LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] slimme meter van Stedin
slimme meter van Stedin
Dit vind ik toch best een brutale actie van Stedin. Enkele weken geleden kregen we een brief in de bus met de vraag of we een 'slimme' meter willen hebben. We hebben hier niet op gereageerd, omdat we die meter niet willen. Nu heeft Stedin op eigen initiatief een afspraak gemaakt voor het plaatsen van een slimme meter. En ooh ja als we hem niet willen, dan moeten we zelf via de site de afspraak afzeggen.
Wat een brutaliteit!
Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken. En de klant het nakijken heeft. En b. Dat als ik de oude meter wil houden ik straks geen dag- en nachttarief meer heb. Walgelijke manier van die meter door je strot geduwd krijgen.
Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Wat een brutaliteit!
Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken. En de klant het nakijken heeft. En b. Dat als ik de oude meter wil houden ik straks geen dag- en nachttarief meer heb. Walgelijke manier van die meter door je strot geduwd krijgen.
Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Re: slimme meter van Stedin
Wij hebben ook zo'n brief gehad en op mij kwam het ook over als chantage. Dus heb ik Stedin gebeld en toen hebben zij het e.e.a. uitgelegd. Daarna heb ik hem toch laten plaatsen en mijn verbruik is nu zelfs duidelijk gedaald! Oftewel: je kunt er beter van worden. Even bellen dus, en dan leggen ze het beter uit dan in de brief en op de site.
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: slimme meter van Stedin
Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Je kiest om niet te reageren.
Wie zwijgt, stemt toe.
Je kiest om niet te reageren.
Wie zwijgt, stemt toe.
Re: slimme meter van Stedin
Onzin, ik heb al Jaren een slimme meter en gewoon netjes dag- nachttarief (Eneco contract).Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Hoop onderbuikgevoel, broodjes aap en indianenverhalen.Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken
Van de "klagers" hier op het forum die op hoge poten komen vertellen dat het niet klopt zie je nooit meer terug en diegene DIE je terugziet (gasmeter) kwam netjes melden dat het achteraf toch klopte.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 mar 2017 20:09
Re: slimme meter van Stedin
Inderdaad doen geruchten de ronde dat de ''Slimme meter'' niet correct het verbruik weergeeft. Hoe iemand dat zelf kan vast stellen? Ik zou het niet weten. Het controleren van de gegevens op het (knipperende/wisselende) display is in elk geval wel even wennen en de gegevens worden op afstand uitgelezen, dus wie krijgt er (wellicht illegaal) toegang tot deze gegevens?
-
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: slimme meter van Stedin
Terecht lijkt me aan een analoge meter zitten meer administratieve kosten verbonden. Door uitschakelen van piek/dal betaal jij (een deel) van de kosten die wij allemaal mogen opbrengen. Wantrouwen of beschermen van je privacy kost nou eenmaal wat. Analoog is niet meer van deze tijd.Analoge meters voldoen nog steeds aan de eisen die er aan gesteld worden. Stedin besluit om voor analoge meters het piek/dal tarief uit te schakelen met als enige alternatief het plaatsten van een digitale meter. Klanten die het piek/dal tarief gebruiken worden gedwongen de digitale meter te laten plaatsen en krijgen geen alternatief aangeboden. De basis van vrijwilligheid om de digitale meter te laten plaatsen valt compleet weg want het niet laten plaatsen betekent een hogere elektra rekening dus zal de klant wel voor die digitale meter moeten kiezen.
Re: slimme meter van Stedin
Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.taxikemperman schreef:Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Je kiest om niet te reageren.
Wie zwijgt, stemt toe.
Re: slimme meter van Stedin
Bijvoorbeeld als je zonepanelen hebt. Het is niet duidelijk of de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Een goede reden voor mensen met panelen om voorlopig niet aan een slimme meter te beginnen.MichielFRL schreef:Waarom iemand überhaupt al tegen een digitale meter kan zijn snap ik niet.
-
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: slimme meter van Stedin
Helaas is de praktijk dat veel brieven negeren. En de rest dan opdraait voor de extra kosten omdat ze niet op de brief hebben gereageerd. Helaas is dit de praktijk, ook OP heeft niet de moeite genomen om kenbaar te maken dat hij het niet wilt.Klaas Jan schreef:Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.taxikemperman schreef:Je krijgt een brief met de vraag of je de meter wilt.
Je kiest om niet te reageren.
Wie zwijgt, stemt toe.
Re: slimme meter van Stedin
Wat er in de praktijk wel of niet gebeurt doet niet ter zake. Het vraag van @staciva01 gaat om het principe. En dat principe zou een opting-in systeem moeten zijn. Wél reageren als je iets wél wilt.sylvesterb schreef:Helaas is de praktijk dat veel brieven negeren. En de rest dan opdraait voor de extra kosten omdat ze niet op de brief hebben gereageerd. Helaas is dit de praktijk, ook OP heeft niet de moeite genomen om kenbaar te maken dat hij het niet wilt.
Het is aan de aanbieder om het product zodanig aantrekkelijk te 'verkopen' dat de aanmeldingen binnenstromen. Als mensen niet reageren op gratis vervanging dan gebeurt er helemaal niks.
En verdere worden er helemaal geen kosten gemaakt waar anderen voor op moeten draaien. De vraagsteller wil gewoon niks. En dat leidt tot 0 euro kosten. Als de periode voor gratis vervangen voorbij is word een aanvrager op termijn met kosten geconfronteerd, zo is gecommuniceerd.
Ik hou de slimme meter voorlopig buiten de deur en heb gelukkig een netwerkbeheerder die minder opdringerig is dan Stedin.
Re: slimme meter van Stedin
Waarom voldoen die meters dan niet?MichielFRL schreef:Onzin!
De oude analoge meters voldoen niet meer.
Verschil tussen dag en nacht tarief is hier niet zo groot (door alle bijkomende kosten/belastingen etc) dus ik neem maar voor lief dat ik tzt geen nachttarief meer heb. Een slimme meter die verkeerd meet door niet sinusvormig stroomverbruik lijkt me erger.
Re: slimme meter van Stedin
En welke belangrijke informatie krijg je er dan uit?MichielFRL schreef: Ik heb zonnepanelen en een paar jaar terug zelfs betaald om vervroegd een slimmemeter te krijgen. De informatie welke de slimmemeter nu al jaren geeft vind ik belangrijker dan het mogelijk niet meer kunnen salderen na 2020.
Je kan nog steeds niet zien hoeveel energie je zonnepanelen opgewekt hebben.
Met een aparte kWh meter in de groep waarop de zonnepanelen zijn aangesloten kan je dat wel.
Re: slimme meter van Stedin
Hoe wil jij je actuele verbruik zien als je zonnepanelen aan het terugleveren zijn?
Als je zonnepanelen 2000 Watt opwekken en je hebt verbruikers aan staan die 2000 Watt verbruiken zie je als actueel verbruik 0.
En het kan ook allemaal zonder slimme meter om wat je allemaal opnoemt te kunnen zien.
Als je zonnepanelen 2000 Watt opwekken en je hebt verbruikers aan staan die 2000 Watt verbruiken zie je als actueel verbruik 0.
En het kan ook allemaal zonder slimme meter om wat je allemaal opnoemt te kunnen zien.
Re: slimme meter van Stedin
Nee dit is geen onzin. De pulse die het de analoge meter mogelijk maakt over te schakelen van dag naar nacht tarief en vv gaat eraf. Dit is namelijk een stoorzender voor de slimme meter. De slimme meter kan wel dag en nacht tarief aan, de omschakeling daar geschied op een digitale manier (via het 2g gsm netwerk)bprosman schreef:Onzin, ik heb al Jaren een slimme meter en gewoon netjes dag- nachttarief (Eneco contract).Vraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Re: slimme meter van Stedin
Analoge meters zijn mechanische meters (met tandwieltjes en zo) en die zijn net als een automotor met een paar ton op de teller op een gegeven moment gewoon 'op' en kunnen dan ook afwijkingen gaan geven. MEESTAL gunstig voor de consument (meter geeft te weinig aan) , uiteraard ongunstig voor de netbeheerder. Dus die (te) oude meters worden vervangen.Waarom voldoen die meters dan niet?
Overigens heb ik onder alle "principielen" nog nooit iemand gehoord die bij wilde betalen omdat zijn analoge meter jarenlang te weinig aangaf (die zijn er genoeg). Blijkbaar werken principes maar 1 kant op.
En dat allemaal voor die 1 of 2 cent verschil per kWhVraag me af of dat juridisch wel klopt, want ik heb volgens mij een contract voor dag en nachttarief. Dat mogen ze toch niet zomaar eenzijdig opzeggen, gewoon omdat ik uit zelfbescherming die slimme meter niet wil.
Zie het van de positieve kant, kun je overdag (vaat)wassen.
De wereld verandert, dat geldt voor zowel organen als de slimme meter.Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.
Re: slimme meter van Stedin
Waarom zouden de energiemaatschappijen dit nu slimme meters noemen. Net zo iets als woekerpolissen
Re: slimme meter van Stedin
Er gaan op dit moment veel verhalen over de nieuwe meters die niet goed zouden werken.staciva01 schreef:Even googlen en kijken op de fb van Stedin leert me ook nog eens dat a. Die slimme meters heel erg vaak niet goed werken. En de klant het nakijken heeft.
En dat kan natuurlijk best wel. Maar voor een aantal klagers over te hoge meterstanden zou het natuurlijk kunnen zijn dat de oude meter te weinig aangaf, omdat die niet goed werkte.
En ook de oude analoge meters kunnen kapot gaat. Zowel mijn eigen analoge meter als die van mijn schoonmoeder zijn kapot gegaan waardoor ze stil stonden. Als je niet regelmatig kijkt kan het maanden duren voor je daar achter komt.
Kortom de oude meters en de nieuwe meters kunnen kapot zijn alleen bij de nieuwe meters zal het eerder opvallen waarschijnlijk
Re: slimme meter van Stedin
Daarbij gaat u wel voorbij aan waar het hier in essentie om gaat: het beschermen van consumenten en klanten. Dat een 'orgaan' pas aan het werk kan als een klant toestemming heeft gegeven is heus niet iets uit de oude doos. Dat is nog steeds hip en zal wat mij betreft ook altijd zo blijven.bprosman schreef:De wereld verandert, dat geldt voor zowel organen als de slimme meter.Wat mij betreft de omgekeerde wereld. Reageren als je iets wél wilt zou de norm moeten zijn.
Re: slimme meter van Stedin
Grappig, aan de ene kant vind de consument zich mondig genoeg en mag de overheid of welke andere instantie zich nergens mee bemoeien, tot het punt dat het de consument beter uitkomt en dan moet het ineens wel.Daarbij gaat u wel voorbij aan waar het hier in essentie om gaat: het beschermen van consumenten en klanten
Maar leg eens uit... beschermen tegen wat ?
Als je het allemaal niet vertrouwt geef je toch gewoon geen toestemming om de "slimme meter" uit te laten lezen en word er ook geen data verzonden. Die keuze heb je nog altijd , moet je zelf je meterstanden doorgeven en doe je dat niet dan komt de "meteropnemer" op de koffie.
Ik had het over het wetsontwerp mbt "orgaandonaties" dat is ook "Opt-out" geworden.Dat een 'orgaan' pas aan het werk kan als een klant toestemming heeft gegeven is heus niet iets uit de oude doos. Dat is nog steeds hip en zal wat mij betreft ook altijd zo blijven.
Maar als we het toch over rechten hebben... als ik het zo lees heeft de netbeheerder dan ook niet het recht niet- of slecht functionerende analoge meters te vervangen en daardoor inkomsten te verliezen ?
Re: slimme meter van Stedin
Uiteraard.bprosman schreef:als ik het zo lees heeft de netbeheerder dan ook niet het recht niet- of slecht functionerende analoge meters te vervangen en daardoor inkomsten te verliezen ?
Maar vooralsnog staan juist de nieuwe meters ter discussie, en niet de degelijke oude meters die al heel wat jaren zonder problemen als deze in gebruik zijn.