Pagina 8 van 11

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 00:24
door ikbenik
De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 00:28
door pjongen9
Ik heb bijna 15 jaar geleden een Norland wasmachine, droger, afwasmachine en dubbele ijskast gekocht. De wasmachine heeft een keer een lekkende pomp gehad, en dat is alles. Voor de rest werken de machines nog prima. (Filters, rubbers, e.d. daargelaten, maar dat hebben alle merken na 15 jaar neem ik aan...)

Misschien heb ik gewoon geluk gehad, en jullie maandagochtend modellen? Ik weet het niet.

Maar een winkelier gaan afblaffen -hoe boos je ook vindt dat je mag zijn- zal inderdaad niets helpen. Als iemand jou zo zou benaderen, zou je ook niet helpen.

Je weet dat winkeliers grove winstmarges hebben op artikelen, dus is het voor hen veel makkelijker om iets te repareren of vervangen dan voor de konsument. Dan kan een pompje van 26 euro voor hem een tevreden klant opleveren die weer een nieuw apparaat koopt. Maar de konsument blaft hem af omdat hij denkt dat een reparatie hem 90 euro gaat kosten.

Overigens kunnen witgoed artikelen makkelijk langer dan 5 jaar mee gaan, en kan de winkelier de fabrikant aanspreken op gebreken (en dus voor de reparatiekosten). Maar dan moet je de winkelier wel netjes benaderen, anders zal hij inderdaad niets voor je doen.

Altijd vriendelijk zijn, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

(Overigens zou je je medemens, partikulier of winkelier, met hetzelfde respekt moeten behandelen als je zelf graag zou zien naar jou toe!)

Ik hoop dat alles alsnog goed komt! :) Ga je nogmaals proberen eruit te komen?

Paul

PS ik heb trouwens hetzelfde met Philips artikelen. 2 k*t artikelen gehad: nooit meer Philips! Dat is mijn keuze, ik begrijp die reaktie wel, maar ik heb de verkoper vriendelijk benaderd, en die heeft gewoon de fabrikant laten betalen voor de reparatie)

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 00:29
door Uitvinder
Jij bent echt met jezelf ingenomen zeg...de alias zegt het al "ikbenik" :shock: :arrow:

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 00:35
door ikbenik
Jij bent echt met jezelf ingenomen zeg...de alias zegt het al "ikbenik"
Waar slaat dit nu weer op? :shock:

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 00:55
door baami
[qOverigens kunnen witgoed artikelen makkelijk langer dan 5 jaar mee gaan, en kan de winkelier de fabrikant aanspreken op gebreken (en dus voor de reparatiekosten). Maar dan moet je de winkelier wel netjes benaderen, anders zal hij inderdaad niets voor je doen.
uote]

Normaal wel ja en daar gingen we ook vanuit maar dus niet. We hebben vriendelijk winkelier aangesproken maar kwam zo over van. Het is jullie probleem....Tja daar zitten we dan zonder wasmachine, maar wel hoge kosten.[/quote]

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 01:06
door ikbenik
Hebben we een nieuwe Nordland gekregen 1600 toerental en medewerker van Its zei dat er 2 jaar garantie op de machine is. Nu precies 2 jaar later is deze machine kapot. Monteur komt en het blijkt weer de printplaat en vermeld dat de kosten 200 euro zou zijn omdat de garantie verlopen is. Hun gaan uit van de garantie v.d. 1e wasmachine. We hebben gezegd kosten willen we niet betalen. Nu word er 65 euro geincasseerd omdat hij is geweest voor de 2 minuten. Naar Its geweest en zeiden dezelfde verhaal. Reparatie valt buiten de garantie. We hebben wel 2 jaar geleden een nieuwe wasmachine gekregen en nu blijkt dat er geen garantie op zit.
Het verhaal van It's klopt.
Je hebt toen bij vervanging van de machine geen extra bedrag betaald.
Dat betekend dus dat de oorspronkelijke garantieperiode gehandhaaft blijft.
Dus als je op een wasmachine 3 jaar garantie hebt en na 2,5 jaar gaat die kapot en wordt de gehele machine vervangen.
Als je dan niets bijbetaald heb je dus nog maar een half jaar garantie.
Bij vervanging van het gehele apparaat wordt uitgegaan dat alle onderdelen vervangen worden.
Heb je wel bijbetaald, dan heb je weer 3 jaar garantie.

We vertikken het om de machine te laten maken. We hebben helemaal geen vertrouwen meer in Nordland. Nooit en ik raad iedereen om GEEN NORDLAND te kopen. Nu zitten we met een kapotte wasmachine en kosten van 65 euro.

Je bent slachtoffer van je eigen eigenwijzigheid!

Sorry dat ik het zeggen moet, maar Nordland en It's staan compleet in het recht en hebben compleet gelijk.
De enige die geen gelijk hebt ben jezelf en wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 14 okt 2006 01:15
door ikbenik
Overigens kunnen witgoed artikelen makkelijk langer dan 5 jaar mee gaan, en kan de winkelier de fabrikant aanspreken op gebreken (en dus voor de reparatiekosten)
Klopt niet helemaal!
Als de fabrikant en winkelier voor de koop aangeven wat je van het product mag verwachten, is dat geldig.
Als ze aangeven dat bij dat type maar 1 jaar garantie op zit, moet je achteraf niet gaan zeuren dat je er niet mee eens bent.

Je mag van een goedkope machine niet hetzelfde verwachten dan van een dure machine.
En van merk A mag je ook weer niet hetzelfde verwachten dan van merk B!

Dus de verwachtingen kunnen per merken en de verschillende types verschillen.

Dus van een goedkope liche machine mag je niet hetzelfde verwachten dan van een dure zware machine.

De wet houdt hier ook rekening mee.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 15 okt 2006 21:41
door qklq
Een aantal punten:

Tot voor kort heb ik bij It's gewerkt, en ik kan zodoende bevestigen dat Nordland beroerde wasmachines maakt (koelkasten en dergelijke zijn ok) en dat dit genoeglijk bekend is. De reden waarom It's zo zeer op de verkoop van dit merk hamert, is omdat ze marge technisch het meest interessant zijn. Op een Nordland wordt ongeveer 35% verdiend, tegen zo'n 15% tot maximaal 25% op andere merken. De It's verkopers hebben bepaalde targets die ze moeten invullen, Nordland (en garantie bijverkoop) is bijzonder belangrijk. Verkoop je geen Nordland? Minder provisie en veel gezeik aan je kop.

Voorts zou ik er op willen wijzen dat stampij in een winkel maken, volkomen averechts werkt. Wil je iets geregeld hebben? Wees dan in godsnaam correct. Jullie hebben geen idee hoeveel hondsbrutale en onredelijke klanten een verkoper dagelijks aan de balie krijgt. Wees vriendelijk en ze zijn eerder genegen hun best voor je te doen. Wees nurks en we doen niets voor je.
Hetzelfde geldt voor het verkrijgen van korting: Veel mensen hebben het idee als ze maar ongeïnteresseerd doen of verbolgen reageren over de geboden prijs, ze wel korting krijgen. Fout. Doe vriendelijk, maar wees vastberaden en je kan stukken meer verwachten.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 16 okt 2006 11:12
door Plantronics
Volgens mij wordt er in een aantal van de voorgaande reacties toch voorbijgegaan aan de inhoud van het "Nieuw Burgerlijk Wetboek". Daar staan toch een aantal zaken in die regelen dat de garantie op een artikel niet per definitie ophoudt aan het einde van de door de fabrikant gestelde garantie termijn. Er bestaat ook nog zoiets als een levensduur die redelijkerwijs van een product verwacht mag worden.
Probleem kan dan natuurlijk wel zijn dat er wellicht zelfs een rechter aan te pas moet komen om je gelijk te halen. Maar een fabrikant komt er dus niet altijd mee weg om je te wijzen op het einde van de officiele garantie termijn. Ik ben wel van mening dat de eerste inzet altijd moet zijn om de problemen op een nette manier op te lossen met een leverancier of fabrikant maar ik weet ook dat niet iedere leverancier of fabrikant daar dezelfde mening over heeft en dan helpt het wel eens om een weinig anti reclame te maken in een winkel. Helaas...

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 16 okt 2006 11:23
door ikbenik
Daar staan toch een aantal zaken in die regelen dat de garantie op een artikel niet per definitie ophoudt aan het einde van de door de fabrikant gestelde garantie termijn. Er bestaat ook nog zoiets als een levensduur die redelijkerwijs van een product verwacht mag worden.



2 praktische zaken:
- als de fabrikant slechte dingen maakt, dan hoeft de winkelier niet de dupe te zijn. De consument trouwens ook niet.
- Als de fabrikant 2 jaar garantie geeft en daarna aangeeft dat het dan over is, dan mag de winkelier voor alle kosten opdraaien.

Ik heb het al veel vaker aangegeven.
Door deze kl*te wet is de winkelier gewoon de l*l!
En daar wordt ik zelf scheitziek van.
Na 2 jaar geeft de fabrikant totaan géén coulance e.d. en de winkelier mag mooi voor de kosten opdraaien.

Daar komt ook nog bij dat de consumenten de periode van gratis reparatie of vervanging zo lang mogelijk oprekken.
Want men wilt wel de lusten, maar als het op betalen aankomt, dan doet men moeilijk.

De mensen betalen trouwens heel vaak hun rekeningen niet.
Kunnen wij daar ook weer achterheen gaan.


Mooi die wetten, maar voor de kleine zelfstandige totaal niet uitvoerbaar.
Doet hij dat wel, dan is hij binnen de kortste keer over de kop.
Ik denk dat wij als winkeliers maar eens net zo stug moeten doen als de consumenten doen. Moeten we ook wel, om te overleven.

De klant is koning, maar de winkelier is keizer!

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 16 okt 2006 14:22
door Plantronics
In dit relaas lijkt me een hele hoop te staan wat eigenlijk helemaal niet relevant is. Punt 1: de winkelier heeft zelf besloten winkelier te worden.
Punt 2: de winkelier bepaald zelf welke producten hij verkoopt, goede, slechte en misschien wel beide.
De consument heeft het recht voor zijn belangen op te komen en als daar reparatie of vervanging bij hoort moet hij dat ook gewoon doen. Als het op betalen aankomt: dit heeft hij al gedaan bij de aanschaf van het product. Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
Rekeningen betalen moet natuurlijk gewoon gebeuren maar kan niet de reden zijn om maar geen garantie te verlenen.
En die keizer bestaat bij de gratie van de koning, en ik ben bang dat zo'n soort instelling nooit lang stand houdt. Daar trek je volgens mij geen volle zalen mee en mijn redenatie is altijd maar: "Je belazert me maar 1 keer en daarna dus niet meer want dan koop ik ergens anders".
En geloof me, er zijn nog steeds kleinere bedrijven waar de klant nog echt koning is en die toch ook al een hele tijd bestaan.
Misschien tijd voor een andere baan!!!!!

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 16 okt 2006 16:00
door ikbenik
De consument heeft het recht voor zijn belangen op te komen en als daar reparatie of vervanging bij hoort moet hij dat ook gewoon doen. Als het op betalen aankomt: dit heeft hij al gedaan bij de aanschaf van het product. Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
Dit kan alleen als je een goede gezonde winstmarge hanteert.
Zelf heb ik een winstmarge van 35%.

Echter de concurrentie heeft een winstmarge van 8% tot 15%!
Dus is de concurrentie veel goedkoper, dus gaan de consumenten daar naartoe.

Met wat jij bedoeld en wilt, dat kan pas als de winstmarges zo rond de 40% à 50% ligt.
En met een winstmarge van 8% tot 15% kan dat dus niet.

In dit relaas lijkt me een hele hoop te staan wat eigenlijk helemaal niet relevant is.
Dat is wel relevant, omdat de kleine zelfstandige gewoon de dupe is.
De consument heeft het recht voor zijn belangen op te komen en als daar reparatie of vervanging bij hoort moet hij dat ook gewoon doen. Als het op betalen aankomt: dit heeft hij al gedaan bij de aanschaf van het product. Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
De klant betaald er niet voor tijdens de koop!
Dit komt omdat de winstmarges laag zijn!
(wat zijn sommige mensen toch doof)

Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.


Ik wil je wel aan herinneren dat steeds meer consumenten uitrekenen wat de inkoopprijs van de winkelier is en zelf bepalen wat de winkelier mag verdienen.
Oftewel, de consument chanteerd de winkelier.
De winkelier mag niets verdienen en moet zo veel mogelijk betalen bij problemen.
Dus als een winkelier €25,- verdiend moet hij wel €100,- betalen bij problemen.
En dat wil de consument maar niet snappen dat de winkelier moppert!
Rekeningen betalen moet natuurlijk gewoon gebeuren maar kan niet de reden zijn om maar geen garantie te verlenen.
In de garantieperiode niet (als het niet de schuld van de condument is en als het geen normale slijtage is), en buiten de garantieperiode gewoon betalen.
Dan weet ook iedereen waar hij aan toe is.

De regelgeving is ook duidelijk, alleen willen de consumenten er steeds van afwijken via uitzonderingen.
En die keizer bestaat bij de gratie van de koning, en ik ben bang dat zo'n soort instelling nooit lang stand houdt.

Ben ik bang van wel.
De reden:
Er zijn ook veel consumenten die overal misbruik van maken.
In alle discussies gaat het over de winkelier die ergens misbruik van maakt (je hebt ze inderdaad helaas erbij zitten), maar de consument kan er ook wat van!

Ik scheer niet alle consumenten over 1 kam! Laat dat duidelijk zijn.
Ik noteer altijd op de facturen de serienummers, omdat de consument er anders misbruik van maakt.

Veel regels die winkeliers hanteren, zijn hierdoor ontstaan.
Dit doen we puur om onszelf te beschermen.

Ik vind het ook een schijnheilig gedoe van sommige consumenten.
De winkelier betichten van oplichting, terwijl ze het zelf ook doen.
En daar walg ik van.
Ik ben altijd eerlijk tegenover mijn klanten. En als een klant niet eerlijk tegenover mij is, dan hoepelt hij maar op.
Ik wil alleen zaken doen met mensen die eerlijk zijn en eerlijk blijven.
Ik ben dus eerlijk tegenover mijn klanten, en ik verwacht ook dat ze dat tegenover mij ook zijn.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 17 okt 2006 08:20
door Plantronics
Zou het misschien mogelijk zijn dat de inhoud van het Nieuw Burgerlijk Wetboek is ontstaan juist voor dit soort gedachten gangen. En inderdaad, die regelgeving is duidelijk en daar waar onenigheid ontstaat moet desnoods de rechter er aan te pas komen.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 17 okt 2006 09:04
door ikbenik
Zou het misschien mogelijk zijn dat de inhoud van het Nieuw Burgerlijk Wetboek is ontstaan juist voor dit soort gedachten gangen.
Dus ik mag als winkelier mezelf niet meer beschermen, omdat dat soms betekent voor de klant dat er beperkingen zijn?

Ik moet mezelf beschermen en soms, heel soms moet ik de rechten van de klant beperken.

De reden hiervan omdat als sommige (dus niet allemaal) consumenten de gelegenheid krijgen om er misbruik van te maken, dat ze het ook gelijk doen!

Daarbij komt ook nog dat men tegenwoordig denkt dat de consument alles bepaald.

Oftewel men denkt dat de kopende partij de condities bepaald waaronder het te verhandelen goed wordt gekocht.

En dat is niet juist.

De verkopende partij bepaald tegen welke condities een product verkocht wordt. Als kopende partij kun je daarover onderhandelen.
De verkopende partij heeft de mogelijkheid om hieraan voorwaarden te stellen, dus tegen welke prijs en met welke garanties e.d.
De kopende partij kan hiermee accoord gaan of niet.
Als de kopende partij hiemee niet accoord gaat dan staat hij vrij om te onderhandelen (dus niet EISEN wat steeds meer consumenten doen.)
Op basis hiervan wordt er besloten of de koop doorgaat of niet.

Dus de kopende partij kan van de koop afzien, maar de verkopende partij dus ook!

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 17 okt 2006 20:33
door Plantronics
Jij mag jezelf uiteraard beschermen en opkomen voor je eigen belangen net als iedereen in Nederland. Maar je bent nu eenmaal niet in de positie om rechten van de klant te beperken, dat is de taak van de rechterlijke macht nu eenmaal.
En idd, jij mag als verkopende partij bepalen of je wel of niet verkoopt. Maar je kunt als verkoper in de veronderstelling verkeren dat je van allerlei condities kunt bepalen en dat de consument daarmee accoord gaat als hij bij je koopt maar precies op dat punt staat het Nieuw Burgerlijk Wetboek de consument nu eenmaal bij. Contracten zijn mooie dingen maar als je er iets inzet wat geen rechtsgeldigheid heeft, heeft de rechter geen boodschap aan een ondertekent contract, dan treedt gewoon de consumenten bescherming in werking.
Je kunt bv iemand proberen een nieuwe auto te verkopen zonder garantie door de koper te laten tekenen maar dat is heel simpel niet rechtsgeldig en als er dus iets aan de hand is met de auto is zoiets voer voor een rechter.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 19 okt 2006 15:52
door baami
Het verhaal van It's klopt.
Je hebt toen bij vervanging van de machine geen extra bedrag betaald.
Dat betekend dus dat de oorspronkelijke garantieperiode gehandhaaft blijft.
Dus als je op een wasmachine 3 jaar garantie hebt en na 2,5 jaar gaat die kapot en wordt de gehele machine vervangen.
Als je dan niets bijbetaald heb je dus nog maar een half jaar garantie.
Bij vervanging van het gehele apparaat wordt uitgegaan dat alle onderdelen vervangen worden.
Heb je wel bijbetaald, dan heb je weer 3 jaar garantie.
Waarom hebben ze dat toen niet gezegd. Of wist Is't van tevoren dat de machine de twee jaar toch niet gaat halen. Ze hebben ons gewoon rotzooi aangesmeerd

[
quote]Je bent slachtoffer van je eigen eigenwijzigheid!

Sorry dat ik het zeggen moet, maar Nordland en It's staan compleet in het recht en hebben compleet gelijk.
De enige die geen gelijk hebt ben jezelf en wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan.

Waar slaat dit ergens op :roll: Ik ben inderdaad slachtoffer omdat ze mij rotzooi hebben verkocht. Als je 2 keer dezelfde machine koopt en ze gaan beide twee jaar later kapot met dezelfe mankement. Wat concludeer je dan? Vertel me maar meneertje als je het allemaal zo goed denkt te weten.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 19 okt 2006 15:59
door baami
Een aantal punten:

Voorts zou ik er op willen wijzen dat stampij in een winkel maken, volkomen averechts werkt. Wil je iets geregeld hebben? Wees dan in godsnaam correct. Jullie hebben geen idee hoeveel hondsbrutale en onredelijke klanten een verkoper dagelijks aan de balie krijgt. Wees vriendelijk en ze zijn eerder genegen hun best voor je te doen. Wees nurks en we doen niets voor je.
Hetzelfde geldt voor het verkrijgen van korting: Veel mensen hebben het idee als ze maar ongeïnteresseerd doen of verbolgen reageren over de geboden prijs, ze wel korting krijgen. Fout. Doe vriendelijk, maar wees vastberaden en je kan stukken meer verwachten.
:shock: Is dit je zo aangeleerd? Als dit zo is past klantvriendelijkheid niet bij Its.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 19 okt 2006 19:00
door ikbenik
Waarom hebben ze dat toen niet gezegd. Of wist Is't van tevoren dat de machine de twee jaar toch niet gaat halen. Ze hebben ons gewoon rotzooi aangesmeerd


Ik zeg ook vaak dat je als consument de rotzooi links moet laten liggen, maar dan hoor ik:
De prijs is lekker laag.

De merken die echt troep maken blijven bestaan, omdat die goed verkocht worden.

Daarnaast is het ook zo dat de consumenten een veel te hoge verwachtingen van producten hebben.

Daarnaast is het ook zo dat er winkeliers alleen vertellen wat de consument graag wilt horen.

Zelf doe ik dat niet en ik vertel gewoon waar het op staat.
Dus op een printer zit bijvoorbeeld 1 jaar garantie.

Er wordt ook vergeten dat veel producten wegwerpartikelen geworden zijn. De producten zijn dermate goedkoop geworden, omdat er in de kwaliteit bespaard wordt.
En waarom wordt er in de kwaliteit bespaart, omdat de consument dat wilt.

Van een wasmachine kun je niet zeggen hoelang die mee moet gaan.
Ligt helemaal aan het merk en aan het type.
De goedkoopste Miele heeft niet de dezelfde kwaliteit als de duurste.
Zo mag je van een Bauknecht niet hetzelfde verwachten als van een Miele.
En dat doen consumenten wel.

Daarnaast is het zo dat sommige winkelketens helemaal inspringen op de behoeftes van de klant.
Oftwel:
Gladde verkooppraatjes en goedkope troep verkopen.
Want dat willen de consumenten horen.

Hier op het forum zijn er voorbeelden geweest.
Een forumgebruiker zei:
Als de winkelier niet de garantieperiode zegt die ik wil horen, dan hoef ik niets van hem te hebben.

Volgens de wetboeken bepalen de winkelier en fabrikant de garantieperiode en de economische levensduur.
En de winkeliers zijn heus niet er op uit om deze periodes zo kort mogelijk te houden, maar ze kijken wel goed wat de praktijk is.

Veel consumentenorganisaties doen uitspraken over wat je als consument mag verwachten (volgens hun).

Nu komt het probleem.
De winkelier doet een uitspraak uit de praktijk en op zijn ervaring en de consumentenorganisaties puur uit de theorie.

De theorie en de praktijk hebben een verschil van dag en nacht.

Dus als ik eerlijk ben en ik zeg 2 jaar of ik ben oneerlijk en ik zeg 6 jaar.

Wat ik ook zeg, het is nooit goed.

Ben ik eerlijk dan krijg ik te horen dat ik te laag met mijn periodes zit.
Ben ik oneerlijk dan krijg ik te horen dat ik dingen beloofd heb die ik niet na kan komen.
Waarom hebben ze dat toen niet gezegd. Of wist Is't van tevoren dat de machine de twee jaar toch niet gaat halen. Ze hebben ons gewoon rotzooi aangesmeerd


Zij hebben je precies verteld wat jij graag wilt horen. Niet de werkelijkheid.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 19 okt 2006 19:10
door ikbenik
Waar slaat dit ergens op Ik ben inderdaad slachtoffer omdat ze mij rotzooi hebben verkocht. Als je 2 keer dezelfde machine koopt en ze gaan beide twee jaar later kapot met dezelfe mankement. Wat concludeer je dan? Vertel me maar meneertje als je het allemaal zo goed denkt te weten.
Ik heb het niet gehad over het mankement, maar over het garantierecht.
De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.
Dus als je een wasmachine koopt en er zit 3 jaar garantie op en na 2½ jaar gaat de wasmachine kapot en de machine wordt vervangen voor een nieuwe dan heb je nog een half jaar garantie, mits dat je niets bijbetaald hebt.

Dus als je bij de vervanging een bepaald bedrag betaald hebt krijg je een nieuwe garantieperiode.

Dus een betaling mag alleen plaatsvinden als de levensduur van het apparaat verlengt wordt.

En het vervanging van het gehele apparaat in de garantieperiode wordt beschoud als vervanging van alle onderdelen.

Dus wat dat betreft heeft de It's gelijk.

Waarom hebben ze dat toen niet gezegd. Of wist Is't van tevoren dat de machine de twee jaar toch niet gaat halen.
Je had het kunnen weten, want zulke dingen horen in de algemene voorwaarden te staan en je had het dan kunnen lezen.

Echter de meeste consumenten lezen nooit de algemene voorwaarden en lezen ook nooit de handleidingen.

Als consument heb je de plicht om om de algemene voorwaarden te vragen en door te lezen.
Door de koop te sluiten ga je accoord met de algemene voorwaarden.
Dat je ze niet leest is jouw probleem en niet het probleem van de winkelier.
Dus als je de algemene voorwaarden niet doorleest en je gaat toch accoord en de algemene voorwaarden zijn juridisch in orde, dan heb je als consument geen poot om op te staan.

Over het mankement heb ik niets gezegd.

Re: 2e nordland wasmachine in 4 jaar tijd ook al kapot!!

Geplaatst: 15 nov 2006 11:47
door Poppetje
Op 20 maart van dit jaar kochten wij een Nordland wasmachine bij IT's. Vanaf de eerste dag hebben wij spijt gehad van deze aankoop, hij maakt namelijk een ongelooflijk lawaai tijdens het centrifugeren. Steeds als de wasmachine aanstond dan danste hij door de keuken.
Na wat surfen op het internet hebben wij daarom doppen gekocht om onder de poten te leggen.
Maar voordat wij deze eronder konden leggen, begaf onze wasmachine het al. Dit was op 16 augustus. De wasmachine was dus pas 5 maanden oud!!!
Ik heb een email gestuurd naar EM-service en deze maakten een afspraak voor over 8 dagen. Pfff. 8 dagen zonder wasmachine maar het moet maar.
Toen de monteur de wasmachine open maakte, zag hij het gelijk: de lagers waren stuk, de kuip was stuk en de manchet was stuk. Oftewel de wasmachine was GAAR (de bewoording van de monteur). Na 1 telefoontje rolde er een brief uit de printer en konden we een nieuwe wasmachine uitzoeken.
In tegenstelling tot andere berichten op het forum werd door de verkoper van It's niet moeilijk gedaan en konden wij zonder problemen een Bosch kopen. We kochten een Bosch WAE 28160 NL en we zijn er zeer tevreden over. Hij maakt nauwelijks geluid en geeft aan wanneer de was gewassen is door middel van een piepend geluid. Bovendien duren de wassen veel korten dan bij de Nordland. Een echt aanrader.