LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
martinsrep
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:48

Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door martinsrep »

Voorgeschreven maagzuurremmers Omeprazol kosten mij bij de apotheek (5 stuks) maar liefst 16.12 euro, voor een keer gebruik.
Bij de Etos drogist te koop, zelfde sterkte ook Omeprazol 7 stuks voor 5 Euro. Nu begrijp ik ook waarom de zorgverzekering steeds duurder wordt. Kennelijk verzinnen de apotheken allerlei regelingen om de consument geld uit de zak te kloppen. Hier zou van overheidswege iets aan gedaan moeten worden.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2017 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door BL2 »

Waarom moet van overheidswegen daar wat aan gedaan worden. Nog meer regeltjes en wetten lijken me niet handig in een vrije commerciële mark.
Niemand verplicht jou deze "softe" medicijnen te kopen bij een apotheek, terwijl ze bij iedere drogist vrij en ook nog zonder recept te koop zijn.
Net als de drogist mag de apotheek gelukkig zelf zijn prijzen bepalen...........

Tegenwoordig heeft iedereen Internet, dus kan zelf de goedkoopste kiezen. Leven de marktwerking, zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door BL2 op 04 apr 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door Redfloor »

Een medewerker bij een apotheek heeft denk ik meer opleiding gehad dan een medewerker bij een drogist en deze zal dan ook duurder zijn qua personeelskosten. En dan is het logisch dat de medicijnen daar duurder zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door bprosman »

Heeft inderdaad met opleiding te maken en onderzoek of het wel "past" bij medicijnen die al in gebruikt zijn. Daar is bij ons door de apotheker al een paar keer (gelukkig) ingegrepen. Kassa of Radar heeft ooit onderzoek gedaan naar de "opgeleide medewerkers" bij de diverse drogisten en het was tenenkrommend tot gevaarlijk aan toe wat voor adviezen (lees onzin) die beste dames uitkraamden.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

"Hier zou van overheidswege iets aan gedaan moeten worden."

Die stap is te voorspellen. Het middel is vrij verkrijgbaar bij de drogist, dus wordt het straks niet meer vergoed.

gps
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jun 2005 00:06

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door gps »

Bij de apotheek betaal je sowieso ongeveer €12,00 voor Terhandstellingskosten van een geneesmiddel bij een eerste uitgifte met begeleidingsgesprek + de kosten van het medicijn zelf.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de groenteboer betaal ik meer voor mijn groenten dat in een supermarkt. Dat de overheid daar nog niets aan gedaan heeft!

De apotheek klopt u geen geld uit uw zak, deze wil ook graag betaald worden voor zijn diensten. En dat is niet alleen uw medicijn uit een schapje pakken, die controleert ook of het te gebruiken is met andere medicijnen en geeft u uitleg over het gebruik. Maar ja, schijnbaar doet u vrijwilligerswerk en hoeft niet betaald te worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door olaf79 »

Eerder vind ik het de taak van de (huis)arts je erop te wijzen dat deze medicijnen ook bij de drogist te koop zijn. Het is inderdaad zo dat de apotheek controleert of je medicijn wel bij andere medicijnen past. Dit systeem kost geld en dat wordt ook doorberekend. De drogist heeft geen flauw benul wat jij zoal slikt en kan daar niet op sturen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan nog erger ! 3 jaar geleden moesten wij met spoed naar de eerste hulp om 8 uur S avonds . De apotheek in het ziekenhuis was tot 12,00 uur open.

Medicijnen en verband ca 24,00 euro ,9, 00 euro terhandstelling en 40,00 euro adm kosten na 18,00 euro . Waren wel blij dat het kon . En de gebruikelijke dokters kosten kwamen daar nog bij .

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bovendien telt de aankoop via de apotheek mee met je eigen risico.
Als je dit hebt opgebruikt, betaal je dus niets meer

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door gosewijn »

Verband en kosten werden niet betaald .

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door GJvdZ »

martinsrep schreef:Voorgeschreven maagzuurremmers Omeprazol kosten mij bij de apotheek (5 stuks) maar liefst 16.12 euro, voor een keer gebruik.
Bij de Etos drogist te koop, zelfde sterkte ook Omeprazol 7 stuks voor 5 Euro. Nu begrijp ik ook waarom de zorgverzekering steeds duurder wordt. Kennelijk verzinnen de apotheken allerlei regelingen om de consument geld uit de zak te kloppen. Hier zou van overheidswege iets aan gedaan moeten worden.
Dan koop je ze toch gewoon bij de Etos? Dan help je tenminste mee om de ziektekostenverzekeringspremies niet onnodig hoog te maken (als deze spullen ook nog eens vergoedt worden door de verzekeraars zijn de uiteindelijke kosten een veelvoud van wat je bij Etos betaalt omdat alle declaraties ook nog eens verwerkt moeten worden.

Ik denk dat het goed is dat er een eens gekeken gaat worden naar de hoeveelheid behandelingen per kostenklassen. Het zal mij niet verbazen als veruit de meeste vergoedingen kleine bedragen zijn. Die zou je dan uit de ziektekostenverzekering kunnen halen in ruil voor een lagere premie.

Aadgt
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:06

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door Aadgt »

Bij wat grotere aantallen is de apotheek goedkoper. Bijvoorbeeld 90 stuks ongeveer 9 euro. Dat komt omdat de kostprijs per stuk maar ongeveer 2 cent zijn. De apotheek telt daar ongeveer 7 euro bij. Bij de eerste keer voor begeleidingsgesprek ook ongeveer 7 euro.

stofzuigertje

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je onder de €385,- per jaar zit is elders inkopen rendabel.
Of het nu over de grens is of bij drogist, het mag.... maar.......

Als je bij huisarts of ziekenhuis komt zien ze dat je deze niet meer gebruikte en moet je het wel melden.
Alle apotheken melden het in hun systeem en de Etos heeft dit niet.

Er zijn vele andere die ook vrij te koop zijn en mensen die onder de €385,- zitten per jaar is dit rendabel mits je het wel meld bij je huisarts....
Ze houden geen rekening als je iets nodig hebt later dat je deze elders koopt!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Medicijnen bij apotheek duurder dan bij drogist

Ongelezen bericht door Dirkie »

martinsrep schreef:Voorgeschreven maagzuurremmers Omeprazol kosten mij bij de apotheek (5 stuks) maar liefst 16.12 euro, voor een keer gebruik.
Bij de Etos drogist te koop, zelfde sterkte ook Omeprazol 7 stuks voor 5 Euro. Nu begrijp ik ook waarom de zorgverzekering steeds duurder wordt. Kennelijk verzinnen de apotheken allerlei regelingen om de consument geld uit de zak te kloppen. Hier zou van overheidswege iets aan gedaan moeten worden.
Hier hoeft van mij van overheidswege niets aan gedaan te worden, want U weet blijkbaar zelf de oplossing: bij de ETOS kopen. Probleem is dan wel dat zij daar waarschijnlijk het recept niet begrijpen, geen controle doen of het past bij Uw andere medicijnen enz enz. Bij de apotheek wordt U geholpen door geschoolde medewerkers, die begrijpen wat ze doen en die ook een daarbij passend uurloon hebben. Bij de ETOS wordt U waarschijnlijk geholpen door schoolgaande kinderen die een bijbaantje hebben en die dus ook een uurloon hebben waar U niet eens voor uit uw bed komt.

Gesloten