LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bauknecht vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Is het redelijkerwijs te verwachten dat zich dit defect voordoet binnen 5 jaar bij normaal gebruik (conformiteit)? Ik denk het niet.
Het antwoord moet ja zijn want door het veelvuldig openen en sluiten van de deur kan dit defect logischerwijs optreden. Het gebruikte U profiel is niet van staal maar beweegt enigszins mee, ook verwarmen en afkoelen speelt een rol in deze. Defect is dus te wijten aan gebruik.
Tenslotte nog dit. Bauknecht biedt mij een garantiecontract aan voor 5 jaar. Dat heb ik aanvaard door inzending van het formulier
Dat is naar 5 jaar aan u om te bewijzen.

Tot slot die hele conformiteit regeling gaat uit van een gebrek die al sinds de eerste ingebruikname structureel aanwezig was maar zich later openbaart. is domweg niet meer te bewijzen, na vijf jaar is de kans op reparatie gewoon 100% aanwezig. De restwaarde is na die vijf jaar ook maar een fractie van de aanschafwaarde.

Aan u de keuze, doorgaan tot het einde of het verlies nemen en begrijpen dat ook (duurzame) apparaten door gebruik kapot gaan.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Ik ben benieuwd wat Bauknecht beslist op mijn klacht en hoe zij dat motiveert. Gaan ze op de toer van wie wat moet bewijzen (technisch en/of formeel) of komen ze met een redelijke en billijke oplossing? Ik wacht dat even af.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben het met TS eens (en dus niet met Ronald G) , na 5 jaar mag er van alles kapot gaan of verslijten aan een machine, dat hoort er allemaal bij maar "Wire Chafing" in een machine of voertuig is gewoon NOT-DONE en is niet gewoon "slijtage" maar valt gewoon in de categorie ontwerpfouten.

Dat zou betekenen dat een deur, (stel hij gaat 2 keer per dag open en dicht) nog geen 4000 keer open/dicht zou kunnen zonder dat je kortsluiting in je bedrading gaat krijgen.

Zou je het accepteren als dit na 5 jaar met de bedrading van je autodeur (electrische ramen, centrale deurvegrendeling) zou gebeuren ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door nevermind »

Het antwoord moet ja zijn want door het veelvuldig openen en sluiten van de deur kan dit defect logischerwijs optreden. Het gebruikte U profiel is niet van staal maar beweegt enigszins mee, ook verwarmen en afkoelen speelt een rol in deze. Defect is dus te wijten aan gebruik.
Dus volgens jouw uitspraak heb ik dan geluk gehad, dat mijn afwasmachine na 12 jaar nog geen kortsluiting aan de deur heeft. :?:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

@Nevermind,
Nee dat heet deugdelijk ontwerp. In een machine/voertuig mag ALLES kapot gaan, BEHALVE de isolatie van je kabels omdat er dan heel onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren. In het geval van TS is "maar" de stuurprint er uitgevlogen. In het geval van de F16 ging die ondersteboven vliegen zonder dat de vlieger het merkte.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:@Nevermind,
Nee dat heet deugdelijk ontwerp. In een machine/voertuig mag ALLES kapot gaan, BEHALVE de isolatie van je kabels omdat er dan heel onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren. In het geval van TS is "maar" de stuurprint er uitgevlogen. In het geval van de F16 ging die ondersteboven vliegen zonder dat de vlieger het merkte.
Dat klopt, maar volgens ronald ligt het toch aan het gebruik.
Na 12 jaar denk ik toch dat de deur vaker open en dicht geweest is , dan bij TS.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Bij vaatwassers met het bedieningspaneel in de deur komt draadbreuk vaker voor dan je denkt, kun jij niets aan doen maar de fabrikant ook niet. Er is gewoonweg nog geen systeem die de kabelboom overbodig maakt. Het is eigenlijk heel simpel, als je de vaatwasser inruimt is de bedrading koud en stug, gaandeweg het afwasproces warmt de boel op dus ook de kabelboom. Als de vaatwasser klaar is ruim je die uit dus de deur moet weer open. De kabelboom is echter nog warm en meer flexibel, de kans op beschadiging neemt dan toe. Vaak begint het met kleine storingen ( vaatwasser maakt soms het programma niet af). Neem je geen acht op die kleine ongemakken dan is grote schade het gevolg. Eenvoudigweg kun je stellen dat de draad in de kabelboom niet spontaan breekt maar langzaam aan slijt. Geen fabrieksfout maar normale gebruiksslijtage.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

Eenvoudigweg kun je stellen dat de draad in de kabelboom niet spontaan breekt maar langzaam aan slijt. Geen fabrieksfout maar normale gebruiksslijtage.
kun jij niets aan doen maar de fabrikant ook niet. Er is gewoonweg nog geen systeem die de kabelboom overbodig maakt
Waarom heeft mijn auto daar geen last van dan ? Autodeuren gaan zeker zo vaak open en dicht als een vaatwasser en de temperatuurverschillen zijn daar mogelijk nog wel groter (-13 deze week, tot +60...+70 graden in de zomer).
dat de draad in de kabelboom niet spontaan breekt maar langzaam aan slijt. Geen fabrieksfout maar normale gebruiksslijtage.
En zelfs dan zorg je er als ontwerper voor dat ALS op het "scharnierpunt" de isolatie slijt hij geen metalen delen kan raken en zo kortsluiting in de stuurprint kan veroorzaken. Miele gebruikt ook een kunststof geleider waar de draadboom doorheen gaat om dat te voorkomen. Mijn Miele vaatwasser heb ik voor de kerst (na ca 10 jaar) ook met het grofvuil meegegeven , de deur had ik opengemaakt en die draadboom had absoluut nog GEEN slijtage.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Een vaatwasser met een auto vergelijken is geen vergelijking. In mijn toenmalige functie als witgoed monteur heb ik vele vaatwassers gerepareerd en 8 van de 10 keer was het kabelbreuk. De andere twee keer was een verstopte pomp of een magneet ventiel die door een overdaad aan vaatwasmiddel bleef plakken. Het is simpel de draad breekt niet spontaan dat kan ook niet, maar slijten dan weer wel. De vaatwasser in kwestie is 5 jaar oud en zeg 5 dagen per week in gebruik, dan kun je op je blote voeten wel na gaan dat een vaatwasser niet het eeuwige leven heeft. Beroepen op garantie zonder geldig certificaat en daarna op non conformiteit levert geen voordeel op. Hoe je het ook wendt of keert in beide gevallen zijn de reparatiekosten voor ts.
Toch een tip de lokale reparateur kan wellicht de reparatie vele malen goedkoper uitvoeren, scheelt een hoop afwas en kopzorgen.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Toch een tip de lokale reparateur kan wellicht de reparatie vele malen goedkoper uitvoeren, scheelt een hoop afwas en kopzorgen.
Bedankt voor de tip, maar waarschijnlijk is dat niet nodig. Ik heb namelijk een reactie ontvangen van Bauknecht. De dame van de klachtenpostbus wist mij te melden dat ik mij indertijd via internet bij hen heb aangemeld. Dat kon zij kennelijk zien. In de garantievoorwaarden staat bovendien dat je je via internet of met het formuleer kunt inschrijven. Nu heb ik beide gedaan maar zijn ze biij Bauknecht kennelijk niet in staat geweest om mijn digitale aanmelding door te geven aan de juiste medewerker of database of wat dan ook en is mijn papieren formulier zoek geraakt. Vast staat nu dat ik mij indertijd heb gemeld. Vast staat dat je bij de aanschaf van vier apparaten rmaterieel recht hebt op verlengde garantie. Ik heb de mevrouw achter de postbus gevraagd om haar beslissing te heroverwegen en niet administratief maar inhoudelijk te reageren.
In mijn toenmalige functie als witgoed monteur heb ik vele vaatwassers gerepareerd en 8 van de 10 keer was het kabelbreuk. De andere twee keer was een verstopte pomp of een magneet ventiel die door een overdaad aan vaatwasmiddel bleef plakken.
Dat is toch wel ernstig. Een beetje kwaliteitsmanager zal toch terugkoppelen aan de ontwerpafdeling dat deze kennelijk zwakke schakel in het product snel aangepakt moet worden omdat anders de betrouwbaarheid van het product en daarmee de reputatie van het merk in gevaar komt. Technisch zal dat geen probleem hoeven zijn. Of zijn de jongens en meisjes van Sales aan de macht en is een deel van hun beloning afhankelijk van de omzet en is er behoefte aan een snelle omloopsnelheid van het product?

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

En zelfs dan zorg je er als ontwerper voor dat ALS op het "scharnierpunt" de isolatie slijt hij geen metalen delen kan raken en zo kortsluiting in de stuurprint kan veroorzaken. Miele gebruikt ook een kunststof geleider waar de draadboom doorheen gaat om dat te voorkomen. Mijn Miele vaatwasser heb ik voor de kerst (na ca 10 jaar) ook met het grofvuil meegegeven , de deur had ik opengemaakt en die draadboom had absoluut nog GEEN slijtage.
Mee eens. Ik heb een foto gemaakt van de kabelt. Ik kan deze helaas niet bijvoegen. Daaraan kan je zien dat slechts een van de kabeltjes doorgesleten is door het schuren tegen het metalen U profiel. De ander kabels tonen geen sporen van slijtage. Kennelijk zat dat ene kabeltje net iets strakker dan de rest.

dennisoosie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2012 09:19

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door dennisoosie »

Ik zit met exact het zelfde probleem. Gisteren had mijn vrouw de vaatwasser al zo ingesteld dat ik alleen mijn glas erbij hoefde te zetten.
Ik maakte de deur wat verder open voor mijn glas en Boem. Alles lag eruit. Weet zeker dat mijn kabel ook versleten is. Ook een 4 jaar oude wasmachine van Bauknecht. 107 euro voorrijkosten !!!!!!
En dan nog met materiaal. Ze komen zeker met een porsche Voorrijden ?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Bauknecht is zeker geen A-merk een Bauknecht vaatwasser gaat zo,n 4 tot 8 jaar mee.

Verwacht er gewoon niet teveel van.

Gesloten