Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Sinds 3 weken in het bezit van een nieuwe Samsung warmtepompdroger DV80T6220LH, als vervanging onder garantie van onze vorige 1 jaar oude Samsung droger, die na 3 reparaties nog steeds een bonkend geluid maakte.
Op zich prima droger maar verbruik in standby is maar liefst 19 Watt.
En dat is nog met uitgeschakelde Wifi, anders is het nog meer.
Dat betekend dat deze droger zonder ook maar 1 keer een was te drogen op jaarbasis al 166 kWh verbruikt :o :o
Oftewel ongeveer €40 per jaar weggegooid.
Het verbruik om je was te drogen ligt tussen 0,8 en 1,0 kWh per was.
Dus bij gebruik van de droger 1x per 2 dagen komt daar op jaarbasis nog ongeveer 180 kWh bovenop.
De droger verbruikt dus op jaarbasis ongeveer net zo veel energie om niks te doen als om je was te drogen. :evil:
Snap niet dat dit apparaat energieklasse A+++ kan zijn dan.
Denk dat onze oude Whirlpool droger (die de warme lucht naar buiten blies) nog energiezuiniger was (op jaarbasis) .

De enige oplossing die ik kan bedenken is om er maar een extra schakelaar tussen te zetten zodat we de spanning van het apparaat af kunnen halen als hij niet gebruikt wordt.
Wel al gebeld met Samsung Nederland, zouden nog wat laten weten, maar nog niks gehoord.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lees het hoofdstuk Smart control in de handleiding eens door.
Lijkt me dat u dat stand-by gedoe helemaal kunt uitschakelen.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Kolibrie schreef:
02 apr 2021 19:40
Lees het hoofdstuk Smart control in de handleiding eens door.
Lijkt me dat u dat stand-by gedoe helemaal kunt uitschakelen.
Smart control uitschakelen doe je door de Wifi uit te schakelen, maar die staat dus al uit.
Het enige waar de droger nog voor actief moet zijn als hij uitstaat is om te kunnen zien of iemand op de tiptoetsen drukt (om hem weer aan te zetten).
In die uit-stand (dus ook met SmartControl/Wifi uitgeschakeld) verbruikt deze droger dus continue 19 Watt.
In de handleiding staat zelfs aangegeven dat met Wifi ingeschakeld het energieverbruik dan hoger is, en dan denk ik "Nog Hoger????"

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Cro »

Als ik kijk naar deze foto uit een specsheet dan staan daar andere waarden, https://imgur.com/gXPdd5h
Weet je zeker dat wel alles uit staat, 19W lijkt mij ook meer iets voor wanneer de wifi nog aan staat.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Volgens die spec zou het verbruik uitgeschakeld 0,5 Watt moeten zijn en het verbruik als ie nog aanstaat maar het programma klaar is (of nog niet gestart) 5.0 Watt.
ik meet echter volledig uitgeschakeld 19 Watt ( 0.08 A; cos-phi 1.00; 228 V; 19 Watt) en ingeschakeld maar nog geen programma gestart dan meet ik 21 Watt (mijn Wifi instelling in de droger staat uit)

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Cro »

Dovas schreef:
02 apr 2021 20:26
Volgens die spec zou het verbruik uitgeschakeld 0,5 Watt moeten zijn en het verbruik als ie nog aanstaat maar het programma klaar is (of nog niet gestart) 5.0 Watt.
ik meet echter volledig uitgeschakeld 19 Watt ( 0.08 A; cos-phi 1.00; 228 V; 19 Watt) en ingeschakeld maar nog geen programma gestart dan meet ik 21 Watt (mijn Wifi instelling in de droger staat uit)
Die 0.5W is trouwens volgens mij een Europese verplichting, mede daarom verwacht dat er nog niets aanstaat of dat er mogelijk een defect is met je machine of als laatste optie, er gaat iets fout bij het meten.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarmee meet je?
Is je meetapparatuur geijkt en wat is de meet-tolerantie?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Dovas schreef:
02 apr 2021 20:03
Kolibrie schreef:
02 apr 2021 19:40
Lees het hoofdstuk Smart control in de handleiding eens door.
Lijkt me dat u dat stand-by gedoe helemaal kunt uitschakelen.
Smart control uitschakelen doe je door de Wifi uit te schakelen, maar die staat dus al uit.
Het enige waar de droger nog voor actief moet zijn als hij uitstaat is om te kunnen zien of iemand op de tiptoetsen drukt (om hem weer aan te zetten).
In die uit-stand (dus ook met SmartControl/Wifi uitgeschakeld) verbruikt deze droger dus continue 19 Watt.
In de handleiding staat zelfs aangegeven dat met Wifi ingeschakeld het energieverbruik dan hoger is, en dan denk ik "Nog Hoger????"
Op pag. 29 van de handleiding staat:
Tik op de wasdroger op het Smart Control pictogram om de functie Smart Control in of uit te schakelen.
Ik neem aan als de Smart Control functie actief is, deze oplicht.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door joep873 »

Dovas schreef:
02 apr 2021 20:26
ik meet echter volledig uitgeschakeld 19 Watt ( 0.08 A; cos-phi 1.00; 228 V; 19 Watt) en ingeschakeld maar nog geen programma gestart dan meet ik 21 Watt (mijn Wifi instelling in de droger staat uit)
Zo'n meting kan makkelijk fout gaan; meet liever eens echt het verbruik in kWh over een paar uur.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

@Snellie De was buiten droger heeft geen invloed op het verbruik van de droger als ie uitstaat :-)

@ivo.w Nee het is geen geijkte apparatuur, maar redelijk ok, misschien dat die in het slechtste geval wel 10% afwijkt, maar dan nog meet ik 19 Watt ipv 0.5 Watt Meter geeft ook alleen maar hele Watts aan, stoom in eenheden van 0.01 A en Spanning in hele Volts, kWh meet ie in 2 decimalen.

Overigens net nog een test gedaan droger stond in de antikreukstand (uit en af en toe nog wat draaien) verbruik 20 of 21 Watt, Na uitschakelen zakt het verbruik naar 19 Watt. Wifi ingeschakeld en in stand "nog geen programma gestart" verbruik 20 of 21 Watt.
Droger uitgeschakeld (Wifi aan) verbruik ook 19 Watt.
Wifi weer uitgeschakeld en droger weer uitgeschakeld verbruik blijft gewoon 19 Watt.
Dus die 0,5 Watt of 5 Watt is totaal niet haalbaar.

@joep873, vanmorgen over een aantal uren gaf mijn verbruiksmeter inderdaad een verbruik van bijna 0,2 kWh aan dus in lijn met de verwachting van 0,45 kWh/dag (bij gebruik van 19Watt continue)

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Trek dan de stekker maar uit het stopcontact als u klaar bent met drogen.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Lady1234 schreef:
02 apr 2021 21:33
Trek dan de stekker maar uit het stopcontact als u klaar bent met drogen.
Ja of een extra schakelaar ertussen of zo, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Als het apparaat gewoon aan de eisen zou voldoen dan praat je over 0,5 Watt dan praat je over 4.4 kWh/jaar en dat is heel normaal. Zoiets hebben alle apparaten immers; denk aan je TV; Mediabox; Muziekinstallatie etc.
Maar 19 Watt is gewoon absurd, ofwel onze droger is niet ok; ofwel Samsung heeft een dik probleem als dit voor elke droger geldt, want dan voldoen ze niet aan de eisen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door 16again »

Mogelijk heeft apparaat in standby een hele slechte power-factor, waardoor jouw meter er flink naast zit. Sommige oude slimme meters hadden daar ook last van.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat verbruik staat gewoon in de beschrijving, kon u dus weten.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Lady1234 schreef:
02 apr 2021 23:03
Maar dat verbruik staat gewoon in de beschrijving, kon u dus weten.
Nee dat staat het dus niet, daarin staat nergens iets vermeld over het verbruik als de droger uitstaat.
Alleen een verbruik van 176 kWh per jaar om je was te drogen; niet dat daar nog 166 kWh bijkomt voor verbruik als de droger uitstaat.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er staat dat dat ding 176 Kilowatth gebruikt. Hoe zouden ze nu kunnen vermelden hoeveel u gebruikt bij werkelijk gebruik van die machine? De één wast en droogt elke dag en de ander één keer per week.

https://www.bol.com/nl/p/samsung-dv80t6 ... ifications

Ik zou niet weten waarom een droger stand-by moet staan. Het is toch geen tv.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 03 apr 2021 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

Lady1234 schreef:
02 apr 2021 23:59
Er staat dat dat ding 176 Kilowatth gebruikt. Hoe zouden ze nu kunnen vermelden hoeveel u gebruikt bij werkelijk gebruik van die machine? De één wast en droogt elke dag en de ander één keer per week.

https://www.bol.com/nl/p/samsung-dv80t6 ... ifications
Simpel omdat daar richtlijnen voor zijn hoe je dat moet berekenen (moeten alle fabrikanten op dezelfde manier doen), dat gaat uit van ongeveer 3 keer per week een was drogen. met een verbruik van ongeveer 1kWh voor een droogbeurt kom je daar dan op uit.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
02 apr 2021 23:59
Ik zou niet weten waarom een droger stand-by moet staan. Het is toch geen tv.
Vraag het de fabrikant. Die levert immers zonder uit/aan schakelaar.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
03 apr 2021 07:55
Lady1234 schreef:
02 apr 2021 23:59
Ik zou niet weten waarom een droger stand-by moet staan. Het is toch geen tv.
Vraag het de fabrikant. Die levert immers zonder uit/aan schakelaar.
Ik heb dat ding niet gekocht.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Enorm verbruik Samsung warmtepompdroger in standby

Ongelezen bericht door Dovas »

snuffel1 schreef:
03 apr 2021 11:14
Als ik de verbruikssheet bekijk zie ik bij 'duration left on mode' 10 minuten staan en dat wil zeggen dat de droger na 10 minuten inactiviteit in standby modus gaat en theoretisch 0.5 watt per uur gebruikt. Direct na gebruik van de droger een meting verrichten heeft eigenlijk geen zin want de droger blijft gedurende 10 minuten in de 'left on' modus staan. Het totale stroomgebruik komt neer 176 Kwh per jaar waarvan een deel actief gebruik van de droger is en een deel dat de droger in standby stand staat.
Maar dat klopt dus van geen kanten.
Ik heb de afgelopen nacht gedurende 11u15m gemeten wat het verbruik is terwijl de droger uitstaat.
Na ruim 11 uur een verbruik van 0,22 kWh dat zou overeenkomen met een verbruik van 19 Watt, wat ik dus ook meet als ik het verbruik meet.
Om mijn meter maar eens te controleren even getest met een oude gloeilamp van 25W aangesloten; dan geeft mijn meter een verbruik van 24 Watt aan (ook met cos-phi 1.00) Dus meter is zeker in orde.
Dus duidelijk zat dat afwel dit apparaat niet in orde is of Samsung bedonderd iedereen met verbruiksgetallen.

Overigens is de left-on mode de mode waarbij de droger nog aanstaat maar het droogprogramma reeds beeindigd is. De droger zou dan na 10 min automatisch helemaal naar de zuinige 0,5 Watt stand moeten schakelen, gedurende die 10 minuten zou het verbruik dus nog 5.0 Watt moeten zijn. Schakel je de droger echter zelf uit; moet hij direct naar de 0,5 Watt mode omschakelen.
Maar zoals al eerder gezegd verbruikt mijn droger in de left-on mode 20-21 Watt en gedurende de zuinige stand (na 10 minuten of uitgeschakeld) gebruikt hij 19 Watt. Wifi en Smartcontrol zijn beide uitgeschakeld.

Plaats reactie