LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AH bonuskaart

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
langste adem schreef:Maar hoezo willen ze de verkoop koppelen aan een klant als het ze toch geen barst kan schelen wie die klant is ?
Als er al een verband zou bestaan tussen de aankoop van luiers en bier, dan kunnen ze dat toch ook zien door niet te kijken wat er totaal verkocht is, maar door naar te kijken welke producten er verkocht zijn per betaling ?
Dat werkt maar deels. Met de bonuskaart (met de aanname dat de meeste klanten die altijd gebruiken) kan je veel betere profielen maken. Wat jij voorstelt levert alleen maar een overzicht per transactie op. Met de bonuskaart kunnen ze meerdere aankopen aan elkaar koppelen. Om even bij de bier en luiers te blijven: je kunt al best bier en luiers op verschillende dagen kopen, waardoor de link niet duidelijk is. Met de bonuskaart kan je dat aan elkaar koppelen.
Waarbij AH er hopelijk van uit zal gaan dat het bier niet voor de baby is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

tenormin schreef:Als ze dan alles kunnen zien als je met een bonus kaart koopt, waarom sta ik dan vaak voor een schap waarvan het artikel er niet is. Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.
Nee, juist niet. Als ze een goede inschatting hebben van hoeveel er naar alle waarschijnlijkheid zoal verkocht zal gaan worden, dan hoeven ze juist geen grote voorraden te hebben. En dan hoef je ook minder weg te gooien. Keerzijde is dat als de inschatting onjuist is, er veel te weinig van iets op voorraad kan zijn. Daarom moeten ze ook nooit alleen afgaan op 'het systeem', maar moet de filiaalmanager ook inloed kunnen uitoefenen op de bestelhoeveelheden. Aangezien sommige winkels structureel verkeerd lijken in te kopen en andere winkels bijna nooit een leeg schap hebben, lijkt de inkoop van niet ieder filiaal even goed te gaan.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

@kweenie, beetje kromme reactie op mij, in mijn ogen dan. Je bent het niet me me eens maar toch wel, een soort ja-nee schaal. Lijkt de grootgrutter wel. :(

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt is, jij gaat er vanuit dat het doel van AH is dat er altijd voldoende voorraad is. Terwijl dat het doel helemaal niet is. AH wil niet structureel veel te veel inkopen, dus willen ze zo nauwkeurig mogelijk inschatten wat er waarschijnlijk verkocht gaat worden.

Wat iedereen wil kopen is geen keiharde wetenschap. Als je inschatting is dat er 10 pakken hamburgers verkocht gaan worden, dan kan het zijn dat er 8 mensen hamburgers willen, maar het kan ook zijn dat er 12 of 13 mensen hamburgers willen. Misschien dat de winkel dan voor alle zekerheid 11 pakken hamburgers inslaat en dan kan het zijn dat er 3 pakken overblijven of het kan zijn dat ze 2 mensen teleurstellen. Als ze voor alle zekerheid 13 of 14 pakken zouden inslaan, dan zouden ze (bijna) altijd genoeg voorraad hebben, maar dan zouden ze de meeste dagen veel te veel overhouden. Dat willen ze al helemaal niet hebben.

Door o.a. de analyses van de bonuskaart aankopen kunnen ze beter inschatten of ze vandaag met meer waarschijnlijkheid 12 zullen verkopen of eerder 8. Het is dan niet het doel van AH om iedereen die hamburgers te geven, maar om niet te veel over te houden. Dus om op een dag dat ze denken maar 8 pakken te verkopen, er geen 12 op voorraad te hebben.

Het zou dan de keuze van het filiaal moeten zijn om te beslissen of ze toch altijd een pak extra willen hebben (en dus vaak iedereen tevreden te kunnen stellen) met het risico om met teveel te blijven zitten. Of om dat niet te hebben en vaker met een leeg schap te zitten, maar dan niet over de datum te gaan.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

Nee, beste kweenie, ik ging er juist niet van uit, vandaar dat ik schreef: dus als ze weten wat ik met mijn bonus kaart koop zorgt men dat het in de winkel ligt. Met een vraagteken, dus ik bedoelde dat ik daar niet zo in geloof. Maar 't word mij te langdradig, dat gedoe met die bonuskaart, jij toch zeker ook voldoende bonus gelezen? Ik ga liever voor een andere bonus: guess from who and so on....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Hmm, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht toch dat je schreef
Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.
Alsof je er vanuit ging dat een van de doelen van de bonuskaart het voorkomen van lege schappen zou zijn.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

witte angora schreef:
GJvdZ schreef:
langste adem schreef:Maar hoezo willen ze de verkoop koppelen aan een klant als het ze toch geen barst kan schelen wie die klant is ?
Als er al een verband zou bestaan tussen de aankoop van luiers en bier, dan kunnen ze dat toch ook zien door niet te kijken wat er totaal verkocht is, maar door naar te kijken welke producten er verkocht zijn per betaling ?
Dat werkt maar deels. Met de bonuskaart (met de aanname dat de meeste klanten die altijd gebruiken) kan je veel betere profielen maken. Wat jij voorstelt levert alleen maar een overzicht per transactie op. Met de bonuskaart kunnen ze meerdere aankopen aan elkaar koppelen. Om even bij de bier en luiers te blijven: je kunt al best bier en luiers op verschillende dagen kopen, waardoor de link niet duidelijk is. Met de bonuskaart kan je dat aan elkaar koppelen.
Waarbij AH er hopelijk van uit zal gaan dat het bier niet voor de baby is.
Of juist wel. Worden ze goede voetballers van naar het schijnt: http://www.vi.nl/nieuws/244759/Cruijff- ... ronken.htm

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

kweenie schreef:
tenormin schreef:Als ze dan alles kunnen zien als je met een bonus kaart koopt, waarom sta ik dan vaak voor een schap waarvan het artikel er niet is. Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.
Dat een schap leeg is kan verschillende oorzaken hebben:
- de vraag is onverwachts gestegen
- het is er wel maar staat nog in het magazijn (ik neem niet aan dat jij van te voren aankondigt wanneer jij wat komt kopen)
- slechte filiaalchef
- etc

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

(ik neem niet aan dat jij van te voren aankondigt wanneer jij wat komt kopen)
- slechte filiaalchef
- etc
Natuurlijk weet men daar van te voren dat ik kom: kwestie van even bellen met de manager, toch? De man gaat iedere keer uit zijn dak van blijdschap :mrgreen: .

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:
(ik neem niet aan dat jij van te voren aankondigt wanneer jij wat komt kopen)
- slechte filiaalchef
- etc
Natuurlijk weet men daar van te voren dat ik kom: kwestie van even bellen met de manager, toch? De man gaat iedere keer uit zijn dak van blijdschap :mrgreen: .
Goh... nog even of je gaat vertellen dat je je boodschappen in een kadopapiertje krijgt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

Goh... nog even of je gaat vertellen dat je je boodschappen in een kadopapiertje krijgt.
Die verpak jij toch altijd met zo veel plezier voor me in? Niet zo onaardig doen hoor, het was maar een grapje.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Als ze dan alles kunnen zien als je met een bonus kaart koopt, waarom sta ik dan vaak voor een schap waarvan het artikel er niet is. Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.
Ze werken al ~10 jaar met een zeer strak logistiek systeem, vandaag voor 16.00 bestellen, is de volgende dag afleveren, op basis van wat er bij de kassa's uit gaat. Helaas stellen steeds meer gemeenten eisen aan de aflevertijden, om zo het aantal logistieke bewegingen op een dag te beperken, of enkel voor 08.00 of na 20.00 te laten plaatsvinden etc. Dat kan er dus voor zorgen dat producten soms niet de volgende dag binnen kunnen komen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door dhc »

Onzin, ze nemen ook de vakvoorraad mee in de prognose, ook rekening houdend met de aflevertijden. Zwart-wit geredeneerd kan een filiaal nooit zonder voorraad zitten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou geweldige systemen hebben ze in elk geval hier bij appie xl...
Op vrijdagmiddag....uitverkocht...nee we wachten nog op de vrachtwagen en dat is elke vrijdag en laat de vrachtwagen meestal nou idd pas s avonds laat komen ,!!
Dus meestal ga ik op za. Nog even teurg voor die dingen....en let op!!!nog niet......moeten ze achter kijken....kunnen het niet vinden...

Mijn inziens,elke week zelfde liedje...en geloof me ben niet de enige vrijdagmiddag hoogtij..
Doe dan de bestelling ervoor wat meer dan heb je marge,
Maar in mijn tijd,ging het anders....kwamen de wagens om de dag ,althans je hebt verschillende distributeurs...
Het ene bestel je bij die bestelling en andere bij die...dus ma woe vrij...zeg maat wat..boter kaas eieren
Di do za.....bonen,macroni kauwgom...agf elke dag etc...

Maar nu????irritant,eerlijk is eerlijk,maar goed is niet anders :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

rozemarijntje schreef:Nou geweldige systemen hebben ze in elk geval hier bij appie xl...
Op vrijdagmiddag....uitverkocht...nee we wachten nog op de vrachtwagen en dat is elke vrijdag en laat de vrachtwagen meestal nou idd pas s avonds laat komen ,!!
Dus meestal ga ik op za. Nog even teurg voor die dingen....en let op!!!nog niet......moeten ze achter kijken....kunnen het niet vinden...

Mijn inziens,elke week zelfde liedje...en geloof me ben niet de enige vrijdagmiddag hoogtij..
Doe dan de bestelling ervoor wat meer dan heb je marge,
Maar in mijn tijd,ging het anders....kwamen de wagens om de dag ,althans je hebt verschillende distributeurs...
Het ene bestel je bij die bestelling en andere bij die...dus ma woe vrij...zeg maat wat..boter kaas eieren
Di do za.....bonen,macroni kauwgom...agf elke dag etc...

Maar nu????irritant,eerlijk is eerlijk,maar goed is niet anders :wink:
Het is wel een van de dingen die de prijzenoorlog mogelijk maakt, omdat minder transportbewegingen goedkoper is. :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Tja maar ook omzet verlies omdat je het dan wel bij de concurent gaat halen want na keer op keer misgrijpen denk je krijg de..maar.
Dus besparend,tja......maar de prijzenoorlog is ook op retour en we denken dat we oh zo gespekt worden maar axhteraf betalen we gewoon net zoveel( vaak)

Op vrijdagspits uur veel en vaak misgrijpen gaa vervelen....dus wat zou ik doen als ik een eigen zaak had..de bestelling ervoor meer..zodat het overlapt maar dat snappen ze niet geloof ik..

Vorige keer ook,ik zeg,weet ik veel was iets van groente twee dingen.,,nee moet vanavond binnen komen,ik ja maar ben er nu en niet vanavond :wink: ja ik weet het ,het loopt hard...

Joh dombo denk ik dan als je dat nou weet,week op week,wat doe je dan?,Nou ja ik. Vroeger wel..
Maar tijden veranderen :wink: dus....gaan we op za gewoon nog maar eens kijken....grrrrr :evil:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

rozemarijntje schreef:Tja maar ook omzet verlies omdat je het dan wel bij de concurent gaat halen want na keer op keer misgrijpen denk je krijg de..maar.
Dus besparend,tja......maar de prijzenoorlog is ook op retour en we denken dat we oh zo gespekt worden maar axhteraf betalen we gewoon net zoveel( vaak)

Op vrijdagspits uur veel en vaak misgrijpen gaa vervelen....dus wat zou ik doen als ik een eigen zaak had..de bestelling ervoor meer..zodat het overlapt maar dat snappen ze niet geloof ik..

Vorige keer ook,ik zeg,weet ik veel was iets van groente twee dingen.,,nee moet vanavond binnen komen,ik ja maar ben er nu en niet vanavond :wink: ja ik weet het ,het loopt hard...

Joh dombo denk ik dan als je dat nou weet,week op week,wat doe je dan?,Nou ja ik. Vroeger wel..
Maar tijden veranderen :wink: dus....gaan we op za gewoon nog maar eens kijken....grrrrr :evil:
Als ik dit artikel uit 2004 lees, heeft die prijzenoorlog zeker wel voordeel voor de consument opgeleverd, en in 2006 was het prijsvoordeel al >8%. Nadeel is weer wel dat het een stuk schaalvergroting heeft opgeleverd in de levensmiddelenbranche, waardoor deze nog gevoeliger is voor besmettingen etc. Zie de zalm-affaire van vorig jaar, ineens bleek toch wel erg veel zalm door slechts 1 fabriek verwerkt te komen.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Bonuskaart is vanaf dag 1 al of anoniem of geregistreerd .....

En een cassiere gebruikt de mastercard alleen in uitzonderlijke gevallen althans zo zijn de regels :)

Mwee
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2013 19:59

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Mwee »

Beste mensen,

Ik doe een kort onderzoek naar de privacy issues rondom de AH Bonuskaart. Zou u zo vriendelijk zijn om deze korte enquete omtrent dit onderwerp in te vullen via de volgende link? http://www.thesistools.com/web/?id=370859 Alvast hartelijk bedankt!

Gesloten