LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

Onze wasmachine (Bauknecht WA Stuttgart 1600) geeft na het starten van het wasprogramma de foutmelding F-H. Tevens brand het lampje 'deur open' en daaronder een vaag rood lampje.

Omdat er in het geheel geen water wordt ingelaten, vermoed ik dat er iets aan de hand is met het contact van de deur (kortsluiting o.i.d.), want deze zit volgens mij wel gewoon goed dicht.

Is er iemand die weet hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?

Al vast bedankt voor een eventuele reactie.

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Adddie »

FH staat voor geen water inlaten, meestal veroorzaakt door lekkage, waardoor vlotter onderin machine omhoog komt ( lekke slang, manchet, niet goed afgesloten filter,etc). Ook mogelijk; defect inlaatventiel, flowmeter of moduul. Succes!!

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door plumber »

Sinds wanneer zit er in een wasmachine een vlotter???????????
Meestal blijft het contact van de overdrukschakelaar
hangen.Probeer een krachtig in de afvoerslang te blazen.

Toolboy

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Toolboy »

Fh is vaak een motor storing.Aansturing ,maar meestal de motor zelf of de koolborstels.
IDD waar zit die vlotter deze zit in vaatwassers niet in wasmachines.

T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door plumber »

a.Storing in de
watertoevoer
Er wordt geen of onvoldoende
water toegevoerd.
Bij modellen met een display
voor storingen gaat het display
“Kraan dicht” branden en
knippert de LED van de
centrifugeersnelheid. Als er een
digitaal display aanwezig is,
worden tevens “H” en “F”
afwisselend weergegeven.
Bij modellen zonder een display
voor storingen stopt de
wasmachine bij het betreffende
programmaonderdeel.
Zet het apparaat uit en trek de
stekker uit het stopcontact.
Controleer of:
• de waterkraan helemaal open

Sorry Toolboy maar zoals je ziet heeft de
storing met watertoevoer te maken en niet
met de motor.Bij de Bauknecht tenminste.

Toolboy

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Toolboy »

Prima posting plumber.
Gaarne zou ik nu een degelijke klachten omschrijving zien van de topic starter.
T

Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

Bij het aanzetten van de wasmachine gebeurt het volgende. Het lampje 'deur open' op de display brandt. De machine maakt het normale 'pompende' geluid. Vervolgens draait de trommel een paar keer rond en begint een rood lampje vaag te branden (deze is normaal gesproken niet zichtbaar op de display). Na ca een minuut begint de machine ca 30 seconden te piepen en verschijnt de foutmelding F-H.

Bij het voorgaande maakt het niet uit of ik de kraan wel of niet open heb staan. Kan het zijn dat de watertoevoer verstopt zit? Ik heb in de beknopte handleiding op pagina 70 het volgende gevonden:(http://www.bauknecht.nl/app.cnt/bk/nl_N ... ANGUAGE/NL)

IN HOOFDLETTERS SITUATIE HIER WEERGEGEVEN

Storing in de watertoevoer (er wordt geen of onvoldoende water toegevoerd) De indicator “Waterkraan” brandt of op het display verschijnen afwisselend “H” en “F” en er klinkt een geluidssignaal. Schakel het apparaat uit door de programmakeuzeknop op de
stand te draaien en haal de stekker uit het stopcontact.
Controleer of:
• de waterkraan helemaal open is en de watertoevoerdruk hoog genoeg is; IS OK, KAN ER OOK DE CV MEE OP DRUK BRENGEN.
• de watertoevoerslang bekneld zit; IS NIET HET GEVAL.
• de filters verstopt zijn (zie “Onderhoud en reiniging” / “Filters van de waterslang”); IS ONDUIDELIJK HOE IK HET INTERNE FILTER KAN REINIGEN. ER WORDT OP PAGINA 68 GESPROKEN OVER EEN SPECIALE SLEUTEL O.I.D.
• de watertoevoerslang bevroren is; WASMACHINE STAAT IN BIJKEUKEN WELKE VORSTVRIJ IS.
• het apparaat heeft een veiligheidsslang en de veiligheidsklep is geopend (rood lampje in het inspectievenster van de
veiligheidsklep); Vervang de slang in dit geval door een nieuwe veiligheidsslang. ENIG IDEE WAAR IK DEZE KAN VINDEN? DAT ZOU VAGE HET RODE LAMPJE KUNNEN ZIJN.
Sluit het apparaat aan op het stopcontact. Selecteer opnieuw het gewenste programma en druk op de knop “Start/Pauze” om het
programma te vervolgen (voeg voor dit programma geen wasmiddel toe).

Graag zie ik jullie reactie tegemoet. Al vast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Niels
Laatst gewijzigd door Nillo op 04 jan 2009 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

Het filter voor vreemde voorwerpen is schoon. Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat het interne filter tussen aansluitring kraan en wasmachine verstopt kan komen te zitten. Hier gaat toch alleen maar schoon water in?

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Adddie »

Sommige van die bauknecht/ whirlpool-machines beschikken weldegelijk over een vlotter met schakelaar, die zit dan gemonteerd op de bodemplaat, bereikbaar door het verwijderen van voor of achterkant. De flowmeter zit tussen het inlaatventiel en zeepbak. Als er dan wateronderin de bodemplaat zit. Als het apparaat niet kan afpompen, dan zou er water in de kuip moeten staan, en te pressostaat houdt dan de watertoevoer dicht. Dan krijg je een andere foutcode. Dito als de motor defect is; hij zou dan ook niet draaien. Probeer trouwens ook eens, of de kraan méér als een half slagje opengaat. Alvorens tot demontage over te gaan, kun je de wasmachine ook even voorover houden; als er water op de bodemplaat staat, komt het eruit.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door plumber »

Geplaatst op 04 Jan 2009 01:30 door Adddie


--------------------------------------------------------------------------------

Sommige van die bauknecht/ whirlpool-machines beschikken weldegelijk over een vlotter met schakelaar, die zit dan gemonteerd op de bodemplaat
,

Adddie geef mij eens een nummer van zo'n wasmachine
want ik geloof het nog steeds niet.
In de aansluitslang zit ook een zeefje haal die er eens
uit en maak het schoon.Zal je gedacht zijn wat voor een
troep er in kan zitten.Haal anders de achterplaar eraf dan
zie je een grote ronde schakelaar met een dun slangetje
er aan slangetje eraf en voorzichtig blazen en zuigen in de
schakelaar.70% van de watertoevoerstoringen komt omdat
hij blijft hangen.

Toolboy

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Toolboy »

@nillo.
Wat is het service nr van de machine 85............

T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door plumber »

• het apparaat heeft een veiligheidsslang en de veiligheidsklep is geopend (rood lampje in het inspectievenster van de
veiligheidsklep); Vervang de slang in dit geval
Dit is een slang met een aquastop.Zit aan het begin van de slang.
Is mogelijk dat deze stuk is.Kan men controleren door een gewone slang zonder stop te monteren dan moet hij het doen.Zonder
aquastop werkt hij ook normaal alleen ben je een stuk
beveiliging kwijt.

Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

servienummer is 858337812000, serienummer is 310220830863.

Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

Voordat ik net met mijn broer de machine wilde openschroeven, hebben we nog één keer de machine aangezet om helemaal duidelijk te maken wat er niet goed gaat, hoe dat vage rode plampje eruit ziet e.d. ... en geloof of niet, hij lijkt het weer gewoon te doen. Hij wast nu tenminste.

Wel hadden we de machine van zijn plaats geschoven en opnieuw aangesloten. Indien er sprake zou zijn van een los contact, zou ik daar op termijn weer last van moeten krijgen.

In elk geval bedankt voor jullie support. Het is goed te weten dat er via deze weg meer mensen zijn die met je mee willen denken over oplossingen voor problemen met apparaten waar je zelf weinig tot geen verstand van hebt.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken, ik waardeer dat zeer.

Met vriendelijke groet,
Niels Meijerink

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Adddie »

volgens mij zat er gewoon wat water in de lekbak, en is nu inmiddels verdampt. De machine zal weer draaien totdat de vlotter weer omhoogkomt (en daarvoor hoeft er maar +- 100 cc water onderin te lopen). Dan stopt ie weer. Op de Bauknecht-machines die ik ken, zit geen slang met aquastop, tenzij men er zelf zo,n blauwe of grijze "knots" voorzet. Gooi zo'n ding maar direct weg! Die bieden immers alleen soelaas als de toevoerslang acuut openbarst, door het snel toestromende kraanwater, en het ontbreken van waterdruk aan de slangkant. Mocht de slang tussen zeepbak en inlaatventiel openbarsten, dan blijft het water gewoon lopen, tenzij je dat ding op een paar liter per minuut insteld; dan duurt het véél te lang, voordat de machine gevuld is.

Nillo
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009 11:39

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Nillo »

Addie,

Wat dien ik dan nu te checken om schade op termijn te voorkomen? Ik zit er niet op te wachten dat mijn hele bijkeuken blank staat.

Groet,
Niels

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door plumber »

Ik weet niet in wat voor een tijd jij leeft adddie maar
op elke Bauknecht zit al jaren een aquastop ook
op de vaatwassers.dat blauwe ding kun je ook niet instellen
op zoveel liter per minuut je kunt hem instellen op zoveel
liter.Is inderdaad alleen voor slangbreuk.Bovendien blijf
jij aan die vlotter vasthouden.Kan geen een wasmachine met een vlotter.Of geef mij anders het typenmr.dan zoek ik het op.
Denk dat met het verschuiven van die mach.de drukschakelaar
weer is gaan werken.Die zitten nogal snel vast.

Toolboy

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik kan geen vlotter vinden in deze machine.
Zit er dus ook niet in.
Kan me dan ook geen voorstelling maken dat in eens de keuken blank zal staan.
Er zit een plastic klep bij deze machine`s in de kuip filterslang deze zorgen er nog wel eens voor dat er haperingen zijn.

T

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Adddie »

Nilo, plumber en toolboy, Mijn expertise heb ik gebaseerd op m'n dagelijkse ervaring, en een datasheet van de WAsym 1200 (8583 208 12000), doc.nr 4812 712 14139. Nu heb ik wel even met m'n blindedarm gekeken want in een geval van aquastop-failure geeft hij foutcode FA. De aquastop in dit toestel is een vlotterschakelaar, gemonteerd op de bodemplaat van dit toestel. Mischien doen ze het vandaag de dag anders, maar de toestellen met die klachten zijn doorgaans ouder dan 5 jaar. Ik vertaal even wat uit de datasheets; foutcode FH, check inlaatventiel, kraan, flowmeter en pressostaat. Bij lekkage (zou dan FA moeten zijn) draait afvoerpomp. Als er geen beweging in de flowmeter zit ( een pulstellertje in de waterinlaat, detectie-tijd 15 min, FH. Als pressostaat niet binnen 8 min. niveau 1 detecteerd eveneens FH. Mischien detecteerd de pressostaat niet goed wegens defect, maar aangezien de machine nu wel werkt, denk ik eerder aan een verstopt niveau-kamertje, hetgeen makkelijk is vast te stellen, omdat er in de kuip dan veel meer water zit dan normaal. Groeten, Addie

Fritsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2009 22:31

Re: Storing Bauknecht WA Stuttgart 1600

Ongelezen bericht door Fritsie »

Beste Addie,

Ik heb met mijn 8858 Bauknecht ook het probleem dat hij foutcode FH geeft bij het spoelen. Ik hoor als hij water inneemt iets aanlopen en de trommel zit inderdaad veel voller met water dan normaal. Welk onderdeel is hier de boosdoender?

Alvast bedankt voor je reactie.

Frits

Gesloten