LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Olgers
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2017 12:14

Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door Olgers »

Ik ben in het bezit van een TomTom XL IQR, met de in juli 2016 aangeschafte kaart van West-Europa, waarin alle landen van Europa tot aan het voormalige Oostblok.
TomTom heeft in februari besloten deze kaart op te splitsen in 3 te downloaden delen: Europa - Zuidelijke zone (8 landen) of Europa - Noordelijke zone (8 landen) of Europa - Westelijke zone (6 landen). Slechts één deel is te downloaden.
Dit betekent dat wanneer men bijvoorbeeld naar Italië (zuidelijke zone) gaat, dan mist men de nodige navigatie voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (westelijke zone). Onderweg naar een andere zone switchen is niet mogelijk of je moet je pc meenemen.

Wat vindt men hier van?

Ook heb ik TomTom eerder verweten dat bezitters van ‘oude’ systemen moeten betalen voor kaartupdates, terwijl deze bij nieuwe systemen ‘Lifetime’ gratis zijn. Overigens is Lifetime een beperkt begrip, want TomTom bepaalt wanneer Lifetime eindigt (zie hun voorwaarden).

Vriendelijke dank,
Rob Olgers

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

Olgers schreef:Ik ben in het bezit van een TomTom XL IQR, met de in juli 2016 aangeschafte kaart van West-Europa, waarin alle landen van Europa tot aan het voormalige Oostblok.
TomTom heeft in februari besloten deze kaart op te splitsen in 3 te downloaden delen: Europa - Zuidelijke zone (8 landen) of Europa - Noordelijke zone (8 landen) of Europa - Westelijke zone (6 landen). Slechts één deel is te downloaden.
Dit betekent dat wanneer men bijvoorbeeld naar Italië (zuidelijke zone) gaat, dan mist men de nodige navigatie voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (westelijke zone). Onderweg naar een andere zone switchen is niet mogelijk of je moet je pc meenemen.

Wat vindt men hier van?

Ook heb ik TomTom eerder verweten dat bezitters van ‘oude’ systemen moeten betalen voor kaartupdates, terwijl deze bij nieuwe systemen ‘Lifetime’ gratis zijn. Overigens is Lifetime een beperkt begrip, want TomTom bepaalt wanneer Lifetime eindigt (zie hun voorwaarden).

Vriendelijke dank,
Rob Olgers
volgens de site van tomtom zijn er wel meerdere kaarten te installeren, maar kunt u er slechts 1 actief hebben.
http://nl.support.tomtom.com/app/answer ... tiesysteem

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door gemist »

Smartphone, tablet, GoogleMaps, alles bij de hand en gratis. Einde advies.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door berndv »

gemist schreef:Smartphone, tablet, GoogleMaps, alles bij de hand en gratis. Einde advies.
absoluut. Kaarten kan je vooraf downloaden, indien nodig. En vanaf midden juni vervallen kosten voor roaming, waardoor je je nederlandse internetbundel in de gehele EU kunt gebruiken. Makkelijker kan bijna niet, en nog beter up to date dan tomtom ook.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is ook nog een "Central Europe" kaart die gebruik ik altijd voor mijn Italie vakanties :
https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/maps ... al-europe/
Die past zelfs op de oude TomTom's nog samen met de Benelux kaart.
Anders een beetje knutselen met de "Speech" bestanden, dan krijg je het er wel op.
Makkelijker kan bijna niet, en nog beter up to date dan tomtom ook.
Dat lijkt me sterk, heb TomTom (Benelux) kaarten gehad waar al rotondes op stonden die later pas door de gemeente aangelegd zijn (Den Bosch).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gemist schreef:Smartphone, tablet, GoogleMaps, alles bij de hand en gratis. Einde advies.
Gratis bestaat niet. Grote kans dat je betaalt met je privegegevens (zoals waar je bent geweest, wat je hebt gedaan etc).

mrdummy
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:22

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door mrdummy »

Neem Garmin navigatie. Hierop kun je Openstreet map data plaatsen en dat is gratis. Er is website hiervoor om zone te kiezen en dan downloaden.
Zeker als je geen zin meer hebt om weer geld uit te geven aan Tomtom kaarten.

Daarnaast hebben smartphones ook Google Maps erop, welke ook aardig goed doet. Ik maak al hele tijd gebruik van en gebruik al jaren geen Tomtom.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door gemist »

GJvdZ schreef:
gemist schreef:Smartphone, tablet, GoogleMaps, alles bij de hand en gratis. Einde advies.
Gratis bestaat niet. Grote kans dat je betaalt met je privegegevens (zoals waar je bent geweest, wat je hebt gedaan etc).
Nee, die dataoverdracht kun je volledig uitzetten. En verder is het best handig dat zulke data in een cloud staan. De keuze is aan de gebruiker van Maps.

mrdummy
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:22

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door mrdummy »

gemist schreef:
GJvdZ schreef:
gemist schreef:Smartphone, tablet, GoogleMaps, alles bij de hand en gratis. Einde advies.
Gratis bestaat niet. Grote kans dat je betaalt met je privegegevens (zoals waar je bent geweest, wat je hebt gedaan etc).
Nee, die dataoverdracht kun je volledig uitzetten. En verder is het best handig dat zulke data in een cloud staan. De keuze is aan de gebruiker van Maps.
En sinds laatste Maps kun je ook offline data alvast inladen. Dan kun je rondrijden zonder internet. :)

dschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2016 21:16

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door dschaap »

Je kunt, mits je een abo hebt voor west-Europa met 44 landen altijd het geheel downloaden, alleen heb je een behoorlijk grote SD kaart nodig => 8 GB. Het wisselen onderweg zou dan eenvoudig zijn. Zelf heb ik nooit hoeven wisselen.
Een alternatieve gratis versie zonder noodzakelijke internet verbinding is HERE wel vooraf de benodigde kaarten thuis inladen. Europa met 44 landen is 12 GB maar GoogleMaps is ook downloadbaar voor de gehele route en werkt goed behalve als je van de route ruim afwijkt

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Het scheelt misschien dat ik dit land niet uit kom, en ik zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar ik heb dus helemaal geen navigatie en ik wil het ook niet. Als ik naar een onbekende bestemming moet kijk ik op Google, maak de nodige aantekeningen op een manier dat ik het zelf snap en vervolgens rij ik in één keer foutloos naar mijn bestemming. Ook als het aan de andere kant van het land is.

Prima geheugentraining.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door lijfrente »

witte angora schreef:Het scheelt misschien dat ik dit land niet uit kom, en ik zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar ik heb dus helemaal geen navigatie en ik wil het ook niet. Als ik naar een onbekende bestemming moet kijk ik op Google, maak de nodige aantekeningen op een manier dat ik het zelf snap en vervolgens rij ik in één keer foutloos naar mijn bestemming. Ook als het aan de andere kant van het land is.

Prima geheugentraining.
Het topic is toch"Meerdere Kaarten nodig........,dus je gaat er helemaal de verkeerde kant uit, TS wil niet via Google , maar met TomTom! :shock:

Europa met 44 landen is 12 GB
Wat wil je in Gods naam met 44 landen op je TomTom? :shock:
Zoek de landen uit waar je naar toe gaat , dat is voldoende!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door bprosman »

Inderdaad , neem de "Central Europe" kaart, klaar.

Een XL IQR heeft geen SD slot.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Het scheelt misschien dat ik dit land niet uit kom, en ik zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar ik heb dus helemaal geen navigatie en ik wil het ook niet. Als ik naar een onbekende bestemming moet kijk ik op Google, maak de nodige aantekeningen op een manier dat ik het zelf snap en vervolgens rij ik in één keer foutloos naar mijn bestemming. Ook als het aan de andere kant van het land is.

Prima geheugentraining.
En onderweg op je aanwijzingen kijken en zoeken en in de hand houden...levensgevaarlijk... :D

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Het scheelt misschien dat ik dit land niet uit kom, en ik zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar ik heb dus helemaal geen navigatie en ik wil het ook niet. Als ik naar een onbekende bestemming moet kijk ik op Google, maak de nodige aantekeningen op een manier dat ik het zelf snap en vervolgens rij ik in één keer foutloos naar mijn bestemming. Ook als het aan de andere kant van het land is.

Prima geheugentraining.
En onderweg op je aanwijzingen kijken en zoeken en in de hand houden...levensgevaarlijk... :D
Een boterham eten achter het stuur is ook levensgevaarlijk niet waar? :D

In de praktijk valt het allemaal wel mee, met dat kijken naar de aanwijzingen en zoeken. Verkeersborden en bewegwijzering staan er ook niet om levensgevaarlijk te zijn, of wel dan. Het is een kwestie van voorbereiding, meer niet. En in de hand houden, een klein papiertje (6x6 cm) is geen mobiel waar je van alles op moet intoetsen om überhaupt iets te kunnen zien.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door bprosman »

Een TomTom is ook geen mobiel.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Een TomTom is ook geen mobiel.
Nee is dom dom...
maar voor navigatie over langere afstand wel beter (als de kaarten up to date zijn) geschikt voor dit doel

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door Radar »

Mocht je toch nog vragen hebben over offline navigeren, lees dan ook: Vind gemakkelijk de weg in het buitenland met offline navigatie apps

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mrdummy schreef:
gemist schreef:
GJvdZ schreef: Gratis bestaat niet. Grote kans dat je betaalt met je privegegevens (zoals waar je bent geweest, wat je hebt gedaan etc).
Nee, die dataoverdracht kun je volledig uitzetten. En verder is het best handig dat zulke data in een cloud staan. De keuze is aan de gebruiker van Maps.
En sinds laatste Maps kun je ook offline data alvast inladen. Dan kun je rondrijden zonder internet. :)
Tot je ergens de verkeerde kant of alternatieve route ingaat. Dan heb je wel internet nodig.

EL-Jay
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2008 16:36

Re: Meerdere TomTom kaarten nodig bij vakantie

Ongelezen bericht door EL-Jay »

Ik ben ondertussen met mijn 2e TomTom bezig. Ik herken de opsplitsing van de kaarten, niet met mijn huidige, maar met mijn vorige de Go720. Kaarten worden steeds groter door nog betere detailering en opties. Ik ga altijd naar Kroatië op vakantie en ken het fenomeen einde kaart, als ik de Karawanke tunnel uitkwam naar Slovenië stond de TomTom op grijs veld. Ik moest toen een deel kaart bij kopen om heel Europa te mogen hebben wat resulteerde in een nieuwere grotere SD kaart. Destijds was de kwaliteit van de Oost Europa landen van matige kwaliteit en dat is ondertussen bijna net zo goed als in West Europa.

Net als je een auto koopt is er verschil in kwaliteit en opties, een Hyundai i10 is geen BMW X1. Het prijsverschil is de kwaliteit en comfort.
Met jouw XL heb je een instappertje, het zijn je eigen keuzes die je maakt.
Mijn Go720 was destijds 300 euro, omdat ik een groter scherm wilde met snellere processor en de share optie. Kon toen ook al voor een XL kiezen, die is trager en beperkter. Het zijn keuzes die je maakt.
Mijn Go720 ging na 7 jaar gebruik kapot na een kaartupdate, ik had een lopend abonnement op elke 3 maanden een update, dat is goedkoper dan jaarlijks een kaart aanschaffen. TomTom kwam mij tegemoet als goede klant en ik mocht met 25% korting een keuze maken naar een nieuwe + gratis opberghoesje twv 30 euro.

Ik koos voor de allerduurste op dat moment de 6100, want hier heb je 'levenslang' gratis kaart updates met dekking wereldwijd. Als ik kijk hoeveel ik de laatste 7 jaar aan kaart updates heb betaald, ben je gek als je niet de optie neemt waarbij de gratis updates hebt. En toch was hij niet veel duurder als mijn Go720 van destijds! Ik heb hem in het zelfde jaar als jij jouw XL gekocht en kon ook de 200 euro goedkopere XL kiezen.
De 6100 heeft ook nog 'traffic controle' met wereldwijd TomTom server connect zonder roaming kosten. En dat heeft vorig jaar in Duitsland heel wat fileleed voorkomen en mij netje omgeleid bij lange files. En de flitsservice is bij deze ook inclusief zonder meerprijs.

Kaarten worden steeds groter en veel beter in details, dus grotere SD kaarten nodig. Of je kiest voor een deelkaart of voor heel Europa, het is niet anders. Ga je voor de budget instapper XL, ben je duurder uit in de kaarten en opties, of je betaald 200 euro meer voor all-in uitvoering en je betaald NIET voor je updates, flits-service en traffic controle. En die 200 euro verschil heb je al na een paar jaar er uit in kaarten updates.
Keuzes vooraf maken doe je niet impulsief om voor een lokkertje te gaan, de XL instappers zijn heel goedkoop, maar kijk verder en laat je informeren door een deskundige verkoper .... en toen bleek dat de duurste TomTom, op langer gebruik de goedkoopste was. Net als met Smartphones je hebt ze van 100 euro, maar ook van 700 euro, prijsverschil is optie en kwaliteit verschil.

Gesloten