LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-books en eigendom

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Brainfreeze
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2011 20:15

E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

Gisteravond via Bol.com een aantal studieboeken besteld, waarvan 2 uitsluitend als E-book leverbaar waren.
Hoewel ik liever een papieren exemplaar heb, had ik in dit geval geen andere optie dan voor een digitale uitvoering te kiezen.
Na betaling staan de boeken keurig in mijn lijstje met Digitale Producten.
Eén van de twee laat zich netjes downloaden en die kan ik dus op mijn laptop in het mapje "E-books" parkeren voor later gebruik. (of op een extern medium)

De andere echter, kan ik uitsluitend door eerst de Kobo-app te downloaden, daarop in te loggen met mijn Bol account, en vervolgens na een synchronisatie actie inzien.
Maar dan wel echter uitsluiten via deze app. Ik heb geprobeerd te achterhalen waar in dit geval het bestand op mijn computer wordt opgeslagen, maar ben daar nog niet in geslaagd. Ik kan het wel offline lezen, dus het moet ergens staan, maar ik wil het graag bewust en gestructureerd opslaan.

Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als mijn computer zou crashen, gestolen zou worden of een andere reden waarom ik op dit apparaat niet meer op deze app zou kunnen inloggen. Hoe lang blijft het bestand bij Bol staan om eventueel nogmaals via bovengenoemde weg op een andere computer te lezen?
Aangezien was nog niet eens een goedkoop exemplaar was, stoort mij dit enigszins.

Het lijkt erop dat de firma Kobo met z'n app mijn boek in een soort van gijzeling heeft en dat ik het alleen kan inzien en verder dus niet opslaan.
De koopprijs die ik betaald heb is feitelijk alleen een leesrecht: ik heb geen fysiek bestand in handen gekregen.

Wie van de geachte en meestal welbespraakte Forummers kan mij hierin verder helpen.
Bij de FAQ op de Bol site zie ik hierover niets verklaard.
Wellicht valt en staat het hele verhaal met mijn ontoereikende kennis op het gebied E-books, maar wellicht leren we er dan met ons allen iets van...

Fijn weekend.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Na al die moeite zou ik het boek piraten, indien mogelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door sjohie »

Brainfreeze schreef:Gisteravond via Bol.com een aantal studieboeken besteld, waarvan 2 uitsluitend als E-book leverbaar waren.
Hoewel ik liever een papieren exemplaar heb, had ik in dit geval geen andere optie dan voor een digitale uitvoering te kiezen.
Na betaling staan de boeken keurig in mijn lijstje met Digitale Producten.
Eén van de twee laat zich netjes downloaden en die kan ik dus op mijn laptop in het mapje "E-books" parkeren voor later gebruik. (of op een extern medium)

De andere echter, kan ik uitsluitend door eerst de Kobo-app te downloaden, daarop in te loggen met mijn Bol account, en vervolgens na een synchronisatie actie inzien.
Maar dan wel echter uitsluiten via deze app. Ik heb geprobeerd te achterhalen waar in dit geval het bestand op mijn computer wordt opgeslagen, maar ben daar nog niet in geslaagd. Ik kan het wel offline lezen, dus het moet ergens staan, maar ik wil het graag bewust en gestructureerd opslaan.

Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als mijn computer zou crashen, gestolen zou worden of een andere reden waarom ik op dit apparaat niet meer op deze app zou kunnen inloggen. Hoe lang blijft het bestand bij Bol staan om eventueel nogmaals via bovengenoemde weg op een andere computer te lezen?
Aangezien was nog niet eens een goedkoop exemplaar was, stoort mij dit enigszins.

Het lijkt erop dat de firma Kobo met z'n app mijn boek in een soort van gijzeling heeft en dat ik het alleen kan inzien en verder dus niet opslaan.
De koopprijs die ik betaald heb is feitelijk alleen een leesrecht: ik heb geen fysiek bestand in handen gekregen.

Wie van de geachte en meestal welbespraakte Forummers kan mij hierin verder helpen.
Bij de FAQ op de Bol site zie ik hierover niets verklaard.
Wellicht valt en staat het hele verhaal met mijn ontoereikende kennis op het gebied E-books, maar wellicht leren we er dan met ons allen iets van...

Fijn weekend.
Wat zij BOL.com toen je ze deze vraag direct hebt gesteld? Overigens koop je een gebruiksrecht op het boek, de inhoud wordt nooit je eigendom. Een fysiek boek kan je bij brand verliezen, een E-book bij de crash van de machine waar het op staat. Overigens kan je het testen door op een andere machine met je bol.com account in te loggen, en het nogmaals proberen te downloaden?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Overigens koop je een gebruiksrecht op het boek, de inhoud wordt nooit je eigendom. Een fysiek boek kan je bij brand verliezen, een E-book bij de crash van de machine waar het op staat.
Dat is toch idioot? Een boek gaat vele jaren mee. De gemiddelde computer 2-3 jaar. Wat geeft die uitgever het recht om te stellen dat je het gebruikersrecht maar een paar jaar mag toepassen? En wat nou wanneer ze hun server offline halen, of nieuwe OSen niet ondersteunen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brainfreeze schreef:Gisteravond via Bol.com een aantal studieboeken besteld, waarvan 2 uitsluitend als E-book leverbaar waren.
Hoewel ik liever een papieren exemplaar heb, had ik in dit geval geen andere optie dan voor een digitale uitvoering te kiezen.
Na betaling staan de boeken keurig in mijn lijstje met Digitale Producten.
Eén van de twee laat zich netjes downloaden en die kan ik dus op mijn laptop in het mapje "E-books" parkeren voor later gebruik. (of op een extern medium)

De andere echter, kan ik uitsluitend door eerst de Kobo-app te downloaden, daarop in te loggen met mijn Bol account, en vervolgens na een synchronisatie actie inzien.
Maar dan wel echter uitsluiten via deze app. Ik heb geprobeerd te achterhalen waar in dit geval het bestand op mijn computer wordt opgeslagen, maar ben daar nog niet in geslaagd. Ik kan het wel offline lezen, dus het moet ergens staan, maar ik wil het graag bewust en gestructureerd opslaan.

Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als mijn computer zou crashen, gestolen zou worden of een andere reden waarom ik op dit apparaat niet meer op deze app zou kunnen inloggen. Hoe lang blijft het bestand bij Bol staan om eventueel nogmaals via bovengenoemde weg op een andere computer te lezen?
Aangezien was nog niet eens een goedkoop exemplaar was, stoort mij dit enigszins.

Het lijkt erop dat de firma Kobo met z'n app mijn boek in een soort van gijzeling heeft en dat ik het alleen kan inzien en verder dus niet opslaan.
De koopprijs die ik betaald heb is feitelijk alleen een leesrecht: ik heb geen fysiek bestand in handen gekregen.

Wie van de geachte en meestal welbespraakte Forummers kan mij hierin verder helpen.
Bij de FAQ op de Bol site zie ik hierover niets verklaard.
Wellicht valt en staat het hele verhaal met mijn ontoereikende kennis op het gebied E-books, maar wellicht leren we er dan met ons allen iets van...

Fijn weekend.
https://nl.kobo.com/help/nl-NL/article/ ... bo-account

stofzuigertje

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een download op USB of SD kaart zette.....
Dan is het makkelijk te verspreiden en over te zetten op elke PC of Laptop.

Ik weet dat na 1x download de hele VWO 5 alle boeken had!
Dat ze voor Havo en VMBO dit ook even regelden en daar zat ook KOBO bij.

Het blijkt een beveiliging voor Apple, Android en Windows maar Linux is het probleem.
Die ziet geen beveiliging en kan dit moeiteloos met wachtwoord of inlog over zetten als alles op 1 SD kaartje stond!
Maar hoe bewijs je welke VWO leerling dit heeft gedaan?
Het IP adres was openbare plek, de computer waarmee dit gebeurde is op school onbekend......
Alleen bij de Action weten ze wie er vele honderden SD kaarten en USB sticks heeft gekocht!
Maar dat houden ze geheim....!

Ik weet dat het aantal Downloads en leerlingen niet gelijk zijn!
Maar het is ook toegestaan je laptop aan een ander door te verkopen als je naar volgende klas gaat, net als je gebruikte boeken doorverkoopt!

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

stofzuigertje schreef:Maar hoe bewijs je welke VWO leerling dit heeft gedaan?
Je NAT router de publieke IP adressen laten mappen met de privé adressen, de leerlingen laten inloggen met een persoonlijk account en dit alles loggen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door renewouters »

Julie4444 schreef:
sjohie schreef:Overigens koop je een gebruiksrecht op het boek, de inhoud wordt nooit je eigendom. Een fysiek boek kan je bij brand verliezen, een E-book bij de crash van de machine waar het op staat.
Dat is toch idioot? Een boek gaat vele jaren mee. De gemiddelde computer 2-3 jaar. Wat geeft die uitgever het recht om te stellen dat je het gebruikersrecht maar een paar jaar mag toepassen? En wat nou wanneer ze hun server offline halen, of nieuwe OSen niet ondersteunen?
Je hebt toch een backup gemaakt? Dan heb je als je PC kapot gaat nog steeds het gebruiksrecht (je zet immers gewoon de backup terug op je nieuwe PC.
Bij een papieren boek heb je trouwens ook alleen maar het gebruiksrecht voor de content. Alleen het papier is van jou. Als de inhoud eigendom zou worden impliceert dat dat je er alles mee mag doen.

Overigens gaat een PC tegenwoordig veel langer mee dan 2-3 jaar. Als het werkelijk 2-3 jaar was dan waren er niet zo veel PC winkels over de kop gegaan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:
Julie4444 schreef:
sjohie schreef:Overigens koop je een gebruiksrecht op het boek, de inhoud wordt nooit je eigendom. Een fysiek boek kan je bij brand verliezen, een E-book bij de crash van de machine waar het op staat.
Dat is toch idioot? Een boek gaat vele jaren mee. De gemiddelde computer 2-3 jaar. Wat geeft die uitgever het recht om te stellen dat je het gebruikersrecht maar een paar jaar mag toepassen? En wat nou wanneer ze hun server offline halen, of nieuwe OSen niet ondersteunen?
Je hebt toch een backup gemaakt? Dan heb je als je PC kapot gaat nog steeds het gebruiksrecht (je zet immers gewoon de backup terug op je nieuwe PC.
Bij een papieren boek heb je trouwens ook alleen maar het gebruiksrecht voor de content. Alleen het papier is van jou. Als de inhoud eigendom zou worden impliceert dat dat je er alles mee mag doen.

Overigens gaat een PC tegenwoordig veel langer mee dan 2-3 jaar. Als het werkelijk 2-3 jaar was dan waren er niet zo veel PC winkels over de kop gegaan.
Heb je het topic niet gelezen? TS krijg het dus niet voor elkaar het e-book überhaupt te lokaliseren.

Overigens ligt het feit dat PC winkels minder afzetten aan het feit dat steeds meer mensen een tablet gebruiken i.p.v. een laptop. Ik ga veel langer met mijn machines, maar voor een heel groot gedeelte van de mensen geldt 2-3 jaar.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

De enigste logische verklaring die ik hiervoor kan bedenken, maar corrigeer me als ik ernaast zit, is dat je een licentie voor het boek heb gekocht.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me, maar dat lijkt me zelf wat ver gezocht. Dat ze op deze wijze aanpassingen kunnen doen. Zeker bij bepaalde studies wordt het studiemateriaal regelmatig aangepast. Ik heb hier studieboeken van arbeidsrecht en ondernemingsrecht uit 2008, 2011 en 2012. Deze zijn eigenlijk niets meer waard en dienen ge-update te worden, want als bron kan ik er niets meer mee.

Brainfreeze
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2011 20:15

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

Allen dank voor de reakties, maar tot op heden ben ik zelf nog weinig opgeschoten. De oplossing van Sylvesterb lijkt in eerste instantie een plausibel iets, maar bij nadere analyse (nog) niet bruikbaar. Vooraf gaan hieraan speelt nog altijd de vraag WAAR de Kobo Desktop app de bestanden op mijn laptop opslaat en vanwaar ik ze dus uit lees als ik offline ben. Die locatie is nodig om aan de geven van waaruit de ebook-bestanden kunnen worden geïmporteerd in Calibre. Ze staan bij mij niet in een sub-directory van Documenten en ook in de directory van Kobo op C;/Kobo heb ik alle mappen opengeklikt om daarin te kijken. Nergens zijn ze herkenbaar aan te treffen, waarschijnlijk staan ze ergens versleuteld klaar om door de app in leesbare hap te worden getransformeerd.
Pas als dat bekend is kan Calibre zijn werk doen. Tenminste, dat hoop ik....
Neemt niet weg dat ik geen fan ben van dit systeem: ik betaal nu een best wel redelijk bedrag voor een kluitje data, waarvan niet bekend is hoelang de uitgever daarvan mij garandeert daarvan gebruik te kunnen maken.
Mijn verzameling fysieke boeken bevat exemplaren van meer dan 100 jaar oud en die kan ik over 100 jaar nog steeds inzien. De enige hieraan verbonden voorwaarde is dat ik meer dan anderhalve eeuw oud moet worden....
Mijn stelling is dat ik voor eigen gebruik een kopie moet kunnen maken om die op te slaan voor het moment dat de server van Kobo door een tsunami of atoombom van zijn plaats wordt geveegd. Het verleden heeft bewezen dat die beide oorzaken wel uitzonderlijk zijn, maar niet onmogelijk.
Wederom alvast bedankt voor het meedenken.

raymond swalef
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2017 18:36

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door raymond swalef »

Het is lastig om te vinden, maar als je inlogt op de webiste van kobo, of bol.com kan je het ebook bestand gewoon downloaden als een pdf bestand. Na het downloaden kan het boek ( in pdf ) geopend worden op de computer. Of met speciale gratis software omgezet worden naar bijvoorbeeld een e-reader tablet of ander device waar je het boek op wilt lezen.

Ebooks hebben het zelfde probleem als software zoals bijvoorbeeld windows 10. Je koopt een licentie om het te mogen gebruiken. Maar het boek is nooit echt van jouw.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: E-books en eigendom

Ongelezen bericht door Costnix »

U zou het met het programma Calibra kunnen proberen. Dit is een beheersprogramma voor e-boeken.
https://calibre-ebook.com
Hoewel de webstek in het Engels is, kent het programma Calibra ook Nederlands.

Gesloten