p.s. De garantieperiode op RROD is trouwens wel verlengd naar 3 jaar na aankoop.

[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2012 10:05

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door [email protected] »

Golden Power schreef:Ik ben vandaag alsnog gebeld door de Xbox klantenservice. Het was een goed gesprek, maar degene die ik sprak kon niks voor mij betekenen. Hij erkende het probleem en heeft naar zeggen heeft hij zelf ook een RROD heeft gehad. Xbox klantenservice is niet de juiste ingang, heeft iemand nog ideeen over wie ik moet aanspreken bij Microsoft? (contactgegevens mogen in en PM, indien beschikbaar.)

Graag ontvang ik ook reacties van mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad). Volgens mij zijn het er namelijk heel veel.

Ik ben van mening dat Microsoft iedereen tegemoet moet komen, die een RROD heeft gekregen door koelproblemen, met een nieuwe (nieuw model) Xbox 360. (Als de Xbox 360 is aangekocht, nadat Microsoft op de hoogte was van de ontwerpfout.) Een reparatie is normaal gesproken prima, maar deze ontwerpfout valt niet te repareren. Graag jullie mening.

p.s. De garantieperiode op RROD is trouwens wel verlengd naar 3 jaar na aankoop.
De service die Microsoft geeft bestaat uitsluitend uit repareren of vervangen door een gerefurbishd apparaat. Vervanging door nieuw willen ze met alle mogelijke moeite voorkomen, ZELFS ALS MICROSOFT ZELF SCHULD HEEFT AAN HET STUKGAAN VAN APPARATUUR!!!! Zie mijn forumbericht over het kapot vallen van mijn XBOX, doordat de doos verkeerd geconstruerd is!!

drevil360nl
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2010 14:24
Locatie: Heerlen

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door drevil360nl »

Ik heb mijn Xbox 360 op de releasedatum aangeschaft. Ik inmiddels al 4x een RROD gehad. Dus heb ik nu al Xbox nummer 5 (de vijfde). Ik bij elke RROD contact gehad de de klantenservice van MS.

Xbox word dan opgehaald door UPS en ongeveer binnen 1 week krijg je een nieuwe/gereviseerde Xbox 360. Omdat ik dit probleem al vaker had gehad, het ik ook uit coulance 1 jaar gratis Xbox Live Gold gekregen.

Ik ben een zeer tevreden Xbox 360 gamer en vind bovenstaand verhaal maar een gezeur zonder einde.

Ps. Heb je nog nooit naar kassa gekeken?

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door CSM »

drevil360nl schreef:Ik heb mijn Xbox 360 op de releasedatum aangeschaft. Ik inmiddels al 4x een RROD gehad. Dus heb ik nu al Xbox nummer 5 (de vijfde). Ik bij elke RROD contact gehad de de klantenservice van MS.

Xbox word dan opgehaald door UPS en ongeveer binnen 1 week krijg je een nieuwe/gereviseerde Xbox 360. Omdat ik dit probleem al vaker had gehad, het ik ook uit coulance 1 jaar gratis Xbox Live Gold gekregen.

Ik ben een zeer tevreden Xbox 360 gamer en vind bovenstaand verhaal maar een gezeur zonder einde.

Ps. Heb je nog nooit naar kassa gekeken?
Dus uw dure apparaat gaat continu stuk, maar toch bent u heel erg tevreden en TS moet niet zo zeuren??????
Kinderhand is gauw gevuld.

drevil360nl
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2010 14:24
Locatie: Heerlen

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door drevil360nl »

Golden Power schreef:Mijn e-mail naar Xbox klantenservice:

Op 23-9-2007 heb ik, als één van de eersten, een gloednieuwe Xbox 360 Elite gekocht in de winkel voor het grote bedrag van €449,-. Ik heb 3 jaar en 4 maanden heel veel plezier gehad van mijn Xbox 360 Elite, totdat ik de "Red Ring of Death" kreeg (Cold solderjoint - CPU/GPU/RAM).
Zorg dat je je gegevens goed hebt.... De Xbox 360 is in Europa vanaf 04-12-2005 te koop. Hiervoor heb ik nog in de rij moeten staan.

In 2007 was het probleem van RROD allang bekend. En als jij je Xbox 360 had geregistreerd was er niks aan het handje. Op RROD of E74 zit een andere, afwijkende garantieregeling.

En ja... een kinderhand is snel gevuld. Of ik kan ook heel arrogant en stoer mijn Xbox 360 in de kliko gooien. Tenslotte kunnen we zomaar allemaal een nieuwe kopen.

Als je geen zinnig antwoord kan geven en alleen maar aktief op een forum bent om aandacht te krijgen, ben je toch best wel een zielig figuur.

sjony
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2007 12:00

Re: Ontwerpfout Microsoft Xbox 360 (NIET de Slim)

Ongelezen bericht door sjony »

Microsoft heeft niet de oplossing, de enige oplossing is het laten Reballen van de chip zo dat je nooit weer last hebt van een RROD google maar eens op XBOX 360 reparatie BGA REBALLING HD. dit is dus de fout van Microsoft en dus ook de oorzaak waar door je een RROD krijgt.

Gesloten