Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten
Geplaatst: 14 dec 2018 10:38
In Duitsland verzamelt men al jarenlang feedbacks van consumenten via de Stichting 'Murks, nein danke' (rotzooi, nee bedankt) !
Deze lijst bestaat overigens óók in/voor Nederland (link): http://www.murks-nein-danke.de/murksmelden/murksmelden/
Defecten tijdens of al kort na afloop van de garantietijd, het vroegtijdige overlijden van een apparaat en/of het niet kunnen repareren wegens een gelijmde of een onbereikbare plek in de constructie t/m het nergens kunnen verkrijgen van onderdelen, worden bij deze Stichting door consumenten op brede schaal en zelfs internationaal geregistreerd.
Voor de lange termijn werd bij de Stichting 'Murks, nein danke' tevens strategisch aan een duurzaam milieuplan gewerkt, door apparaten een langer leven te kunnen geven en/of om ze beter te kunnen her-gebruiken of verantwoord te kunnen recyclen. Het geheel van deze visie zal er toe moeten leiden, dat binnenkort de wettelijke garantieperiode verhoogd gaat worden. Het Duitse Ministerie voor Milieu gaat deze inspirerende gedachte nu ook daadwerkelijk omzetten. Hiermee hoopt men artikelen van inferieure kwaliteit effectief te kunnen gaan bestrijden om daarmee uiteindelijk het milieu duurzaam te sparen en het aantal klachten en te vroege reparaties terug te dringen.
Voorbeelden: Het is mij onlangs niet gelukt om zonder schade aan te richten de oplaadbare vaste batterij van mijn BRAUN-scheerapparaat te vervangen. Los te koop, ja!, gemakkelijk bereikbaar en dus uitwisselbaar ... nee! (speciaal gereedschap noodzakelijk en enkele delen waren aan elkaar vastgelijmd). On-repareerbaar dus!
Ook een superieure en veel professioneel gebruikt A-merk WMF-waterkoker moest binnen de garantietijd vervangen worden, omdat één deel, het kijkraampje, door vaste verlijming niet te vervangen was. Dus uiteindelijk ook maar in de container ermee.
De Consumentenbond in Nederland heeft overigens ook een eigen meldpunt ingericht voor concrete ervaringen van consumenten. De huidige tests kùnnen nooit enige garantie zijn voor een te verwachten levensduur van apparaten. Ook wordt een moeilijk of niet kunnen openen nergens aangegeven. Dit jaar is de Duitse Stiftung Warentest ertoe overgegaan om de geteste apparaten meteen met een langtijdtest, dus op levensduur, te gaan testen. De eerste resultaten van de allernieuwste wasmachines die maandenlang aan het wassen waren zijn echter niet erg optimistisch, want één derde haalde het einde van de test niet, die van het gemiddelde gebruik van 10 jaren voor een beetje wasmachine uitgaat en dit in de test dus simuleert.
De Consumentenbond blijkt echter qua gestelde verwachtingen óók met beide handen te zijn gebonden (of in het haar te zitten?). Een onlangs bij de community gemelde Whirl-pool-wasmachine met te vroeg versleten lagers (na vier jaar bij normaal gebruik), kon niet meer gerepareerd worden door een 'foute' lager-inbouwconstructie en de aangesproken Consumentenbond stond er net zo gefrustreerd bij als de consument, die haar Bond om juridische raad had gevraagd. De producent gaf niet thuis en zal de wasmachine niet gaan/kunnen repareren, er werd ook geen enkel spoor van een coulance getoond. Weggooien dus deze Whirlpool miskleun, maar tegelijkertijd óók de momenteel geldende regelgeving ... De aanbeveling is dus dit soort voorvallen consequent te melden.
In Frankrijk is de wet aangescherpt en kunnen producenten beboet worden wanneer er kan worden aangetoond dat er een (bewust/expres ingebouwde) zwakke schakel in een product voor het voortijdige overlijden verantwoordelijk is. Helaas is dit 'bewust/expres'-argument moeilijk te bewijzen en deze wet dus onwerkzaam. Er is overigens ook nog nooit een boete uitgedeeld!
"Méér wettelijke garantietijd veroorzaakt onder de streep helemaal géén extra kosten" heeft het Milieu-Ministerie in Duitsland goed onderbouwd met de consumentencijfers van de Stichting "Murks, nein danke" aangegeven met een boodschap t.a.v. de producenten: "extra productiekosten kunnen tegen de huidige reparatiekosten worden weggestreept. Garantietijd-uitbreiding is daarmee maatschappelijk gezien kostenneutraal en in ieder geval vooral klant- en milieuvriendelijker".
Er zal, met stijgende tendens, dus nu begonnen kunnen worden met één jaar méér garantietijd. Door de nu opgestelde verwachte "levensduur'' of nog beter, het aantal wasbeurten i.c.m. het wasgoedgewicht (wordt sowieso in de machine opgeslagen, zèlfs bij een goedkope Indesit)), krijgen we eindelijk ook meer greep op een realistische vervaldatum en looptijd-zekerheden, die nu nog te vaak en te vaag tot erg snelle afschrijvingen kunnen leiden in het voordeel van verkopers, producenten en verzekeraars.
NB. Dit topic werd geschreven naar aanleiding van een eerdere gepost topic van de deelnemer @codebeat, over een wens voor een reparatiecijfer (speciaal voor een Philipsapparaat).
Deze lijst bestaat overigens óók in/voor Nederland (link): http://www.murks-nein-danke.de/murksmelden/murksmelden/
Defecten tijdens of al kort na afloop van de garantietijd, het vroegtijdige overlijden van een apparaat en/of het niet kunnen repareren wegens een gelijmde of een onbereikbare plek in de constructie t/m het nergens kunnen verkrijgen van onderdelen, worden bij deze Stichting door consumenten op brede schaal en zelfs internationaal geregistreerd.
Voor de lange termijn werd bij de Stichting 'Murks, nein danke' tevens strategisch aan een duurzaam milieuplan gewerkt, door apparaten een langer leven te kunnen geven en/of om ze beter te kunnen her-gebruiken of verantwoord te kunnen recyclen. Het geheel van deze visie zal er toe moeten leiden, dat binnenkort de wettelijke garantieperiode verhoogd gaat worden. Het Duitse Ministerie voor Milieu gaat deze inspirerende gedachte nu ook daadwerkelijk omzetten. Hiermee hoopt men artikelen van inferieure kwaliteit effectief te kunnen gaan bestrijden om daarmee uiteindelijk het milieu duurzaam te sparen en het aantal klachten en te vroege reparaties terug te dringen.
Voorbeelden: Het is mij onlangs niet gelukt om zonder schade aan te richten de oplaadbare vaste batterij van mijn BRAUN-scheerapparaat te vervangen. Los te koop, ja!, gemakkelijk bereikbaar en dus uitwisselbaar ... nee! (speciaal gereedschap noodzakelijk en enkele delen waren aan elkaar vastgelijmd). On-repareerbaar dus!
Ook een superieure en veel professioneel gebruikt A-merk WMF-waterkoker moest binnen de garantietijd vervangen worden, omdat één deel, het kijkraampje, door vaste verlijming niet te vervangen was. Dus uiteindelijk ook maar in de container ermee.
De Consumentenbond in Nederland heeft overigens ook een eigen meldpunt ingericht voor concrete ervaringen van consumenten. De huidige tests kùnnen nooit enige garantie zijn voor een te verwachten levensduur van apparaten. Ook wordt een moeilijk of niet kunnen openen nergens aangegeven. Dit jaar is de Duitse Stiftung Warentest ertoe overgegaan om de geteste apparaten meteen met een langtijdtest, dus op levensduur, te gaan testen. De eerste resultaten van de allernieuwste wasmachines die maandenlang aan het wassen waren zijn echter niet erg optimistisch, want één derde haalde het einde van de test niet, die van het gemiddelde gebruik van 10 jaren voor een beetje wasmachine uitgaat en dit in de test dus simuleert.
De Consumentenbond blijkt echter qua gestelde verwachtingen óók met beide handen te zijn gebonden (of in het haar te zitten?). Een onlangs bij de community gemelde Whirl-pool-wasmachine met te vroeg versleten lagers (na vier jaar bij normaal gebruik), kon niet meer gerepareerd worden door een 'foute' lager-inbouwconstructie en de aangesproken Consumentenbond stond er net zo gefrustreerd bij als de consument, die haar Bond om juridische raad had gevraagd. De producent gaf niet thuis en zal de wasmachine niet gaan/kunnen repareren, er werd ook geen enkel spoor van een coulance getoond. Weggooien dus deze Whirlpool miskleun, maar tegelijkertijd óók de momenteel geldende regelgeving ... De aanbeveling is dus dit soort voorvallen consequent te melden.
In Frankrijk is de wet aangescherpt en kunnen producenten beboet worden wanneer er kan worden aangetoond dat er een (bewust/expres ingebouwde) zwakke schakel in een product voor het voortijdige overlijden verantwoordelijk is. Helaas is dit 'bewust/expres'-argument moeilijk te bewijzen en deze wet dus onwerkzaam. Er is overigens ook nog nooit een boete uitgedeeld!
"Méér wettelijke garantietijd veroorzaakt onder de streep helemaal géén extra kosten" heeft het Milieu-Ministerie in Duitsland goed onderbouwd met de consumentencijfers van de Stichting "Murks, nein danke" aangegeven met een boodschap t.a.v. de producenten: "extra productiekosten kunnen tegen de huidige reparatiekosten worden weggestreept. Garantietijd-uitbreiding is daarmee maatschappelijk gezien kostenneutraal en in ieder geval vooral klant- en milieuvriendelijker".
Er zal, met stijgende tendens, dus nu begonnen kunnen worden met één jaar méér garantietijd. Door de nu opgestelde verwachte "levensduur'' of nog beter, het aantal wasbeurten i.c.m. het wasgoedgewicht (wordt sowieso in de machine opgeslagen, zèlfs bij een goedkope Indesit)), krijgen we eindelijk ook meer greep op een realistische vervaldatum en looptijd-zekerheden, die nu nog te vaak en te vaag tot erg snelle afschrijvingen kunnen leiden in het voordeel van verkopers, producenten en verzekeraars.
NB. Dit topic werd geschreven naar aanleiding van een eerdere gepost topic van de deelnemer @codebeat, over een wens voor een reparatiecijfer (speciaal voor een Philipsapparaat).