LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ClaudiaBM
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2018 15:47

Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door ClaudiaBM »

Hi,

Sinds een maand of 4 hebben wij een AEG wasdroger met warmtepomp. Deze zou zuiniger in energie zijn, maar mijn was komt stinkend uit de droger. Vanuit de wasmachine is alles prima, en ruikt lekker fris, maar na de droger ruikt het muf.

Contact met AEG gehad, en zij zeggen dat het de vetluis is, maar die zou dan toch al in de wasmachine te ruiken moeten zijn?

Verdere adviezen zoals 2 liter water onder in de pluizenbak gooien, werkt niet.

AEG biedt aan een monteur te sturen, maar als er technisch niets aan de machine mankeert, moet ik alle kosten betalen. Technisch mankeert er ook niets aan, want hij droogt de was. Het is alleen dat het er stinkend uitkomt.

Ik vermoed dat het door die warmtepomp komt. De wasdroger die we hiervoor hadden, had dit probleem niet.

wat is jullie ervaring en wat raden jullie ons aan?
met vriendelijke groet,
Claudia

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Holy53 »

Neem contact op met de verkoper. Die moet dit voor jouw oplossen. Niet AEG.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Revoked »

Waar haalt de droger de lucht vandaan? Blijkbaar ligt daar iets wat blijvend "stinkt". Ik zou het toch eerst daar zoeken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier, beetje naar beneden scrollen. Misschien zit er wel een filter in.

https://www.coolblue.nl/advies/droger-schoonmaken.html

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is dit niet het gevolg van energiezuinig wassen en drogen? Voor alles wordt zo min mogelijk energie gebruikt. Wassen op twintig graden en dat soort gekkigheid. Ik geloof er niet in.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en amper water, lage temperatuur en dan in een droger. Logisch dat het stinkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd verhaal. Wij drogen al jaren met een warmtepompdroger, maar hier geen problemen met muffe of stinkende kleren. Ik neem aan dat je wel elke keer de pluizenfilters schoonmaakt?

Gaat de was niet stinken als je de was gewoon aan een lijn of aan een rekje te drogen hangt? Dat zou ik eerst bekijken. Want vaak is het ook bij een vieze wasmachine zo dat je dat pas ruikt nadat de was droog is. Direct uit de machine ruikt het ook bij een vieze machine vaak nog gewoon fris .

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en waar komt die vieze wasmachine door? Wassen op te lage temperatuur, met te weinig water, vloeibaar wasmiddel en teveel wasverzachter.

Was de witte was eens op 95 graden met weinig waspoeder en een flinke schep soda. Als dat kan, gooi daar dan ook nog een enmer water bij. En azijn ipv wasverzachter. Ik heb nog nooit stinkende was uit de wasmachine of de droger gehad.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Revoked »

Een emmer water? Want? De wasmachine heeft toch een watertoevoer? En een teveel pompt-ie automatisch weg. Ook die van jou. Of je hebt een hele oude, dan kan alles nog.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt extra water kiezen en dat pompt hij dan natuurlijk niet weg.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wij hebben ook een wasdroger met warmtepomp van AEG. Het gedroogde wasgoed ruikt gewoon fris, net als met de oude condensdroger.

Overigens heb ik niet de indruk dat onze nieuwe warmtepompdroger op lagere temperatuur droogt dan de oude condensdroger.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door lentewind »

De laatste tijd ruikt ook míjn was muf, maar ik dacht juist dat het kwam bij het in de kamer drogen.
Komt inderdaad fris ruikend uit de wasmachine.
Maar het heeft waarschijnlijk toch iets te maken met de temperatuur van wassen en misschien ook het wasmiddel.
Beddengoed en badhanddoeken stinken nooit. Die was ik op 60 graden en met waspoeder.

witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door witteflits »

Het zou kunnen dat u een droger heeft die gebruikt is. Er kan dan lange tijd water onder in de opvang staan en dat is gaan stinken. Ook de verdamper kan door het vocht luchtjes aannemen en het duurt best lang voordat de lucht door veel gebruik weer weg is. Mijn advies zou zijn een aantal keren handdoeken achter elkaar drogen. Als het stinken erger bij handdoeken is was die op minimaal 60 graden. Bij lagere temperaturen gaan de bacterien namelijk niet dood en als je dan na een frisse douche de droge handdoek over je hoofd heen haald dan gaat ie echt stinken.

bavmedia
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2013 14:41

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door bavmedia »

Beste Claudia,
Ik denk dat ik de oplossing voor je hebt.
Gebruik voor de muffe was eens een keer “HG tegen nare geurtjes in sportkleding”. De boosdoener is waarschijnlijk een vervelende molecuul.
Succes,

John Bachrach

ClaudiaBM
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2018 15:47

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door ClaudiaBM »

bedankt voor jullie reakties allemaal!

De was komt heerlijk ruikend uit de wasmachine. Daar kan het niet aan liggen.

En de pluisjes uit die grote bak, onderin ( niet de deur, maar die andere) ruiken ook lekker.

Ik heb nu azijn gekocht, en zal dat eens gaan proberen in plaats van wasverzachter, en heter wassen.

Ik maak trouwens de wasmachine regelmatig schoon door er een vaatwastablet in te gooien.

Ik ga jullie tips allemaal nog eens goed nalezen, en toepassen op de droger om er toch maar lekker ruikende was uit te krijgen.

Groetjes Claudia

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een vaatwastablet in de wasmachine? Gooi eens een flinke schep soda bij uw witte was. Blijft uw wasmachine vanzelf schoon.

jaap.ginder
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:55

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door jaap.ginder »

Als je was gaat stinken, is er of op te lage temperatuur gewassen of op te lage temperatuur gedroogd. Drogen op lage temperatuur zorgt ervoor dat er vocht in de machine achterblijft. Vergelijk dit met de airco van je auto: zet die altijd pakweg 10 minuten voordat je op bestemming aankomt uit, tenzij je vlak erop de auto nog nodig hebt. Reden: door het uitschakelen blaast de ventilator de resterende vochtdeeltjes uit het systeem. Geloof me, het kan echt stinken. Ik denk daarom dat de was stinkt vanwege achtergebleven vocht in de machine. Je zou ook eens de machine leeg kunnen draaien, of met wat katoenen handdoeken, op de hoogste temperatuur.
Één van de redenen dat op hoge temperaturen gewassen en gedroogd wordt is het voorkomen en eventueel doden van bacteriën.
Dus minstens 2 x per maand op hoge temperatuur drogen lijkt mij voldoende.

llliamphogel
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2018 14:43

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door llliamphogel »

Wij hebben ook een AEG wasdroger met warmtepomp [lavamat]. Deze begon ook na enkele maanden te stinken maar ook liep het condenswater niet goed weg. Wat blijkt: hele fijne stof komt door all filters heen en verzamelt zich in de warmtewisselar, en in de daar achter gelegen condensgangen. Na de machine grondig te hebben gereinigd, dus ook de warmtewisselaar [stofzuiger/borstel] was het voorbij. Sindsdien leggen wij een extra filter doek in de tweede filter bak, dus tegen de fijne gaas filter aan, hiervoor gebruiken wij een 100 dingen doekje op maat geknipt. Wat eerder is vermeld over de lage temperaturen is natuurlijk waar, de onstane vocht in de warmtewisselaar en gangen houdt de fijnstof vast wat het verder drogen belemert en een voedingsbodem vormt voor stank. Naast de extra filter is het belangrijk om de warmtewisselaar regelmatig met de stofzuiger en borstel te reinigen, net als alle filters [ook die kleine onderin, voor de warmtewisselar], de extra filterdoekje moet je uitkloppen of zelfs uitspoelen en regelmatig vervangen. Het af en toe draaien met weinig inhoud [voor het stofzuigen] is goed advies. Wij stellen de droger alleen in op tijd.

ClaudiaBM
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2018 15:47

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door ClaudiaBM »

Ik ben nu aan het wassen op hogere temparaturen, en ik gebruik azijn ipv wasverzachter, en ik merk dat de was nu neutraal ruikt.

Het is frustrerend om een droger te kopen, ( en ook wasmachine) die op lagere temparaturen kan wassen/drogen, ( is beter voor milieu en portomonee) maar in de praktijk werkt het niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was ruikt muf na gebruik wasdroger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In principe heb je, als je een droger gebruikt, natuurlijk geen wasverzachter nodig. Al die toevoegingen aan de was moeten ook wel ergens blijven.

En u hoeft ook niet alle was op een hoge temperatuur te wassen. Regelmatig de witte op een echt hoge temperatuur voorkomt een hoop problemen. En zoals ik al schreef, doe daar een flinke schep soda bij. Nooit stank.

Gesloten