LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

NioMio schreef:. Ik gebruik nooit wasverzachter.
Hier komt de aap uit de mouw.................... :shock:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door bprosman »

Er blijft altijd een kleine hoeveelheid in de kuip achter.
Draai het filter er maar eens uit , er komt altijd zo'n 200-300 ml water uit.
Dat staat (bij mij) niet in de kuip maar in de afvoerslang en pomp zelf, in de kuip blijft geen water achter hier.
Hier komt de aap uit de mouw.................... :shock:
Doe ik ook niet... wat is daar mis mee ?

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Wel/ geen wasverzachter heb ik ook geprobeerd maakt ook geen verschil dus weg aap uit de mouw.
Water in slangen en pompen check ik niet :-)

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

hawkwind schreef: Draai het filter er maar eens uit , er komt altijd zo'n 200-300 ml water uit.
Waar bevond zich trouwens dat "trekding" ?
In die dop die je er af draait om het water weg te laten lopen.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

bprosman schreef:
Er blijft altijd een kleine hoeveelheid in de kuip achter.
Draai het filter er maar eens uit , er komt altijd zo'n 200-300 ml water uit.
Dat staat (bij mij) niet in de kuip maar in de afvoerslang en pomp zelf, in de kuip blijft geen water achter
Dus dat water zit in een slang?
Maar dat water word wel gemixd met het nieuwe waswater toch? Of blijft het daar redelijk on aangeroerd?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door hawkwind »

Rokodil schreef:
hawkwind schreef: Draai het filter er maar eens uit , er komt altijd zo'n 200-300 ml water uit.
Waar bevond zich trouwens dat "trekding" ?
In die dop die je er af draait om het water weg te laten lopen.
Dop? , Ja dat is het filter , als je die eruit draait loopt de kuip ook leeg.
Ik heb nu al voldoende tips gegeven , dus........ :D
Heb zelf al 40 jaar lang geen last van stinkende was......, dus zoek het verder maar uit. :lol:

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

Ja maar nog niet de gouden tip namelijk:
Hoe elimineer je nare geurtjes zonder te wassen op 60 graden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

@hawkind :D

Ik was al 35 jaar de bonte was op 60• en de witte was op 90• en altijd met waspoeder, en nooit, helemaal nooit heb ik last (gehad) van stinkend wasgoed.
Zo heel af en toe heb ik fijne was en wolwas en dat draai ik op 40•
De machine die ik nu heb is al 20 jaar oud zonder allerlei ingewikkelde knoppen en extra mogelijkheden.
Een simpele, eenvoudige oerdegelijke AEG .
Het heeft m.i. echt met en de hoeveelheid water en het wasmiddel en de temperatuur te maken ...plus: nooit te vol proppen!
PS , wat is er mis met alles op de hand wassen? :lol:

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

moederslink schreef:@hawkind :D

Ik was al 35 jaar de bonte was op 60• en de witte was op 90• en altijd met waspoeder, en nooit, helemaal nooit heb ik last (gehad) van stinkend wasgoed.
Wat denk ik ook meespeelt is dat niet iedereen het kan ruiken.
Bij mij is het (volgens mij )begonnen toen ik een keer was goed van mij opa meewaste. En ik weet nog goed dat toen ik vroeger altijd bij opa kwam dat die aanrechtdoekjes altijd zon typische geur hadden. En die geur heb ik nu in mijn eigen goed zitten. Vanaf toen is mijn wasgoed besmet geraakt en als je het eenmaal hebt kom je er nooit meer vanaf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

Bekend fenomeen, stinkende vaatdoekjes--- brrrr---- die moeten iedere dag bij de was :wink:
Nee hoor, draai gewoon heel af en toe de machine op kookwasprogramma , met niks er in, dan ben jij er ook van af.
Er zijn idd genoeg tips nu gegeven

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

moederslink schreef:Bekend fenomeen, stinkende vaatdoekjes--- brrrr---- die moeten iedere dag bij de was :wink:
Nee hoor, draai gewoon heel af en toe de machine op kookwasprogramma , met niks er in, dan ben jij er ook van af.
Er zijn idd genoeg tips nu gegeven
Wie bepaalt of er genoeg tips zijn gegeven? De mensen die geen last hebben van het probleem zeker?
Nee, er zijn niet genoeg tips gegeven want het probleem is nog niet opgelost.
En volgens mij gaat iedereen er van uit dat het in de machine zit. Dan lezen jullie dus niet goed! Want er zijn al meerdere mensen in dit draadje die een nieuwe wasmachine hebben maar ze zijn niet verlost van stinkwas.

Voor de duidelijkheid: Mijn stinkwas zit in mijn wasgoed en niet in de machine!!!!

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

En de oplossing is wat mij betreft: op hogere temp wassen om de stank uit het wasgoed te krijgen.
Anders gaan de stinkdeeltjes er niet uit is mijn ervaring.
Als je niet op hogere temp wilt wassen dan weet ik het ook niet. Misschien laten weken in een emmer met biotex?

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

NioMio schreef:En de oplossing is wat mij betreft: op hogere temp wassen om de stank uit het wasgoed te krijgen.
Anders gaan de stinkdeeltjes er niet uit is mijn ervaring.
Als je niet op hogere temp wilt wassen dan weet ik het ook niet. Misschien laten weken in een emmer met biotex?
Het meeste was ik al op 60 graden, (en dat werkt) behalve truien, t-shirts en broeken die doe ik op 40. En die mogen ook niet op 60 dus hoe krijg je daar die geur dan uit?

Dus de vraag is:

Hoe krijg ik de de muffe geur uit mijn 40graden was? Het gaat dus om de kledingstukken die ook niet heter dan 40 graden gewassen mogen worden.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Dan zou ik gaan voor max een half volle trommel met een extra spoelbeurt denk ik..
Misschien eerst kiezen voor een fijne was op 40 graden en dan daarna nog eens een gewoon programma op 40 graden? En een passende hoeveelheid wasmiddel. Ik houd altijd de verpakking aan en dan kies ik voor de hoeveelheid bij zacht water. Blijft lastig als het eenmaal stinkt. Truien enzo was ik liever niet tegelijk met het ondergoed. Ik kies daarom geregeld voor korte programma's / halve wasjes voor truien en broeken.

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

NioMio schreef:Dan zou ik gaan voor max een half volle trommel met een extra spoelbeurt denk ik..
Misschien eerst kiezen voor een fijne was op 40 graden en dan daarna nog eens een gewoon programma op 40 graden? En een passende hoeveelheid wasmiddel. Ik houd altijd de verpakking aan en dan kies ik voor de hoeveelheid bij zacht water. Blijft lastig als het eenmaal stinkt. Truien enzo was ik liever niet tegelijk met het ondergoed. Ik kies daarom geregeld voor korte programma's / halve wasjes voor truien en broeken.
Ja, daar zat ik ook aan te denken om eerst een soort van voorwas te doen. Maar ik betwijfel of dat wel werkt.
Extra water toevoegen werkt bij mij ivg niet.
Een 50 graden was zou wel een mooie tussen oplossing zijn maar daar kan ik hem niet op instellen.
Ik was nu met dat biologische spul : bionyx, dus over te veel doseren hoef ik me niet druk te maken. Maar bionyx helpt dus ook niet tegen de muffe geurtjes.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

Rokodil schreef:Hoe krijg ik de de muffe geur uit mijn 40graden was? Het gaat dus om de kledingstukken die ook niet heter dan 40 graden gewassen mogen worden.
Of je wast deze was op 40• , draait dan een lege trommel op 90• en was deze was dan nog een keer op 40• .
En zeker niet te vol proppen en zeer weinig waspoeder voor de 2e keer en extra spoeling.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Ik zou het idd op die manier proberen. En weken met een middel als biotex is veilig voor de was toch? Ik dacht dat biotex ook iets kon doen wat bacteriën betreft maar dat weet ik niet zeker. Maar het moet echt goedkomen hoor met zo'n extra apart wasje.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door moederslink »

Plus: niet te vergeten: de was direct als ie klaar is uit de machine halen , geen nacht of zo laten zitten.
En lekker buiten laten drogen onder afdak oid.
Ja vlg mij heeft Biotex idd een antibacteriële werking, NioMio.
@Rokodil, als er steeds water achter blijft in de trommel is er ws toch iets met de pomp ad hand....

Rokodil
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2015 18:03

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door Rokodil »

@moederslink
Dat van dat water is normaal, bijna (of alle) alle wasmachines hebben dat zo. Die van jou dus ook. Draai het filter aan de voorkant er maar eens uit. Maar dan moet je wel zorgen dat je dat water op kan vangen :-)

Dat van die biotext ga ik proberen, dat heb ik in het verleden ook wel eens geprobeer maar geen overtuigende resultaten meebehaald. Maar het doet wel iets.
Volgens mij zitten er enzymen in die vlekken beter te lijf gaan, maar dat zit ook in normaal waspoeder.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Stinkende was na wassen nieuwe wasmachine!

Ongelezen bericht door NioMio »

Succes hoor! Laat je weten hoe het bij jou afloopt met de was?

Gesloten