LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Robdumont
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009 20:58

Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Robdumont »

Vanwege het feit dat deze frituurpan niet een echte aan/uitknop heeft , is het verstandig om de stekker uit het stopkontakt te nemen na gebruik. Maar zelfs dán is het verstandig om het apparaat GOED in de gaten te houden , aangezien ze van binnen kunnen smeulen en er na 15 - 20 minuten brand kan uitbreken ONDANKS dat het apparaat niet op electra is aangesloten!

Persoonlijk heb ik dit meegemaakt , waarbij ik 2e en 3e graads brandwonden heb opgelopen op mijn hand.
De hulpdiensten ter plaatse hadden grote moeite op het apparaat op de normale wijze te blussen ; met poederblussers ontstonden er zelfs metershoge steekvlammen. De giftige rook heeft 4 van mijn gezinsleden nog dagenlang problemen bezorgd , alsmede ook een aantal aanwezige huisdieren.

Onze frituurpan was nog geen jaar oud , had schoon vet en brande een flinke deuk in ons betonnen balkon.
Dankzij onze brandverzekering (Univé) werden we uitstekend bijgestaan vanaf de eerste melding en worden de materiële gevolgen op uitstekende wijze geregeld.


Voor iedereen die dit leest ; ALSJEBLIEFT , kijk uit met dit vreselijke apparaat , het kan ook JOU gebeuren!!!!!

Vanaf de dag dat dit gebeurde ( begin september 2008 ) heeft Tefal nog niets van zich laten horen!
Het feit dat er geen enkele reactie komt , duidt erop dat Tefal héél goed op de hoogte is van bovenstaande en desondanks willens en wetens doorgaat met de verkoop van deze gevaarlijke apparatuur!
Een fabrikant die een klacht ontvangt over een product kan twee dingen doen;
1)Achter het product staan , de klacht onderzoeken en -op z'n minst- een GEMEEND excuus aanbieden
2)Reageren zoals Tefal ; geen reactie , geen interesse en iederéén gewoon dezelfde gevaarlijk rotzooi verkopen zonder scrupules!!!!

Via een medewerker van Mediamarkt , heb ik begrepen dat er van deze frituurpannen een flink aantal zijn teruggehaald door Tefal , waardoor het dus duidelijk is dat er problemen waren.
Er is een nieuw model uitgebracht , maar zodra ik zie dat iemand er een wil kopen zal ik altijd negatieve feedback geven in de hoop dat de verkoop niet doorgaat!

Toolboy

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Toolboy »

Robdumont
Als u schrijven op waarheid berust is dit zeer zorgelijk., en moet de fabrikant(importeur ) daar zijn verantantwoorlelijkheden in nemen.
Als het om naamsgebonden import uit china gaat is er aldaar al een keurmerk voor afgegeven. Dan is het ineens een heel ander verhaal. :!:

T

Robdumont
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009 20:58

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Robdumont »

Ik heb meerdere emails gestuurd naar Tefal via hun website.
Tefal heeft gekozen om geen énkele raectie te geven , ook niet op ons verzoek om het uitgebrande wrak te onderzoeken.
Na een aantal emails heb ik het erbij gelaten en ebem via diverse website's anti-reclame gaan maken voor Tefal , waarbij ik zelfs de URL's nog heb doorgemaild naar Tefal in de hoop iets van een advocaat te horen of zo.
Tefal zwijgt en dat is veelzeggend naar mijn mening!

Kropsla
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:36

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Kropsla »

Tefal heeft een omruilactie (gehad?) voor een serie van het type Oleoclean.
De mijne is ook netjes door Tefal omgeruild.

Misschien die actie gemist?

Robdumont
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009 20:58

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Robdumont »

De omruilactie schijnt in oktober 2008 geweest te zijn , ruim een maand nádat wij een frituurpanbrand hadden...
Maar als ze van dit euvel afwisten , hadden ze i.v.m. gevaar een duidelijker omruilactie moeten houden!
Deze apperaten zijn echt LEVENSGEVAARLIJK!!!!

odo
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:02

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door odo »

Heel naar van die brandwonden en reactie naar Tefal is begrijpelijk. Maar de eerstverantwoordelijke hiervoor is de Mediamarkt die u het toestel verkocht. Dat klinkt misschien vreemd, Tefal is natuurlijk wel fabrikant. Maar in de keten van verantwoordelijkheid is uw verkoper van consumentenproducten de eerste die daar verantwoordelijk voor is. Daar zijn redenen voor. Misschien had Tefal bijvoorbeeld wel aan de verkooppunten doorgegeven dat die frituurpannen niet verkocht mochten worden. Of kan het zo zijn dat een fabrikant failliet is gegaan. Daarom blijft het verkooppunt verantwoordelijk voor het verkochte product. Behalve in het geval van "groothandel" Makro, Sligro etc. Deze verkopen wel aan particulieren, maar verschuilen zich achter hun "B2B" status (zakelijke transacties) en zijn dus helemaal nergens verantwoordelijk voor. Een webshop kan zichzelf tegen claims "waarborgen" door zichzelf na enkele jaren op te heffen en onder andere naam weer te beginnen.

Robdumont
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2009 20:58

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door Robdumont »

Beetje kromme redenering ; in dat geval is er toch geen winkel meer die electrische apperaten wil verkopen?
In dit geval is het duidelijk gewoon een ondeugdelijke frituurpan "af fabriek" , wat uiteraard niet door een winkelier zal worden verkocht als zij dat weten!
Tefal is verantwoordelijk (eindverantwoordelijk zelfs) voor dit zeer gevaarlijke product en zet dit dus bewust op de markt -getuige het uitblijven van elke vorm van reactie- en maakt zich hiermee schuldig aan gevolgen die daaruit ontstaan!

odo
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:02

Re: Tefal oleocan frituurpan uitgebrand

Ongelezen bericht door odo »

Vraag ik me af waarom de detailhandel zich dan voor veel geld tegen productverantwoordelijkheid verzekerd. Uiteindelijk zal Tefal heus wel aan de beurt komen. Maar in de keten van verantwoordelijkheid moet u de verkopende partij verantwoordelijk stellen, in de wetgeving rondom consumentenaankopen is dat zo geregeld. Tefal beseft dat al te goed en antwoord u niet omdat u aan de verkeerde deur rammelt. Het verkooppunt is waarschijnlijk ook blij dat u uw boosheid op de verkeerde partij richt, dat scheelt ze een hoop gedoe. Stel uw vragen aan een jurist. Er lopen op dit forum er genoeg van rond.
Wat productassortiment betreft; verschillende bedrijven hebben elk hun eigen doelstellingen. De ene winkel stelt z'n assortiment met kwaliteitszorg samen, een ander kijkt vooral naar omzetsnelheid en marges.

Gesloten