Advies over waterfilters gevraagd

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
07 sep 2021 18:23
Heb je je ook al afgevraagd hoeveel duurder het drinkwater zou worden als de DWL dit zou doen?
En of iedereen die wel tevreden is met de huidige kwaliteit van het drinkwater bereid is de meerprijs te betalen? (...)
Voorzover ik weet zijn er sinds 2006 (!) vanuit Dinxperlo en de Achterhoek weinig klachten gekomen. Toevallig weet ik van het bestaan van deze installatie (even doorscrollen; na de foto's begint de tekst), er zullen er allicht meer zijn.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door rvjapio »

Kijk inderdaad die uitzending van de Keuringsdienst terug. Dan zie je dat waterfilters wel 80 verschillende stoffen uit het water kunnen halen. Alleen: In ons kraanwater zitten die stoffen niet :)
Maar je welbewust laten belazeren misgunt natuurlijk niemand u...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, “gefilterd” water drinken en dan kalktabletten en magnesium plus selenium gaan slikken. Compleet logisch

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snellie schreef:
07 sep 2021 20:03
Lady1234 schreef:
07 sep 2021 18:40
Water uit de kraan is werkelijk een koopje.
Met anticonceptie en antibiotica.

Mjammie!
U was toch voor geboortebeperking? 😀

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
07 sep 2021 16:58
kuklos schreef:
07 sep 2021 16:41
16again schreef:
07 sep 2021 16:38

https://www.rivm.nl/pfas
Halen die filters dat eruit?
Grote kans dat een omgekeerd osmosefilter PFAS uit drinkwater haalt.
Een omgekeerde osmose filter in een woonhuis? Wat voor druk en debiet heb je in gedachten en denk je dat nornale krachtstroom voldoende is of denk je aan een industriële electrische aansluiting?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
07 sep 2021 23:18
Een omgekeerde osmose filter in een woonhuis? Wat voor druk en debiet heb je in gedachten en denk je dat nornale krachtstroom voldoende is of denk je aan een industriële electrische aansluiting?
Je kunt proberen met de normale druk op de waterleiding. Of eventueel een boosterpomp gebruiken, die slechts zo'n 25 Watt verbruikt voor een paar honderd liter water per dag.
En daar hoef ik mijn meterkast niet voor verbouwen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik gebruik anti-alles-magneten. Om de 20 cm een neodymium-ding, en halverwege een zeehondjes-bont-borstel om het verzamelde afval uit de leiding weg te vegen. Sinds de ingebruikname ruikt de stofzuiger naar komkommer, en verjaagt het geluid alle ongedierte uit de tuin. En na het wassen van de auto's is het bandenprofiel weer als nieuw. Ook in de vijvers heeft het water zijn effect: de goudvissen zijn nu allemaal van titanium en de vissticks zijn zonder paneermeel ook erg knapperig geworden. De 5G straling wordt er ook mee afgevangen, en dat maakt het verrijken van uranium er een stuk makkelijker op. We trekken nu gewoon een verlengkabel van de waterleiding naar de splijtstaven en we hebben gratis lichtgevende kikkers.
Topproduct, echt waar, daar wor'de foxwild van. En ons Nicol is nie geen golddigger nie.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

Er wordt (nog) lacherig over gedaan, RIVM snapt wel al de omvang van het probleem:
RIVM , juni 2021:

https://www.rivm.nl/pfas/te-veel-bloots ... -nederland
Het RIVM heeft berekend hoeveel PFAS mensen in Nederland binnen krijgen via voedsel en drinkwater. Hiervoor zijn bestaande meetgegevens gebruikt. Uit deze berekeningen blijkt dat mensen in Nederland via voedsel en drinkwater samen waarschijnlijk al meer PFAS binnen krijgen dan de gezondheidskundige grenswaarde.

Het RIVM heeft berekend hoeveel PFAS er in drinkwater mag zitten zonder dat er effecten op de gezondheid verwacht worden. Kraanwater gemaakt van grondwater voldoet aan de drinkwaterrichtwaarde die het RIVM voorstelt. Kraanwater gemaakt van oppervlaktewater bevat doorgaans meer PFAS dan de door RIVM voorgestelde richtwaarde. De hoeveelheid PFAS die mensen binnen krijgen vanuit kraanwater is in het algemeen beperkt. Het RIVM vindt het daarom verantwoord om kraanwater te blijven drinken. Het RIVM adviseert het ministerie van IenW Infrastructuur en Waterstaat wel om de normen voor PFAS in kraanwater aan te passen en om waar mogelijk de hoeveelheid PFAS in kraanwater te verlagen

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
07 sep 2021 23:57
DeZevendeHenk schreef:
07 sep 2021 23:18
Een omgekeerde osmose filter in een woonhuis? Wat voor druk en debiet heb je in gedachten en denk je dat nornale krachtstroom voldoende is of denk je aan een industriële electrische aansluiting?
Je kunt proberen met de normale druk op de waterleiding. Of eventueel een boosterpomp gebruiken, die slechts zo'n 25 Watt verbruikt voor een paar honderd liter water per dag.
En daar hoef ik mijn meterkast niet voor verbouwen.
Je hebt geloof ik minstens 25 bar druk nodig, je verbruikt voor iedere liter gezuiverd water iets van 4 liter en met een kleine installatie produceer je dan 2 liter per uur. Kijk eens op het internet wat omgekeerde osmose nou eigenlijk behelst, dat is echt niet voor toepassing in "de meterkast"


16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
08 sep 2021 15:07
Je hebt geloof ik minstens 25 bar druk nodig, je verbruikt voor iedere liter gezuiverd water iets van 4 liter en met een kleine installatie produceer je dan 2 liter per uur. Kijk eens op het internet wat omgekeerde osmose nou eigenlijk behelst, dat is echt niet voor toepassing in "de meterkast"
Ze worden wel degelijk legio aangeboden. Voor in het gootsteenkastje. En volgens specs halen deze apparaten , bestemd voor particulier gebruik, 95 tot 99% van het PFAS uit het water.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
08 sep 2021 20:56
En volgens specs halen deze apparaten , bestemd voor particulier gebruik, 95 tot 99% van het PFAS uit het water.
Eerst roep je van alles over hoe duur het schoonmaken van drinkwater zou zijn, zonder ook maar iets te onderbouwen.
Nu kom je met "volgens specs". Wiens specs? Is dit aangetoond middels wetenschappelijk onderzoek, gedaan in onafhankelijke laboratoria?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
08 sep 2021 21:00
16again schreef:
08 sep 2021 20:56
En volgens specs halen deze apparaten , bestemd voor particulier gebruik, 95 tot 99% van het PFAS uit het water.
Eerst roep je van alles over hoe duur het schoonmaken van drinkwater zou zijn, zonder ook maar iets te onderbouwen.
Je hebt 5 liter water nodig, voor 1 liter schoon water te maken. Dat alleen maakt het al duur
kuklos schreef:
08 sep 2021 21:00
Nu kom je met "volgens specs". Wiens specs? Is dit aangetoond middels wetenschappelijk onderzoek, gedaan in onafhankelijke laboratoria?
Specs van het aangeboden apparaat. Dat, itt tot de kalkmagneten, wel volgens een wetenschappelijk beproefde methode werkt. En natuurlijk kun je tests vinden:
https://nicholas.duke.edu/news/not-all- ... toxic-pfas

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus je komt met een Amerikaans onderzoek aanzetten, wat ook Amerikaans drinkwater heeft onderzocht. Terwijl we hier in Nederland zitten, met Nederlands drinkwater. En dan zeg je dat de specs van die apparaten iets claimen. Wat dat onderzoek dat je aandraagt vervolgens weer niet steunt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

Probeer je te zeggen dat het onderzoek niet deugt omdat Amerikaans drinkwater als bron is gebruikt? In Amerika heeft men zo de eigen problemen met PFAS in drinkwater, daar valt genoeg mee te testen
Een zin uit de conclusie
“All of the under-sink reverse osmosis and two-stage filters achieved near-complete removal of the PFAS chemicals we were testing for,” Stapleton said.
Een kritische houding tegen producten als de Bio-Stabil is prima. Maar onderkennen dat niet alle producten van het nivo Bio-Stabil zijn, kan of wil je blijkbaar niet.

Hans M
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2021 12:33

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Hans M »

Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken!! Na die uitzending van Keuringsdienst van waarde zie ik dat mogelijk alleen een ontharder nodig is. Inderdaad afhankelijk waar ik woon. We gaan in Papendrecht wonen, iemand daarvan een idee hoe goed het water is?

Achteraf best bizar dat ik zo in filters heb gelooft en mn ouders ook. Bij hen nog eens het verschil geproefd, maar het kraanwater in Nieuw Lekkerland is ook zacht, dus merkte ik geen verschil. Heel gek om erachter te komen dat dit dan pure marketing zou zijn.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hans M schreef:
09 sep 2021 12:58
We gaan in Papendrecht wonen, iemand daarvan een idee hoe goed het water is?
Volgens het waterleidingbedrijf is het leidingwater in Papendrecht zacht, met een hardheid van 7,4 °D (of dH).

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Franskia »

Lees het stuk van Juglen Zwaan en je wordt weer wat wijzer; posting.php?f=38&mode=reply&t=197440&si ... 9b945c82f2

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Welk stuk?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Advies over waterfilters gevraagd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Franskia schreef:
10 sep 2021 12:59
Lees het stuk van Juglen Zwaan en je wordt weer wat wijzer; posting.php?f=38&mode=reply&t=197440&si ... 9b945c82f2
Je bedoelt dat stuk van die verkoper van waterfilters die zegt dat andere filters niet goed zijn maar die van hem wel? :roll:

Gesloten