[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Heb ik recht op nieuw stofzuiger?
Pagina 1 van 2

Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 03 sep 2019 14:46
door Roelien.h
Hallo
Ik heb 2 haar geleden een stofzuiger bij de media markt gekocht. 3 weken geleden was de zuigkracht helemaal weg en slaat hij na 20 min uit omdat hij te heet word. Toen ik daar heen ging en dat vertelde zeiden ze dat ik eerst de filter moest schoonmaken. Dit gedaan maar geen resultaat. Toen weet terug gegaan en vertelde ze mij dat ik de filter moest vervangen maar wel op eigen kosten. Verteld dat ik wil dat ze hem opsturen omdat mijn garantie bijna verlopen is. Uiteindelijk opgestuurd krijg ik een mail dat hij binnen een week alweer terug was, maar stond in de mail dat hij nog defect was. Nu werd ik net gebeld dat de stofzuiger terug is en ze hebben er niks aan gedaan. Aan die mevrouw verteld dat ik daar niks aan heb want ik krijg een kapotte stofzuiger terug. Ze had hem nog niet uitgeprobeerd dus misschien deed hij het wel weer beter zei ze. Naar haar benoemd dat ze net verteld dat ze er niks aan hebben gedaan dus ook er van uit ga dat hij het nog steeds niet doet. Mijn vraag is mogen ze dit zo maar doen of heb ik recht op een nieuwe stofzuiger

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 11:14
door berndv
is dat filter een onderdeel dat volgens de handleiding ook met bepaalde regelmaat schoongemaakt moet worden? En is dit gebeurd? En een filter ter vervanging, staat daar ook iets over in de gebruiksaanwijzing? De genoemde klachten kunnen veroorzaakt worden door een verstopt filter, waardoor de motor te heet wordt en inderdaad zuigkracht terug loopt.

Natuurlijk repareren ze niet als u de onderhoudsinstructies niet volgt met betrekking tot het schoonmaken van het filter. Maar goed, dat kan ik zo niet beoordelen.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 11:27
door pieterenien
Wij vervangen al tientallen jaren de filters van onze stofzuigers elke keer wanneer er nieuw pak stofzuigerzakken (5 stuks per pak) wordt aangebroken en weten niet beter dan dat dit zo moet. Die filters zitten trouwens in elk stofzuigerzakpak.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 11:34
door mahadma
Als de zuigkracht in één keer geheel weg is, zou dit dat ook niet aan een verstopte stofzuigerslang kunnen liggen? Ligt redelijk voor de hand lijkt mij. Controleer de slang eens .........

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 11:42
door NeoDutchio
Garantie hebt u op productfouten. De klacht moet dus ontstaan doordat de fabrikant iets fout heef gedaan en u met normaal gebruik daar problemen mee krijgt. Als de klacht ontstaat door andere factoren, dan is dat geen garantie. In de eerste 6 maanden ligt de bewijslast van de oorzaak bij de verkoper, daarna bij de koper.
U moet dus aantonen dat door normaal gebruik de zuiger kapot is gegaan. Maar als u al 2 jaar niets aan de filter gedaan heeft, dan is dat niet de schuld van de verkoper.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 11:49
door moederslink
Neem dat ding terug en probeer het te laten fixen bij een ' repair ' café.
Gratis en voor niets en zonder geharrewar.
Kijk eerst de slang goed na of die niet ergens verstopt zit , zet er een nieuw schoon filter in en breng hem naar zo.n repair café , zou mijn advies zijn.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 12:05
door witte angora
Heb je de stofzuigerzak ooit wel vervangen? Als die van mij vol is doet de stofzuiger ook niks meer. Maar heet wordt hij zeker. En geloof me, zo'n ding zit sneller vol dan je denkt.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 12:37
door BL2
Dit is nu echt een vraag voor ons gewaarde lid "Komkommer".
Eén stofzuiger is overigens zo'n eenvoudig apparaat, dit soort probleempjes moet je binnen 5 minuten kunnen vinden.
Is de topicstarter nog on-line ?

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 12:37
door fonsflons
Roelien.h schreef:
03 sep 2019 14:46
werd ik net gebeld dat de stofzuiger terug is en ze hebben er niks aan gedaan. Aan die mevrouw verteld dat ik daar niks aan heb want ik krijg een kapotte stofzuiger terug. Ze had hem nog niet uitgeprobeerd dus misschien deed hij het wel weer beter zei ze. Naar haar benoemd dat ze net verteld dat ze er niks aan hebben gedaan dus ook er van uit ga dat hij het nog steeds niet doet. Mijn vraag is mogen ze dit zo maar doen of heb ik recht op een nieuwe stofzuiger
Zou het niet verstandiger zijn om eerst even te (laten) controleren of het ding het nu ook niet meer doet voordat er een hoop onnodig gesteggel plaats gaat vinden? Voor hetzelfde geld hebben ze hem daar uitgeprobeerd, even de prop uit de slang gehaald en weer teruggestuurd. En vond men dat geen 'reparatie.'

Ik zie nu dat alle onrust op een aanname is gebaseerd terwijl er nog niets duidelijk is.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 12:54
door Bob Schurkjens
Stofzuiger gaat echt niet stuk omdat je het filter niet vervangt. Een verstopte slang lijkt aannemelijker.

De motor krijgt daardoor ook te weinig koeling waardoor deze automatisch afslaat. Een föhn doet dat ook als je hem met de hand afsluit. Of een waterkoker als het water kookt.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 13:01
door kokka
als ts per ongeluk met een kapotte stofzuiger zak heeft gezogen, dan zou het ook kunnen zijn dat de motor helemaal vol met troep zit, dan doet hij het ook niet zo goed meer, zeker als ze het filter nooit heeft vervangen of zelfs heeft verwijderd.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 13:02
door berndv
Bob Schurkjens schreef:
05 sep 2019 12:54
Stofzuiger gaat echt niet stuk omdat je het filter niet vervangt. Een verstopte slang lijkt aannemelijker.
:shock:

oh nee, bijna 2 jaar het filter niet vervangen ook niet? Filter zorgt voor afvoer warme lucht, verstopt filter voert niet meer af, gevolg is een mogelijk oververhitte motor, wat wel aanzienlijk ten koste van de kracht van de motor gaat. Een electromotor moet zijn warmte kunnen afvoeren.

En in combinatie met een verstopte slang, waardoor de motor meer kracht moet zetten, is het nog veel aannemelijker.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 13:06
door Bob Schurkjens
Ik zou zeggen: pak gewoon een schroevendraaier 8)

In mijn Miele zitten twee filters. Als je die niet schoonmaakt gebeurt er niet zo veel. Ik weet niet hoe het werkt bij andere merken.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 13:12
door fonsflons
En mocht je uiteindelijk besluiten een nieuwe te kopen, koop dan geen draadloze. Ik heb er laatst een gekocht van ruim 600 en die dingen zijn bagger. Zuigen voor geen meter en compleet onhanteerbaar vergeleken met de ouderwetse.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 14:21
door Komkommertijd
BL2 schreef:
05 sep 2019 12:37
Dit is nu echt een vraag voor ons gewaarde lid "Komkommer".
Eén stofzuiger is overigens zo'n eenvoudig apparaat, dit soort probleempjes moet je binnen 5 minuten kunnen vinden.
Is de topicstarter nog on-line ?
Ja hoor, niemand die aanvullende info geeft!
Als je met een volle zak iets probeerde te doen zuipt de stofzuiger dure stroom!
Met tijdig wisselen word de motor niet extreem heet en gaat langer mee.
Niet doorgaan tot stopt dus!

Zakken zijn voordelig en de Action zakken, zit geen filter bij.... ik heb een schuim filter die ik mag uitzuigen!
Deze Samsung heb ik nog, liever een Nilfisk die ook de wasbak mag leegzuigen dus zonder zak.
Enige nadeel is dat je soms ook sifon elders leeg zoog en stank in WC en BADkamer kreeg!

Maar ook een zakloze, die regelmatig legen en het schuim filter ook wat er vrijwel altijd in zit.

Bij een volle zak of 2e filter zou ik klant weggestuurd hebben, ik ben toch niet GEK!

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 15:41
door alfatrion
Ik neem aan dat u garantie heeft van de MediaMarkt. U heeft dan inderdaad recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet kan dan heb je recht om het volledige bedrag terug te ontvangen. Maar voor het zover is moet u even zelf de stofzuiger uitproberen.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 15:46
door sake1987
alfatrion schreef:
05 sep 2019 15:41
Ik neem aan dat u garantie heeft van de MediaMarkt. U heeft dan inderdaad recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet kan dan heb je recht om het volledige bedrag terug te ontvangen. Maar voor het zover is moet u even zelf de stofzuiger uitproberen.
En waarschijnlijk kunnen aantonen dat je de stofzuiger volgens gebruiksaanwijzing en instructies hebt onderhouden

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 15:49
door alfatrion
De bewijslast ligt bij MediaMarkt vanwege hun handelsgarantie. Anderen hebben het ook aangegeven: een stofzuiger gaat niet kapot als je een stoffilter niet vervangt.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 15:53
door Lady1234
Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.

Re: Heb ik recht op nieuw stofzuiger?

Geplaatst: 05 sep 2019 16:53
door Revoked
Lady1234 schreef:
05 sep 2019 15:53
Misschien heeft de Ts wel water opgezogen, dan geeft diestofzuiger ook de geest.
Nee. Een stofzuigermotorconstructie laat water niet toe in het motorgedeelte. De aanzuiger draait zo onwaarschijnlijk snel dat het water als damp wordt afgevoerd. De stofzuigerzak zal door het water kapot gaan, denk ik. Water wordt iig niet opgevangen door de kracht van de motor en de constructie van het ding zelf.