LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervanging verwarmingketel.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Rudine
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2007 13:04

Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Rudine »

Onze nefit is 15 jaar oud, maar werkt nog prima. Men adviseert nu een nieuwe te kopen. De onderhoudsmonteur vond het vorig jaar nog een prima din.

Nog maar houden of een nieuwe aanschaffen?

Rudine.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door dhc »

Wie adviseert u een nieuwe te kopen? Als de ketel nog goed werkt en de monteur beaamt dit, gewoon laten hangen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door eleven »

Rudine schreef:Onze nefit is 15 jaar oud, maar werkt nog prima. Men adviseert nu een nieuwe te kopen. De onderhoudsmonteur vond het vorig jaar nog een prima din.

Nog maar houden of een nieuwe aanschaffen?

Rudine.

Inderdaad wie is MEN?
Als deze toch geen gebreken heeft laten hangen, mits je minder energie wil verbruiken, dat is dan andere koek.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ligt eraan bij hoog verbruik en een VR-variant zou ik hem snel laten vervangen dan heb je hem na een aantal jaren weer terug verdiend.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door eleven »

Slobberbone schreef:Ligt eraan bij hoog verbruik en een VR-variant zou ik hem snel laten vervangen dan heb je hem na een aantal jaren weer terug verdiend.

Het aantal jaren verschilt wel best, dus makkelijk gepraat.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Moedt »

En kachel moet het doen want zonder warm water zitten of zonder verwarming is zeer vervelend.
Het zou dus kunnen dat men allerlei zaken heeft gezien die op de korte termijn kapot kunnen gaan.
Vandaar misschien het advies.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

eleven schreef:
Slobberbone schreef:Ligt eraan bij hoog verbruik en een VR-variant zou ik hem snel laten vervangen dan heb je hem na een aantal jaren weer terug verdiend.

Het aantal jaren verschilt wel best, dus makkelijk gepraat.

Ja,dat is afhankelijk van wat ik eerst melde en natuurlijk welke nieuwe ketel je neemt :wink:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Het ligt er een beetje aan wat voor ketel je hebt. Oude Nefits zijn oerdegelijk, die verslijten niet zo maar en zijn goed te onderhouden.

Zelf heb ik 5 jaar terug hier de ketel vervangen door een (condenserende) HR-ketel. Daar zit moderne electronica op waardoor bijvoorbeeld de pomp direct afslaat als de warmtevraag stopt. De ketel is veel lichter (en slapper), en goedkoper dan de vorige. Hij bespaart gas en stroom.

Als je Nefit nog geen HR-type is het een goed idee om hem te vervangen.

Maar er is ondertussen een modernere variant die ook stroom opwekt.
http://deslimsteketel.nl/
Of google op "HRe ketel". Er zijn al meerdere merken.
(NB: Intergas HRE is géén electriciteits opwekker, maar een gewone combi.)
Ik vind deze ketel een beregoede ontwikkeling. Als je bedenkt dat stroom altijd gemaakt wordt uit warmte (van gas) is het eigenlijk heel ouderwets om gas te verbranden om het warm te krijgen.
Als je er eerst stroom van maakt kan je die stroom eerst nog wat nuttigs laten doen, uiteindelijk wordt het toch allemaal warmte.
Het is echt een superoplossing als je efficient en groen met energie wilt omgaan.
Wellicht levert deze ketel ook nog eens dezelfde subsidievoordelen op als zonnepanelen.

Deze oplossing is nu wel prijzig (maar mogelijk rendabel!). Ik denk dat de komende jaren de prijzen snel dalen. Als het je wat lijkt is het misschien een goede kostenstrategie om de oude Nefit nog even te laten hangen.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 15 jun 2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudine
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2007 13:04

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Rudine »

De ketel is een hrc 30 h/v.
Nefit ecomline hr combi.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is dat wel een van de betere ketels en zou die in principe nog wel wat jaartjes mee moeten kunnen. Wat was de aanleiding dat 'men' aangaf dat je aan een nieuwe ketel zou moeten gaan denken? En wie zei dat?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Rudine schreef:De ketel is een hrc 30 h/v.
Nefit ecomline hr combi.
Lijkt mij ook een goede ketel zou hem laten hangen en bij grote onkosten hem vervangen. Vaak zijn ketels niet goed afgesteld dus valt daar nog veel winst te halen.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door sadfly »

Volgens mij is het gewoon weer ene verkoop praatje. ketel is maar 15 jaar oud dus laten we de klant adviseren om ene nieuwe te kopen.

Ik denk dat het beste advies is, leg geld opzij voor een nieuwe. het kan zijn dat er spontaan met spoed een moet komen, uiteraard in de winter. En blijf deze nog gewoon gebruiken. mits het verbruik idioot hoog is.
Of er andere mankementen aan komen, maar dan hadden ze dat eerlijk moeten zeggen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Als je wacht tot het duidelijk wordt dat de ketel vervangen moet worden ben je vaak al gauw €200 kwijt aan niet-succesvolle reparatiepogingen...
Bovendien moet je dan op stel en sprong een nieuwe hebben. Daar betaal je dan de hoofdprijs voor, misschien wel €300 'teveel'.
Al met al hangt er dus ca €500 in de lucht die je mogelijk aan je broek kan krijgen.
Juist als het steenkoud is. :evil:

Je kunt nu nog in alle rust een aantal offertes voor een nieuwe vergelijken. Consumenten geven tegenwoordig moeilijk geld uit, dus installateurs zijn vast blij met werk...
Hiermee verdien je die €500, maar je gooit de restwaarde weg.

Ik zou de winst van elk jaar uitstel op 7% a 10% van de nieuwe schatten.
Overweeg ook: je weet wat je nu hebt, maar niet wat je krijgt.

Rudine
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jan 2007 13:04

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door Rudine »

Wij hebben een onderhoudsabonnement en deze firma gaf aan om eventueel te vervangen. Na 15 jaar kom je in een ander (goedkoper) tarief, maar kunnen ze niet meer garanderen dat ze bepaalde onderdelen nog hebben. Dus vandaar onze vraag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ah, er is dus niet echt een technische aanleiding, maar meer een administratieve: 15 jaar oud, dus 'moet' je maar een nieuwe. Volgens mij valt dat bij deze ketel wel mee. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd Nefit zelf nog even bellen of mailen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervanging verwarmingketel.

Ongelezen bericht door sjohie »

1 van de voordelen van Nefit, aldus mijn zwager die ~30 CV onderhoudsmonteurs aanstuurt, is dat Nefit voor een relatief groot deel van de ketels standaard onderdelen gebruikt, vooral in de wat oudere series als de Ecomline. Denk aan Grundfos pompen, elektronica van Honeywell, etc. Kortom, met de schaarsheid van de onderdelen zal het wel wat meevallen. Als de ketel goed werkt, zou ik niet om deze reden een nieuwe ketel kopen.

Gesloten