Game Mania weigert games retour te nemen

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door JanKost »

Om hier nog een keer op in te gaan, Game Mania heeft na het telefoongesprek onmiddellijk een factuur via email gestuurd en iets later een email dat de bestelling binnen 3 dagen moet worden opgehaald...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
25 okt 2021 12:16
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
JanKost schreef:
25 okt 2021 01:04
Bovendien was het telefonisch besteld dus volgens de autoriteit consument & markt valt een telefonische koop met click & collect dan ook onder dezelfde wetgeving als een online aankoop. Ik vind een waardebon prima maar zelfs dat weigeren ze.
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Wél helemaal. Het gaat hier immers om Gamemania, een verkoper die zowel fysieke winkels als een webshop heeft. Een telefonische bestelling valt gewoon onder de koop op afstand-wetgeving.
Toch niet :-)

Georganiseerd Systeem
De wet zegt dat er een georganiseerd systeem moet zijn voor verkoop op afstand. Dat wil zeggen dat een eenvoudige telefonische reservering nog geen koop op afstand is. Het systeem moet in elk geval enkel bestaan uit middelen die geschikt zijn voor communicatie op afstand. Een webwinkelsysteem is zo’n systeem. Maar mensen een formulier in laten vullen en dat ze vervolgens automatisch antwoord krijgen en handmatig geld over moeten maken, kan ook zo’n systeem zijn. Het gaat erom dat het een systeem is dat er op gericht is om op afstand te verkopen. De communicatie over een (potentiële) koop, maakt nog geen koop op afstand. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/koop-op-afstand/
© Charlotte's Law

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom gaat iemand akkoord met een bundel om daarna de bundel half terug te willen brengen?

Daar zal de korting die TS krijgt dus vanaf moeten gaan. Ik kan toch ook niet 2 flessen cola voor de prijs van 1 halen bij de Jumbo en er vervolgens 1 terug brengen tegen de normale prijs? Een prijs die voor alles samen geldt, zal altijd als samen behandeld moeten worden.

TS heeft zelf voor de bundel gekozen en schijnbaar genoeg tijd gehad om ervoor te kiezen deze aanbieding te laten lopen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JanKost schreef:
25 okt 2021 18:05
Om hier nog een keer op in te gaan, Game Mania heeft na het telefoongesprek onmiddellijk een factuur via email gestuurd en iets later een email dat de bestelling binnen 3 dagen moet worden opgehaald...
Het is een twijfelgeval. Maar het enige recht die u zou kunnen halen, mits het gezien word als koop op afstand, is dat het hele pakket terug moet. Het is als pakket aangeboden, geaccepteerd en verkocht. Eigenlijk is heel de discussie over koop op afstand irrelevant, want u wilt niet de hele aankoop retourneren, maar een gedeelte daarvan. En van een 16 delige bordenset in 1 doos kan je er ook geen 4 terug brengen omdat 16 teveel is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Nijogeth schreef:
25 okt 2021 18:31
Maar waarom gaat iemand akkoord met een bundel om daarna de bundel half terug te willen brengen?
Nergens is de ps5 los te koop, dat apparaat is zo schaars dat verkopers een apparaat alleen met iets extra’s aanbieden. Zo compenseren zij de beperkte omzet door de beperkte leveringen.

En ts probeert slim te zijn, echter het plan mislukt.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 17:34
Als ik naar een bouwmarkt bel met de vraag of zij een potje verf op voorraad hebben en zo ja, of ze die apart kunnen zetten en ik er meteen aankom, valt dat onder koop op afstand of niet? In mijn ogen niet.
Nee, en daar zijn twee redenen voor. Ten eerste, sluit je in dit voorbeeld geen overeenkomst. Ten tweede, heeft de bouwmarkt geen georganiseerd systeem.

Je hebt op televisie in de later avond uren ook van die televisie programma's waar ze producten laten zien en waar je vervolgens moet bellen om een bestelling te plaatsen. Dat is een voorbeeld waarin er wel een georganiseerd systeem.
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 17:34
De winkels van Gamemania (...).
Ik ken de winkel niet, maar ik vermoed wel dat je gelijk hebt. Je conclusie klopt vermoedelijk, maar je argumenten kloppen zeker niet.

Als ik op de website een bestelling plaats en het product in de winkel ga ophalen en ook daar betaald, dan is er toch een koop op afstand tot stand gekomen. Als ik bel met de verkoper en een bestelling plaats dan is er ook een koop op afstand tot stand gekomen.

Vervang "persoon contact" voor "persoonlijke aanwezigheid" en voeg toe "georganiseerd systeem" en je zit ook met je argumenten goed.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar als er onverhoopt geen sprake zou zijn van koop op afstand en TS het product (of het nu wel of geen bundel is) juridisch gezien gewoon in de winkel zou hebben gekocht, dan heeft die winkel toch helemaal geen plicht om producten retour te nemen?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tenzij daar iets over afgesproken is.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
25 okt 2021 08:59
Echter wil TS een deel van de bundel houden en een deel retourneren.
TS zou eventueel de hele bundel kunnen retourneren en opnieuw kopen wat hij wilt hebben.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
25 okt 2021 19:15
Cro schreef:
25 okt 2021 08:59
Echter wil TS een deel van de bundel houden en een deel retourneren.
TS zou eventueel de hele bundel kunnen retourneren en opnieuw kopen wat hij wilt hebben.
Dat is wat de winkel zegt en ts weigert. Hij wil immers alleen de kers op de taart, zonder de taart.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 18:43
Eigenlijk is heel de discussie over koop op afstand irrelevant, want u wilt niet de hele aankoop retourneren, maar een gedeelte daarvan. En van een 16 delige bordenset in 1 doos kan je er ook geen 4 terug brengen omdat 16 teveel is.
Maar als je een pannenset en een bordenset tegelijk koopt, dan kun je gewoon een van beide retourneren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
25 okt 2021 19:15
TS zou eventueel de hele bundel kunnen retourneren en opnieuw kopen wat hij wilt hebben.
De PS5 is nagenoeg nergens los te koop. De reden daarvan is ook al meerdere keren gegeven.
16again schreef:
25 okt 2021 20:04
Maar als je een pannenset en een bordenset tegelijk koopt, dan kun je gewoon een van beide retourneren.
Als je het los zou kopen wel. Als het een combopakket is weer niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
25 okt 2021 18:25
Moneyman schreef:
25 okt 2021 12:16
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 07:21
Niet helemaal. Als u besteld bij een fysieke winkel die niets met online shopping doet, dan is het geen koop op afstand. Het enige dat u dan doet is online informeren of het op voorraad ligt, u gaat naar de winkel en daar rekent u af en neemt het weer mee.
Wél helemaal. Het gaat hier immers om Gamemania, een verkoper die zowel fysieke winkels als een webshop heeft. Een telefonische bestelling valt gewoon onder de koop op afstand-wetgeving.
Toch niet :-)

Georganiseerd Systeem
De wet zegt dat er een georganiseerd systeem moet zijn voor verkoop op afstand. Dat wil zeggen dat een eenvoudige telefonische reservering nog geen koop op afstand is. Het systeem moet in elk geval enkel bestaan uit middelen die geschikt zijn voor communicatie op afstand. Een webwinkelsysteem is zo’n systeem. Maar mensen een formulier in laten vullen en dat ze vervolgens automatisch antwoord krijgen en handmatig geld over moeten maken, kan ook zo’n systeem zijn. Het gaat erom dat het een systeem is dat er op gericht is om op afstand te verkopen. De communicatie over een (potentiële) koop, maakt nog geen koop op afstand. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/koop-op-afstand/
© Charlotte's Law
Ik kan er heel kort over zijn: deze weergave berust om een onjuiste wetsuitleg. Bovendien is er in de casus geen sprake van een reservering, maar van een bestelling.
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 13:48
Een van de kenmerken van koop op afstand is dat er geen persoonlijk contact met de verkoper is.
Dit is een verzonnen en pertinent onjuist kenmerk. Het is gewoon onzin. Dat in het overgrote deel van de gevallen er geen persoonlijk contact is, maakt niet dat het een kenmerk (als in vereiste) is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
25 okt 2021 20:59
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 13:48
Een van de kenmerken van koop op afstand is dat er geen persoonlijk contact met de verkoper is.
Dit is een verzonnen en pertinent onjuist kenmerk. Het is gewoon onzin. Dat in het overgrote deel van de gevallen er geen persoonlijk contact is, maakt niet dat het een kenmerk (als in vereiste) is.
Wilt u dan even een aanklacht indienen tegen de consumentenbond wegens misleiding:
Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper
Bron: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Kunt u het verloop van uw aanklacht in een nieuw topic weergeven. Want om dit topic wederom te laten verzanden in nutteloze discussies heb ik geen zin in.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 21:41
Moneyman schreef:
25 okt 2021 20:59
NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 13:48
Een van de kenmerken van koop op afstand is dat er geen persoonlijk contact met de verkoper is.
Dit is een verzonnen en pertinent onjuist kenmerk. Het is gewoon onzin. Dat in het overgrote deel van de gevallen er geen persoonlijk contact is, maakt niet dat het een kenmerk (als in vereiste) is.
Wilt u dan even een aanklacht indienen tegen de consumentenbond wegens misleiding:
Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper
Bron: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Kunt u het verloop van uw aanklacht in een nieuw topic weergeven. Want om dit topic wederom te laten verzanden in nutteloze discussies heb ik geen zin in.
Triest zoals je die tekst verbasterd door het gedeelte na de , niet mee te kopiëren:
, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door JanKost »

Jullie blijven maar praten erover dat het een bundel is, maar als de verkoper het niet als bundel in zijn systeem heeft staan en daarom 3 losse producten op de factuur staan, elk product met zijn eigen prijs, dan kan er toch geen sprake zijn van een bundel?
Dan had de winkel het van te voren moeten regelen dat het ook als bundel wordt gedeclareerd. Of jullie dit nu eerlijk vinden of niet is een ander verhaal.
Ik zelf vind het niet eerlijk om klanten te dwingen om spellen voor de dubbele prijs te kopen en daardoor profijt te maken, maar dat is mijn mening :wink:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

JanKost schreef:
25 okt 2021 22:21
Jullie blijven maar praten erover dat het een bundel is, maar als de verkoper het niet als bundel in zijn systeem heeft staan en daarom 3 losse producten op de factuur staan, elk product met zijn eigen prijs, dan kan er toch geen sprake zijn van een bundel?
Dan had de winkel het van te voren moeten regelen dat het ook als bundel wordt gedeclareerd. Of jullie dit nu eerlijk vinden of niet is een ander verhaal.
Ik zelf vind het niet eerlijk om klanten te dwingen om spellen voor de dubbele prijs te kopen en daardoor profijt te maken, maar dat is mijn mening :wink:
Niet de factuur of de administratie bepaalt de overeenkomst, maar datgene wat daadwerkelijk afgesproken is. Een bundel, dus. Zo moeilijk is het toch niet? Je bent er zelf nota bene mee akkoord gegaan.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

JanKost schreef:
25 okt 2021 22:21

Ik zelf vind het niet eerlijk om klanten te dwingen om spellen voor de dubbele prijs te kopen en daardoor profijt te maken, maar dat is mijn mening :wink:
Je bent toch niet gedwongen? Je had de bundel toch ook niet kunnen kopen. Een bundel hoeft trouwens ook niet in een systeem te staan of op de factuur te staan. De kan ook gewoon ter plekke of telefonisch worden sames gesteld en afgesproken, ik zou dus niet focussen op het systeem van de verkoper of de factuur maar wat je daadwerkelijk overeengekomen bent aan de telefoon.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zullen we trouwens wel even meenemen dat Gamemania al vanaf februari geen bestellingen meer online aanneemt en geen wachtrij voor de PlayStation bij gaat houden. TS is dus letterlijk naar een filiaal zelf gaan bellen, want er wordt niet aangegeven of er voorraad is op de site.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game Mania weigert games retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
25 okt 2021 21:41
Wilt u dan even een aanklacht indienen tegen de consumentenbond wegens misleiding:
Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper
Bron: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Kunt u het verloop van uw aanklacht in een nieuw topic weergeven. Want om dit topic wederom te laten verzanden in nutteloze discussies heb ik geen zin in.
Als jurist kan ik je zeggen dat dit een aanbod is om tot een overeenkomst van opdracht te komen. Als Moneyman dit aanbod aanvaard komt een overeenkomst tot stand. Nu geen afspraken zijn gemaakt over het loon geldt dat je het gebruikelijke loon verschuldigd bent. Denk je dat je vertegenwoordiging door Moneyman wel kunt veroorloven? En waarom moeten wij eigenlijk "meegenieten" van jouw aanklacht?
Artikel 6:217 lid 1 BW
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Artikel 7:400 lid 1 BW
De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken.

Artikel 7:405 BW
1. Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd.

2. Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.

Gesloten