LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
maximaal
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:03

Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door maximaal »

Ik heb sinds 1994 gebruik gemaakt van een vaatwasser en valt me op dat ook de duurdere merken na 3 jaar kapot gaan.

Begon met een Indesit vaatwasser van 300 gulden en die heeft het meer dan 10 jaar uitgehouden en heb ik weggedaan omdat het klepje voor het poeder/tablet niet meer wilde sluiten,maar altijd schone vaat gehad en geen problemen mee gehad.

De opvolger was een AEG Favorit 504.... en die was uitgerust met allerlei sensors en programma's waarvan je er meestal maar 1 gebruikt maar enfin.
Deze vaatwasser heeft het maar 5jr. volgehouden .nl. bij deze was het verwarmingselement defect geraakt en de reparatie vond ik niet meer de moeite.

Daarna kwam in 2010 een Bauknecht GSF7955 white Touch in huis om de afwas te doen en deed het eigenlijk niet slecht ,vooral van het automatische programma werd veel gebruik van gemaakt.
Sinds enkele maanden kwam er steeds een klein plasje water onder de machine uit,terwijl deze toch voorzien is van Aqua Stop en een speciale waterslang heeft met zo'n uitstulping aan 1 kant voor de waterstop.
En bijkomend probleem was ook dat de afwas in de bovenste korf niet echt schoon meer werd en bleek dat de bovenste sproeier niet meer ronddraaide.
Via de lokale onderdelenwinkel een nieuwe nozzle plaat geplaatst en idd de siliconen gaatjes van de oude waren ingescheurd,waardoor de machine waarschijnlijk niet voldoende druk op kan bouwen om de arm rond te kunnen laten draaien.

Helaas heeft deze reparatie niet geholpen, de arm draait nog niet rond en hij lekt ook nog steeds.
Ik heb de vaatwasser naar de onderdelen service gebracht en daar zouden ze hem nakijken en laten weten wat er aan mankeert,
Deze machine heeft mij in 2010 €599,- gekost en nu heb ik zoiets van als ik een andere moet kopen wil ik het liefst een simpele machine zonder poespas en uitgestelde tijden, sensoren e.d.
ik heb een beetje op internet rondgekeken en overweeg om een BEKO DFN 1423 of 1535S als vervangende machine te kopen.

Is dit een verstandige keuze of heeft er iemand een goed alternatief.

Voordat er iemand meekomt ook ik weet dat de kwaliteit van tegenwoordig niet te vergelijken is met vroeger en dat tegenwoordig € 100,-/per jr. levensduur van toepassing is.
Een heel verhaal geworden haha :)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door kokka »

als ik het zo lees, doen al je vaatwassers het langer als 3 jaar.
hoe goedkoper de machine, hoe minder je er van mag verwachten, en tegenwoordig hebben alle machines sensors en computers die kapot kunnen gaan.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door 53078 »

Het voordeel van sensor-gebruik is dat het veel minder milieubelastend is. Een "mechanisch" stuk witgoed is inderdaad wel goedkoper in onderdelen in het geval er iets kapot gaat. Maar omdat de mechaniek niet tussentijds is in te stellen draait ie altijd het zelfde. En de wat minder vooruitstrevende persoon vindt vaak de mechaniek een voordeel. Zo ook met auto's. Oudere ANWB-ers doen bij nieuwe modellen niet veel meer dan resetten en op noodloop laten draaien. Jonge ANWB-ers weten dat er iets met de OS moet gebeuren en kunnen dat in sommige gevallen zelfs verhelpen. Het is maar waar je interesse ligt.

Ik denk niet dat het probleem is te wijten aan alleen wel- of geen sensoren. En als TS blij is met een simpel ding van de kringloop ( bijvoorbeeld ) dan is het toch goed?

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door handdoekindering »

Mijn oude vaatwasser is afgelopen winter ook stuk gegaan. Ik heb gekozen voor de Miele G4292. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

maximaal
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:03

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door maximaal »

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat een vaatwasser van € 600,- maar 5 jaar meegaat en de ervaring van mijn oude Indesit was een levensduur van 10 jaar.
Dus vind ik het niet rendabel om een duurdere machine te kopen die het waarschijnlijk ook niet zo lang uit gaat houden.

Wat is een goede basic vaatwasser (merk ) die het wat langer uit zal houden ?. ( en nee geen kringloop )

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Beko is waarschijnlijk geen slechte keuze. De Duitse Consumentenbond test ook op duurzaamheid met duurtesten. En daar komen de Beko's er goed uit. Hoewel: niet allemaal. Zie http://www.testberichte.de/f/2/2620/60705/1.html

Tip: als je kapot witgoed hebt, kijk dan eens op Youtube door op merk en typenaam te zoeken. Ik heb zo mijn circa 12 jaar oude AEG vaatwasser kunnen repareren (uurtje werk).
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 16 nov 2014 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door 53078 »

handdoekindering schreef:Mijn oude vaatwasser is afgelopen winter ook stuk gegaan. Ik heb gekozen voor de Miele G4292. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
En hoe heb je die betaald dan? Middels de
hospitality functie
via de huisbaas? Want
en mijn bijstandsuitkering is al gekort wegens een beslag.
je houdt niet echt veel over zo.
Of zuig je vanalles uit je duim om maar wat aandacht te krijgen?

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door handdoekindering »

53078 schreef:En hoe heb je die betaald dan? M?
Ik neem aan als ik reageer in een topic over technische levensduur van vaatwassers dat ik dan aan niemand uitleg verschuldigd ben. Maar als je het perse wil weten, ik heb het (mede) betaald van de kinderbijslag die ik in januari heb gekregen.

maximaal
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:03

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door maximaal »

Tjonge de laatste reacties slaan nergens op, jammer dat het op veel fora de laatste tijd zo moet gaan.
Ik hou me iig aanbevolen voor een Beko als ik het bericht krijg dat mijn Bauknecht GSF7955 aan zn eind is gekomen.

Fijne avond iedereen hier verder

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door 53078 »

En ik maak toch de afweging om , mocht de huidige vaatwasser aan vervanging toe zijn, te gaan voor een energiezuinige. Daar haal je op den duur toch mooi centen mee "terug" door een moinder hoge energierekening en minder waterverbruik. De huidige vaatwasser verbruikt een litertje of 14/15..maar het schijnt nog minder te kunnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat mij opvalt is dat de beschreven problemen eigenlijk allemaal juist mechanisch zijn. En weinig met moderne fratsen te maken hebben, maar met mechanismen die vroeger ook al werden gebruikt.

maximaal
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:03

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door maximaal »

Dus de bouwkwaliteit van de moderne machines is duidelijk minder dan de eerdere machines.
Wellicht dat Beko daarom mechanisch beter is , omdat deze volgens beproefde ouderwetse methode gefabriceerd worden?

Hij hoeft niet superzuinig te zijn , heb liever dat ie goed spoelt en zonder storingen zijn werk doet.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:als ik het zo lees, doen al je vaatwassers het langer als 3 jaar.
hoe goedkoper de machine, hoe minder je er van mag verwachten, en tegenwoordig hebben alle machines sensors en computers die kapot kunnen gaan.
De regel hoe goedkoper hoe minder je er van mag verwachten gaat niet op.
En ik heb anders nog een computer uit het jaar 2003.

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door handdoekindering »

alfatrion schreef: En ik heb anders nog een computer uit het jaar 2003.
Echt...?
Dat is toch hopeloos ouderwets...
Ik ruil mijn apple iedere anderhalf-twee jaar in hoor, anders ga je zoo vreselijk achter lopen...

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, echt. En deze wordt intensief gebruikt. De vraag is: wat wil je er mee?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

maximaal schreef:Dus de bouwkwaliteit van de moderne machines is duidelijk minder dan de eerdere machines.
Wellicht dat Beko daarom mechanisch beter is , omdat deze volgens beproefde ouderwetse methode gefabriceerd worden?

Hij hoeft niet superzuinig te zijn , heb liever dat ie goed spoelt en zonder storingen zijn werk doet.

Heb hier een bijna 15 jaar oude Miele staan en superzuinig (hotfill warmwateraansluiting)

Was hier ook al een tijdje mee, mede tijdig mijn Bauknecht de deur uit gedaan voelde al dat die niet oud ging worden en voor minder geld deze topper in huis gehaald.

Ik geloof wel in die beproefde modellen van Miele geld ook voor de wasmachines.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het lijkt er soms wel op dat de producten vroeger duurzamer/ degelijker werden geproduceerd , in tegenstelling tot nu ; veel producten van nu zijn na 3 jr " of hopeloos ouderwets en aan vervanging toe" of gewoon kapot . Ook ik heb nog een heel oude AEG wasmachine die al 18 jr doet wat ie moet doen , 1x de pomp moeten laten vervangen na 13 jr.

Ani4
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2008 18:25

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door Ani4 »

Heb gekozen voor Miele afwasmachine en heb nu de 2e in 22 jaar. Staat dagelijks minimaal 1 keer aan.
Zou volgende keer wellicht kiezen voor warmwateraansluiting. Dan zijn verbruikskosten lager. Je moet wel geluk hebben met een machine. De zogenaamde 'maandagmorgenmachines' bestaan nog steeds.

vanvliet2
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2014 10:45

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door vanvliet2 »

Ik denk dat de kwaliteit van vroeger tegenwoordig niet meer gemaakt wordt maar Miele lijkt me idd wel de beste keuze.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Welke vaatwasser kan WEL langer mee dan 3 jaar ?

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Wij hebben een Miele vaatwasser van ruim 8 jaar oud en draait nog steeds zonder problemen.
Afgelopen augustus onder garantie is er door Miele een terugslagventiel van de pomp vervangen.
Machine staat om de dag aan. :D
Type G1130 SC LW

Onze AEG Lavamat wasmachine draait al 16 jaar zonder 1 defect, ff afkloppen. Zie dat een Samsung niet doen. Hiervoor een onbekend duits merk gehad en die heeft 11 jaar gedraaid.

Gesloten