LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Bram55
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 okt 2017 09:57

Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Bram55 »

Beste, 3,5 jaar geleden heb ik voor mijn vrouw en mijzelf, bij de lokale dealer, een e-bike van Sparta gekocht, de ION DT. Mijn vrouw fietst niet zo veel als ik maar heeft na 3,5 jaar zo'n 5000km op de teller, ikzelf heb er inmiddels 15000km opstaan. Wanneer de fietsen niet in gebruik zijn, zijn ze aangesloten op de lader zoals dat is voorgeschreven. De ledjes op de accu lichten dan groen op. Twee weken geleden merkte mijn vrouw op dat op mijn fiets de ledjes niet brandden. Ik heb toen de lader van haar fiets aangesloten op mijn accu, zonder resultaat. Ik ben naar de lokale dealer gegaan en die heeft de accu uitgelezen en geconstateerd dat deze defect was. Ik kon voor 500 euro een nieuwe accu kopen en de oude moest retour Sparta. Reviseren van de accu was geen optie want op de accu's van Sparta zit een digitaal slot waardoor niemand anders dan zijzelf in die accu's kunnen. Ik heb dus een nieuwe accu gekocht en gebruik gemaakt van de coulanceregeling. Dat houdt in dat de accu eigenlijk 660 euro kost maar door inlevering van de defecte, een korting van 160 euro wordt gegeven. Ik had inmiddels mijn vragen waarom Sparta geld uitgeeft aan iets waar ze niets mee zouden kunnen, defecte accu, en waarom die accu's voorzien zijn van een digitaal slot. Maar goed, ik kon weer fietsen. Nog geen week later heeft ook de accu van mijn vrouw haar fiets het ook begeven. En nu worden mijn vermoedens alleen maar versterkt. Ik verdenk Sparta ervan gebruik te maken van een soort van sjoemelsoftware die in staat is de levensduur van de accu te beïnvloeden. Als de Duitse automerken en sigarettenhandel dit kunnen, waarom Sparta niet? En om dit te verhullen zou het digitale slot op de accu wel erg goed uitkomen. Het kan geen toeval zijn dat twee identieke accu's, een met 5000km en een met 15000km op de teller, er in een tijdsbestek van één week, er de brui aan geven. Door het digitale slot kunnen mijn vermoedens niet worden bewezen maar mogelijk dat een organisatie als de uwe, inzage in de gebruikte software kan afdwingen. Mogelijk dat er een beerput opengaat zoals dit dus ook met o.a. VW is gebeurt. Iedereen die ik dit verhaal vertel reageert dat het wel héél erg toevallig is dat beide accu's defect gaan in één week tijd en dat mijn argwaan op zijn plaats is. Mogelijk zou uw organisatie hier enige duidelijkheid in kunnen scheppen.

Bvd voor uw tijd, Bram
Laatst gewijzigd door Radar op 27 okt 2017 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Spacestar »

Zo lijkt het dat iedere fabrikant zijn eigen manier van laden heeft (andere type accu?).
Mijn Giant accu mag niet langer dan 24 uur laden. Vol is vol.
En dan 1 keer per 1000km de accu helemaal leeg rijden etc..
Ik heb wel een kennis die ook hun accu continu aan de lader moet hebben, maar die fiets is ouder dan de uwe.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Spacestar schreef:Zo lijkt het dat iedere fabrikant zijn eigen manier van laden heeft (andere type accu?).
Mijn Giant accu mag niet langer dan 24 uur laden. Vol is vol.
En dan 1 keer per 1000km de accu helemaal leeg rijden etc..
Ik heb wel een kennis die ook hun accu continu aan de lader moet hebben, maar die fiets is ouder dan de uwe.

Als de accu al een paar jaren oud is, dan krijg je hem niet meer opgeladen.

Mijn fietsenwinkel heeft mij afgeraden de accu helemaal leg te rijden, om dit te voorkomen.

atlas1302

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Accu`s dat is een keiharde concurrentie wereld, als er geen digitaal slot op zat dan wordt zij gereviseerd door Jan en alleman. Veel goedkoper en dat wil Sparta nu eenmaal niet.
Accu`s hebben inderdaad niet het eeuwige leven maar ik heb op het Forum ook gelezen dat 8 jaar ook mogelijk is, en de accu desulfeteren is ook een mogelijkheid.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mogelijk is er wat aan de hand met de opladers / stekkers of het stopcontact waar ze in zitten. Spanningspieken? Ik vind het inderdaad behoorlijk verdacht. Hoewel de levensduur bij accu's minder afhankelijk is van het aantal jaar gebruik en mee van het aantal oplaad cycli.

Peter1950
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2016 13:08

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Peter1950 »

Elektrisch fietsen is nu eenmaal duur.rijdt zelf sparta,binnen 2 jaar bijverzekeren tot 5jaar op accu en de rest,anders is de rest een gok.zolang de vraag enorm groot is en de concurrentie klein,dan maakt sparta zich echt niet druk om een klant meer of minder.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wat mij opviel is,

dat de beide accu's juist NIET op hetzelfde moment zijn overleden. Dus géén gesjoemel door een (vreemde) impuls van buiten af ...

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Costnix »

[quote="atlas1302"]de accu desulfeteren is ook een mogelijkheid.[/quote]
Dat kan [b]alleen[/b] met de ouderwetse loodaccu.

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Mijn vrouw en ik hebben beide een Sparta ION DT van september 2014. Die van mijn vrouw heeft er al ruim 4500 km mee gefietst en ikzelf maar ruim 1600. Nu wil het geval dat een paar maanden terug de ondersteuning er plots mee stopte na 2 km gefietst te hebben. Dit terwijl de batterijvulling nog 98% was. Thuis gekomen zonder trapondersteuning en dat fiets behoorlijk zwaar (een Stella fietst lichter) de batterij onder lading en bleek er maar 1 lampje te knipperen van de 5. Batterij weer in de fiets gedaan en weer een stukje gefietst in de 8e versnelling op stand 5 ondersteuning en jawel na een paar rondjes gereden te hebben pats alles weer uit. Opmerkelijk was dat voordat het scherm uit ging er een melding kwam dat ik nog 245 km actieradius had. Vreemd. !! Fiets naar de rijwielhersteller gebracht waar wij ze gekocht hadden en deze heeft het systeem uitgelezen en inderdaad door de overspanningsbeveiliging was de ondersteuning uitgezet en bleek dat de cellen in de batterij nog maar 88 % waren en de batterij dus stuk was. Net geen drie jaar oud. Nieuwe koste € 650. Maar uit coulance kreeg ik 50 % korting op de nieuwe batterij maar blijft nog steeds een hoop geld maar heb je er geen nieuwe fiets voor. Mijn vrouw fietst nog vrolijk rond met een 3 jaar oude batterij. Wat mij wel opviel met de nieuwe batterij dat mijn actieradius steeds groter (110 km) wordt tijdens het fietsen. Maar na een klimmetje toch al weer gauw op 75 km staat.

Gravin4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011 12:56

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Gravin4 »

Ook ik heb precies hetzelfde idee gehad bij meermalen opnieuw een nieuwe accu gekocht te hebben omdat ze supersnel kapot gingen na normaal gebruik. Werk voor Radar, Kassa en Consumentenbond!!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Wat mij opviel is,

dat de beide accu's juist NIET op hetzelfde moment zijn overleden. Dus géén gesjoemel door een (vreemde) impuls van buiten af ...
Die conclusie kan je niet trekken op basis van die waarneming. Er zou immers een maximale levensduur geprogrammeerd kunnen zijn, om maar eens wat te noemen.

FIËSTA ST200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2017 14:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door FIËSTA ST200 »

Beste JoVe52, m.b.t. de e-bikes van jullie tweeën kan het ook zijn dat er helemaal géén digitaal slot zit. Alleen men vertelt graag imponerende verhalen.
In elke ebike accu zitten namelijk batterijen van het type 18650 Li-ion 2000, 2500, 3000 etc. mA. en deze milliampères bepalen nu ook weer de te rijden afstand.
Wat men niet verteld bij aankoop van een ebike is dat de rekensom heel simpel is. De oplader geeft aan het Voltage (V), batterij het aantal ampère (Ah). Nu komt het: V x Ah = Watt. Hoe kleiner het aantal Watt (= weinig batterijen) is des te goedkoper de accu. Hoe groter het accu Wattage (=meer batterijen) des te duurder de ebike accu.
Voorbeeld: 40V x 25Ah = 1000 Watt. Hoeveel Watt gebruikt nu de elektrische motor minimaal en maximaal. Hierover wil een verkoper niets zeggen of weet er niets van!!!. Stel 250 Ah, dan kan ik ongeveer 3, 4 uur fietsen afhankelijk van het lichaamsgewicht, wegdek, wind etc.
Alle batterijen worden "samen gevoegd / bestuurd" in een meet instrument genaamd BMS (= Battery Management System). Deze "regelunit" zorgt er voor dat elke batterij in optimale staat wordt gehouden en voorkomt het te diep ontladen van elke batterij zodat deze onherstelbaar wordt.. Maar ja als je, bijvoorbeeld 50 batterijen bij elkaar hebt zitten, zit er heus wel eens 1 of meerdere "rotte" appels tussen welke te snel / slecht op-/ ontladen of te ver ontladen zijn.
Ik heb tot nu toe 3 kennissen van mij geholpen waarvan de ebike accu ook kapot was. Dus terug naar de winkel etc. ............... met bij betaling van ± € 550,= EN inlevering van de "kapotte accu" weer een nieuwe kopen..????????
DUS NIET!!!! Zelf de krimpfolie eraf gehaald, alle batterijen doorgemeten en de slechte batterijen er tussen uitgehaald en vervangen, in totaal 9 batterijen. Zelfde type batterij zélf besteld !!! Kosten € 35,= per 10stuks. !!! Alle kennissen op dezelfde manier hun ebike accu gerepareerd. Enne ........... " iede wiede Wietske weg op het fietske.....!!!!! "

[Tekst verwijderd]

Groetjes.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 okt 2017 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame maken

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door bennieol »

en waarom moeten die accu`s nu zo duur zijn. daar word dik op verdient.

e.braake
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2017 19:14

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door e.braake »

Ik heb een Giant van 7 jaar oud met 2 accu's ze worden minder minder er zit nog ongeveer de helft op
maar kan er nog 60 km mee fietsen in eco santand.

stofzuigertje

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik soldeer diverse merken en daar komen nieuwe 18650 cellen in!
Dus als dat €660,- moet kosten kan ik mijn tarief voor nieuwe samsung of lg cellen solderen wel verhogen.

Als er geen ruimte is, ik kan de vaak standaard 2200 mAh vervangen door zwaardere dus meer bereik.
Steeds meer concurrentie van andere zolderkamer werkers.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door mp2017 »

FIËSTA ST200 schreef:Beste JoVe52, m.b.t. de e-bikes van jullie tweeën kan het ook zijn dat er helemaal géén digitaal slot zit. Alleen men vertelt graag imponerende verhalen.
In elke ebike accu zitten namelijk batterijen van het type 18650 Li-ion 2000, 2500, 3000 etc. mA. en deze milliampères bepalen nu ook weer de te rijden afstand.
Wat men niet verteld bij aankoop van een ebike is dat de rekensom heel simpel is. De oplader geeft aan het Voltage (V), batterij het aantal ampère (Ah). Nu komt het: V x Ah = Watt. Hoe kleiner het aantal Watt (= weinig batterijen) is des te goedkoper de accu. Hoe groter het accu Wattage (=meer batterijen) des te duurder de ebike accu.
Voorbeeld: 40V x 25Ah = 1000 Watt. Hoeveel Watt gebruikt nu de elektrische motor minimaal en maximaal. Hierover wil een verkoper niets zeggen of weet er niets van!!!. Stel 250 Ah, dan kan ik ongeveer 3, 4 uur fietsen afhankelijk van het lichaamsgewicht, wegdek, wind etc.
Alle batterijen worden "samen gevoegd / bestuurd" in een meet instrument genaamd BMS (= Battery Management System). Deze "regelunit" zorgt er voor dat elke batterij in optimale staat wordt gehouden en voorkomt het te diep ontladen van elke batterij zodat deze onherstelbaar wordt.. Maar ja als je, bijvoorbeeld 50 batterijen bij elkaar hebt zitten, zit er heus wel eens 1 of meerdere "rotte" appels tussen welke te snel / slecht op-/ ontladen of te ver ontladen zijn.
Ik heb tot nu toe 3 kennissen van mij geholpen waarvan de ebike accu ook kapot was. Dus terug naar de winkel etc. ............... met bij betaling van ± € 550,= EN inlevering van de "kapotte accu" weer een nieuwe kopen..????????
DUS NIET!!!! Zelf de krimpfolie eraf gehaald, alle batterijen doorgemeten en de slechte batterijen er tussen uitgehaald en vervangen, in totaal 9 batterijen. Zelfde type batterij zélf besteld !!! Kosten € 35,= per 10stuks. !!! Alle kennissen op dezelfde manier hun ebike accu gerepareerd. Enne ........... " iede wiede Wietske weg op het fietske.....!!!!! "

[Tekst verwijderd]

Groetjes.

Wees voorzichtig met het zelf, of door een beun te laten doen, want ook de electroniek moet dan vernieuwd worden en niet alleen een paar batterijtjes.

FIËSTA ST200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2017 14:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door FIËSTA ST200 »

Beste ??? "Wees voorzichtig ...............etc." Leuke reactie, dank hier voor. Wat bedoel je met een beun en de elektroniek moet dan vernieuwd worden..??
Wees hier duidelijk in en geef dan aan wat er moet gebeuren. 2 regels wazig schrijven zonder goede duidelijkheid te geven vind ik bangmakerij gaan maken. Jammer dat je zo wazig schrijft. Kennis mijnerzijds is zéér terdege aanwezig.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door mp2017 »

FIËSTA ST200 schreef:Beste ??? "Wees voorzichtig ...............etc." Leuke reactie, dank hier voor. Wat bedoel je met een beun en de elektroniek moet dan vernieuwd worden..??
Wees hier duidelijk in en geef dan aan wat er moet gebeuren. 2 regels wazig schrijven zonder goede duidelijkheid te geven vind ik bangmakerij gaan maken. Jammer dat je zo wazig schrijft. Kennis mijnerzijds is zéér terdege aanwezig.
Ik reageer wat ik gelezen en van mensen gehoord heb, of het allemaal juist is, weet ik niet, want deze ervaring heb ik niet gemaakt.

Maar dat je voor je eigen toko reclame maakt, mag duidelijk zijn.

Daarom is door de moderatie ook de link weg gehaald.

FIËSTA ST200
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2017 14:23

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door FIËSTA ST200 »

Beste mp217, ik wil helemaal géén reclame voor mijn eigen toko maken, die heb ik helemaal niet.
Door de moderatie is de link weg gehaald...??? welke link bedoel jij hier..?. Graag een reactie hierop want ik weet van niets en ook geen moderatie correctie hier omtrent ontvangen.
Wel help ik als, gepensioneerd ex-ICT, ex-systeem programmeur, ex-elektronica (computer) ontwerper en maker, vrijwilliger mensen (ouder dan 65 jaar etc.), of mensen welke in de bijstand zitten en welke de huidige elektronica boven hun pet gaat.
Ik leg dan uit hoe het e.e.a. werkt, en laat dan ook, de door de jaren heen verzamelde en open gemaakte instrumentaria etc. zien hoe het werkt. Ik doe dit als hobby, uit respect voor hulpbehoevenden welke hulp / uitleg kunnen gebruiken. Tja ook mijn eigen familie en eventueel kennissen welke met mij contact opzoeken. Alles gebeurt gratis (of misschien een kop koffie of glas water). Nu tevreden ..?? Vriendelijke groet.
O ja, wij hebben ook een repartie "café" opgezet, waar mensen met hun kapotte spullen gratis kunnen komen laten repareren als het mogelijk is.
Kosten: "koppijn" of anders in onderling overleg.
Beste mp217, een advies van mij aan jou n.a.v. jouw schrijven met als tekst: "ik heb horen ........ etc." is het volgende: "WEET WAT JE ZEGT EN ZEG NIET WAT JE NIET PRECIES WEET" als je er weinig verstand over hebt. Mijn vragen aan jou zijn nog niet beantwoord door jou. Nogmaals vriendelijke groet.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Mogelijk sjoemelsoftware in Sparta e-bike?

Ongelezen bericht door gemist »

Als je toch zo handig bent. Dan kun je gewoon je eigen cel in elkaar knutselen. En ja, dat kan gewoon. Zelfs een betere boordcomputer voor de trapondersteuning kun je gewoon bestellen. Ben je wel een paar uurtjes zoet mee, en uiteindelijk voordeliger uit dan een nieuwe te dure accu uit China met een Sparta-sticker. Er zijn al 4000mAh cellen te koop, dus je kunt jezelf een speedpedelec geven. Die motor houdt het wel, je accucellen heeft koeling nodig. Maar dat wist je natuurlijk al. Er rijden al genoeg hobbyisten rond op e-bikes met gereedschap-accu's . YouTube maar eens.
En vergeet de service van Sparta maar. Die moeten het juist hebben van defecte onderdelen. Zo werkt de markt....

Gesloten