LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
--rob--
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2016 17:08

Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door --rob-- »

Ik heb een verlopen ANNONIEME ov-chipkaart. Bewust aangeschaft omdat het de overheid niets aangaat waarheen ik wanneer reis!
Nu is deze kaart verlopen (waarom verloopt die eigenlijk). Er staat nog 33 euro op.

Ik kan mijn geld alleen terugkrijgen als ik mijn naam en IBAN opgeef. Hoezo annoniem?

Waarom kan ik niet gewoon op het station geld terugkrijgen (echt annoniem dus)?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2018 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, 2 topics samengevoegd

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

--rob-- schreef:Ik heb een verlopen ANNONIEME ov-chipkaart. Bewust aangeschaft omdat het de overheid niets aangaat waarheen ik wanneer reis!
Nu is deze kaart verlopen (waarom verloopt die eigenlijk). Er staat nog 33 euro op.

Ik kan mijn geld alleen terugkrijgen als ik mijn naam en IBAN opgeef. Hoezo annoniem?

Waarom kan ik niet gewoon op het station geld terugkrijgen (echt annoniem dus)?
Omdat dat niet is wat je overeengekomen bent...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

--rob-- schreef:Bewust aangeschaft omdat het de overheid niets aangaat waarheen ik wanneer reis!
/aluhoedje op
Beetje naïef om te denken dat ze dat niet weten. Duizenden camera's die je kunnen registeren en op basis van gezichtsherkenning (bijvoorbeeld vanaf de foto van ID) kunnen ze alles waarnemen. Daarvoor hebben ze geen OV Chipkaart nodig.
/aluhoedje af

Contant geld is zo jaren 90 alles gaat tegenwoordig elektronische dus ook het tegoed. Het verlopen is nodig om eventueel nieuwe technieken in de kaart te kunnen implementeren. Als je de kaarten nooit laat verlopen kun je dus nooit nieuwe technieken invoeren en oude uitfaseren.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe heeft u de kaart de afgelopen jaren opgeladen, met contant geld aan het loket of via pin-transacties in een automaat? In dat laatste geval kan "de overheid" met enige inspanning ook achterhalen wie de kaart heeft opgeladen.
Wat de aangehaalde camerabeelden betreft hoeft u zich niet al te veel zorgen maken. Die worden niet eindeloos bewaard, gebruiken (in Nederland) vrijwel geen gezichtsherkenning en het is wel heel veel werk om uw reishistorie te reconstrueren.
Overigens ben ik het met u eens dat de overheid niet de reishistorie hoeft in te zien van individuele burgers die niet verdacht worden van een misdrijf.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Dirkie »

--rob-- schreef:Ik heb een verlopen ANNONIEME ov-chipkaart. Bewust aangeschaft omdat het de overheid niets aangaat waarheen ik wanneer reis!
Ik zou nooit een verlopen anonieme ov-chipkaart kopen :mrgreen:
Nu is deze kaart verlopen (waarom verloopt die eigenlijk). Er staat nog 33 euro op.

Ik kan mijn geld alleen terugkrijgen als ik mijn naam en IBAN opgeef. Hoezo annoniem?

Waarom kan ik niet gewoon op het station geld terugkrijgen (echt annoniem dus)?
Omdat ik dat met een niet anonieme kaart ook niet kan. Het tegoed wat erop staat is namelijk van U. Door de kaart op te laden heeft U dit in bewaring gegeven bij de exploitant van de OV kaart. En daar moet U dus geld terug vragen. De NS kan U dus niet uitbetalen want het geld staat niet bij hun.
En als men echt zijn best doet dan is de anonieme OV kaart niet meer anoniem. Één maal opladen met een bankpas is bijvoorbeeld al voldoende.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door witte angora »

Opladen kan op het station inderdaad met muntgeld. Gooi je een paar muntjes in de betaalautomaat. Maar ik zie nergens dat die dingen ook geld uitspugen. Dus als je je 33 euro terug wilt hebben, dan zal het toch echt op je bankrekening gezet moeten worden.

Maar als je zo graag volledig anoniem wilt blijven, dan laat je die 33 euro toch gewoon waar het is? 33 Euro voor een stuk anonimiteit is een schijntje, echt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef: Wat de aangehaalde camerabeelden betreft hoeft u zich niet al te veel zorgen maken. Die worden niet eindeloos bewaard, gebruiken (in Nederland) vrijwel geen gezichtsherkenning en het is wel heel veel werk om uw reishistorie te reconstrueren.
Werk valt wel mee:
https://www.nu.nl/internet/4988060/chin ... nning.html
Software zit op 93% succes, was deze week nog in het nieuws.
Erthanax schreef: Overigens ben ik het met u eens dat de overheid niet de reishistorie hoeft in te zien van individuele burgers die niet verdacht worden van een misdrijf.
De overheid mag/kan dit enkel achterhalen na een gerechtelijk bevel, zij hebben niet non-stop toegang in deze gegevens.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Eigenlijk is het geen anonieme kaart, maar een niet-persoonsgebondenkaart
Met deze kaart kunt u bijna ales als met een petsoonlijke kaart, maar het verschil is dat iedereen met deze kaart mag reizen.
Met de persoonlijke kaart mag alleen de eigenaar conform foto en naam er mee reizen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door renewouters »

Buiten het feit dat het geen anonieme kaart is (zoals taxikemperman zegt), kan je ook niet 100% zeker een koppeling maken tussen het reisgedrag van een persoon als je een IBAN nummer hebt. Simpel voorbeeld: wij hebben een aantal blauwe OV-Chipkaarten voor de verschillende gezinsleden die ik betaal. De kaarten worden dus door verschillende mensen door elkaar gebruikt. Ikzelf gebruik zo'n kaart het minst. Wat voor conclusies kan je dan trekken uit de data die er is? Niet veel hoor. In ieder geval niet betrouwbaar. Als je mensen wilt volgen zijn er slimmere methodes.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Huh, ik kon tegen betaling van €2,- wel mijn saldo contant krijgen. Maar ja, ik moest wel bewijzen dat het mijn kaart (op naam) was. Is volledig terecht dat je anonieme kaarten niet zomaar kan verzilveren.

--rob--
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2016 17:08

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door --rob-- »

Ik heb een Annonieme OV-chipkaart. Deze is afgelopen jaar november verlopen.. Op de OV kaart staat nog een saldo van 33 Euro.

Als ik dit geld wil terugkrijgen is de enige manier een formulier in te vullen en de kaart terug te sturen. Op dit formulier moet naam, straat, huisnr, postcode, woonplaats en IBAN worden ingevuld. HOEZO ANNONIEM!

Volgens de organisatie achter OV-chip is dit de enige manier om het geld terug te krijgen.

Ik heb gevraagd of het mogelijk is om het saldo van de verlopen kaart over te boeken naar een nieuwe annonieme OV-kaart, maar dat is niet mogelijk.

Ik voel mij behoorlijk belazerd-
1- Een verborgen verhoging van 7,50 Euro (kosten van de kaart- eerder nam NS toch ook de kosten van het kaartje voor zijn rekening?)
2- Annoniem is gewoon onmogelijk

Weet iemand een oplossing?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik rol uw portemonnee en laat het saldo van uw kaart op mijn anonieme kaart zetten. Dat is graag wat u wilt. U kunt anoniem reizen, maar er zal toch een controle moeten plaatsvinden bij uitbetaling. Of denkt u dat iemand 10 gestolen kaarten achter elkaar kan laten uitbetalen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door bprosman »

Weet iemand een oplossing?
Een bankrekening openen op naam van : A. Noniem ?
Ik heb gevraagd of het mogelijk is om het saldo van de verlopen kaart over te boeken naar een nieuwe annonieme OV-kaart, maar dat is niet mogelijk.
Nee gek he, ze weten niet wie de eigenaar van de huidige kaart is en niet wie de eigenaar is van de nieuwe kaart.
Hoe denk je zelf dat ze zouden kunnen controleren of deze aanvraag tot overboeking legitiem is of verstuurd door een "Nigeriaanse prins" ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gestolen kaarten verzilveren of wat steekt erachter?

stofzuigertje

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk persoon met bankrekening kan dit voor jou innen, je hoeft het niet zelf te doen.

Ook iemand die nooit met openbaar vervoer gaat kan dit voor jou doen op zijn naam en hij kreeg dan het geld....
Daklozen zonder adres doen het ook zo omdat ze een adres moeten opgeven en zo toch het binnen halen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Saldo anonieme OV chipkaart niet anoniem terug te krijgen

Ongelezen bericht door Radar »

Topics samengevoegd.

Gesloten