LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Beste forumleden,
Ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Hier mijn verhaal en mocht je wat te zeggen hebben hoor ik het wel. Bij voorbaat dank.

Vorige week vrijdag (20-10) stapte ik een schoenenwinkel in de buurt binnen. Kijk wat rond en uiteindelijk heb ik 2 paar schoenen gepast. Heb aangegeven dat ik twijfelde welke ik wilde kopen (of allebei) en heb toen de winkel verlaten. De verkoper (tevens eigenaar van de winkel) en ik hebben afgesproken dat ik er nog even over nadenk.

Afgelopen dinsdag (24-10) ben ik teruggegaan en heb ik een paar schoenen in deze winkel gekocht (twv € 139,-). De verkoper waar ik de vrijdag daarvoor mee gesproken heb was er niet en ik werd nu geholpen door een vrouwelijke medewerker. Zij heeft mij geholpen met de juiste maat en daar is het (mijns inziens) fout gegaan.

Vanaf mijn 15de levensjaar (ben nu 34) is mijn schoenmaat 43. Nu blijkt bij het merk schoenen dat ik wilde kopen dat zij met andere maten werken. Ik zeg dus tegen die verkoper dat ik niet anders gewend ben dan maat 43 te passen. 'Nou' zegt ze 'dan moet je bij deze schoenen maat 8,5 hebben.' Wie ben ik dan om het advies van een schoenenverkoopster tegen te spreken. Zo gezegd, zo gedaan. Maatje 8,5 aan mijn voeten voelde wat stug, maar dat gebeurt wel vaker. Nieuwe schoenen moet je meestal even inlopen. De verkoopster voelde nog hoeveel ruimte ik had bij mijn tenen en aan de zijkant overhad en gaf aan dat dit de juiste maat schoen voor mij was. Dus okee, inpakken, afrekenen en naar huis.

Woensdagochtend (25-10) vertrek ik naar kantoor met mijn nieuwe schoenen aan mijn voeten. Eenmaal daar blijkt dat ik enorme blaren aan mijn hielen heb ontwikkeld en de schoenen echt pijn doen als ik erop loop. Rest van de dag op mijn sokken gelopen. Heb gelijk om 10:00 de schoenenwinkel gebeld (de eigenaar nam op) en uitgelegd waarom ik nu op mijn sokken loop. Heb gezegd dat ik de schoenen wil, alleen dan een maatje groter. Hij was gelijk behoorlijk stellig dat hij de schoenen niet terug kon nemen omdat ik erop heb gelopen. Heb tussen de 300 en 400 meter gelopen op deze schoenen, maar dat mocht niet uitmaken. Hij bood wel aan om te kijken of hij de schoenen iets kon oprekken of misschien een extra vetergat erbij zodat er minder wrijving in de schoen ontstaat.

Ik heb met hem afgesproken dat ik vrijdagmiddag langskom in de winkel om deze kwestie verder te bespreken. Het ding is dat ik graag 's ochtends hardloop en dat nu al een paar dagen door de blaren niet meer kan doen. Daarnaast heeft mijn vrouw me geadviseerd om de schoenen online te bestellen (want goedkoper en herroepingsrecht), ik heb aangegeven dat ik bij schoenen liever naar een winkel ga vanwege de service (en hopelijk after-sales). Zij kan nu alleen maar glimlachend 'I told you so' zeggen, want het ziet er naar uit dat ze gelijk krijgt. :)

Door bovenstaande merk ik dat ik misschien niet helemaal redelijk ben in mijn eis om de gedragen schoenen te ruilen of koop ontbinden (ben zelf ook nalatig geweest wat betreft onderzoeksplicht) Echter voor mij is dit gevoelsmatig de bevestiging nooit meer iets in een fysieke winkel te kopen en ze langzaam uit te laten sterven. Mijn generatie weet de webwinkels wel te vinden.

Voor de helderheid, ik ken mijn eigen rechtspositie, daar vraag ik niet naar. Ik ben ook mondig genoeg en niet te beroerd om iets of iemand het vel over de oren te trekken als dat noodzakelijk is. Waar ik naar vraag is een soort 'plan van aanpak' hoe ik deze verkoper zover kan krijgen toch aan mijn wensen te voldoen. Ligt natuurlijk ook tot hoever de verkoper wil gaan voor een tevreden klant, hij heeft tenslotte mijn centjes al.

En daarnaast, lukt het niet dan ben ik volwassen genoeg om € 139,- af te schrijven (voor dit bedrag ga ik toch niet procederen) en verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken.

Ben nieuwsgierig hoe anderen hier naar kijken.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 27 okt 2017 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door newmikey »

Hoop denkfouten. U had bij een webwinkel ook de schoenen niet terug kunnen sturen na dat u er op straat mee zou hebben gelopen. (Thuis passen mag wel natuurlijk)

De rest van het ellenlange verhaal heeft verder niets met het onderwerp te maken.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

U hebt zelf te te kleine schoenen gepast, betaald en meegenomen. Had gewoon een halve maat groter gevraagd deze gepast en dan de keuze gemaakt.
Valt verder weinig aan toe te voegen.
U zou ev de schoenen binnenin nat met kranten kunnen opvullen en laten drogen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Lastige vraag. Ik heb lastige voeten (na een operatie) en koop dus altijd schoenen in een schoenenzaak. Tenzij ik exact dezelfde die ik al heb, en die goed zijn, op het internet zie, dan bestel ik nog een paar dezelfde (omdat ik vanwege die voeten bijna nooit passende schoenen kan vinden).

Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat je ze buiten hebt gedragen. Een rondje door de kamer was wellicht geen probleem geweest. Verder nooit denken dat je schoenen moet uitlopen. Als het niet goed voelt, ís het niet goed. En ook al ben ik oud genoeg om jouw moeder te zijn, ook ik weet de webwinkel wel te vinden ;-)

Ik zou er even rustig voor gaan zitten en laten zien dat de schoenen gedragen, maar nog niet vuil o.e.d. zijn. Dat neem ik tenminste aan. Als het een zaak is waar je vaak komt willen ze je waarschijnlijk wel een oplossing aanbieden. Laat je nog even weten hoe het afgelopen is?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Okee interessant, dus het advies van zo'n verkoopster speelt geen rol volgens jullie?
Miepje1 schreef:En ook al ben ik oud genoeg om jouw moeder te zijn, ook ik weet de webwinkel wel te vinden ;-)
Mijn excuses als dat vervelend over is gekomen, dat was niet de bedoeling. :)
Miepje1 schreef:Ik zou er even rustig voor gaan zitten en laten zien dat de schoenen gedragen, maar nog niet vuil o.e.d. zijn. Dat neem ik tenminste aan. Als het een zaak is waar je vaak komt willen ze je waarschijnlijk wel een oplossing aanbieden. Laat je nog even weten hoe het afgelopen is?
Uiteraard. En u bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 27 okt 2017 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Wat mij vooral verbaasd is dat je binnen 300/400 meter enorme blaren hebt ontwikkeld? Dat moet je dan toch ook bij het proeflopen gevoeld hebben want er moet dan iets wel heeeeel erg knellen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door mp2017 »

Getragen kleding kan je nergens terug geven, vooral niet als er geen mankement is.

Dat je blaren heeft, kan zowel van te kleine en of te grote schoenen zijn.

Stel je komt de volgende keer in een winkel en koopt schoenen en aan de zool zie je, dat er op gelopen is.

Dus ik denk niet, dat je deze dan koopt.

Daarom neemt te winkel deze ook niet terug.
Henk Toeter schreef:Okee interessant, dus het advies van zo'n verkoopster speelt geen rol volgens jullie?
Neen, want ze voelt niet of de schoenen passen!

Raar topic!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik luister wel maar neem altijd mijn eigen beslissing... Soms pas ik voor de zekerheid nog een ander paar, zelfde maat, om te kijken/voelen of het echt aan de schoen ligt. Ook al komen ze uit de fabriek, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Als ik ook maar íets voel doe ik het niet.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als de verkoopster expliciet deze maat heeft geadviseerd en bovendien nog heeft gevoeld of een en ander passend is, dan heeft ze haar werk gewoon niet goed gedaan. Zeker niet nu TS daar uitdrukkelijk naar heeft gevraagd. Ik zou inderdaad teruggaan en een indringend gesprek voeren, eigenlijk met alle argumenten die je hier ook al hebt benoemd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door grun »

Te kleine schoenen vind ik ook een ramp. Soms heeft een merk ook halve maten, maar in andere gevallen neem ik bij twijfel altijd de grote(re) maat en draag die dan met dikkere sokken.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

webshopeigenaar14 schreef:Wat mij vooral verbaasd is dat je binnen 300/400 meter enorme blaren hebt ontwikkeld? Dat moet je dan toch ook bij het proeflopen gevoeld hebben want er moet dan iets wel heeeeel erg knellen.
Ik schrok er zelf ook van. Tijdens proeflopen had ik inderdaad al twijfels, maar als een verkoopster tegen mij zegt dat je dat moet uitlopen geloof ik dat. Als dat naïef is geweest hoor ik dat graag. ;)

Alles wat ik gelopen heb is van huis naar auto en van auto naar kantoor. Eenmaal in mijn stoel voelde het niet goed. Dacht eerst aan een raar steentje ofzo. Maar een flinke blaar was het resultaat. Tja, het kan raar lopen.


@rest: Bedankt voor het reageren. Normaliter ben ik degene die vanuit een helikopterview een situatie moet analyseren, maar als je zelf partij bent is het handiger dat anderen dat doen. :D
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 27 okt 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Moiseule58

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Blaren krijg je meestal als schoenen te ruim zitten en gaan schuren. Bij jou dus andersom. Toen de verkoopster voelde of er voldoende ruimte was aan de voorkant voor de tenen, moet je zelf toch ook gevoeld hebben of dat klopte?
Ik zou dat op laten rekken laten proberen, soms helpt dat. De winkel kan deze schoenen nooit meer verkopen. Dus als zij ze niet terugnemen, kun je ze altijd nog op Marktplaats zetten. Dan krijg je nog iets terug.
Verder neem ik aan dat je nu wel weet dat je schoenen voortaan binnenshuis in moet lopen.
Ook ik ben oud genoeg om je moeder te kunnen zijn, en ik koop heel veel online, maar nooit schoenen, om dezelfde redenen als jij noemt. En die redenen zou ik in de winkel ook vertellen. Geen enkele winkel zit te wachten op slechte reclame omdat de medewerkers te kleine schoenen verkopen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Henk Toeter schreef:Beste forumleden,
Vanaf mijn 15de levensjaar (ben nu 34) is mijn schoenmaat 43. Nu blijkt bij het merk schoenen dat ik wilde kopen dat zij met andere maten werken. Ik zeg dus tegen die verkoper dat ik niet anders gewend ben dan maat 43 te passen. 'Nou' zegt ze 'dan moet je bij deze schoenen maat 8,5 hebben.' Wie ben ik dan om het advies van een schoenenverkoopster tegen te spreken. Zo gezegd, zo gedaan. Maatje 8,5 aan mijn voeten voelde wat stug, maar dat gebeurt wel vaker. Nieuwe schoenen moet je meestal even inlopen. De verkoopster voelde nog hoeveel ruimte ik had bij mijn tenen en aan de zijkant overhad en gaf aan dat dit de juiste maat schoen voor mij was. Dus okee, inpakken, afrekenen en naar huis.
Het verschil tussen europeese en amerikaanse maten moet iedereen die vaker schoenen gekocht heeft toch wel bekend voorkomen. Tevens dat de interpretatie per merk van de maat wat kan verschillen. Nike valt volgens mij altijd wat klein uit, Adidas wat groot etc. Daarbij is altijd de eerste vraag die ik krijg van een verkoper: Hoe zitten/lopen ze?
Henk Toeter schreef: Woensdagochtend (25-10) vertrek ik naar kantoor met mijn nieuwe schoenen aan mijn voeten. Eenmaal daar blijkt dat ik enorme blaren aan mijn hielen heb ontwikkeld en de schoenen echt pijn doen als ik erop loopHeb tussen de 300 en 400 meter gelopen op deze schoenen.
Tenzij er andere schoenen dan gepast in de winkel in de doos terecht gekomen zijn lijkt het mij dat je dit bij het proeflopen ook had moeten bemerken. Vooral als er binnen 400 meter enorme blaren en pijn optreden.
Henk Toeter schreef:Het ding is dat ik graag 's ochtends hardloop en dat nu al een paar dagen door de blaren niet meer kan doen.
Waarom is dit het ding?
Henk Toeter schreef: Daarnaast heeft mijn vrouw me geadviseerd om de schoenen online te bestellen (want goedkoper en herroepingsrecht), ik heb aangegeven dat ik bij schoenen liever naar een winkel ga vanwege de service (en hopelijk after-sales). Zij kan nu alleen maar glimlachend 'I told you so' zeggen, want het ziet er naar uit dat ze gelijk krijgt. :)
Dat wist je van te voren. Vrouwen hebben altijd gelijk. Dat is het nadeel van man zijn.
Henk Toeter schreef:Echter voor mij is dit gevoelsmatig de bevestiging nooit meer iets in een fysieke winkel te kopen en ze langzaam uit te laten sterven. Mijn generatie weet de webwinkels wel te vinden.
Fantastisch voor mij maar zoals een ander forumlid zou aankaarten: laat je niet door emotie leiden.
Henk Toeter schreef: Voor de helderheid, ik ken mijn eigen rechtspositie, daar vraag ik niet naar. Ik ben ook mondig genoeg en niet te beroerd om iets of iemand het vel over de oren te trekken als dat noodzakelijk is. Waar ik naar vraag is een soort 'plan van aanpak' hoe ik deze verkoper zover kan krijgen toch aan mijn wensen te voldoen.
In de meeste gevallen werkt een 1 op 1 gesprek het beste.

Inderdaad een erg raar topic.

Edit:
ps. ik ben wellicht wat beter op de hoogte van het kopen van schoenen ivm erge zenuwbeknellingen aan beide voeten. Daarom ben ik altijd genoodzaakt om honderden schoenen te passen en tot in den treuren proef te lopen in de winkel. Ik moet namelijk net die ene schoen vinden die mijn voeten kunnen verdragen. Vroegen kocht ik ook gewoon wat ik mooi en leuk vond, en soms was dit wat stug in het begin, maar na verloop van tijd zette de schoen zich inderdaad meestal wel naar de voet. Ook blaren aan de hiel kan ik mij herinneren, echter waren dit nooit blijvende problemen, maar altijd de nieuwigheid van de schoen.
Laatst gewijzigd door webshopeigenaar14 op 27 okt 2017 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:Tja, het kan raar lopen.
:mrgreen:

Bottomline: als je niet wilt procederen, is goed overleg je enige optie. Doe dat niet gericht op juridisch gelijk, maar op empathie: vertrouwen op advies, willen steunen van de plaatselijke middenstand, de goede naam van de winkel, enzovoort. Dat is jou wel toevertrouwd denk ik :wink:

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha het is ook wel eens verfrissend om iemand te kunnen adviseren die exact zijn juridische positie kent - en niet wenste procederen. Dan vallen veel voor de hand liggende routes af.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Allemaal thnx voor de reacties, hier kan ik verder mee.

@Webshopeigenaar14: Dat hardlopen is inderdaad geen ding, ik merk dat ik er persoonlijk een ding van maak (vervelende emoties altijd ;)) Dank voor het advies.

@Moneyman: Ga je advies zeker opvolgen. Ga gewoon open het gesprek in en zie wel of die mij tegemoet wil komen.


Als er forumleden zijn die dit een vreemd, vervelend of irritant topic vinden. Voel je vrij om het niet te lezen, niet te reageren en door te scrollen naar een ander topic. Geen verplichtingen hier. Misschien is er wel een topic waar TS zich afvraagt wie de verzendkosten moet dragen bij een koop op afstand. Ga die dan adviseren. ;)
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 27 okt 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door mahadma »

Net als een bril, je hebt sterke (voorbeeld) +4, koop je dan de volgende bril ook weer +4 of laat je je meten? Juist het laatste. Je hebt al jaren maat 43, dus waarom niet in de winkel, je was er toch, even 3 minuten extra besteedt aan het passen van een grotere/andere maat? En zou je zelf al gedragen schoenen kopen voor de volle prijs als die niet echt nieuw zijn? Nee, dat denk ik niet. Alle maten, kleding, schoenen, veel komen er uit buitenlanden, kunnen zo dat heet "groter/kleiner uitvallen". Daarom mijn antwoord: je had gewoon in de winkel even een andere/grotere/kleinere maat moeten passen. Biedt de gedragen schoenen aan op MP.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vind het niet vervelend hoor. Alleen hoop ik wel dat je je vooroordelen over mensen van 1 generatie ouder nu opzij kan zetten... en niet meer schrijven dat die niet de weg naar de webwinkel meer weten ';-)

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Geschiedenis ...

Wat u is overkomen is eenmaal gebeurd en niet meer terug te draaien. Eventueel laat u uw schoenen bij een schoenmaker nog oprekken.

Toekomst ...

Zoek voor vast een passende leest binnen één favoriet schoenmerk, qua schoengrootte en breedtemaat, waarna u zich tenminste nooit meer hoeft bezig te houden met de pasvorm om zonder meer ook via het internet te kunnen bestellen of geef uw vaste schoenenwinkel op tijd een bestelling.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te kleine schoenen gekocht in schoenenwinkel

Ongelezen bericht door witte angora »

Henk Toeter schreef:
webshopeigenaar14 schreef:Tijdens proeflopen had ik inderdaad al twijfels, maar als een verkoopster tegen mij zegt dat je dat moet uitlopen geloof ik dat. Als dat naïef is geweest hoor ik dat graag. ;)
Het is iets wat je wel vaker hoort. Als ik nieuwe schoenen koop trek ik ze de eerste paar keer maar kort aan. Juist om te voorkomen dat ik blaren krijg of andere dingen. Soms moeten schoenen op kritieke punten even wat soepeler worden, en de huid moet op die plek even wat sterker worden. Dat is bij iedere schoen zo.

Maar 'uitlopen'? Dat werd ruim 40 jaar geleden vaak gezegd. In die tijd was dat misschien wel zo, met al die leren schoenen. Dat is wel enigszins rekbaar. Maar ook dan wordt maat 43 nooit maat 44. Schoenen van kunststof lopen sowieso niet uit. Dat wordt niet echt ruimer op de knelpunten, hooguit dat het wat soepeler wordt. Dergelijke adviezen zijn eigenlijk al lang en breed achterhaald. Maar ik krijg ze af en toe ook nog wel.

Je zou het, ook vanwege de maat, op een verkeerd advies kunnen gooien - alleen heb je alle gelegenheid gehad om ze zowel in de winkel als thuis te passen. Geen idee ook of ze geruild mogen worden, wat er op de bon staat.

Voor de rest weet je alles wat je weten moet, je OP is er duidelijk in, dus dat hoef ik je niet nog een keer uit te leggen.

Gesloten