LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

plumber schreef:En weer zijn er door de moderator berichten verwijderd zonder enige
opgaaf van reden of motief.Wat een verschrikkelijk waardeloos zooitje
is het daar toch.Kap er nu echt mee.
Zijn er dan berichten van jouw verwijderd?
Ik zie alleen, dat seconds-out overal haar berichten zelf heeft verwijderd, anders stond de datum en de tijd er niet.


Trouwens niet weglopen nu, want morgen ga ik jouw tip opvolgen, dus wacht maar rustig af. :D

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

nevermind schreef:
plumber schreef:En weer zijn er door de moderator berichten verwijderd zonder enige
opgaaf van reden of motief.Wat een verschrikkelijk waardeloos zooitje
is het daar toch.Kap er nu echt mee.
Zijn er dan berichten van jouw verwijderd?
Ik zie alleen, dat seconds-out overal haar berichten zelf heeft verwijderd, anders stond de datum en de tijd er niet.


Trouwens niet weglopen nu, want morgen ga ik jouw tip opvolgen, dus wacht maar rustig af. :D
Ja er zijn berichten verwijderd en waarom weet ik niet.Kap nou toch echt met dit kl ote zooitje van een moderators. sorry.Heb trouwens ook al mijn berichten
zelf maar verwijderd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

plumber schreef: Ja er zijn berichten verwijderd en waarom weet ik niet.Kap nou toch echt met dit kl ote zooitje van een moderators. sorry.Heb trouwens ook al mijn berichten
zelf maar verwijderd.
Dan is het misschien per ongeluk gebeurd, want jouw berichten zijn echt niet onder de gordel of agressief! :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:
Citaat:
Het wordt hoog tijd dat fabrikanten en detaillisten consumenten eens goed gaan waarschuwen dat de spullen die ze maken of verkopen een stuk sneller kapot gaan dan men de consument doet geloven.

Wie is men?
De fabrikant en detaillist, of de consumentenorganisaties?
Wat denk je nou zelf joh? Kun je niet lezen? Je negeert gewoon wat ik schrijf en haalt vervolgens je stokpaardje van stal. Dat is wat je hier voortdurend doet: alles negeren wat niet in je straatje past.
Verdikkie! Ik negeer helemaal niets!

Als de fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en daarnaast aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar gewoon rechten aan ontleent worden.

Het probleem zit 'm juist in dat als fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en voor de rest niets aangeven, dat die consumentenorganisaties 5 jaar aangeven, dan dan de verwachting van die consumenten 5 jaar is (door de misleiding van die organisaties) en dan krijgen de fabrikanten en vooral de detaillisten de **** over zich heen, omdat het product niet aan de 5 jaar verwachting voldoet.

Als Miele bijvoorbeeld 2 jaar garantie geeft en aangeeft dat een bepaalde type wasmachine 10 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan die 2 jaar genegeerd worden en die 10 jaar aan worden gehouden. Maar dan alleen als Miele dat zelf aangeeft of de verkopende partij. Laat dat heel duidelijk zijn.

De reden dat ik vaak computers erbij haal, is dat het zo mooi voorbeeld is hoe verkeerd de consument door de consumentenorganisaties worden "voorgelicht", misleid dus.
Acer geeft 1 jaar garantie en de consumentenbond geeft aan dat een notebook 5 jaar probleemloos mee dient te gaan. Een mooier voorbeeld kun je niet nemen.
Ga jij dan van die 1 jaar van Acer uit of van die 5 jaar van de consumentenbond?
Waar is de verwachting op gebaseerd? Op de 1 jaar van Acer of de 5 jaar van de consumentenbond?
Volgens de wetgeving mag alleen van de 1 jaar van Acer worden uitgegaan en is de uitspraak van de consumentenbond van 5 jaar compleet waardeloos en dient ook genegeerd te worden.
Iets anders is als Acer 1 jaar garantie geeft en in de Media of op wat voor manier dan ook aangeeft dat die betreffende type computer 5 jaar probleemloos mee dient te gaan.

Hoe duidelijker wil je het hebben?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

ciske schreef:
De reden dat ik moeilijk doe, heeft te maken met de degene die de regels verkeerd uitleggen. Met de term "wettelijke garantie" wordt niet bedoelt de periode waarin de verkopende partij verplicht is garantie te verstrekken, maar "wettelijke garantie" wilt zeggen dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten. Wordt ook wel de conformiteitsbeginsel genoemd. Conformiteit- volgens de koopovereenkomst. De zaak beantwoord aan de overeenkomst. Zo staat het letterlijk in de wetboeken
lazer toch eens op met die wetboek en geef eens fatsoenlijk antwoord.
Ik geef fatsoenlijk antwoord.

Misschien gemakkelijker:

Als men de term "wettelijke garantie" gebruikt en volgens de Europese regels dient de winkelier 2 jaar "wettelijke garantie" te geven, wilt dat niet zeggen dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te geven.

Zo duidelijker? :wink:

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als de fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en daarnaast aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar gewoon rechten aan ontleent worden.

Het probleem zit 'm juist in dat als fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en voor de rest niets aangeven, dat die consumentenorganisaties 5 jaar aangeven, dan dan de verwachting van die consumenten 5 jaar is (door de misleiding van die organisaties) en dan krijgen de fabrikanten en vooral de detaillisten de **** over zich heen, omdat het product niet aan de 5 jaar verwachting voldoet.
Ik ben nog geen verkoper tegen gekomen die mij er op heeft gewezen wat de levensverwachting van een specifieke computer was. De partij die met misleiding bezig is, is de partij die zich niet aan de feiten houdt. Uit onderzoek is gebleken dat computers gemiddeld zes jaar meegaan. Overigens ben ik wel benieuwd welke fabrikanten dit aangeven en waar we dat terug kunnen vinden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Ik ben nog geen verkoper tegen gekomen die mij er op heeft gewezen wat de levensverwachting van een specifieke computer was. De partij die met misleiding bezig is, is de partij die zich niet aan de feiten houdt. Uit onderzoek is gebleken dat computers gemiddeld zes jaar meegaan. Overigens ben ik wel benieuwd welke fabrikanten dit aangeven en waar we dat terug kunnen vinden.
De garantieperiode.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nu is de garantieperiode op eens weer wel gelijk aan de periode dat het product probleemloos mee dient te gaan?
BBCS schreef:Als de fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en daarnaast aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar gewoon rechten aan ontleent worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Nu is de garantieperiode op eens weer wel gelijk aan de periode dat het product probleemloos mee dient te gaan?
BBCS schreef:Als de fabrikanten en detaillisten 1 jaar garantie geven en daarnaast aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar gewoon rechten aan ontleent worden.
De wetgeving kent geen bepaling waarin een product probleemloos mee dient te gaan.

De wetgeving kent wel een bepaling waarin bepaald is dat de verkopende partij aansprakelijk is in geval van non-conformiteit.
Conformiteit wilt niet zeggen dat als de wetgeving bepaald dat een product conform de koopovereenkomst dient te zijn, dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur (beide verzonnen door de organisaties: maken geen deel uit van de koopovereenkomst) keihard garant dient te staan dat hij bepaalde gebreken uitsluit. Daar is de garantieperiode voor.

De technische levensduur waar jij steeds naar verwijst is die periode waarin een product maximaal meegaat INCLUSIEF reparaties en onderhoudskosten. Dat is niet de periode waarin fabrikant als detaillist garant staan voor de goede werking en eventuele gebreken uitsluiten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Op grond van de koop mag de koper verwachten dat de zaak dezelfde kwaliteit en prestaties bied als zaken van het zelfde soort. De koper mag een zaak verwachten dat deze een bepaalde duur mee gaat, omdat de levensverwachting een directe afgeleide is van de kwaliteit.

Nergens in de wet staat de verwachtingen van de koper enkel gebaseerd mogen zijn op de mededelingen van de verkoper. Het te kopen product schept zelf ook verwachtingen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Op grond van de koop mag de koper verwachten dat de zaak dezelfde kwaliteit en prestaties bied als zaken van het zelfde soort.

Dus van een Bauknecht mag dezelfde kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur worden verwacht als van een Miele? Klopt niet en kan ook niet.

De koper mag een zaak verwachten dat deze een bepaalde duur mee gaat, omdat de levensverwachting een directe afgeleide is van de kwaliteit.

Op grond van uitspraken van fabrikant en detaillist of op grond van meningen van consumentenorganisaties?
Trouwens komt die regel niet voor in de Nederlandse wetgeving.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Nergens in de wet staat de verwachtingen van de koper enkel gebaseerd mogen zijn op de mededelingen van de verkoper. Het te kopen product schept zelf ook verwachtingen.
De verwachting van de koper is gebaseerd op uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers. Dus winkelier en fabrikant.

Dus als een consumentenorganisatie van mening is dat een wasmachine zonder problemen 10 jaar mee dient te gaan, vindt jij dan dat daar rechten aan ontleent mogen worden?

Laat ik je dit zeggen: die organisaties en de rechters kunnen wel het product toetsen naar de uitspraken van de detaillist en fabrikant (de verkopende partij en zijn voorverkopers) maar kunnen zelf geen eigen mening geven wat men denkt wat het product zou moeten kunnen.

De consumentenbond is bijvoorbeeld van mening dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan. Is hun mening, maar daar kunnen geen rechten aan ontleent worden.

Ik heb al zo vaak uitgelegd hoe het wel in elkaar zit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb al zo vaak uitgelegd hoe het wel in elkaar zit.
Kun je het nog één keer uitleggen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

In ieder geval niet dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te geven en dat de winkelier ook geen kosteloze reparatie of vervanging dient te geven als het product binnen de technische levensduur buiten de schuld om van de consument kapot gaat.

Over de laatste regel: men komt daarbij door in plaats van "conform" "deugdelijk" te plaatsen. Dan betekent dat inderdaad dat het product gedurende de langere periode "deugdelijk" dient te zijn en dat het product binnen die periode niet kapot mag gaan.
Echter zo staat het niet in de wetgeving. De term "deugdelijk" heeft niets te maken met conformiteit, overeenstemming met, enz.

Een defect product kan inderdaad non-conform zijn.
Maar bij de termen "deugdelijk" en "wettelijke garantie" gaat men andere betekenissen aan de wetgeving koppelen en daar rechten aan ontlenen.

De regel "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.", kun je niet zomaar vervangen met de regel "Het product moet deugdelijk zijn."
De eerste komt uit de wetboek, de tweede van consuwijzer.

Over de term "Wettelijke garantie" is veel misverstand.
Ook consuwijzer gaat daar de fout in.
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
Zij lezen "wettelijke garantie" als "garantie".
Dat is onjuist.
In de Europese Richtlijn is verjaringstermijn van de verkopende partij voor de non-conformiteit twee jaar na aankoop, terwijl de Nederlandse wetgeving daarvoor geen verlooptermijn kent.
Met andere woorden: de verkopende partij is niet aansprakelijk als een product binnen een bepaalde periode kapot gaat, maar de verkopende partij is aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van die koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees: fabrikant) op wat voor manier dan ook. Daarnaast kan de verkopende partij ook een garantie verstrekken, welke men zelf bepaald, de lengte zelf bepaald, tegen welke condities men die garantie geeft en wat men dan voor rechten aan de koper geeft. Dat alles bepaald de detaillist of fabrikant zelf. (7:6a BW).

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Aanpassing van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek aan de richtlijn betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen
bron:http://www.europa-nu.nl/id/vi3airou1izp ... assing_van

Toelichting conformiteit:

Conformiteit
1. Ingevolge artikel 2, tweede lid, onder d, van de richtlijn worden consumptiegoederen vermoed met de in de overeenkomst bedoelde consumptiegoederen overeen te stemmen wanneer deze de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door
de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger–in het bijzonder in reclame of etikettering–publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
a. In de voorgestelde eerste zin van artikel 17 lid2worden de mededelingen van de verkoper genoemd en in het voorgestelde artikel 18 lid1wordt gesproken van mededelingen door of ten behoeve van de vorige verkoper. In artikel 18 wordt echter niet het in artikel 2, tweede lid, onder d, van de richtlijn gemaakte onderscheid tussen verkoper en producent of diens vertegenwoordiger gemaakt.
De Raad wijst erop dat in artikel 6a van het wetsvoorstel de producent niet alleen wordt genoemd, maar ook voor dat artikel wordt omschreven. De Raad acht het ter voldoening aan de richtlijn noodzakelijk dat ook in artikel 18 de producent wordt genoemd. Voor de omschrijving kan worden aangesloten bij de definitie in artikel 6a van het wetsvoorstel. De Raad geeft in overweging de omschrijving van producent op te nemen in artikel5van de algemene bepalingen van titel 7.1.

b. In de toelichting is aangegeven dat in het voorgestelde artikel 18 lid1de inperking dat de vorige verkoper de mededeling deed in de uitoefening van een beroep of bedrijf is vervallen omdat deze zich niet verdraagt met onderdeeldvan artikel 2, tweede lid, van de richtlijn.1Ingevolge het huidige artikel 25 lid 1, Boek7BW kan de verkoper regres nemen op degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft gehandeld. Artikel4van de richtlijn strekt ertoe dat de personen op wie verhaal kan worden genomen, de rechtsvorderingen en de wijze van procederen worden bepaald door het nationale recht. De richtlijn dwingt op zichzelf niet tot aanpassing van artikel 25. Wanneer de voorwaarde betreffende de uitoefening in beroep of bedrijf in artikel 18 vervalt, verdient het vanuit een oogpunt van consistentie van regelgeving aanbeveling artikel 25 dienovereenkomstig aan te passen.
Conformiteit
1a. In artikel 18 lid 1 wordt niet het in artikel 2, tweede lid, onder d, van de richtlijn gemaakte onderscheid tussen verkoper en producent of diens vertegenwoordiger gemaakt. In artikel 18 lid 1 wordt gesproken van mededelingen door of ten behoeve van een vorige verkoper. De Raad acht het ter voldoening aan de richtlijn noodzakelijk dat ook in artikel 18 de producent wordt genoemd. In artikel 18 lid 1 wordt niet gesproken van de vorige verkoper, maar van een vorige verkoper. Daaronder valt ook de producent, een eventuele importeur en iedere andere voorschakel in de verkoopketen. Zie Parl. Gesch. Boek 7, p. 129. De formulering van artikel 18 lid 1 heeft tot gevolg dat iedere mededeling die door of ten behoeve van een voorschakel in de verkoopketen openbaar is gemaakt, als mededeling van de verkoper geldt. Dit gaat derhalve verder dan artikel 2, tweede lid, onder d jo artikel 1, tweede lid, onder d van de richtlijn, dat zich immers beperkt tot mededelingen van de daar genoemde personen. De door de Raad noodzakelijk geachte aanvulling van artikel 18 lid 1 is derhalve overbodig. Daarom wordt ook niet overgenomen de aanbeveling om de omschrijving van producent op te nemen in artikel 5 van de algemene bepalingen van titel 7.1.

1b. In artikel 18 lid 1 is de inperking dat de vorige verkoper de mededeling deed in de uitoefening van een beroep of bedrijf vervallen. De Raad beveelt vanuit een oogpunt van consistentie van regelgeving aan in artikel 25 lid 1 ook de inperking te laten vervallen dat een verkoper alleen regres kan nemen op zijn voorschakel indien deze in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft gehandeld. Bij nader inzien is het niet noodzakelijk genoemde inperking in artikel 18 lid 1 te laten vervallen. De richtlijn noemt in artikel 2, tweede lid, onder d, als enige voorschakel van wie mededelingen aan de verkoper worden toegerekend de producent. Het begrip «producent» wordt nader omschreven in artikel 1, tweede lid, onder d van de richtlijn. Het laat zich moeilijk voorstellen dat de aldaar omschreven producent niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelt. In de redactie van artikel 18 lid 1 is daarom de genoemde inperking alsnog behouden. De toelichting is daarop aangepast.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Toelichting garantie:
6. Garanties
Ingevolge artikel 6, vijfde lid, van de richtlijn doet het feit dat een garantie 1 Zie hierover M.H. Wissink, Richtlijnconforme inbreuk maakt op de voorschriften van het tweede, derde en vierde lid op interpretatie van burgerlijk recht, diss. Leiden generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er
2001, pp. 321–329. toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd. Volgens de
toelichting behoeft het vijfde lid geen implementatie omdat uit de garantie zelf de eventuele aansprakelijkheid van de garant voortvloeit. Het college is van mening dat in het vijfde lid met betrekking tot garanties een recht aan de consument wordt verstrekt dat in de wet dient te worden geïmplementeerd. De Raad beveelt aan artikel 6a van het wetsvoorstel op dit punt aan te vullen.

6.
Garanties
Artikel 6, vijfde lid, van de richtlijn bepaalt – kortweg gezegd – dat een garantie waarbij inbreuk wordt gemaakt op de leden twee tot en met vier geen afbreuk doet aan de geldigheid van de garantie. In de toelichting is opgemerkt dat deze bepaling geen implementatie behoeft omdat een garantie die niet aan deze voorschriften voldoet geen afbreuk doet aan de uit deze garantie voor de garant voortvloeiende aansprakelijkheid. De Raad beveelt aan artikel 6a van het wetsvoorstel aan te passen omdat hij van mening is dat in het vijfde lid met betrekking tot garanties een recht aan de consument wordt verstrekt dat in de wet dient te worden opgenomen. Indien in een garantie door de garant bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan hij de koper bepaalde rechten toekent, is het deze rechtshandeling zelf die ertoe leidt dat de garant aldus jegens de koper aansprakelijk is indien de toegezegde eigenschappen ontbreken. Indien de garant inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2 tot en met 4 van artikel 6 van de richtlijn, is dat niet van invloed op zijn eventuele aansprakelijkheid jegens de koper. De niet-naleving van deze voorschriften is immers niet van invloed op de geldigheid van de garantie en de daaruit voortvloeiende contractuele gebondenheid van de garant. Het is immers niet zo dat pas door naleving van deze voorschriften de garant gebonden is. Deze voorschriften zijn ook niet als vormvoorschriften aan te merken (vergelijk artikel 3:39 BW). Ik onderschrijf dan ook niet de mening van de Raad dat met implementatie van artikel 6, vijfde lid, van de richtlijn een recht aan de consument wordt verstrekt, zodat deze aanbeveling van de Raad niet wordt overgenomen.
De regels omtrent garantie in de Europese Richtlijn:
Artikel 6
Garanties
1. Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
2. In de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
3. Op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.
4. De lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het Verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de Gemeenschap kiest.
5. Indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.
bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
De koper mag een zaak verwachten dat deze een bepaalde duur mee gaat, omdat de levensverwachting een directe afgeleide is van de kwaliteit.

Trouwens komt die regel niet voor in de Nederlandse wetgeving.
ALS dat het geval is dan legt iedere rechter de Nederlandse wetgeving richtlijnsconform uit zodat de regel toch onderdeel uit maakt van het Nederlandse recht. Maar de wetgever en de rechter denk er gelukkig anders over.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 5 schreef:Onderdeel c. spreekt over het geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen. Onderdeel d. bepaalt dat goederen de kwaliteit en prestaties moeten bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn. Dit alles valt onder het ruime begrip «eigenschappen» in artikel 17 lid 2 BW, waarmee geduid wordt op alle kwalitatieve discrepanties tussen de overeenkomst en de zaak. Zie Asser-Schut-Hijma, nr. 334.
Bij de kwaliteit en prestaties die het consumptiegoed moet bieden dient ingevolge onderdeel d. mede gelet te worden op de aard van het consumptiegoed. De aard van de zaak bepaalt bij toepassing van artikel 17 lid 2, eerste zin BW, mede datgene wat de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten. Zie Parl. Gesch. Boek 7, p. 121, dat als omstandigheden noemt: nieuw of gebruikt, beschadigd of niet, merkartikel of artikel van onbekende herkomst. Ook hier noopt strikt genomen dit element van onderdeel d. niet tot aanpassing van artikel 17, maar om ieder misverstand hierover te voorkomen is dit element toch in de eerste zin van lid 2 expliciet genoemd.
LJN BM0772, Rechtbank Dordrecht, 240769 CV EXPL 7885/09 schreef:3.3. Tussen partijen staat vast dat in juni 2009 de motor van de fauteuil piepte. Geoordeeld wordt dat indien de motor van een electrische fauteuil (binnen twee jaar na aankoop van de fauteuil) piept, de fauteuil niet de eigenschappen bezit die [eisers] daarvan op grond van de overeenkomst mochten verwachten, ongeacht of een garantie van drie jaar (standpunt van [eisers]) of van één jaar (standpunt van Schipper) is overeengekomen. Een motor in een electrische fauteuil zal een lange levensduur moeten hebben en behoort niet binnen twee jaren te piepen. Een piepende motor zal als hinderlijk worden ervaren door de gebruiker van een electrische fauteuil en dit zal het gebruik van de fauteuil negatief beïnvloeden. [eisers] mochten er hoe dan ook vanuit gaan dat de motor van de fauteuil gedurende langere tijd normaal en dus stil zou functioneren. Uit het feit dat Schipper de stoel – inclusief motor – heeft vervangen blijkt dit in feite ook. Dat het piepen van de motor werd veroorzaakt door een oorzaak die voor risico van [eisers] komt, is niet gesteld of gebleken.
http://jure.nl/BM0772

De elektrische fauteuil maakte hier onderdeel uit van de koop overeenkomst. Dat er een elektrische fauteuil is gekocht rechtvaardigt de verwachting dat de kwaliteit van dien aard is dat de motor niet binnen twee jar gaat piepen, want dat geld ook voor andere elektrische fauteuils. Dat veranderd niet op het moment dat er een garantie wordt gegeven van één jaar.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 jan 2012 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

De regel:
d) de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Nadruk op: "op de eventuele door de verkoper".
Dat wilt dus niet zeggen: dat de uitspraken van de verkoper ook eventueel meegenomen kunnen worden, maar dat betekent dat als de verkoper, de fabrikant op wat voor manier dan ook bepaalde uitspraken gedaan hebben, dat die rechtsgeldig zijn. Wat ik ook de hele tijd schrijf.


Normaal gebruik:
geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
Voila! Het staat er gewoon.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Een motor in een electrische fauteuil zal een lange levensduur moeten hebben en behoort niet binnen twee jaren te piepen.
Dat is een persoonlijke mening van die rechter, en een rechter kan helemaal niet zijn persoonlijke mening geven.
Geoordeeld wordt dat indien de motor van een electrische fauteuil (binnen twee jaar na aankoop van de fauteuil) piept, de fauteuil niet de eigenschappen bezit die [eisers] daarvan op grond van de overeenkomst mochten verwachten
Op grond van de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers, of op grond van uitspraken van wie dan ook?

7:17 lid 1:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Wat voor mededelingen heeft de verkoper en fabrikant voor uitspraken gedaan?

7:17 lid 1:
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Is die stoel op een normale manier (zoals bij andere stoelen gebruikelijk is) te bedienen?

Wat heeft de verkopende partij voor garantie gegeven?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
d) de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Nadruk op: "op de eventuele door de verkoper".
Dat wilt dus niet zeggen: dat de uitspraken van de verkoper ook eventueel meegenomen kunnen worden, maar dat betekent dat als de verkoper, de fabrikant op wat voor manier dan ook bepaalde uitspraken gedaan hebben, dat die rechtsgeldig zijn. Wat ik ook de hele tijd schrijf.
Het probleem is dat je vervolgens gaat wijzen naar de garantietermijn, terwijl de garantietermijn niets aangeeft over de kwaliteit en prestaties van het product. Mag ik je overigens ook wijzen op art. 3:37 lid 3 BW?
BBCS schreef:Dat is een persoonlijke mening van die rechter, en een rechter kan helemaal niet zijn persoonlijke mening geven.
Dat is jouw mening.
LJN BB6158, Rechtbank Arnhem, 460821 CV Expl. 06-5312 schreef:2.2. [Van X] grondt haar vordering - tegen de achtergrond van de hiervoor weergegeven feiten - op de stelling, samengevat weergegeven, dat de door Nijmeta in 2001 geleverde en geplaatste aluminium lamellen niet de eigenschappen bezitten die zij op grond van de onderliggende overeenkomst tussen haar en Nijmeta mocht verwachten. Zij hoefde immers niet te betwijfelen dat de lamellen een langere levensduur dan 3½ jaar zouden hebben zonder dat zich corrosievorming zouvoordoen. Zij heeft hierdoor schade geleden, die door Nijmeta behoort te worden vergoed. De schade omvat de kosten van vervanging van de beschadigde lamellen ad € 3.053,54,-, expertisekosten ad € 562,28 en kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte ad € 357,-, totaal € 3.972,82, waarop in mindering komt een bedrag van € 1.250,-, dat door Nijmeta is betaald.
Vind je weer dat dit een persoonlijke mening is van de rechter? Jij stelde je eerder nog op het standpunt dat een zakelijke verkoper moest verwachten dat het product kapot was op het moment dat hij op de stoep voor de winkel stond, en een consument na zes maanden. Weer een rechter die het niet met je eens is.

Gesloten