LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedenktijd bij online service theorie examens

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
user3402
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2018 21:51

Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door user3402 »

Hallo!

Ik heb op een rijbewijs theorie site een pakket van 20 examens gekocht voor 20 euro en ik vind de kwaliteit erg slecht. Daarnaast ben ik van mening dat de beloftes die gedaan zijn niet nagekomen zijn. In kort heb ik veel spijt van mijn aankopen. Ik heb nog maar 20 minuten gebruikt van de 3 maanden toegang die ik gekregen heb. Heb ik enige kans op het terugkrijgen van mijn geld?

Bedankt,

Jako

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft een test examen serie gekocht voor 20 euro. Mijns inziens heeft u dit pakket geopend en dus gebruikt. Net zoals bij een software licentie is dit niet terugdraaibaar. Welk bedrijf biedt dit aan? Wij kunnen geen voorwaarden lezen zonder die wetenschap.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Lowieze »

user3402 schreef:Hallo!

Ik heb op een rijbewijs theorie site een pakket van 20 examens gekocht voor 20 euro en ik vind de kwaliteit erg slecht. Daarnaast ben ik van mening dat de beloftes die gedaan zijn niet nagekomen zijn. In kort heb ik veel spijt van mijn aankopen. Ik heb nog maar 20 minuten gebruikt van de 3 maanden toegang die ik gekregen heb. Heb ik enige kans op het terugkrijgen van mijn geld?

Bedankt,

Jako
Ik denk dat als je het product al in gebruik hebt genomen online, je je geld niet meer terug kunt krijgen.
Dat jij nog maar 20 minuten ervan hebt gebruikt, ligt meer aan jouw manier van leren dan.
Ik zou zeggen maak voor die 20 euro er zoveel mogelijk gebruik van.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, je kan de overeenkomst herroepen binnen 14 dagen of 12 maanden nadat je de overeenkomst hebt afgesloten. Het herroepingsrecht is geregeld in art. 6:230o e.v. BW. Heeft de aanbieder daar niets over aangegeven?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:U heeft een test examen serie gekocht voor 20 euro. Mijns inziens heeft u dit pakket geopend en dus gebruikt. Net zoals bij een software licentie is dit niet terugdraaibaar. Welk bedrijf biedt dit aan? Wij kunnen geen voorwaarden lezen zonder die wetenschap.
Grappig dat veel mensen het denken terwijl Google je gewoon het antwoord geeft waarbij de vraag van alfatrion ook direct duidelijk is.

https://www.webwinkelkeur.nl/herroeping ... -software/

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vraag of de aanbieder van de dienst aan zijn informatieplicht heeft voldaan. Ik vind het antwoord daarop niet op die webpagina. Als het antwoord negatief is, dan geldt een langere termijn dan de 14 dagen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:Ja, je kan de overeenkomst herroepen binnen 14 dagen of 12 maanden nadat je de overeenkomst hebt afgesloten. Het herroepingsrecht is geregeld in art. 6:230o e.v. BW. Heeft de aanbieder daar niets over aangegeven?

Dus de voorwaarden hebben geen enkel nut:

"8.1 Indien de klant een product aanschaft die toegang biedt tot digitale inhoud van deze website geldt het herroepingsrecht alleen als de klant nog geen gebruik heeft gemaakt van het product. Het recht op herroeping vervalt als de klant toegang heeft gehad tot het product door in te loggen op de website.
8.2 De klant kan in geen enkel geval beroep doen op het herroepingsrecht zodra het tegoed is gebruikt of verbruikt."

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lowieze schreef:
alfatrion schreef:Ja, je kan de overeenkomst herroepen binnen 14 dagen of 12 maanden nadat je de overeenkomst hebt afgesloten. Het herroepingsrecht is geregeld in art. 6:230o e.v. BW. Heeft de aanbieder daar niets over aangegeven?

Dus de voorwaarden hebben geen enkel nut:

"8.1 Indien de klant een product aanschaft die toegang biedt tot digitale inhoud van deze website geldt het herroepingsrecht alleen als de klant nog geen gebruik heeft gemaakt van het product. Het recht op herroeping vervalt als de klant toegang heeft gehad tot het product door in te loggen op de website.
8.2 De klant kan in geen enkel geval beroep doen op het herroepingsrecht zodra het tegoed is gebruikt of verbruikt."
Nee enkel vermelden heeft geen nut, je moet als consument expliciet afzien van het recht. Bij mijn internet provider wordt dit ook specifiek opgenomen als je wenst af te zien van je recht (bij spoed oplevering).
De consument moet instemmen om de levering van de dienst te starten binnen de bedenktijd.
De consument moet verklaren afstand te doen van zijn herroepingsrecht.
De dienst moet ook daadwerkelijk volledig geleverd zijn.
Enkel vermelden in je voorwaarden is dus niet geldig. Dat is namelijk niet "verklaren" dat je afstand doet van je recht.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Lowieze »

@ Sylvesterb. Het gaat om digitaal geleverde software. Daarover staat in de link die u hier zet: "Het herroepingsrecht vervalt enkel wanneer de download al volledig is geleverd en de consument daar ook mee heeft ingestemd. "

Dat is hier het geval, maar u denkt toch dat TS het kan herroepen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lowieze schreef:@ Sylvesterb. Het gaat om digitaal geleverde software. Daarover staat in de link die u hier zet: "Het herroepingsrecht vervalt enkel wanneer de download al volledig is geleverd en de consument daar ook mee heeft ingestemd. "

Dat is hier het geval, maar u denkt toch dat TS het kan herroepen?
Beste Lowieze,

Enkel algemene voorwaarden akkoord geven is niet voldoende.

De consument moet verklaren afstand te doen van het recht. Simpel vermelden in je algemene voorwaarden is geen verklaring.

Lees nergens dat TS afstand heeft gedaan van dit recht.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is of dit ergens in het bestelproces expliciet geakkordeerd is. Zo niet, dan kan TS gewoon herroepen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Lowieze »

sylvesterb schreef:
Lowieze schreef:@ Sylvesterb. Het gaat om digitaal geleverde software. Daarover staat in de link die u hier zet: "Het herroepingsrecht vervalt enkel wanneer de download al volledig is geleverd en de consument daar ook mee heeft ingestemd. "

Dat is hier het geval, maar u denkt toch dat TS het kan herroepen?
Beste Lowieze,

Enkel algemene voorwaarden akkoord geven is niet voldoende.

De consument moet verklaren afstand te doen van het recht. Simpel vermelden in je algemene voorwaarden is geen verklaring.

Lees nergens dat TS afstand heeft gedaan van dit recht.
Oké, duidelijk. Mijn vraag was overigens niet als kritiek bedoeld hoor, meer omdat ik graag wil weten hoe e.e.a. in elkaar zit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:...e.v. BW. Heeft de aanbieder daar niets over aangegeven?
Dus de voorwaarden hebben geen enkel nut:

"8.1 Indien de klant een product aanschaft die toegang biedt tot digitale inhoud van deze website geldt het herroepingsrecht alleen als de klant nog geen gebruik heeft gemaakt van het product. Het recht op herroeping vervalt als de klant toegang heeft gehad tot het product door in te loggen op de website.
8.2 De klant kan in geen enkel geval beroep doen op het herroepingsrecht zodra het tegoed is gebruikt of verbruikt."
Wat is het belangen hier van het citeren van deze voorwaarden?
TS heeft de website waar hij gekocht heeft niet genoemd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:@ Sylvesterb. Het gaat om digitaal geleverde software. Daarover staat in de link die u hier zet: "Het herroepingsrecht vervalt enkel wanneer de download al volledig is geleverd en de consument daar ook mee heeft ingestemd. "

Dat is hier het geval, maar u denkt toch dat TS het kan herroepen?
In de link die gedeeld werd moet je niet kijken onder 'digitaal geleverde software', maar iets verderop onder 'SAAS software' (software-as-service). Je verkrijgt toegang tot een website en mag er voor een bepaalde duur gebruik van maken. Van downloaden zal hier dan ook geen sprake zijn.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:Dus de voorwaarden hebben geen enkel nut:

"8.1 Indien de klant een product aanschaft die toegang biedt tot digitale inhoud van deze website geldt het herroepingsrecht alleen als de klant nog geen gebruik heeft gemaakt van het product. Het recht op herroeping vervalt als de klant toegang heeft gehad tot het product door in te loggen op de website.
8.2 De klant kan in geen enkel geval beroep doen op het herroepingsrecht zodra het tegoed is gebruikt of verbruikt."
Deze voorwaarden zijn in strijd met dwingend recht. Het gevolg is dat je 12 maanden de tijd hebt om te herroepen. Het volgende mag onder bepaalde voorwaarden:
- het laten vervallen van het herroepingsrecht nadat de dienst is voltooid; of
- het naar ratio laten betalen voor het deel van de dienst dat is voltooid.
Moneyman schreef:De vraag is of dit ergens in het bestelproces expliciet geakkordeerd is. Zo niet, dan kan TS gewoon herroepen.
Zo Ja, dan kan dat ook.
tttlocke schreef:In de link die gedeeld werd moet je niet kijken onder 'digitaal geleverde software', maar iets verderop onder 'SAAS software' (software-as-service). Je verkrijgt toegang tot een website en mag er voor een bepaalde duur gebruik van maken. Van downloaden zal hier dan ook geen sprake zijn.
Klopt het gaat om SaaS dienst.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 aug 2018 06:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door Lowieze »

tttlocke schreef:
Lowieze schreef:...e.v. BW. Heeft de aanbieder daar niets over aangegeven?
Dus de voorwaarden hebben geen enkel nut:

"8.1 Indien de klant een product aanschaft die toegang biedt tot digitale inhoud van deze website geldt het herroepingsrecht alleen als de klant nog geen gebruik heeft gemaakt van het product. Het recht op herroeping vervalt als de klant toegang heeft gehad tot het product door in te loggen op de website.
8.2 De klant kan in geen enkel geval beroep doen op het herroepingsrecht zodra het tegoed is gebruikt of verbruikt."
Wat is het belangen hier van het citeren van deze voorwaarden?
TS heeft de website waar hij gekocht heeft niet genoemd.
Klopt, maar ik heb een paar rij-instructeurs en een examinator in de familie en die kennen de site waar TS het over had.
Je kunt voor de auto uit 3 pakketten kiezen en 3 maanden lang onbeperkt oefenen.

En ik vond de voorwaarden van belang, omdat ik daar wat over wilde vragen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:Klopt, maar ik heb een paar rij-instructeurs en een examinator in de familie en die kennen de site waar TS het over had.
Je kunt voor de auto uit 3 pakketten kiezen en 3 maanden lang onbeperkt oefenen.
En ik vond de voorwaarden van belang, omdat ik daar wat over wilde vragen.
Het wemelt van de sites die dergelijke diensten aanbieden.
TS heeft de site niet genoemd. Jij ook niet en je hebt ook niet geverifieerd bij TS of je de juiste site te pakken had.
Zo maar voorwaarden citeren en bespreken is alleen van belang als het de voorwaarden betreft van de website waar TS gekocht heeft. Dat weten we niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door renewouters »

user3402 schreef:Hallo!

Ik heb op een rijbewijs theorie site een pakket van 20 examens gekocht voor 20 euro en ik vind de kwaliteit erg slecht. Daarnaast ben ik van mening dat de beloftes die gedaan zijn niet nagekomen zijn. In kort heb ik veel spijt van mijn aankopen. Ik heb nog maar 20 minuten gebruikt van de 3 maanden toegang die ik gekregen heb. Heb ik enige kans op het terugkrijgen van mijn geld?

Bedankt,

Jako
Wat is er precies niet goed aan, en welke beloftes zijn niet nagekomen?

user3402
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2018 21:51

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door user3402 »

Zo ver ik kan zien heb ik géén voorlichting gehad over mijn rechten vóór de aankoop. Ik heb niet expliciet verklaard afstand te doen van mijn rechten, tenzij het stiekem in de bestelknop zat verstopt. Het is inderdaad een SaaS achtig product. Oefenen via de software op de website. De website betreft "www.theorieexamenoefenen.nl" maar bij het vermelden van de naam wil ik nog een disclaimer doen. Bij het maken van de post was ik best teleurgesteld omdat 20eu voor mij véél geld was. Ik was persoonlijk van mening dat het product géén 20eu waard was, en dat ik zelf graag zou herroepen. Dit houdt echter niet in dat de website en haar diensten slecht is. Afgaand op de reviews zijn er mensen die het met mij eens zijn dat het 20eu pakket het absoluut niet waard is en dat er beloftes gebroken worden, anderen denken dat het 10eu pakket mischien niet de beste prijs is maar dat het wel behulpzaam is. Over dit hele gebeuren gaat mijn post ook niet, ik wou alleen weten of ik, net als meeste online aankopen tegenwoordig, gebruik kon maken van mijn herroepingsrecht. Zo ver ik dus lees van jullie zou het kunnen. Bedankt dus ver voor de reacties!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd bij online service theorie examens

Ongelezen bericht door alfatrion »

We stellen het op prijs om de afloop te horen.

Gesloten