LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Xirilius
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 okt 2011 19:44

Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door Xirilius »

Nu we langzamerhand allemaal verplicht 'moeten' overstappen op spaarlampen begin ik me iets af te vragen: "Zijn spaarlampen eigenlijk wel veilig?"

En dan heb ik het niet over de gezondheidsklachten wegens magnetische straling maar gewoon de constructie van de lamp zelf

In een paar maanden tijd tijd heb ik al 2x een spontaan rokende spaarlamp meegemaakt.

De eerste keer begon het erg te stinken in huis. Na wat snuffelen kwam ik vanuit de woonkamer bij de spaarlamp van de zoldertrap terrecht (eenopgerold mini TL buisje in een standaard 'peertje'). Er kwam flinke zwarte stinkende rook uit het armatuur en na openen bleek de voet (van plastic) van de spaarlamp met de electronica daarin half gesmolten en zwart. Ik heb in de winkel gelijk een nieuwe gekregen en er verder niet meer over nagedacht, dacht dat het een incident was.

Deze week zag ik vanuit mijn ooghoeken wat verschil in lichtsterkte in een hoek van de kamer en even later zag mijn vrouw een rookpluim. Deze keer was de bijna nieuwe ledlamp in rook opgegaan. Dit keer betrof het een GU10 230V ledlamp, gelukkig met een keramisch voetje en glazen reflector. Maar als je goed kijkt kan je zien dat de electronica binnenin helemaal verpulverd is.

Beide keren was ik gelukkig in de buurt en heb ik de lamp meteen uitgeschakeld. In neem aan dat er niets kan gebeuren (de lampen hebben een CE-certificering maar dat is ook maar een basis veiligheid).

Een gewoon peertje kon heet worden maar er zat naast glas, een beetje metaal en een gloeidraad niets in dat problemen kon geven. Bij de nieuwe generatie lampen is de lamp stukken kwetsbaarder door de electronica.

Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?

Betreft dit alleen de wat goedkopere lampen?
Ik heb zowel LED lampjes van 18 euro als types van 4 euro in huis.

Ik heb ook een timer met een lamp die vanzelf aan en uit gaat, is dat nog wel veilig?

ps. de eerste lamp is retour naar de winkel, daar weet ik geen merk en prijs meer van. De 2e lamp was een 1.3W / 240V LED lamp van het merk Majestic. Ik heb voor alle zekerheid mijn netspanning gemeten, netjes binnen de tolerantie met 233 volt.

Slimmertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011 18:51
Locatie: Banana

Re: Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door Slimmertje »

Het beste kun je even een medium raadplegen.
Er is een kans dat de lampen last hebben van verkeerde aardstralen.
Een betrouwbaar medium kan je na het doormeten van je huis hierover uitsluitsel geven.
Wt ook mee kan spelen zijn 'chemtrails'. Als dit nog eens gebeurt, kijk dan gelijk eens naar de lucht buiten om te zien of er op dat moment ook veel chemtrails aanwezig zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het merk zal zeker meespelen.
In neem aan dat er niets kan gebeuren (de lampen hebben een CE-certificering maar dat is ook maar een basis veiligheid).
CE heeft helemaal niets met veiligheid te maken, het is geen keurmerk. Bovendien zijn er 2 "CE" logo's die sprekend op elkaar lijken waarvan de ene voor de "keuring" is en de andere simpelweg "China Export" betekend.

Afbeelding

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door Rema »

Bij ons is een spaarlamp spontaan geknapt, en vloog het glas de hele slaapkamer door. De spaarlamp was wel geschikt voor de lamp waar hij in zat.
Spaarlampen schijnen ook straling af te geven, ik hoef ze niet meer, en heb een hele lading gloeilampen ingeslagen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij ons is een spaarlamp spontaan geknapt, en vloog het glas de hele slaapkamer door
Gebeurde vroegah met een gloeilamp ook wel eens.
Spaarlampen schijnen ook straling af te geven
Wel je GSM op t nachtkastje liggen ? :wink:

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Rokende spaarlampen, zijn ze eigenlijk wel veilig?

Ongelezen bericht door Rema »

Haha, nee, en ook geen magnetron in de keuken.

Gesloten