LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop van Apple annuleren

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Le Blanc
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 14:06

Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Le Blanc »

Bij aankoop van een "Apple" kabel op internet blijkt de kabel niet te doen wat hij moet doen, nl opladen. Beide kabels heb ik binnen de 14 dgn geretourneerd gezegd dat ze het niet deden en gelijk vermeld dat ik geen nieuwe wilde hebben. Heb geen vertrouwen meer in hun geleverde producten. Nu houden hun vol dat ik meer gedaan heb dan in hun voorwaarden staat door het kabel uit de verpakking te halen (verpakking was niet meer dan een klein plastic zakje met kabel erin en een kaartje dat het echt "Apple" is) en te gebruiken. Hoe moet je anders een product controleren en constateren vraag ik me dan af. Nou blijkbaar door de verpakking heen kijken of je het wil hebben en gebruiken, anders gelijk retourneren want anders wordt hij als tweedehands beoordeeld en kunnen ze hem niet meer gebruiken/verkopen. Want ze verkopen geen tweedehands producten.

Bij het retourneren hebben hun geconstateerd dat er eentje het niet deed en defect was. De ander deed het gewoon. Dus die moet ik afnemen van ze. Ik heb medegedeeld dat ik geen meer wilde hebben, maar ze blijven volhouden dat ik de kabel moet afnemen volgens hun voorwaarden. Hun hebben een 14 dgn omruilgarantie. Klop,t maar ik heb van de koop afgezien nadat ik het geretourneerd heb. Naar mijn weten heb ik juist gehandeld : het product besteld, ontvangen, opengemaakt, geconstateerd, geretourneerd en geannuleerd allemaal volgens de voorwaarden zoals het mag en moet. Alleen had ik het nog niet betaald.

Heeft iemand ooit zo'n situatie meegemaakt en wat kan je mij adviseren, ik kom er nl. niet uit bij hun en de kosten lopen straks op. heb ik iets verkeerd gedaan, heb ik me niet aan de voorwaarden gehouden....

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij welke winkel is dit geweest? Volgens de wet geldt er gewoon 14 dagen herroepingstijd.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar hoe zit het wanneer iemand iets terug stuurt omdat het kapot is, maar dit blijkt niet te kloppen?

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Rinustp »

Als u binnen 14 dagen retourneert hoeft u geen reden op te geven. Of de kabel nu werkt of niet, u ziet van de koop af. Daarom dient u gewoon uw geld terug te krijgen.
U mag de verpakking openen om het product te bekijken of te proberen. Hoe kunt u anders weten of het product aan uw verwachtingen voldoet?
Het binnen 14 dagen terugsturen is niet van toepassing op alle producten. Er is een aantal uitzonderingen.
Mijn inziens valt dit kabeltje er niet onder.
Dat mag u dus gewoon binnen 14 dagen terugsturen en moet u uw aankoopbedrag terug krijgen.

Le Blanc
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 14:06

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Le Blanc »

Zo dacht ik er ook over maar hun zeggen dat ze het recht hebben om het te herstellen, omruilgarantie. Ik krijg alleen maar antwoorden als: "dat ik de rechtmatige eigenaar ben van de kabel en dat ze het niet crediteren. Ik heb het geopend en gebruikt, dus is het tweede hands en hun verkopen geen tweedehands producten. Ik heb meer gedaan dan aard en omvang van het product te weten te komen. Ik krijg ze niet aan de verstand hoe de regels werkelijk zijn..."

Ik heb toen medegedeeld dat ik het op sociale media zou plaatsen hoe ik hun service vind en dat ik niet mee eens ben hoe iets afgehandeld wordt. Maar dat mensen het zelf moeten ervaren en ik zal hun niet verbieden om daar wat te bestellen maar wel dat ze moeten oppassen bij het ontvangen van producenten om ze niet te openen en niet te gebruiken anders kunnen ze het niet retourneren en hun geld terug vragen indien ze het product niet meer willen hebben. Dat is absoluut niet beledigend, maar aangeven hoe hun werkwijze is. Dan wordt er gelijk een mail gestuurd dat: "hun advocaat stelt dat u artikel 262 van het strafrecht overtreed op dat moment....m.a.w. ik beledig hun en daar staat een boete op."

Dus ik denk dat de volhouder wint bij deze online winkel....ze blijven weigeren om mijn product te annuleren. Ik heb gegoocheld en er zijn meerdere mensen die met hun deze situatie meegemaakt hebben. Er was er zelfs eentje die per abuis de verkeerde kabel besteld heb, ze heeft hem alleen geopend en kwam toen tot de conclusie. Gelijk geretourneerd, maar ook zij krijgt het zelfde antwoord als ik. "je heb meer gedaan dan aard en omvang van het product te weten te komen doordat ze het opende en bekeken heb"

Dus zeg maar wie het nu niet snapt.....

Le Blanc
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 14:06

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Le Blanc »

Oja, de winkel online is DIAMTELECOM....

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Laat je niet bang maken door hun, je hebt gewoon recht om een non-conform artikel retour te sturen, én ook nog eens het ongebruikte product, vanwege de 14 daagse bedenktermijn. DIAMTELECOM moet u gewoon de kosten vergoeden. Al dan niet het defecte artikel vervangen voor een nieuwe, die u dan alsnog mag retourneren voor teruggave van het aankoopbedrag,

Edit: ik zie dat ze ook Thuiswinkelwaarborg hebben, dien daar anders ook een geschil in.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door geengast »

In hun voorwaarden staat heel duidelijk (2 x zelfs) dat de verpakking niet geopend mag worden voor het retourrecht. Enkel om aard en omvang te controleren. Het is toch zo dat in een plastic zakje aard en omvang heel goed gecontroleerd kunnen worden zonder dit te openen.

Na openen geldt dus het retourrecht niet meer. Wel moeten ze een deugdelijke kabel leveren. Of ze dat hebben gedaan kunnen we aan uw klacht niet afleiden. Zo te zien staat op hun site bij elke kabel welk apparaat wél en niet zal werken. Heeft u zo'n apparaat als genoemd of dacht u 'het zal ook wel op het mijne passen'?

Heeft u de kabel exact op een apparaat zoals door hun genoemd gebruikt en de kabel doet het niet, hebt u enkel een omruil garantie of een reparatierecht.

Le Blanc
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 14:06

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Le Blanc »

Natuurlijk heb ik het voor de juiste telefoon besteld en geprobeerd. Waarom zou ik het niet mogen openen? Je moet toch proberen of het werkt. Bij mij deden beide kabels het niet dus heb ze terug gestuurd. Ik zag ook dat het geen echte Apple waren, maar die discussie ben ik nog niet met ze aangegaan. Daarom had ik ook gezegd ik hoef geen nieuwe meer.

Maar hun hebben ook de beide kabels getest en inderdaad eentje was stuk en die andere deed het gewoon. Die moet ik dus afnemen.

Maar klopt het dan dat als ik die ontvang weer mag retourneren, ongeopend uiteraard, en dan wel mag zeggen ik hoef hem niet? Dus wel recht heb op herroeping 14 dgn en geld terug krijgen? Want als dat zo is dan doe ik dat en krijg ik wel mijn geld terug en kunnen ze niet zeggen dat ik meer gedaan heb dan aard en omvang van het product te weten te komen. Desnoods maak ik er foto's van...

Ik heb bij meerder online winkels besteld en heb nooit problemen en krijg gewoon mijn geld terug mocht ik het niet willen o.i.d...maar deze doet moeilijk!

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens hun eigen voorwaarden mag u de werking van het product controleren,

En als zij met Apple adverteren, terwijl het nepperds zijn, zou ik daar ook maar een klacht over indienen.


Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop van Apple annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het argument zal zijn dat je bij een fysieke koop de verpakking niet mag openen en je dat daarom ook niet bij een koop op afstand zou mogen. Dit houdt uiteraard geen stand bij de rechter. Dat zal de Thuiswinkel organisatie ook wel inzien, schat ik zo.
Artikel 6:230o lid 1 onder b, 1° BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na bij een consumentenkoop de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;
Artikel 6:230r lid 1 BW schreef:De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
Artikel 6:230s lid 4 BW schreef:De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Artikel 6:230i lid 1 BW schreef:Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.
Je hebt dus een onvoorwaardelijk herroepingsrecht en een voorwaardelijk verplichting om eventuele waardevermindering te betalen.

Gesloten