LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Anna63
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2019 11:50

koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Anna63 »

In sept 2018 heb ik een nieuwe inbouw koelkast gekregen in mijn keukenopstelling. Ik weet niet of het merk er echt toe doet.
Op de achterwand van de koelkast zaten veel waterdruppels. Door een tijdje goed monitoren is het gelukt de druppelvorming wat te verminderen maar het blijft een wat 'natte' bedoening.
Vandaag kreeg ik een monteur die de instellingen controleerde en mij verzekerde dat deze druppelvorming normaal is en het gevolg is van een verbeterde energie rating. Ook vertelde hij dat dit voor alle koelkasten hetzelfde zou zijn.
In het verleden heb ik nooit last gehad van druppelvorming. Dat waren wel andere merken.

Klopt het wat de monteur zegt?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door scontra »

Ja, dat is normaal, de druppels zakken en verdwijnen door het gaatje helemaal onderaan de achterzijde en verdampen dan op de compressor. Zorg er wel voor dat dit gaatje openblijft voor een goede werking.
Als de koelkast koelt , dan zullen de druppeltjes tijdelijk bevroren zijn en ook dat is normaal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt natuurlijk ook af van hoe vochtig het in huis en in de koelkast is. Overigens hebben sommige koelkasten mede hierom een kleine ventilator in de koelruimte. Niet alleen verspreidt de koelte dan beter door de ruimte, ook zal er dan geen, of nauwelijks, condens ontstaan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dit is normaal.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien ook wat zorgvuldiger zijn met spullenin de koelkast zetten. Etenswaren goed afdekken. En eerst af laten koelen.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door fred- »

Dat kan geen kwaad, het is een teken dat de koelkast goed werkt. De druppels ontstaan doordat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme. Als het je stoort kun je de temperatuur wat verhogen.

dorpssmid
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2008 10:01

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door dorpssmid »

Dit is normaal, het maakt deel uit van het automatische ontdooien. Ik heb pas een nieuwe inbouw koel/vriescombinatie en die heeft het ook. De druppels bevriezen maar op een gegeven moment smelten ze en wordt het dooiwater afgevoerd via een goot aan de onderzijde en verdampt het op de compressor. :D

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Hou je gaatje van je afvoer voor de druppels open anders wordt het een natte zooi.
Tip laat je koelkast niet te lang open staan, dan krijg je vochtafzetting.

Eelke087
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2019 14:30

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Eelke087 »

Enige druppelvorming is normaal, teveel condensatie echter niet..... Dus check de sluiting van de deur: Als er continue verse lucht binnen kan komen, zal er ook meer condensatie tegen de achterwand (= de koudste plek) zijn. Het kan ook zijn dat het rubber rond de deur versleten is of niet goed afdicht. In dat geval gebruikt de koelkast ook meer energie.

witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door witteflits »

Het ligt eraan of de koelkast in een koude ruimte staat wat betreft de hoeveelheid druppels. De druppels moeten regelmatig ijs worden en dan weer ondoooien tot druppels. Als de koelkast in een te kouderuimte staat zal hij minder aanslaan waardoor er langere tijd druppels op de schterwand zitten. Dit zal in de zomer wanneer het warmer is minder zijn. Ook de deur moet goed gesloten zijn. Controleer dit door voorzichtig aan de deurgreep te trekken of je eenweerstand voelt. Voel je geen plakkende weerstand dan sluit het magneet rubber niet goed aan op de koelkast! Succes

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Volgens mij ligt de druppelvorming aan, inderdaad, allereerst de juiste instelling van de temeperatuur. Er was eens een thermometer gratis aan te vragen, ik geloof bij voedingscentrum. En verder natuurlijk aan de producten die je in de koelkast zet en hoe je die behandeld. Als je het niet weet hoe, dan kan je googlen of oma weet raad raadplegen. Het ene product scheidt nl. meer vocht af dan andere producten, dat slaat op de achterkant van de binnenkant wand koelkast. En een zelfregulerende koelkast bestaat niet, gezien de variabele factoren gesteld. Dus goed reinigen op gezette tijden is toch een pré.

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Nederbelg »

"Normaal, druppels"? Ik zit telkens met een ijslaag op de achterkant in de koelkast, van 10 a 15 cm dik. ..... DAT is bij ons "normaal".

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nederbelg schreef:
08 feb 2019 23:15
"Normaal, druppels"? Ik zit telkens met een ijslaag op de achterkant in de koelkast, van 10 a 15 cm dik. ..... DAT is bij ons "normaal".
Koop een goeie koelkast.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: koelkast - zijn druppels op de achterwand normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
08 feb 2019 23:18
Nederbelg schreef:
08 feb 2019 23:15
"Normaal, druppels"? Ik zit telkens met een ijslaag op de achterkant in de koelkast, van 10 a 15 cm dik. ..... DAT is bij ons "normaal".
Koop een goeie koelkast.
Dat gaat wel zoveel stroom schelen dat die nieuwe koelkast bijna gratis wordt.

Gesloten