LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting door bol.com?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
nakita
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 17:22

Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door nakita »

Het volgende kwam ik in een groep waar ik lid van ben. Is dit waar mag dit wat vinden jullie ervan.

Tekst is gekopieerd .bij mij komt ook de prijs van 26,50



Let op: Dynamic pricing!
Sodeju! Ik ben er net achtergekomen dat niet iedereen hetzelfde betaalt bij bol.com. Blijkbaar zijn Sander en ik van die stinkrijke miljonairs die makkelijk wat meer kunnen betalen voor onze producten! ;)

Toevallig kwam op een Facebook pagina de prijs van de Leuchtturm1917 ter sprake. Ik vond dit namelijk bizar duur, wel €26,50, terwijl ik bij de plaatselijke boekhandel €17,95 betaal. Vervolgens zeiden anderen dat ik gek was. Zij betaalden bij Bol óók gewoon €17,95! Er werd me zelfs een link toegestuurd naar de juiste pagina waar dit notitieboekje te vinden zou zijn.... Ik klikte erop, en... je raadt het al.... €26,50!

Wat is hier aan de hand?! Blijkbaar zijn wij het 'slachtoffer' van dynamic pricing. Ze zijn aan het kijken hoe ver ze de prijs op kunnen rekken voordat mensen besluiten om het toch maar ergens anders te gaan kopen. Hierdoor ontstaat in dit geval dus een prijsverschil van €8,55. Dat is dus een prijsverhoging van 50%! Echt bizar.

Dit prijsverschil wordt trouwens mogelijk gemaakt door cookies! Zodra ik de cookies had verwijderd kreeg ik ook weer gewoon de prijs van €17,95 te zien. Mijn advies is dus: gooi regelmatig je cookies weg of gebruik de incognito modus. Zeker voordat je iets koopt! Het kan je namelijk flink in de prijs schelen!

Ik zou het niet geloven als het me net zelf niet was overkomen.
Laatst gewijzigd door nakita op 21 sep 2017 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30083
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Moneyman »

nakita schreef: Is dit waar mag dit wat vinden jullie ervan.
Waarom nou gelijk alweer "oplichting" in de titel als je deze vragen nog hebt?

In principe mag een winkelier iets verkopen voor iedere prijs waar hij het voor kan verkopen, dus ja, dat mag. Het staat je vrij het artikel vervolgens wel of niet te kopen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is legaal om aan persoon een product voor x euro aan te bieden en aan de ander voor x+y euro aan te bieden. Verdiep je eens in wat oplichting echt is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kent de betekenis van het woord oplichting? U kent ook de woorden laster en smaad? U kent dan ook de straf hiervoor? Leuchtturm1917 geeft 137 resultaten bij Bol.com in de prijs variërend van € 12,99 tot € 111,00. Heeft u wel appels met appels vergeleken?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, uit de tekst van het bericht is niet op te maken van wat u beweert. Het zou kunnen maar het is zo niet na te gaan. En wat anderen hier boven ook zeggen is dat het woord 'oplichting' een betekenis heeft die u eens nader zou moeten bekijken.

witte salie
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 dec 2009 21:59

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door witte salie »

Misschien is de titel onhandig gekozen maar eigenlijk zouden jullie blij moeten zijn met deze posting!
Het gaat erom in deze als je niet tijdig je cookies verwijderd je meer betaald bij websites. That's all!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

witte salie schreef:Misschien is de titel onhandig gekozen maar eigenlijk zouden jullie blij moeten zijn met deze posting!
Het gaat erom in deze als je niet tijdig je cookies verwijderd je meer betaald bij websites. That's all!
Ik weet niet wie 'jullie' is....?
Dat van die cookies op via de site van Bol.com is nog maar de vraag omdat het hier niet duidelijk is dat dat het geval is.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door newmikey »

nakita schreef:Het volgende kwam ik in een groep waar ik lid van ben. Is dit waar mag dit wat vinden jullie ervan.
Het is pure klinkklare onzin en gewoon laster.
Toevallig kwam op een Facebook pagina de prijs van de Leuchtturm1917 ter sprake. Ik vond dit namelijk bizar duur, wel €26,50,
"De" Leuchtturm1917 bestaat niet. Er bestaan versies met dure kaften, goedkope kaften en met 121, 185 of wel 233 paginas. Uiteraard zit daar prijsverschil tussen. Voorts wordt deze via Bol.com door meerdere verkopers aangeboden ook alweer voor verschillende prijzen.

Ik heb uw "cookie theorie" even uitgeprobeerd en daar klopt ook al geen hout van - de prijs blijft met cookie en met geschoonde cookie gewoon exact wat deze was.

Kortom: u kletst uit uw nek

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sjonge jonge wat een storm in een glas vloeistof

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

nakita schreef:Het volgende kwam ik in een groep waar ik lid van ben. Is dit waar mag dit wat vinden jullie ervan.

Tekst is gekopieerd .bij mij komt ook de prijs van 26,50



Let op: Dynamic pricing!
Sodeju! Ik ben er net achtergekomen dat niet iedereen hetzelfde betaalt bij bol.com. Blijkbaar zijn Sander en ik van die stinkrijke miljonairs die makkelijk wat meer kunnen betalen voor onze producten! ;)

Toevallig kwam op een Facebook pagina de prijs van de Leuchtturm1917 ter sprake. Ik vond dit namelijk bizar duur, wel €26,50, terwijl ik bij de plaatselijke boekhandel €17,95 betaal. Vervolgens zeiden anderen dat ik gek was. Zij betaalden bij Bol óók gewoon €17,95! Er werd me zelfs een link toegestuurd naar de juiste pagina waar dit notitieboekje te vinden zou zijn.... Ik klikte erop, en... je raadt het al.... €26,50!

Wat is hier aan de hand?! Blijkbaar zijn wij het 'slachtoffer' van dynamic pricing. Ze zijn aan het kijken hoe ver ze de prijs op kunnen rekken voordat mensen besluiten om het toch maar ergens anders te gaan kopen. Hierdoor ontstaat in dit geval dus een prijsverschil van €8,55. Dat is dus een prijsverhoging van 50%! Echt bizar.

Dit prijsverschil wordt trouwens mogelijk gemaakt door cookies! Zodra ik de cookies had verwijderd kreeg ik ook weer gewoon de prijs van €17,95 te zien. Mijn advies is dus: gooi regelmatig je cookies weg of gebruik de incognito modus. Zeker voordat je iets koopt! Het kan je namelijk flink in de prijs schelen!

Ik zou het niet geloven als het me net zelf niet was overkomen.
De prijs gaat bij Bol.com van € 111,00 tot € 12,99 voor een Leuchtturm1917

https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... rt=price_h

Prijzen wijzigen.

Op maandag is de prijs €26,50 en doet hem in je winkelwagentje dan zal hij vrijdag (cookies) nog voor deze prijs in je winkelmandje zitten. De vraag is of je gaat afrekenen of dit dan ook zo blijft, dit ligt eraan hoe Bol.com hiermee omgaat.

Dit heeft niets te maken met oplichting o.i..d. en los dat ze het niet doen is het gewoon toegestaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door olaf79 »

ZUCH ZUCHT ZUCHT.

IK word zo moe van die mensen die te pas en te onpas oplichting roepen. Oplichting is een zeer ernstig misdrijf en als je iemand daarvan beschuldigd moet je wel 100% zeker zijn van je beschuldiging.

Hier is op geen enkele wijze sprake van oplichting. Een werkwijze die TS niet bevalt, oke, dat is zijn goed recht. Maar laat dat woord oplichting dan achterwege. Nu lijkt het alsof bol.com de meest verschrikkelijke praktijken erop na houdt.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door witte angora »

nakita schreef:Ik zou het niet geloven als het me net zelf niet was overkomen.
Waarom zouden lezers op dit forum het dan wel moeten geloven?
Laatst gewijzigd door witte angora op 21 sep 2017 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Costnix »

U moet bol.com als een markt zien. Er zijn tientallen andere aanbieders, die zelf hun prijs bepalen.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door witte angora »

witte salie schreef:Misschien is de titel onhandig gekozen maar eigenlijk zouden jullie blij moeten zijn met deze posting!
Het gaat erom in deze als je niet tijdig je cookies verwijderd je meer betaald bij websites. That's all!
'We' zijn je innig dankbaar.

nakita
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 17:22

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door nakita »

Ik heb de titel aangepast met een vraagteken

Ik wist niet dat zoiets mogelijk was ik krijg natuurlijk wel producten te zien hetzij op mijn mobiel en browser als ik naar bepaalde produkten kijk.

De essentie van het verhaal was/is niet verschillende prijzen in verschillende shops.

Verschillende prijzen voor dezelfde mensen dezelfde internetwinkels omdat je daar al eerder zou zijn geweest. Wat ze kunnen weten door de cookies doe ze installeren.

Dat is de bewering ik weet het niet dynamic pricing werd het genoemd.


Ik lees mee
Laatst gewijzigd door nakita op 21 sep 2017 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

nakita
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 17:22

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door nakita »

Ter verduidelijking nogmaals tekst is niet door mij geschreven ik zag het in een groep .

Omdat velen hier op radar forum bezig zijn met consumenten rechten. Wil ik jullie mening horen.

Bedankt voor de reacties.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik vind de tekst niet echt duidelijk er word nergens vermeld over welke versie van het boek ze het hebben zoals al meerdere keren is vermeld er zijn zoveel verschillende versies.
Vind het niks met oplichting of dynamic pricing temaken hebben tenzij er duidelijkheid komt over het boek.

Nijogeth
Berichten: 9982
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit gebeurt volgens mij al jaren. Als jij vaak naar iets zoekt en dus overal cookies binnenkrijgt, dan worden prijzen bij bepaalde sites hoger. Bij vakanties gaat dit al langer zo. Daarom is er ook de optie om cookies te verwijderen na elke browsersessie.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:Dit gebeurt volgens mij al jaren. Als jij vaak naar iets zoekt en dus overal cookies binnenkrijgt, dan worden prijzen bij bepaalde sites hoger. Bij vakanties gaat dit al langer zo. Daarom is er ook de optie om cookies te verwijderen na elke browsersessie.
Bij vakanties heeft dat niets met fluent pricing te maken, maar met vraag en aanbod. Verschillende keren per week en zelfs per dag veranderen de prijzen. In het weekend ligt het hoger en meen op dinsdagavond het laagst. Op het moment dat veel mensen gaan zoeken en willen boeken (zoals in het weekend) ligt de prijs hoger. Zo gebeurt het nu ook met de brandstoffen, alleen dan andersom. Op rustige momenten betaal je meer als bv tijdens de spits.
Nergens is er ooit bewijs geleverd voor fluent pricing.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door vlietjvan »

NeoDutchio schreef: Bij vakanties heeft dat niets met fluent pricing te maken, maar met vraag en aanbod. Verschillende keren per week en zelfs per dag veranderen de prijzen. In het weekend ligt het hoger en meen op dinsdagavond het laagst. Op het moment dat veel mensen gaan zoeken en willen boeken (zoals in het weekend) ligt de prijs hoger. Zo gebeurt het nu ook met de brandstoffen, alleen dan andersom. Op rustige momenten betaal je meer als bv tijdens de spits.
Nergens is er ooit bewijs geleverd voor fluent pricing.
En dat is dan ook weer niet waar, want Radar heeft al eens zendtijd gewijd aan hoe je verschillende prijzen krijgt voorgeschoteld wanneer je pretendeerd vanuit een ander land een reis te boeken. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... pele-truc/

Gesloten