LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe vaak laptop opladen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo allemaal,

Ik heb een computer laptop van HP.
Iedere dag gebruik ik hem een lange tijd voor internet.

Ik zat er zelf erg mee dat ik niet wist omdat ik hem iedere dag toch een tijd gebruik of ik hem dan met netsnoer moet gebruiken of zonder.
Veel mensen zeggen dat ik hem volledig moet opladen en als de batterij leeg is ik hem weer moet opladen.
Als ik hem vier uur gebruik is de batterij wel leeg ik moet ik hem opladen maar ik gebruik hem iedere dag wel zo veel uren en ik moet hem dan iedere dag opladen.
Ik vroeg me toch af is het echt niet slecht om een laptop iedere dag opnieuw op te laden en kan ik hem niet beter met netsnoer gebruiken.

Ik heb zelf helemaal geen verstand van computers en ik hoop dat deze laptop nog heel lang mee mag gaan, vandaar dat ik er wel mee zit doe ik er nou goed aan om hem iedere dag op te laden en kan ik hem niet beter met netsnoer gebruiken of is dat juist slecht.

Ik heb geen idee of ik deze vraag hier ook mag stellen omdat het meer een alleen een vraag is en geen ervaring.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Sprietje

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door ronald g »

Als er een stopcontact in de buurt is zou ik de laptop met het netsnoer gebruiken, de accu blijft dan geladen.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door dirkib »

In principe gebruiken op netsnoer wanneer mogelijk, en af en toe (1x per week of 2 weken of zo) de computer gebruiken op de accu tot deze (bijna) leeg is en dan weer aan de lader. Hiermee hou je de accu in conditie. In principe kan een accu 1000 keer laden/ontladen aan. Als je de accu bijna nooit aanspreekt verliest die z'n capaciteit en wanneer je 'm dan wel gebruikt is die ineens na 5 minuten leeg...

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ik zal hem dan 1x per week op de batterij doen en verder op netsnoer.

Zou ik ook mogen vragen wat er met de computer gebeurd als hij dan 1000 keer is opgeladen op de batterij? moet je dan een nieuwe accu kopen? of is de computer daarna stuk? of kan je hem dan alleen nog op netsnoer gebruiken?

Alvast hartelijk bedankt.

Sprietje

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De computer zelf gaat daar niet stuk van. Laptops zijn ook prima te gebruiken zonder accu met het netsnoer. Sommige laptops kunnen soms wat instabiel staan omdat de accu aan de onderkant zit, daar moet je wel een beetje voor oppassen. Bij gebruik van de laptop op het lichtnet zou je dus zelfs de accu eruit kunnen halen. Alleen, hèt argument voor de meeste om een laptop aan te schaffen (mobiliteit), die is er dan niet meer zonder accu.

Als na verloop van tijd de accu stuk gaat, is het ook mogelijk dat er een losse accu wordt aangeschaft. Alleen zijn deze dingen vaak nog vrij prijzig in verhouding tot de aanschaf van een nieuwe laptop zeker bij oudere modellen. dus komt de vraag al snel om de hoek kijken of de hele laptop dat nog waard is.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door 53o »

Apple heeft een goede indicatie voor het omgaan met hun accu's en dit geldt ook voor niet-apple notebooks:

http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

Het belangrijkste stuk in dit artikel is dit:

" Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden."

Leuke zinspeling, maar ook zonder zakenreis is het gewoon verstandig om een accu minimaal 1 keer per maand volledig te ontladen.
Laatst gewijzigd door 53o op 25 apr 2011 03:01, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sprietje schreef:Zou ik ook mogen vragen wat er met de computer gebeurd als hij dan 1000 keer is opgeladen op de batterij? moet je dan een nieuwe accu kopen? of is de computer daarna stuk? of kan je hem dan alleen nog op netsnoer gebruiken?
Een accu slijt langzaam bij het gebruik. Na 1000 keer opladen doet de accu het nog gewoon, alleen heeft deze dan een lagere capaciteit waardoor je sneller weer moet opladen dan als je een nieuwe koopt.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Hoe vaak laptop opladen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Waar jullie het over hebben zijn NiCad batterijen, zeker het helemaal ontladen is gewoon onzin en continue het netsnoer aan je laptop laten zitten is ook al niet echt slim, je moet gewoon zorgen dat wanneer de accu vol is de laptop niet aan de netstroom hangt, laptops halen nml. nog steeds hun stroom via de accu als deze is aangesloten. Tegenwoordig zijn alle laptops voorzien van Li-Ion batterijen, die vereisen praktisch geen rare methode om ze "gezond" te houden.

Gesloten