LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke wasdroger?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
4littlekids
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2011 08:29

welke wasdroger?

Ongelezen bericht door 4littlekids »

Na 11 jaar en 2 reparaties door mijn partner heeft mijn AEG wasdroger het dan toch begeven.

Nu zit ik met een hele rare vraag misschien. De ene zegt dat ik een warmtepomp moet nemen, de andere zegt een gewone condens.

Warmtepomp doet er 2 x zo lang over op een lagere temperatuur waardoor de elementen dus sneller zouden slijten en moeilijker te repareren is. Maar hij is veel zuiniger in gebruik. Maar duurder in aanschaf.

Een condens is weer hetzelfde, zelf kunnen maken, wordt erg warm (laten we zeggen; heet) waardoor ik er de kinderkleren en overhemden ed niet indoe.
De hoezen van de 1- en 2- persoonsbedden kreeg ik al nooit droog met deze droger.

Wie heeft er voor mij een onafhankelijk advies en misschien ook wel welk merk/type?

Ik droog nu ong. 3 trommels omdat ik naar het verbruik kijk, als ik meer spullen erin kan doen dan ga ik denk ik meer in de droger doen ipv alles maar ophangen. De 4 kids worden ook groter en maken steeds meer was :roll: en mijn reuma wordt ook steeds erger.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: welke wasdroger?

Ongelezen bericht door kweenie »

Twee keer zo lang is wel wat overdreven, hoor! Als je kijkt naar de meest recente testresultaten van de consumentenbond, dan doet een goede, wat snelle, condensdroger zo'n 120 minuten om kastdroog te worden, terwijl een snelle 'gewone' droger het hoogstens 20 minuten sneller doet. Maar dan moet je wel een erg onzuinige afvoerdroger nemen. Veel condensdrogers met een beetje een normaal verbruik doen er zelfs langer over dan een goede warmtepompdroger, bijvoorbeeld 150 minuten. In de snelheid hoeft een warmtepompdroger dus niet echt (veel) onder te doen voor een condensdroger. Het verschil tussen warmtepompdroger en gewone droger zit hem ook vooral in de manier waarop de lucht wordt verwarmd.

Maar er zijn inderdaad ook machines die het energieverbruik nog lager willen maken en daarom kiezen voor een lagere temperatuur en daardoor meer tijd en minder energieverbruik. Met de allerzuinigste drogers kom je dan met 180 minuten wel richting de twee keer zo lang als de snelste afvoerdrogers. Maar dat zijn echt de uitzonderingen, met het extra lage verbruik. Ik zou daar dan ook niet voor kiezen.

Ik heb zelf een jaar of 5 een warmtepompdroger en ben daar wel tevreden over. Het is wel een van de eerste modellen, er was nog weinig keuze, dus de onze is niet extreem stil en geeft nog wel wat warmte en vocht af. Maar er is intussen een heleboel bijgekomen. Als ik nu een droger zou (moeten) kopen, dan zou ik zeker weer voor een warmtepompdroger kiezen. Ik zou dan waarschijnlijk voor een dure Miele kiezen, omdat die behoorlijk stil is en de omgeving erg droog houdt. Maar die zit wel boven de 1000. Een Bosch/Siemens van zo'n 600 euro is ook een prima keuze.

Wat ik trouwens erg prettig vind en wat mijn vorige droger niet had, is dat je de droger ook op de waterafvoer kunt aansluiten. Dat heeft niet iedere droger. Dan hoef je niet na elke beurt de condensbak te legen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: welke wasdroger?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ben niet van de drogers, moest ik kiezen zeker een warmtepomp droger die heb je er zo uit de meer prijs. Zijn echt zuiniger in energieverbruik.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: welke wasdroger?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Onze 16 jaar oude Miele droger T432 (luchtafvoer) heeft bij iedere droogbeurt een verbruik van 1,4 tot 1,8 kwh.
Veel plezier met die dure en storingsgevoelige warmtepomp/condensdrogers :lol:

4littlekids
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2011 08:29

Re: welke wasdroger?

Ongelezen bericht door 4littlekids »

Ontzettend bedankt voor je uitleg "Kweenie"!!

Ik ga eens kijken naar de mediamarktaktie! En ik had zelf ook al Miele in gedachte met een afvoermogelijkheid.


Ik zit helaas aan een condens/warmtepomp vast omdat er geen mogelijkheid is tot afvoer in dit huis. Anders komt er een slang van 4 meter over de zolder te lopen :?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: welke wasdroger?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vooral niet blind in de mm actie trappen, maar ook even vergelijken met andere winkels.

Gesloten