LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
savanmourik
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2018 10:47

MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door savanmourik »

In oktober 2017 hebben wij een Macbook ter reparatie aangemeld bij Mac Relife te Bergen op Zoom.

Er was afgesproken dat we de laptop pas zouden opsturen als het te vervangen onderdeel binnen was. In december 2017 kregen wij bevestiging dat het onderdeel binnen was waarop de laptop aangetekend verstuurd is.

In januari 2018 hebben wij zelf contact opgenomen met Mac Relife om te vragen wat de status van de reparatie was. Tot onze verbazing meldde men ons dat ze nog steeds op zoek was naar het juiste onderdeel. Dat was dus tegenstrijdig met het eerdere bericht. Er is daarop verzocht om ons regelmatig op de hoogte te houden van de gang van zaken.

Hieraan werd geen gehoor gegeven. In februari 2018 werd ons medegedeeld dat het onderdeel wat nodig was voor de reparatie helaas niet zo makkelijk vindbaar was waarop de Macbook, zonder onze toestemming, is opgestuurd naar een partnerorganisatie ter reparatie. Met de belofte dat men er haast achter zou zetten.

Het bleef wederom stil. In maart 2018 hebben we wederom zelf contact moeten zoeken en toen kregen we ineens het verhaal dat de Macbook GESTOLEN was bij het partnerbedrijf.
Men bood ons toen aan deze te vervangen met een refurbished soortgelijk model. Uiteraard gingen wij daar niet akkoord mee daar het gaat om een 17inch MacbookPro met 16 gb geheugen.
We eisten daarom financiële compensatie.

Sindsdien is er weer stilte bij Mac Relife. Elke keer als we contact opnemen worden we overladen met smoesjes. "Die persoon is ziek, degene die er over gaat komt maandag pas weer, we hebben nog geen reactie van de verzekeraar" etc, etc, etc.

We zitten nu dus met onze handen in het haar, we komen namelijk geen stap verder.
Niet alleen is de laptop dus weg, we worden constant afgescheept met smoezen en uitvluchten.

Hoe kunnen wij dit nog verder oppakken? Rechtsbijstand inschakelen? Hoe lang duurt het voordat een bedrijf duidelijkheid heeft van de verzekeraar?
Mag een reparateur zonder overleg met de klant een reparatie aan derden uitbesteden? Ik hoor het graag.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door kokka »

Oke dus je wil Duidelijk niet dat ze je gestolen product vervangen door exact
Dezelfde, gerefurbished product, waar waarschijnlijk ook nog garantie op gegeven wordt.
Hoe oud is dat macbook en wat voor financiële compensatie heb je gevraagd.
Aangezien je een niet werkend product hebt ingestuurd zou de dagwaarde wel eens lager kunnen liggen als je denkt.

savanmourik
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2018 10:47

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door savanmourik »

U heeft het verhaal duidelijk niet goed gelezen. Men bood een SOORTGELIJK product aan, niet hetzelfde. Maar dat is het punt helemaal niet. Dat de te compenseren waarde lager is begrijp ik, en dat speelt in deze ook geen rol.

Het gaat er om dat wij nergens reactie op krijgen. Wij willen graag een compensatie maar er wordt geen actie ondernomen. Elke keer als we vragen wat de stand van zaken is worden we afgescheept met een excuus.
Al sinds het aanbieden tot reparatie heeft men altijd ontweken geantwoord.
Het bedrijf doet dus helemaal niks.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door kokka »

savanmourik schreef:U heeft het verhaal duidelijk niet goed gelezen. Men bood een SOORTGELIJK product aan, niet hetzelfde. Maar dat is het punt helemaal niet. Dat de te compenseren waarde lager is begrijp ik, en dat speelt in deze ook geen rol.
je hebt het in je verhaal over een soortgelijk model.. dat wijst voor mij al op zelfde merk vergelijkbaar model, maargoed, sterkte met je missie

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

savanmourik schreef:U heeft het verhaal duidelijk niet goed gelezen. Men bood een SOORTGELIJK product aan, niet hetzelfde. Maar dat is het punt helemaal niet. Dat de te compenseren waarde lager is begrijp ik, en dat speelt in deze ook geen rol.

Het gaat er om dat wij nergens reactie op krijgen. Wij willen graag een compensatie maar er wordt geen actie ondernomen. Elke keer als we vragen wat de stand van zaken is worden we afgescheept met een excuus.
Al sinds het aanbieden tot reparatie heeft men altijd ontweken geantwoord.
Het bedrijf doet dus helemaal niks.
Maar die compensatie is dan toch een soortgelijk model? Dit kan namelijk ook een nieuwer model zijn dan u had u bent hier zo vaag over.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Vooropgesteld dat het natuurlijk uiterst vervelend is om je computer op die manier kwijt te raken en dat blijkbaar de communicatie erg stroef verloopt, rijzen er toch een paar vragen.
Men biedt u een soortgelijke computer aan, daar gaat u niet mee akkoord. Dat de te compenseren waarde lager is speelt, volgens uw reactie, ook geen rol. Wat dan wel??
U eist financiële compensatie, hoe hoog zou die moeten zijn? En heeft u over de hoogte van die compensatie overleg gehad met Mac Relife en wat was hun reactie hierop?

v.d.Heyden

stofzuigertje

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

16 GB geheugen is erg snel en ik zou ook niet zomaar de 8 Gb accepteren.... tenzij ze het prijsverschil vergoeden.

Maar ik weet niet of het kan maar een 8 door 16 Gb vervangen moet toch mogelijk zijn of is hier meer aangepast?

Deze apparaten zijn nu eenmaal diefstal gevoelig en moeten ze hun verantwoording nemen.
Ze mogen wel een lichtere ombouwen naar 16 Gb want geheugen is normaal vlot leverbaar.......

savanmourik
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2018 10:47

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door savanmourik »

Wij gaan gewoon niet akkoord met vervanging door een refurbished ander model, klaar. Onze laptop is een 17 inch Macbook welke niet meer gemaakt worden, en er geen Macbooks meer zijn met zulke grote schermen. Dus daarom gaan we niet akkoord. We hebben nl niets voor niets getracht deze te laten repareren, anders hadden we wel een nieuw ander model gekocht. Dit wil ik nu even duidelijk hebben omdat dit ook helemaal het punt niet is.

Wij willen compensatie, MacRelife heeft dit ook erkend, dus dat is ook het punt niet.
De hoogte is nog niet vastgesteld, alleen een voorzichtige schatting. Maar ook dit is het punt niet.

Het punt is dat er nu helemaal geen communicatie meer is vanuit MacRelife.
Meerdere malen contact geweest, men zou overleggen met de verzekeraar. Maar elke keer is er weer een smoes om ons weer met niets weg te sturen.
(verzekeraar nog niet gereageerd, collega ziek, collega niet aanwezig, we bellen terug, nooit meer iets gehoord)

Mijn vraag is dan misschien deze: WAT moet ik doen om MacRelife eindelijk actie te laten ondernemen?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verzuim is reeds in getreden en zo te zien is er ook behoorlijk overleg gevoerd, dus je zou naar de kantonrechter kunnen. Een vordering tot schadevergoeding is voor toewijzing vatbaar. En ja, een reparatiebedrijf mag een derde in schakelen zonder je toestemming.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door arvandongen »

savanmaurik schreef:Hoe kunnen wij dit nog verder oppakken?
In ieder geval het bedrijf schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade plus eventuele juridische kosten.
Ook goed nagaan wat er voor informatie/software op de macbook stond en of dat op enige wijze een veiligheidsrisico voor jou zou kunnen opleveren.
Ten slotte een duidelijke omschrijving geven van wat je verwacht van het reparatiebedrijf. (Bijvoorbeeld: - Nieuwe macbook?, - refurbished macbook maar dan exact hetzelfde model en bouwjaar en met garantie?, - financiële compensatie, hoeveel?)
savanmaurik schreef:Rechtsbijstand inschakelen?
Een goed plan, vooral omdat er enkele zaken niet zo netjes verlopen zijn. Er kan kwader trouw in het spel geweest zijn.
savanmaurik schreef:Hoe lang duurt het voordat een bedrijf duidelijkheid heeft van de verzekeraar?
Heb je een bewijs dat het bedrijf de claim heeft ingediend? Welke verzekeraar? Claimnummer?
Los daarvan is het bedrijf aansprakelijk ongeacht het tijdstip van uitkering van hun verzekering. Zij moeten binnen redelijke termijn met jou tot een oplossing komen.
savanmaurik schreef:Mag een reparateur zonder overleg met de klant een reparatie aan derden uitbesteden?
In beginsel lijkt het mij van wel, waarbij de partij waarmee jij rechtstreeks zaken doet volledig verantwoordelijk blijft voor de veiligheid en resultaat. Er mogen natuurlijk (vooraf) andere afspraken gemaakt worden, bijvoorbeeld omdat er vertrouwelijke gegevens op de computer zouden staan.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilt dus compensatie in geld voor een kapotte computer die niet meer te repareren is omdat er geen onderdelen meer voor te krijgen zijn? Kan dus nooit een groot bedrag zijn.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door arvandongen »

website Macrelife schreef:Refurbished Macbook Pro 17"
De Apple Macbook Pro 17" is wat massiever dan de Macbook Air, maar daarentegen wel een stuk krachtiger. Zo is de notebook ideaal om wat zwaardere programma's, zoals foto- en videobewerkingsprogramma's op te draaien. Op de 500GB hardeschijf kun je duizenden foto's kwijt. Door de i7 processor is de notebook al erg krachtig, maar wil je je Macbook Pro nog iets sneller maken, dan is een upgrade naar een SSD misschien iets voor jou. Gebruik je vaak verschillende (zware) programma's tegelijk? Dan is een RAM-upgrade naar 8GB wellicht een goed idee. We kunnen de Macbook Pro dus helemaal aanpassen naar jouw wensen!
Ze hebben er eentje liggen. :D

stofzuigertje

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze bekend zijn in de werkplaats is het terecht dat ze de productie stoppen.......

De 17"en zware geheugen en matige verkoop cijfers loop je dit risico.
Maanden wachten en ik vermoed dat hij niet gestolen maar gesloopt is voor andere weer werkende te krijgen wegens onderdelen tekort!

Als ze een andere 17"aanbieden die vrijwel in de buurt komt met prestaties zou ik die pakken.
Dezelfde is niet meer leverbaar en dat doen ze niet voor niets... lees dat deze erg bekend waren in werkplaats dus zou juist geen herstel maar liever een gelijkwaardige van ander type willen!

savanmourik
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2018 10:47

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door savanmourik »

We gaan het nogmaals met een brief proberen en anders rechtsbijstand inschakelen. Kijken of er dan misschien iemand bij Mac Relife wil helpen ipv alleen maar afschuiven.

Bedankt!

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door Meint »

Ik zou toch echt overwegen een vervangend exemplaar te accepteren. Wel natuurlijk een 17inch met dezelfde of betere specs en garantie.

Succes!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Wij gaan gewoon niet akkoord met vervanging door een refurbished ander model, klaar. Onze laptop is een 17 inch Macbook welke niet meer gemaakt worden, en er geen Macbooks meer zijn met zulke grote schermen. Dus daarom gaan we niet akkoord.

nee niet met een refurbished ander model, wel een soortgelijk model zoals toegezegd is. https://www.swoop.nl/123078-macbook-pro-a1297-17-inch ze zijn er wel, dus wanneer er een 17 inch toegezegd kan worden, vraag ik mij af waar de zin van nee zeggen dan in zit??? Los ervan dat een kantonrechter in een dergelijke situatie waarschijnlijk niet thuis geeft want er is dan een redelijke aanbieding gedaan...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik vraag mij echt af in hoeverre een kantonrechter bij een apparaat wat al lang niet meer in productie is, en onderdelen ook lastig is mee zal gaan in de wensen van TS. Een eventuele financiële compensatie kan nooit hoog uitvallen naar mijn gevoel... En als er een refurbished soortgelijk model wordt aangeboden, waarom niet? wat is er precies aangeboden wat niet aan de definitie soortgelijk voldoet? Dingen zijn ook met 17 inch zelfs met garantie her en der wel te vinden, aan de andere kant is ie nu al een half jaar weg.... Wat is er precies dan zo onmisbaar aan dat 17 inch scherm vraag ik mij dan af?

maar goed, wanneer het zo moet zijn: waarde vaststellen ahv de apparaten die worden aangeboden. Compenseren voor het feit dat ie kapot was op moment van inleveren, en waarde dus zeer laag (een refurbished met ok kleiner werkgeheugen maar 2 jaar garantie doet een 850,-, dus een kapotte zal doen: onderdeelwaarde?? 200-300 wellicht heel misschien? daar dan de rechtsbijstand een incassoprocedure laten starten. Denk dat daar wel reactie op komt. Overigens kan het best zo zijn dat de rechtsbijstand nee verkoopt omdat het conflict niet tijdig gemeld is...

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS heeft recht op een financiële compensatie. Ik verwacht dat deze op de dagwaarde gebaseerd zal zijn. Daarvan kan TS dan in theorie zelf een vergelijkbaar tweedehands exemplaar kunnen kopen. Het advies van Meint deel ik.
vroem schreef:Compenseren voor het feit dat ie kapot was op moment van inleveren (...)
Neen. Er wordt uitgegaan van een herstelde laptop.

Macrelife
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 14:38
Locatie: Bergen op zoom
Contacteer:

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door Macrelife »

Beste SavanMourik,

Na het lezen van het forum betreuren wij de manier waarop de gehele manier van zaken doen voor u is ervaren. Nadat het voor ons duidelijk was geworden dat de MacBook gestolen was bij onze partner (iLabo) hebben wij met u geprobeerd een passende oplossing te vinden. Er is toen telefonisch met u overlegd over een vervangende MacBook.

Hier had u meerdere opties in, 1 van de mogelijkheden was een MacBook Pro Retina 15'' met 16GB Werkgeheugen en een 256GB SSD. De kosten van dit model bedragen momenteel op de refurbished markt ongeveer €1499,-. Dit is aanzienlijk meer dan de kosten van uw reparatie en waarde van de oude MacBook. U sloeg dit aanbod af omdat u liever een 17'' wou hebben. We hebben het hier toen over gehad, dit was mogelijk. Uiteindelijk kwam het erop uit dat u liever een financiële vergoeding had voor de gestolen MacBook.

U geeft aan dat de communicatie slecht is. Hier moet ik u deels gelijk in geven. Dit is vooral omdat er momenteel problemen zijn met de verzekering van iLabo. Ze maken het helaas niet erg makkelijk voor ons om voor u de vergoeding te regelen. Ik heb u hier op 17 Mei over gesproken nog, de week hiervoor is ook afgesproken dat wij elke week contact zouden hebben hierover. Helaas was dit deze week wat later in verband met gezondheidsklachten van de desbetreffende collega. Dit is u ook verteld, zodra mijn collega terug was heeft hij u ook over de situatie gebeld.

Wij betreuren de gehele situatie en gang van zaken. Wel kunnen wij u verzekeren dat wij erg druk bezig met iLabo om de kwestie zo snel mogelijk op te lossen. We zullen volgens de afspraak elkander maandag weer contacten hierover.

Met vriendelijke groet,

MacRelife Bergen op Zoom B.V.
[Telefoonnummer verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 18 mei 2018 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: MacRelife: Ter reparatie aangeboden laptop gestolen, en nu?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Macrelife schreef:Wij betreuren de gehele situatie en gang van zaken. Wel kunnen wij u verzekeren dat wij erg druk bezig met iLabo om de kwestie zo snel mogelijk op te lossen. We zullen volgens de afspraak elkander maandag weer contacten hierover.
Een nette respons.

Opvallend:
1) Contact opnemen op maandag (=2e Pinksterdag)?
2) De klant heeft geen business met iLabo. Waarom zou hij daarop moeten wachten?

Gesloten