LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meter van Stedin

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
staciva01

slimme meter van Stedin

Ongelezen bericht door staciva01 » 16 mar 2017 15:45

Dit vind ik toch best een brutale actie van Stedin. Enkele weken geleden kregen we een brief in de bus met de vraag of we een 'slimme' meter willen hebben. We hebben hier niet op gereageerd, omdat we die meter niet willen. Nu heeft Stedin op eigen initiatief een afspraak gemaakt voor het plaatsen van een slimme meter. En ooh ja als we hem niet willen, dan moeten we zelf via de site de afspraak afzeggen.
Wat een brutaliteit!

Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken. En de klant het nakijken heeft. En b. Dat als ik de oude meter wil houden ik straks geen dag- en nachttarief meer heb. Walgelijke manier van die meter door je strot geduwd krijgen.
Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.

Moiseule58

Re: slimme meter van Stedin

Ongelezen bericht door Moiseule58 » 17 mar 2017 14:56

Wij hebben ook zo'n brief gehad en op mij kwam het ook over als chantage. Dus heb ik Stedin gebeld en toen hebben zij het e.e.a. uitgelegd. Daarna heb ik hem toch laten plaatsen en mijn verbruik is nu zelfs duidelijk gedaald! Oftewel: je kunt er beter van worden. Even bellen dus, en dan leggen ze het beter uit dan in de brief en op de site.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman » 17 mar 2017 17:54

Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Je kiest om niet te reageren.
Wie zwijgt, stemt toe.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 17 mar 2017 18:00

Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Onzin, ik heb al Jaren een slimme meter en gewoon netjes dag- nachttarief (Eneco contract).

Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken
Hoop onderbuikgevoel, broodjes aap en indianenverhalen.
Van de "klagers" hier op het forum die op hoge poten komen vertellen dat het niet klopt zie je nooit meer terug en diegene DIE je terugziet (gasmeter) kwam netjes melden dat het achteraf toch klopte.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 17 mar 2017 18:56

Stedin gaat wel de fout in door voor analoge meters het piek/dal tarief uit te schakelen want de energieleverancier zal op de één of andere manier een schifting tussen piek/dal tarief moeten maken omdat u met hen een contract heeft afgesloten voor elektra en Stedin dient te zorgen dat uw aansluiting in stand gehouden wordt. In mijn optiek wordt u door het behouden van de oude analoge meter benadeeld en dat mag gewoonweg niet want u hoeft niet aan het plaatsen van een slimme meter mee te werken. Neem eens contact op met uw energie leverancier want die kan dan niet meer leveren zoals u contractueel heeft afgesproken met name het piek/dal tarief.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 17 mar 2017 21:40

snuffel1 schreef:Stedin gaat wel de fout in door voor analoge meters het piek/dal tarief uit te schakelen want de energieleverancier zal op de één of andere manier een schifting tussen piek/dal tarief moeten maken omdat u met hen een contract heeft afgesloten voor elektra en Stedin dient te zorgen dat uw aansluiting in stand gehouden wordt. In mijn optiek wordt u door het behouden van de oude analoge meter benadeeld en dat mag gewoonweg niet want u hoeft niet aan het plaatsen van een slimme meter mee te werken. Neem eens contact op met uw energie leverancier want die kan dan niet meer leveren zoals u contractueel heeft afgesproken met name het piek/dal tarief.
Onzin!
De oude analoge meters voldoen niet meer. Stedin is verantwoordelijk en zal nieuwe meters plaatsen, al dan niet gewenst zonder slim gedeelte.

muziekruit2

Ongelezen bericht door muziekruit2 » 17 mar 2017 22:38

Inderdaad doen geruchten de ronde dat de ''Slimme meter'' niet correct het verbruik weergeeft. Hoe iemand dat zelf kan vast stellen? Ik zou het niet weten. Het controleren van de gegevens op het (knipperende/wisselende) display is in elk geval wel even wennen en de gegevens worden op afstand uitgelezen, dus wie krijgt er (wellicht illegaal) toegang tot deze gegevens?

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 18 mar 2017 10:43

Onzin!
De oude analoge meters voldoen niet meer. Stedin is verantwoordelijk en zal nieuwe meters plaatsen, al dan niet gewenst zonder slim gedeelte.
Analoge meters voldoen nog steeds aan de eisen die er aan gesteld worden. Stedin besluit om voor analoge meters het piek/dal tarief uit te schakelen met als enige alternatief het plaatsten van een digitale meter. Klanten die het piek/dal tarief gebruiken worden gedwongen de digitale meter te laten plaatsen en krijgen geen alternatief aangeboden. De basis van vrijwilligheid om de digitale meter te laten plaatsen valt compleet weg want het niet laten plaatsen betekent een hogere elektra rekening dus zal de klant wel voor die digitale meter moeten kiezen.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 18 mar 2017 11:51

snuffel1 schreef:
Onzin!
Analoge meters voldoen nog steeds aan de eisen die er aan gesteld worden. Stedin besluit om voor analoge meters het piek/dal tarief uit te schakelen met als enige alternatief het plaatsten van een digitale meter. Klanten die het piek/dal tarief gebruiken worden gedwongen de digitale meter te laten plaatsen en krijgen geen alternatief aangeboden. De basis van vrijwilligheid om de digitale meter te laten plaatsen valt compleet weg want het niet laten plaatsen betekent een hogere elektra rekening dus zal de klant wel voor die digitale meter moeten kiezen.
Waarom iemand überhaupt al tegen een digitale meter kan zijn snap ik niet.
Dezelfde categorie doet de was nog met de hand, reageert niet op dit forum want heeft geen internet en ga zo maar verder.

Een nieuwe meter weigeren zou strafbaar moeten worden. Het is gewoon koppigheid en kost de maatschappij onnodig geld.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 18 mar 2017 12:02

Terecht lijkt me aan een analoge meter zitten meer administratieve kosten verbonden. Door uitschakelen van piek/dal betaal jij (een deel) van de kosten die wij allemaal mogen opbrengen. Wantrouwen of beschermen van je privacy kost nou eenmaal wat. Analoog is niet meer van deze tijd.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 18 mar 2017 12:29

Opzich is een digitale meting van gas en elektra best betrouwbaar maar we zijn er bang voor omdat er mee geknoeid kan worden. Maar toch als de netwerkbeheerder iemand zeg maar vrijwillig dwingt om die meter te laten plaatsen omdat anders het piek/dal tarief vervalt voelt dat als kiezen met een pistool in de aanslag en gaat de klant in 99% van de gevallen overstag.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 18 mar 2017 12:54

taxikemperman schreef:Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Wie zwijgt, stemt toe.
Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 18 mar 2017 13:00

MichielFRL schreef:Waarom iemand überhaupt al tegen een digitale meter kan zijn snap ik niet.
Bijvoorbeeld als je zonepanelen hebt. Het is niet duidelijk of de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Een goede reden voor mensen met panelen om voorlopig niet aan een slimme meter te beginnen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 18 mar 2017 13:08

Klaas Jan schreef:
taxikemperman schreef:Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Wie zwijgt, stemt toe.
Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.
Helaas is de praktijk dat veel brieven negeren. En de rest dan opdraait voor de extra kosten omdat ze niet op de brief hebben gereageerd. Helaas is dit de praktijk, ook OP heeft niet de moeite genomen om kenbaar te maken dat hij het niet wilt.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 18 mar 2017 15:13

sylvesterb schreef:Helaas is de praktijk dat veel brieven negeren. En de rest dan opdraait voor de extra kosten omdat ze niet op de brief hebben gereageerd. Helaas is dit de praktijk, ook OP heeft niet de moeite genomen om kenbaar te maken dat hij het niet wilt.
Wat er in de praktijk wel of niet gebeurt doet niet ter zake. Het vraag van @staciva01 gaat om het principe. En dat principe zou een opting-in systeem moeten zijn. Wél reageren als je iets wél wilt.
Het is aan de aanbieder om het product zodanig aantrekkelijk te 'verkopen' dat de aanmeldingen binnenstromen. Als mensen niet reageren op gratis vervanging dan gebeurt er helemaal niks.
En verdere worden er helemaal geen kosten gemaakt waar anderen voor op moeten draaien. De vraagsteller wil gewoon niks. En dat leidt tot 0 euro kosten. Als de periode voor gratis vervangen voorbij is word een aanvrager op termijn met kosten geconfronteerd, zo is gecommuniceerd.
Ik hou de slimme meter voorlopig buiten de deur en heb gelukkig een netwerkbeheerder die minder opdringerig is dan Stedin.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 18 mar 2017 16:28

MichielFRL schreef:Onzin!
De oude analoge meters voldoen niet meer.
Waarom voldoen die meters dan niet?

Verschil tussen dag en nacht tarief is hier niet zo groot (door alle bijkomende kosten/belastingen etc) dus ik neem maar voor lief dat ik tzt geen nachttarief meer heb. Een slimme meter die verkeerd meet door niet sinusvormig stroomverbruik lijkt me erger.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 18 mar 2017 17:08

Klaas Jan schreef:
MichielFRL schreef:Waarom iemand überhaupt al tegen een digitale meter kan zijn snap ik niet.
Bijvoorbeeld als je zonepanelen hebt. Het is niet duidelijk of de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Een goede reden voor mensen met panelen om voorlopig niet aan een slimme meter te beginnen.
Ik heb zonnepanelen en een paar jaar terug zelfs betaald om vervroegd een slimmemeter te krijgen. De informatie welke de slimmemeter nu al jaren geeft vind ik belangrijker dan het mogelijk niet meer kunnen salderen na 2020.
16again schreef:Een slimme meter die verkeerd meet door niet sinusvormig stroomverbruik lijkt me erger.
Er is niet getest of de analoge meters wel juist registeren bij verstoring van de sinus.
De nieuwe slimmemeters hebben daad iig geen last van.

GJS

Ongelezen bericht door GJS » 18 mar 2017 17:16

MichielFRL schreef: Ik heb zonnepanelen en een paar jaar terug zelfs betaald om vervroegd een slimmemeter te krijgen. De informatie welke de slimmemeter nu al jaren geeft vind ik belangrijker dan het mogelijk niet meer kunnen salderen na 2020.
En welke belangrijke informatie krijg je er dan uit?
Je kan nog steeds niet zien hoeveel energie je zonnepanelen opgewekt hebben.
Met een aparte kWh meter in de groep waarop de zonnepanelen zijn aangesloten kan je dat wel.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 18 mar 2017 17:39

GJS schreef:En welke belangrijke informatie krijg je er dan uit?
Je kan nog steeds niet zien hoeveel energie je zonnepanelen opgewekt hebben.
Met een aparte kWh meter in de groep waarop de zonnepanelen zijn aangesloten kan je dat wel.
Teruglevering, actueel verbruik, gasverbruik, dag/week/maand/jaar verbruik etc.

GJS

Ongelezen bericht door GJS » 18 mar 2017 17:50

Hoe wil jij je actuele verbruik zien als je zonnepanelen aan het terugleveren zijn?
Als je zonnepanelen 2000 Watt opwekken en je hebt verbruikers aan staan die 2000 Watt verbruiken zie je als actueel verbruik 0.

En het kan ook allemaal zonder slimme meter om wat je allemaal opnoemt te kunnen zien.

Gesloten