Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
snuffel1

Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door snuffel1 » 09 nov 2019 12:01

Het vorige topic is door Radar gesloten omdat het te theoretisch was en niet meer over een kookplaat ansich ging. Ik heb in dat topic aangegeven dat ik zo'n kookplaat heb aangeschaft en mijn bevindingen zou plaatsten dus bij deze. De kookplaat heeft vier boost zones maar die kunnen niet gelijktijdig gebruikt worden en dat zou voor kook hobbyist een beperking kunnen zijn. De opwarm tijd van een pan met water gaat ook zonder boost functie bijna net zo snel als met een gas kookplaat en valt dus niets tegen. Toch een paar kanttekeningen want zo'n kookplaat is betaalbaar en kan mensen doen besluiten om de gaskookplaat de deur uit te doen en dat kan nog wel eens duur uitvallen. Pannen waarvan de fabrikant beweert dat ze voor inductie geschikt zijn worden na gebruik op gas onbruikbaar (Tefal bedankt) en zullen dus vervangen moeten worden. Een kwalitatief goede pannenset kost ook om en nabij de 200 euro en dat is bijna de prijs van de kookplaat zelf, al met al ben je 400 euro verder dus uit besparing op gas geen optie om zo'n kookplaat aan te schaffen. De aanschaf van zo'n kookplaat heeft zijn voordelen zoals een timer, makkelijk schoon te houden en ziet er qua design best wel mooi uit maar denk wel twee keer na voordat je tot aanschaf over gaat.

Lady1234

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 » 09 nov 2019 12:33

Maar gebruikte pannen op gas, zullen ook meestal wel ongeschikt zijn om bijvoorbeeld op een keramische kookplaat te gaan koken.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 09 nov 2019 13:04

De pannen zouden wel geschikt voor inductie zijn geweest maar dan wel direct bij aanschaf en niet na gebruik op een gaskookplaat. Een keramische kookplaat is niet zo selectief want het verwarmingselement in de kookplaat warmt op en hoe vlakker de bodem des te sneller de opwarmtijd. Inductie kookplaten herkennen de pan die geplaatst wordt en verwarmen enkel de pan en niet de gehele kookzone. Mijn oude Gero pannenset met een gedraaide vlakke bodem werkt prima op een keramische kookplaat maar was helaas niet geschikt voor inductie en dat kan wel kloppend zijn omdat de pannenset een cadeau was toen ik in 1984 mijn eerste woning betrok. De later aangeschafte Tefal pannen zouden voor alle kookplaten geschikt zijn dus ook inductie maar worden door de inductie kookplaat niet herkend en dus niet bruikbaar. Het is wel iets om rekening mee te houden als men tot aanschaf van een inductie kookplaat over gaat al dan niet een 230 volts variant.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 09 nov 2019 13:19

Er zijn inductie adapters, mocht u een bepaalde pan graag willen blijven gebruiken. Bij Alie voor ca. € 4,00.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 09 nov 2019 13:30

Dat een pannenset van 1984 niet voor inductie geschikt is, vind ik niet heel vreemd. Maar een pannenset die geschikt is voor inductie wordt niet ineens daarvoor ongeschikt als je het op gas hebt gebruikt. (Weet ik ook uit ervaring.) Dat is alleen zo bij conventioneel electrisch koken, omdat dat contact tussen plaat en pan essentieel is. Bij inductie is dat juist niet van belang.

Maar als je pannen niet geschikt zijn voor inductie, dan kun je voor iets van 50 euro een prima set bij de IKEA kopen. Ik zou het een beetje vreemde zuinigheid vinden als je werk een die pannenset koopt, maar voor de inductieplaat het goedkoopste van het goedkoopste koopt. Maar dat is mijn mening...

Voor koekenpannen ben je overigens voor inductie wel vaak wat meer kwijt dan voor een gewone koekenpan die daar niet voor geschikt is. Maar volgens mij komt dat eerder doordat ze de goedkope "wegwerp" koekenpannen niet voor inductie geschikt maken.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 09 nov 2019 14:19

Ik wil eigenlijk vertellen wat de voor en nadelen zijn om qua koken van het gas af te gaan, de aanschaf van zo'n kookplaat is te behappen maar om optimaal gebruik te maken van de inductie kookplaat zijn de gebruikte pannen wel essentieel. Aanbiedingen van Ikea e.d. zijn er wel maar bevallen die ook. Een keuze voor een juiste pannenset die de oude pannenset benaderd valt nog niet niet mee want een goedkopere pannenset heeft metalen handgrepen en die worden ook heet en dat is iets om rekening mee te houden. De oude Gero pannenset was voorzien van kunststof handgrepen en voor de nieuw aangeschafte pannenset heb ik weer voor die kunststof handgrepen gekozen omdat ik dat fijner koken vindt. De basis begint bij de aanschaf van de kookplaat maar bedenk wel dat sommige pannen niet geschikt zijn en dus extra kosten met zich meebrengen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 09 nov 2019 14:46

Lady1234 schreef:
09 nov 2019 13:19
Er zijn inductie adapters, mocht u een bepaalde pan graag willen blijven gebruiken. Bij Alie voor ca. € 4,00.
Maar dan gaat er wel veel energie verloren. En de voordelen van inductie doe je teniet.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 09 nov 2019 14:50

snuffel1 schreef:
09 nov 2019 14:19
Ik wil eigenlijk vertellen wat de voor en nadelen zijn om qua koken van het gas af te gaan, de aanschaf van zo'n kookplaat is te behappen maar om optimaal gebruik te maken van de inductie kookplaat zijn de gebruikte pannen wel essentieel. Aanbiedingen van Ikea e.d. zijn er wel maar bevallen die ook. Een keuze voor een juiste pannenset die de oude pannenset benaderd valt nog niet niet mee want een goedkopere pannenset heeft metalen handgrepen en die worden ook heet en dat is iets om rekening mee te houden. De oude Gero pannenset was voorzien van kunststof handgrepen en voor de nieuw aangeschafte pannenset heb ik weer voor die kunststof handgrepen gekozen omdat ik dat fijner koken vindt. De basis begint bij de aanschaf van de kookplaat maar bedenk wel dat sommige pannen niet geschikt zijn en dus extra kosten met zich meebrengen.
Het belangrijkste voor pannen op een inductiekookplaat is dat ze ferromagnetisch zijn. Ijzer, staal, gietijzer. Geen alumium. En dat ze een vlakke bodem hebben. Een kleine welving kan wel maar je rendement vliegt dan omlaag.

Ik gebruik pannen van IKEA (de duurste die ze hebben) en die bevallen prima. De oudste pan is ca. 10 jaar oud en die heb ik eerst nog op gas gebruikt en nu sinds een jaar of 2 met inductie. En het werkt perfect. Ze zijn soms wat minder fraai afgewerkt, maar het is een gebruiksvoorwerp, het hoeft niet in de vitrinekast.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 09 nov 2019 16:29

Een Action pan is soms geschikt , goed lezen, en je kunt met magneet testen, bleef die plakken dan kan het.

Wel zijn op AARDGAS gebruikte soms krom getrokken en dan waggelen ze of pakken soms wel en dan weer niet.
Je moet dus vlakke pannen hebben, graag iets dikkere bodem en niet gebruikte die krom zijn, te controleren met glasplaat erop leggen.

Dure set kopen hoeft dus niet, Blokker, Action en Ikea verkopen zowel los als voordelig setje.

Deze 230 volt plaat, vaak kun je die naar 2x 230 Volt zetten, 1 in keuken en andere elders op andere groep aansluiten via verlengsnoer wat dik genoeg moet zijn voor 3500 watt niet opgerold mag zitten.

fred-

Ongelezen bericht door fred- » 09 nov 2019 17:46

Misschien off-topic maar ik krijg van vrienden en familie z.g.a.n. pannen die door hun inductie kromgetrokken zijn en op mijn gasfornuis prima voldoen.

Weetje: het gasverbruik door koken is 5% de rest komt van warm water (20%) en verwarming (75%)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 09 nov 2019 20:23

fred- schreef:
09 nov 2019 17:46
Weetje: het gasverbruik door koken is 5% de rest komt van warm water (20%) en verwarming (75%)
Bij steeds meer huishoudens vormt gasverbruik door koken 100%, als verwarming en warm water op andere wijze gebeurt. Dan kan de overstap naar inductie dus een heel interessante keus zijn

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 09 nov 2019 22:01

fred- schreef:
09 nov 2019 17:46
Misschien off-topic maar ik krijg van vrienden en familie z.g.a.n. pannen die door hun inductie kromgetrokken zijn en op mijn gasfornuis prima voldoen.

Kromme pannen (tot op zekere hoogte) doen het ook prima op een inductiekookplaat. Als de pannen maar een stalen bodem hebben.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 09 nov 2019 22:12

Komkommertijd schreef:
09 nov 2019 16:29
Deze 230 volt plaat, vaak kun je die naar 2x 230 Volt zetten, 1 in keuken en andere elders op andere groep aansluiten via verlengsnoer wat dik genoeg moet zijn voor 3500 watt niet opgerold mag zitten.
Ben jij die grappenmaker die vandaag voor een klant van ons aan het beunhazen was? We hadden een klant over de vloer die ondanks onze veiligheidswaarsuwing het zo ging laten aansluiten door zijn beunhaas.

Een elektrisch apparaat mag nooit met twee snoeren en stekkers aangesloten worden. NOOIT. Elk apparaat moet in één handeling spanningsvrij gemaakt kunnen worden door een stekker uit het stopcontact te trekken of een werkschakelaar om te zetten.

Sluit je met twee snoeren en twee stekkers een kookplaat aan op twee verschillende groepen, dan ben je simpelweg potentieel levensgevaarlijk bezig. In geval van ongelukken of brand kan dat verstrekkende gevolgen hebben: degene die de boel foutief heeft aangesloten zal volledig aansprakelijk zijn voor schade en kan in geval van letsel of erger zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.

Er zijn kookplaten die geschikt zijn om op 2*16A aan te sluiten. Maar dan wél via een gekoppelde kookgroep in de meterkast, een perilex stopcontact en stekker en een 5-aderig aansluitsnoer (twee keer fase, twee keer nul, één keer aarde).

Mag ik je verzoeken om dit soort gevaarlijke adviezen niet nogmaals te geven?

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 10 nov 2019 09:15

Komkommertijd schrijft dat je van een 1 fase kookplaat een 2 fase kookplaat kunt maken terwijl dat helemaal niet nodig is omdat de kookplaat speciaal voor 1 fase gemaakt is met de bijbehorende aansluitstekker. Op de manier die komkommertijd omschrijft kun je wel een 2 fase kookplaat aansluiten want je maakt gebruik van 2 groepen die minder belast worden. Nadeel is dat als een stekker op de verkeerde manier in het stopcontact gestoken wordt er een vette kortsluiting ontstaat omdat men aan de stekker niet kan zien welke poot de fase of de nul is, daarbij is de manier ook niet aan te raden, gevaarlijk en omslachtig. Er is nog een manier om een 2 fase kookplaat op 1 fase aan te sluiten door de 2 fasedraden met elkaar te verbinden maar dan bestaat de kans dat de groep overbelast wordt en afschakelt dus geen van beide opties verdient de voorkeur als er voor bijna het zelfde geld een geschikte kookplaat te koop is.
Uit gas besparend oogpunt voegt de kookplaat niets toe want de kostprijs verdien je never nooit terug maar is wel een optie als de gaskookplaat aan vervanging toe is.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 10 nov 2019 13:13

Inderdaad is Perilex beter, maar een op 230 volt enkele stekker geleverde vraagt om dit soort foute aansluitingen volgens mijn!
Een 2 pits op 230 Volt gaat prima, 3 pitter, mits er een kleinere bij zit kan nog maar.... ..........
de 4 kookplaten, die zou ik niet graag op 230 volt aangesloten hebben!

Maar een linker in keuken en rechter op schuurtje aangesloten dan heb je eigenlijk 2 halve kookplaten in 1.
De linker of rechter zijn dan uit. maar bij openen en 1 stekker eruit inderdaad gevaarlijk!

Ik zou graag een verkoop verbod van de 4 platen op 230 Volt willen zien... een apparaat dat je niet vol kunt gebruiken, daar zitten we toch niet op te wachten.

Zelf een 2 plaats Inductie op 1 groep en er naast een brander op Campinggas omdat het vaste recht op Aardgas zo duur is per jaar... dan verdien je de inductie wel terug!
De inductie heeft de meeste pannen, en de oude zooi en Wok op gasbrander.... dus niet even wisselen want de krom getrokken weken als loterij op inductie... en dat is met glasplaat mooi te zien hoeveel dat hobbelde.

Voor mensen die nog een Aardgas Ketel hebben is Inductie nog niet rendabel!
Maar bereken eens het verbruik van jou Elektra + 500, 1000 en 2000 kuub gas en dan de gasprijs berekenen met de vaste kosten erbij, dan weet je hoeveel de meter en aansluiting koste en van 't gas af is vooral voor weinig verbruikers rendabel.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 10 nov 2019 13:16

U begrijpt blijkbaar de werking van die vierplaats inductie op één groep van 16 Amp niet.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 10 nov 2019 18:44

Een 4 pits op 16 Amp en 230 volt stekker is dus voor trage bejaarde die op laag vuurtje 4 pannen willen warm houden, en deze niet alle 4 vol vermogen mogen geven?

De 2 pitjes bij mijn mogen wel voluit... en 1x per jaar bij Camping winkel een gasflesje halen!
Dat is goedkoper dan de NAM leverde!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 10 nov 2019 18:50

Bij u zouden de aardappelen, de groente, het vlees en ook nog de soep alle vier tegelijkertijd met vol vermogen op de kookplaten moeten kunnen staan?

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 10 nov 2019 19:01

Als ik volgende jaar weer gas ga gebruiken en op www.gaslicht.com 1 kuub per jaar invulde;

De prijzen van diverse aanbieder gingen voor deze 1 m3 van €167 tot €238,-
Ik heb hierbij hun stroom prijzen en welkomst bonus niet gekeken.

Dus extreem lage gebruikers zijn voordeliger al als ze overgaan op andere energie.
Alle aanbieders hebben dus levering, administratie en zo... en vast recht.
Met 5 Kwh per jaar, omdat negatief vaak niet mogelijk was.. kreeg ik vrijwel overal geld terug!
Ook die verschillen van meer leveren dan gebruiken zijn er maar voor deze Inductie kook verhaal niet interessant.

Probeer het zelf maar, verbruik gas naar 1 m3 per jaar!

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 10 nov 2019 19:03

Lady1234 schreef:
10 nov 2019 18:50
Bij u zouden de aardappelen, de groente, het vlees en ook nog de soep alle vier tegelijkertijd met vol vermogen op de kookplaten moeten kunnen staan?
Elk jaar op 31 december draaide de wasemkap overuren tijdens de oliebollen bak feesten!
Dan is de wok en de beide Inductie aan, en de Combi Magnetron op andere groep!

Plaats reactie