LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Berteman »

Vorige week kocht ik bij een filiaal van Zeeman een (afgeprijsd) dekbedovertrek.

De verpakking - een plastic zak - was iets beschadigd maar zorgvuldig dicht getapet. Volgens de verkoopster was dat ook de reden van afprijzing. Op de plastic zak stond 100 % katoen, 100 % baumwolle, 100 % coton, 100 cotton, wasvoorschriften en de vermelding - in vier talen - dat het overtrek vóór gebruik gewassen diende te worden.

Thuis gekomen, het overtrek gewassen en toen het overtrek droog was voelde het wel wat vreemd en glad aan en tijdens het strijken van een kussensloop viel de blik op het waslabel en daarop stond 50 % katoen, 50 % polyester.

Op het papieren omslag, dat niet om het dekbed was gevouwen maar, omdat het was gescheurd, was het waarschijnlijk daarom dubbel gevouwen en door de verpakking heen dus niet leesbaar, stond inderdaad ook 50 % katoen / 50 % polyester.

Met de restanten van de plastic zak, het omslag, het ingevouwen karton en de kassabon terug naar de winkel hier in de stad om het terug te brengen en geld terug, Dat kon niet, ik moest naar het filiaal waar dat gekocht was.

Daar was ik gisteren. Het overtrek kon niet terug genomen worden omdat het afgeprijsd was, de verpakking stuk en het dekbed was gewassen. Klopt allemaal, maar ik heb het gekocht omdat ik in de veronderstelling was, een 100 % katoenen overtrek te kopen en die verwachting is ook gewekt door de tekst op de verpakking, maar daar had de verkoopster geen boodschap aan. " Tja, wij kunnen geen gewassen spullen terugnemen met een kapot gescheurde verpakking. Dat kunnen we niet meer verkopen".

Wat nu? Ook al gaat het maar om € 19,95: ik wil die terug. Ik wil niet onder polyester slapen. Wat zou ik nog kunnen doen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft niet VOORAF het label bekeken wat er op zat. Als u dat gedaan had, had u ook kunnen lezen wat er op staat. U heeft dus niet gelezen wat er op het label stond en direct gewassen. Daarmee heeft u uw retour optie verspeeld. Dus in mijn visie heeft u geen retourrecht ondanks de mondelinge en niet te bewijzen 100% katoen optie van de verkoopster.

Bekijk het van de andere kant: Zou u, al was het voor een flutprijsje, een gewassen dekbed kopen? Laat me raden, nee.

Voor € 19,95 zou ik er geen rechtszaak van maken. Uw win kans zie ik niet. En als u niet wint, kost het u extra geld.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me altijd af waarom dat voor gebruik gewassen moet worden.

Geef het cadeau aan iemand die geen bezwaar heeft tegen 50% polyester.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door mahadma »

Eerst wassen heeft te maken met kleurbehoud van het dekbed en de vochtopname van de mens die eronder slaapt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je frustratie. Ooit een keer een t-shirt bij de C&A gekocht. Was van bio-katoen. Eenmaal thuis was het 80% katoen en 20% polyester. Dus 20% heeft helemaal niks met biologisch te maken. Dan ben je toch wel even nijdig ja.

Overigens had ik het bij de C&A wel terug kunnen brengen, ook al was het gedragen en gewassen. Heb het er maar bij laten zitten, was het een beetje moe.

Maar wat je er nu aan kunt doen, bij de Zeeman? Ik weet het niet. Soms moet je je verlies accepteren denk ik, juist omdat je niet goed gekeken hebt. Zie het als leergeld. Al is het wel vermoeiend leergeld.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Berteman »

mahadma schreef:
05 nov 2018 00:05
U heeft niet VOORAF het label bekeken wat er op zat. Als u dat gedaan had, had u ook kunnen lezen wat er op staat. U heeft dus niet gelezen wat er op het label stond en direct gewassen. Daarmee heeft u uw retour optie verspeeld. Dus in mijn visie heeft u geen retourrecht ondanks de mondelinge en niet te bewijzen 100% katoen optie van de verkoopster.

Bekijk het van de andere kant: Zou u, al was het voor een flutprijsje, een gewassen dekbed kopen? Laat me raden, nee.

Voor € 19,95 zou ik er geen rechtszaak van maken. Uw win kans zie ik niet. En als u niet wint, kost het u extra geld.
Ik heb inderdaad niet vooraf op het ingenaaide waslabel gekeken: ik ben afgegaan op de wasvoorschriften die op de plastic verpakking stonden, waarschijnlijk heel dom en naïef.

Het gaat ook niet zozeer om wassen en waslabels. Als op de verpakking 100 % katoen staat, mag je toch verwachten dat het dekbedovertrek van katoen is? Of is dat raar? Mag dat dan een hele andere samenstelling zijn?

En: als u een dekbedovertrek koopt, opent u dan in de winkel éérst de verpakking, vouwt het overtrek en de slopen uit, meet ze na en keert ze dan binnenstebuiten om het waslabel te lezen? Elk normaal mens gaat toch uit van de informatie de op de verpakking staat? Of is dat dom en naïef?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:
05 nov 2018 00:59
Ik snap je frustratie. ...

... Maar wat je er nu aan kunt doen, bij de Zeeman? Ik weet het niet. Soms moet je je verlies accepteren denk ik, juist omdat je niet goed gekeken hebt. Zie het als leergeld. Al is het wel vermoeiend leergeld.
Ik heb dus wél gekeken. Op de verpakking stond 100 % katoen, in vier talen. Als op de verpakking 50 % katoen/50 % polyester had gestaan, dan had ik het overtrek niet gekocht.

En ach, die twee tientjes kosten me de kop niet, maar het gaat me om het principe: de informatie op de verpakking strookt niet met de inhoud. Of mag een jute aardappelzak, waaraan een stuk touw als hengsel is geknoopt, als lederen tas worden verkocht?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door 16again »

Slechte beurt van Zeeman, knollen voor citroenen verkopen.
Slechte beurt van Zeeman, gemaakte fout achteraf niet herstellen.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door alfatrion »

Berteman schreef:
04 nov 2018 23:53
Wat nu? Ook al gaat het maar om € 19,95: ik wil die terug. Ik wil niet onder polyester slapen. Wat zou ik nog kunnen doen?
Je hebt uiteraard op terugbetaling. Daarnaast kun je een dekkingskoop sluiten. Je kan dit allemaal via de rechter afdwingen. Een incassobureau is ook een optie. En misschien is er een geschillencommissie ook een optie.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
05 nov 2018 07:27
Berteman schreef:
04 nov 2018 23:53
Wat nu? Ook al gaat het maar om € 19,95: ik wil die terug. Ik wil niet onder polyester slapen. Wat zou ik nog kunnen doen?
Je hebt uiteraard op terugbetaling. Daarnaast kun je een dekkingskoop sluiten. Je kan dit allemaal via de rechter afdwingen. Een incassobureau is ook een optie. En misschien is er een geschillencommissie ook een optie.

Handiger en goedkoper is het om even het hoofdkantoor van Zeeman te bellen, tel. 0172 482 911.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou niet bellen maar een brief sturen. Een voorbeeld is te vinden op ConsuWijzer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, als op de verpakking 100% katoen staat mag je daar ook van uit gaan.
Maar 100 % katoen ' voelt ' ook wel degelijk anders, dus had ik voor de zekerheid voor het wassen toch ook maar even het label bekeken.
Dit is niet gebeurd en het overtrek is gewassen.
En nu?
Zeeman kan dit niet meer verkopen , het moet dus worden afgeschreven en zij dienen u ter wille zijn en die € 19.95 terug te geven.

Of u laat het erbij en doet er een ander een plezier mee.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
05 nov 2018 07:57
Ik zou niet bellen maar een brief sturen. Een voorbeeld is te vinden op ConsuWijzer.

Als je belt, wordt het probleem(pje) vaak snel opgelost. Niet moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door JvandeW »

Berteman schreef:
05 nov 2018 02:12
En ach, die twee tientjes kosten me de kop niet, maar het gaat me om het principe: de informatie op de verpakking strookt niet met de inhoud. Of mag een jute aardappelzak, waaraan een stuk touw als hengsel is geknoopt, als lederen tas worden verkocht?
Als het aan de wet ligt niet. Immers bevat het dekbedovertrek niet de eigenschappen die jij en de verkoper zijn overeengekomen en dus is deze niet-conform.

Je kunt alsnog levering van een dekbedovertrek eisen conform de overeenkomst, namelijk een 100% katoenen dekbedovertrek. Gebeurt dat niet, heb je de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden en zo je geld terug te krijgen. Dat is allemaal niet zo moeilijk en daarvoor hoef je ook niet direct voor te gaan procederen.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 nov 2018 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmerkingen op de man verwijderd

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:
04 nov 2018 23:53
Op het papieren omslag, dat niet om het dekbed was gevouwen maar, omdat het was gescheurd, was het waarschijnlijk daarom dubbel gevouwen en door de verpakking heen dus niet leesbaar, stond inderdaad ook 50 % katoen / 50 % polyester.
Het stond dus wél op de papieren omslag, maar je kon het niet lezen. Je kon ook niet lezen dat het 100% katoen is. Waarom ging je er dan vanuit dat het 100% katoen was? Het zijn doorgaans ook maar hele kleine lettertjes. Ik vind het wel een beetje apart dat het zo gescheurd en gevouwen is dat je het woord 'katoen' wel ziet staan, maar de 50% ervoor en het zinnetje er onder niet. Maar goed, het zou zomaar kunnen dat het inderdaad precies zo is zoals je het stelt.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou inderdaad contact opnemen met het hoofdkantoor. Je staat juridisch sterk, maar dat traject wil je natuurlijk helemaal niet op. Maar het geeft je wél een goede uitgangspositie in het gesprek met het hoofdkantoor.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:
05 nov 2018 08:22
alfatrion schreef:
05 nov 2018 07:57
Ik zou niet bellen maar een brief sturen. Een voorbeeld is te vinden op ConsuWijzer.

Als je belt, wordt het probleem(pje) vaak snel opgelost. Niet moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
Als je belt en het probleem wordt niet opgelost, dan heb je een probleem.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
05 nov 2018 09:23
Lowieze schreef:
05 nov 2018 08:22
alfatrion schreef:
05 nov 2018 07:57
Ik zou niet bellen maar een brief sturen. Een voorbeeld is te vinden op ConsuWijzer.

Als je belt, wordt het probleem(pje) vaak snel opgelost. Niet moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
Als je belt en het probleem wordt niet opgelost, dan heb je een probleem.

Vindt u?

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zeggen ga een keer naar de rechter gaan zonder dat je over bewijs beschikt en kijken wat er gebeurt.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 100 % katoen blijkt 50 % katoen/50 % polyester

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
05 nov 2018 09:36
Ik zou zeggen ga een keer naar de rechter gaan zonder dat je over bewijs beschikt en kijken wat er gebeurt.
Op het moment dat je naar een hoofdkantoor van een winkelketen belt met een probleem zoals deze , zal er sneller een oplossing komen dan met het sturen van een brief. Qua tijd veel korter en direct een antwoord. Krijg je geen bevredigend antwoord, kan je altijd nog een brief sturen refererend aan het telefoongesprek.
En als je gewoon netjes aan de telefoon je probleem uitlegd, dat je een beschadigde verpakking gekocht hebt en waar de inhoud niet overeen komt met de verpakking, dan krijg je echt wel wat gedaan.
Een medewerker in de winkel, met alle respect, mag niets. Zij hebben zich te houden aan de opgestelde regels van hogerhand. Dus open verpakkingen en gewassen spullen mogen zij niet terug nemen. Een hoofdkantoor kijkt vaak naar het verhaal er achter en kan anders beslissen.

Maar om dan meteen met bewijzen aan te komen en rechtzaken, ik moet de eerste nog tegenkomen die dat in gang gaat zetten. Pratende mensen zijn te helpen. Mensen die meteen op hun strepen gaan staan en dreigen met wetsartikelen en rechtszaken worden anders geholpen in de praktijk.

Gesloten